[TI] Een hengst voor Caily

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Een hengst voor Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 22:15

Gewoon, uit pure nieuwsgierigheid, en voor eventuele inspiratie, waag ik eens een topicje.

Een hengst voor Caily dus. Caily is nu drachtig van Collin van de Gorterstraat en zal waarschijnlijk in 2015 weer gedekt worden. We hebben dus echt geen haast met kiezen, en stiekem heb ik ook al eentje die ik zeer fijn vind matchen, maar ideeën opdoen is altijd leuk. (lentekriebels)

Caily is een 14-jarige Tinkermerrie van 1.51m hoog, afgelopen jaar stermerrie geworden bij het NSvT.
Afstamming onbekend. Ze is heterozygoot voor bont, of ze een vosgen draagt is onbekend.

Afbeelding
(haar manen zijn inmiddels alweer een stuk langer en voller!)

Pluspunten van Caily vind ik haar makkelijke en vriendelijke karakter, haar hoofd springt er gelijk positief uit, en haar behang is prima in orde. Beenwerk is passend bij het geheel, maar lichter wil ik daarin zeker niet. Wel zou er meer lengte in dr benen mogen, vooral dr voorbeen mist dat waardoor ze wat kort is in d'r beweging. Neem daarbij een neigend naar steil achterbeen, en als gevolg is de beweging is het belangrijkste verbeterpunt (uiteraard komt dit voort uit dr bouw). Caily haar bovenlijn oogt week, maar is het niet; door haar achterbeen staat haar heup een tikkeltje hoog en daarbij is haar schoft wat lang, wat het zo doet lijken. Schoft is dus ook zeker een aandachtspuntje. Qua lengte (voor-achter), heb ik niet te klagen, eigenlijk voor gebruik precies goed, en voor het oog niet te lang, hier wil ik dus ook niet teveel op verliezen. Zelfde geldt voor de stokmaat, die van Caily is prima, iets groter mag, maar zo rond dezelfde maat wil ik eigenlijk wel blijven.

Afbeelding

Fokdoel: Een middelzware, rond gevormde cob met voldoende lengte in de benen om functioneel te kunnen beweging. Echter mag deze lengte niet ten koste gaan van de zwaarte of het behang. Behang moet ruim aanwezig zijn, en het karakter vriendelijk.

(Gezien het overmate vriendelijke karakter van Caily is een hengst met wat meer pit zeker niet per definitie een afknapper!)

Caily heeft tot nu toe al vier veulens op de wereld gezet, waarvan een van Gulliver O'Britain
http://iloapp.orianasfotografie.nl/data ... esized.jpg

En drie van Garish van de Vrijheidshoeve, waarvan eentje nog in bezit is van de fokkers
http://img59.imageshack.us/img59/6303/crystale.jpg

Ik ben benieuwd!! Stamboek (of niet) maakt trouwens niet zoveel uit, maar voorkeur ligt bij NSvT.
Welke hengst ik zelf in gedachte heb, laat ik even in het midden. Het is iig een waar jullie niet zo 1-2-3 op komen.

cp112

Re: Een hengst voor Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 22:24

Mijn keus weet je :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 22:25

Ik zou het leuk vinden als je hem hier onderbouwd neer wilt schrijven. Desnoods steekwoorden :P

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 22:26

Pff uh, ga ik vandaag of morgen even uittypen adhv de eerdere pb's.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 22:27

Welke hengst denk je zelf? Stonewall Norbert? Milky Way?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 22:33

+:)+ :*

Norbert heeft dezelfde zwakke en sterke punten als Caily, ik vind met rete gaaf, maar het past niet, en is daarbij wel wat ver :+
Milky Way vind ik leuk, maar is niet de hengst die ik in gedachte heb als goede match. Al zou het zeker niet verkeerd zijn.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 23:14

Mijn eerste ingeving is Noedeltje.....

Mooie hengst, over het geheel zwaarder dan Caily, zwaarder en langer beenwerk, mooie bovenlijn, goed in de bewegingen en een vriendelijk karakter.

Over de rest ga ik nog even nadenken :D

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 23:55

shenci :p

tinkerkyara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 00:42

Janesho kan ook een goede match zijn, heeft goede voorbenen, ruime beweging, goed behang en topkarakter. Is 1.56m en een goede cob. Dit is niet zozeer om reclame te maken ofzo maar serieus dat caily en hij in mijn ogen een mooie match zouden zijn. :)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 09:40

Ik denk dat veel hengstenhouders Caily wel bij hun hengst vinden passen :) Een merrie waar je veel kanten mee op kan.

Ik zelf zou onze Kashmir ook vinden passen, maar als ik naar de wensenlijst van Lotte kijk, raad ik hem niet meteen aan vanwege de lengte in de rug. Kashmir is korter in de rug. Verder past hij in je plaatje.

Er schiet mij niet meteen een hengst te binnen. Ja, ik blijf erbij dat Collin een leuke match is!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 09:49

Aniekepiek schreef:
shenci :p

En waarom dan precies? Onderbouw dat eens als je wilt?

Luzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 10:50

Gezien je wensen zeg ik ook Nuadhu; goede bovenlijn, iets zwaarder in het beenwerk en een enorm gemakkelijke beweger. Verder vind ik Janesho ook erg interessant, die zit erg mooi in elkaar en beweegt ook mooi en hij lijkt me wel een pittig ding qua karakter (kan ik natuurlijk mis hebben, maar hij heeft wel enorm veel uitstraling!).

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 10:57

O ja, Janesho is ook gekeurd natuurlijk ! Lijkt me ook een mooie match, maar hem heb ik nog niet live gezien dus dan vind ik het wat moeilijker oordelen. ;)

snowdon schreef:
Ik denk dat veel hengstenhouders Caily wel bij hun hengst vinden passen :) Een merrie waar je veel kanten mee op kan.

Ja en nee :D
Ik vind het ook een mooie merrie, maar zou Bowen niet voor dr aanbevelen ;)

Hij zou het beenwerk wel verzwaren, gangen worden behouden maar denk ik niet verbeteren omdat Bowen ook van die "korte pootjes" en in ruglengte vind ik Caily ook goed, terwijl Bowen een stuk korter is ;)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 11:22

Veel, niet alle inderdaad ;)
En persoonlijke voorkeur speelt ook mee. De één wil langere benen/rug, de ander korter.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 11:34

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:54

Knappe Caily, die heeft het goed voor elkaar met een hele hoop potentiële dates ter beschikking haha.

Ik zou trouwens niet voor Geronimo gaan. We hebben zelf een nakomeling van hem dus ik kijk wel vaak naar half broertjes/zusjes die ik tegenkomen en dan merk ik toch wel dat het behang niet echt mee zit. Onze dochter van hem had ook meer mogen hebben vind ik.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:59

kiwiwitje schreef:
Is Geronimo iets? Super beest qua karakter. Heel vriendelijk en lief voor de merries.
http://tinkerstaldemolenhoek.weebly.com ... onimo.html

Denk niet dat hij aan de eisen voldoet ;) Zoiezo heeft hij een stokmaat van 1.43 terwijl TS liefst rond dezelfde maat of iets groter blijft :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 13:33

Zeker leuk, zoveel reactie's! :)

Noedel is zeker het overwegen waard. Ik zou graag nog iets meer van hem zien qua nakomelingen. Ik vind hem zelf erg leuk, en zijn ouders ook. Maar wat betreft fokken twijfel ik over behang en ben ik benieuwd wat voor hoofdjes hij geeft, dus ik wacht de veulens van komend seizoen af.

Shenco. Kan je dat onderbouwen Aniek?

Janesho staat ook zeker goed in mijn geheugen, als veulen zijnde heb ik al gezegd dat hij een goede ging worden, en als ik plek had gehad hij hier was gekomen. En tot nu toe maakt hij het helemaal waar. Ik ben benieuwd naar nakomelingen! Pas dan durf ik echt te zeggen wat ik vind...

Kashmir moet ik eerst in het echt zien voordat ik daarover kan oordelen.

Geronimo is niet wat ik zoek, naar mijn idee mist ook hij wat lengte in het voorbeen, en daarbij aan de kleine kant inderdaad.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 15:56

Noedel lijkt goed sok door te fokken en manen en staart zijn ook prima :j

Mijn keuzes zouden zijn inderdaad toch Noedel ook, omdat hij eigenlijk aan je gehele eisen lijstje voldoet. Karakter, beweging (goed achterbeen wat bij Caily juist wat mist door de steile acherhand), beenlengte, maat en een sterke rug. Daarnaast is hij natuurlijk een stuk zwaarder dan Caily en lijk tot nu toe dat ook prima door te fokken.

Daarnaast denk ik dat Janesho ook best een leuke match zou zijn. Al is qua nakomelingen natuurlijk weinig bekend verder. Maar zijn beweging is goed evenals de rug. Qua karakter zit het volgens mij ook prima in orde. Wat hij qua behang doorgeeft etc is natuurlijk wat lastig te zeggen.

Als derde dacht ik aan Forrest. Qua maat zal hij misschien niet vergroten maar ik denk ook niet verkleinen. Heeft massa, goede bweging en een goede rug. Alleen lengte van de benen is bij hem wat minder dan bij bovenstaande.

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 17:04

volgens my heb k dat al vaak genoeg gedaan toch? hij is minder zwaar dan bovengenoemde hengsten, middelzwaar beenwerk veel behang verfijnd hoofdje, goede bovenlijn. duidelijk aan alle nakomelingen is zijn topbeweging, duidelijk van vaderskant meegekregen hij fokt dit flink door, net als zijn behang verfijnde hoofdjes en goede bovenlijn. bijna alle nakomelingen uit verschillende merries zijn zwaarder dan hemzelf.

janesho is meer het type hengst wat ikzelf ook zou gebruiken. lekker zwaar. ruim behang en mooie bovenlijn, hals en achterhand en daar zit ook een goede bloedlijn achter net als by shenco en noedel.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 19:49

Aniekepiek schreef:
volgens my heb k dat al vaak genoeg gedaan toch? hij is minder zwaar dan bovengenoemde hengsten, middelzwaar beenwerk veel behang verfijnd hoofdje, goede bovenlijn. duidelijk aan alle nakomelingen is zijn topbeweging, duidelijk van vaderskant meegekregen hij fokt dit flink door, net als zijn behang verfijnde hoofdjes en goede bovenlijn. bijna alle nakomelingen uit verschillende merries zijn zwaarder dan hemzelf.

Ik denk dat ze meer bedoelen onderbouw eens waar Shenco Caily aanvult ;) Wat je nu gedaan hebt zijn Sheco z'n plus punten opgesomd (zo zie ik het hoor)

Ik zou zelf Shenco x Caily niet doen.
Lotte wil voor Caily's veulen een zwaarder en langer beenwerk.
Shenco heeft een middelzwaar beenwerk, net als Caily en echt langer zijn ze ook niet. Op dat punt zal Shenco Caily dus niet gaan verbeteren en dat zijn dus wel de punten die Lotte zoekt in een hengst ;)

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 19:59

k heb niet zyn sterkere maar wat k weet wat lotte wil verbeteren :)

tinkerkyara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 21:26

Janesho's nakomeling Mose heeft Mega veel behang, meer dan hijzelf. Dit jaar komt er een fjordkruising van hem. Verder indd nog geen nakomelingen, gaan hopelijk volgend jaar komen!

Edit: en indd karakter genoeg :)

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 21:53

voordeel van janesho is meteen dat je bloed hebt waar er niet honderd in een dozijn van zijn aangezien lexx in Amerika staat.

Luzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 23:40

Just like that, stalnijmegen!!!