[TI] Paspoort tinker uit Ierland met foto's??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hinkewal

Paspoort tinker uit Ierland met foto's??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 23:48

Hallo Tinkerliefhebbers!

Nadat mijn merrie helaas 3 week geleden is overleden zijn we rustig weer op zoek naar een nieuwe tinker! Al heel wat mensen benaderd en vanmiddag zijn we bij een leuke merrie wezen kijken. Op de foto's leek het allemaal erg leuk en ze was zelfs drachtig :)

Toen we aankwamen zagen we een hele lieve rustige merrie staan. Echter was ze niet helemaal wat wij hadden verwacht. Ze had een dikke bos manen maar in het midden was het eigenlijk helemaal weggeknabbeld/geschuurd. De merrie was erg schraal met weinig bespiering ed. en een enorme buik. Haar staart hing 40 cm boven de grond en de helft was ook weg... Daarnaast zagen de hoeven er compleet onverzorgd uit en had ze grote kale plekken in haar sokken...

Dit was allemaal niet helemaal wat we verwacht hadden maar met wat zorg en aandacht was dit allemaal wel weer goed te krijgen. Tijdens het paspoort inzien kregen we echt twijfels. Dit was een een bundeltje dubbelgevouwen printerpapier om het zo maar te zeggen. Er stond bij Irish cob society. Er stonden wat algemene gegevens maar het meest vreemde was dat er geprinte foto's op (van de volwassen tinker die net leken te zijn gemaakt gezien de staart en manen) het papier stonden. Dit was niet professioneel gedrukt (met allemaal lijntjes in de foto's) en verder stond er geen da. stempel in. Dit zou inhouden dat ze nooit geënt of gecontroleerd is...

Hierom hebben we haar eerst maar laten staan om eerst uit te zoeken of zo'n paspoort in Nederland überhaupt geldig is.. Hebben ze in Ierland zulke "slordige" paspoorten of is dit paspoort gewoon vervalst... Hoe zit dat bij de import van tinkers, hoort daar een officieel document bij? Hoe kan ik nagaan of dit niet een gestolen paard is?

Wie weet hier meer vanaf en kan hier duidelijkheid over geven??

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 23:50

Wij hebben hier o.a. paspoorten van de Irish Cob Society Ltd Ireland en die zien er prachtig netjes en professioneel uit, lijkt totaal niet op wat jij beschrijft.
Wat jij gezien hebt, lijkt mij een simpel vervalst document inderdaad!

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 23:51

Dit is niet pluis! Een paspoort hoort er niet zo uit te zien, ik heb van Dublin ook zo'n paspoort. Het is wel een dubbelgevouwen papier met een soort schuif er om heen om het bij elkaar te houden, er staan foto's in van het overschepen. Als die foto's zo recent zijn kan het niet kloppen, bij Dublin stonden er ook plaatjes in van een paard en daar de kruinen en aftekeningen getekend en informatie van de dierenarts ook. Ik zou deze merrie laten staan..

Edit: Het paspoort ziet er verder wel gewoon heel net uit, er is ook een apart soort papier gebruikt. Van dat gladde, niet dat gewone papier zeg maar.

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 23:54

Heb je daar toevallig een foto van als voorbeeld Leon? (mag ook via pb of facebook..) Het verhaal bij de merrie klopte ook compleet niet... Wel jammer want qua karakter was het een ontzettend lief beest... Ook erg sneu om te zien hoe mager ze eigenlijk was... Was eerst geneigd om haar mee te nemen voor een veel te hoog bedrag maar heb er toch vanaf gezien. Wil ook niet een illegaal paard op stal hebben staan en eerst meer duidelijkheid krijgen..

Edit: Dit was echt printerpapier. Dat was het rare. Nu kan het natuurlijk zo zijn omdat ze volgens de eigenaresse 5 maand geleden is geïmporteerd haar manen en staart er ook zo uitzagen maar ook geen enkele dierenartsstempel of plakker is wel verdacht naast het feit dat het zo onprofessioneel is wat je wel verwacht..

Caily

Re: Paspoort tinker uit Ierland met foto's??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 06:17

Papieren bij een paard krijgen is het grootste probleem niet. Als dit een importmerrie is, dan heb je 30 dagen de tijd. Meer hierover en hoe of wat als je een paard als deze koopt: http://www.nl-paardenpaspoort.nl.

In het papierdocument moet de naam te vinden zijn van de instantie die het paspoort heeft uitgegeven. Deze instantie moet erkend zijn. Omdat het hier om buitenlands paard gaat, geef ik je de link van de alle in de EU bevoegde organisatie's van paspoort uitgifte: http://ec.europa.eu/food/animal/zootech ... eld_en.htm

Maar, een paard dat schuurt, slecht onderhouden hoeven en sokken. Dat duidt toch op zijn minst op eentje die zich niet aan de benen laat zitten, en waar we het eerder over hadden, leeftijd een lastig iets is. Hier gaat veel tijd inzitten en is maar afwachten wat je ervoor terug krijgt...

Ik denk dat de verhalen over import wel zouden kunnen kloppen, diefstal zou ik in eerste instantie niet vanuit gaan gezien de staat van de merrie.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 07:50

Kan je geen contact opnemen met de Irish Cob Society? Misschien kunnen zij inzicht geven over wat er met het paard gebeurd is en wat voor papieren het hoort te hebben (als ze die überhaupt heeft).

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 10:53

Bedankt voor de tips. Ik ga er eerst eens over nadenken of ik deze merrie überhaupt wil en even bij wat andere tinkers kijken voordat ik actie onderneem..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 10:59

Ik heb waarschijnlijk ook iers paspoort.
Bij mij ziet het er netjes uit

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 20:42

Hier ook een iers paspoort, allemaal keurig voor elkaar

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 11:32

Hier eens een paspoort van de gipsy cob society gehad. Was wel gewoon papier en geniet maar zag er netjes uit verder incl foto's erin.

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 11:38

cp112 schreef:
Hier eens een paspoort van de gipsy cob society gehad. Was wel gewoon papier en geniet maar zag er netjes uit verder incl foto's erin.

Oke, en hoe zagen deze foto's eruit? Was dat professioneel geprint of met strepen erdoor heen?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 11:45

Nee gewoon netjes in kleur geprint.
was overigens een geel boekje.

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 11:47

cp112 schreef:
Nee gewoon netjes in kleur geprint.
was overigens een geel boekje.

Dit was ook zonder buitenkantje etc. Dat was het rare... Maar ik denk dat ik dit niet ga doen. Er zit veel tijd en geld in om haar weer goed te krijgen en die eigenaresse vraagt een belachelijk hoog bedrag voor haar.. Dan toch maar liever en tinker waar je een goed gevoel bij hebt :)
Laatst bijgewerkt door hinkewal op 03-02-14 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 11:48

Hmm vreemd dan, ben ik ook nog niet eerder tegen gekomen.

Persoonlijk nav je verhaal over de verzorging etc van de merrie, en dan het vage paspoort zou ik er bij uit de buurt blijven.

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 11:49

cp112 schreef:
Hmm vreemd dan, ben ik ook nog niet eerder tegen gekomen.

Persoonlijk nav je verhaal over de verzorging etc van de merrie, en dan het vage paspoort zou ik er bij uit de buurt blijven.

Precies... Is altijd wel moeilijk om te zien hoe lief zo'n dier is en hoe het dan behandeld wordt.... Word er verdrietig van...

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 13:23

Zijn genoeg anderen met goede papieren en je weet natuurlijk ook niet of zo´n diertje verder dan gezond is, lekker verder zoeken er komt er vast eentje op je pad :j ;)