[TI] Tinker zonder krachtvoer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ashra

Tinker zonder krachtvoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-14 21:25

Hallo,

ik heb een vraagje. Ik ben van plan van onze 2,5jarige Tinker geen krachtvoer meer te geven. Omdat ik in het verleden al een pony heb gehad die hoefbevangen was. En onze Shetlandpony heeft last van zomereczeem.
Is het verstandig om beide (Tinker en Shetlander) vanaf nu enkel grasbrok Pre Alpin Proteïn Light, bietenpulp, hooi en aanvullende kruiden (zeewier, knoflook, brandnetel…"Stop itch" )…te geven. Is dit wel goed voor een paard dat nog in de groei zit?

Groetjes Katrien

8nnemiek

Re: Tinker zonder krachtvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 21:37

Ik voer Marstall Force, een vitaminebrok. Samen met goed hooi en/of gras is dat genoeg, ook voor een paard in de groei :) En verder voer je met je ogen. Begin je de ribben te zien, dan kun je nog altijd bijvoeren.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 14:11

Waarom geef je de grasbrok en pulp?
Dat zijn al 2 extra soorten ruwvoer wat voor gezonde dieren volgens mij helemaal niet nodig is als je goed hooi hebt :) Dit voer ken ik vooral voor oude paarden en/ of paarden die anders gewoon echt niet op gewicht willen blijven... maar de meeste tinkers & shets blijven juist heel makkelijk op gewicht :)

Misschien zou je het beter kunnen beperken tot hooi (van goede kwaliteit natuurlijk) met daarnaast voor de vit/ min 1 goede optie waar alles inzit wat ze nodig hebben :) idd daarvoor kun je kijken naar iets speciaal voor sobere rassen ... evt gewoon een totaal Vit/Min complex (supplement) of toch een brok/wat krachtvoer daarvoor, maar dan 1 met niet teveel suikers/ melasse, zoals de ponybrok v subli bijvoorbeeld? daar zit wel beetje melasse in maar totaal suikers & zetmeel maar 12,7% en verder wel voldoende vit&min.
Op http://www.voervergelijk.nl kun je divers voer makkelijk vergelijken ;)

en geef je dan de losse kruiden + stop itch of bedoel je dat dat daarin zit? Zou zelf namelijk niet kiezen om allerlei verschillende ditjes en datjes bij te gaan voeren bij toch al gevoelige paarden :o
Met knoflook zou ik ook uitkijken ;) http://www.holistischdierenarts.nl/knof ... arden.html

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 14:16

Ik voer Microvital van St. Hippolyt, en ga misschien Hesta Mix light energy van St Hippolyt bijvoeren. Ik denk dat in jou geval de Microvital al genoeg is, als je aan het werk gaat met je Tinker kan je de hesta mix ook bijvoeren. Veel vitaminen en mineralen, op een natuurlijke manier gemaakt beide, dat is iets wat ik persoonlijk belangrijk vindt. Die hesta mix is extra, daar halen ze nog iets extra energie uit, wel heel weinig maar genoeg voor het werk.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 14:42

Goed ruwvoer maakt krachtvoer overbodig (voor een tinker waarmee niet gewerkt wordt iig)

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 22:17

Mijn Tinkers en Shet krijgen voornamelijk ruwvoer (weidegang en hooi). Alleen bij het op stal gaan krijgen ze wat (basis)muesli, de Tinkers 2-3 handen vol en de Shet 1 handvol.
In de zomer krijgt alleen de ene Tinker nog bijgevoerd maar dit is puur om haar d'r supplementen tegen zomerexceem te geven. Dan ook weer 2-3 handjes muesli met supplement en geweekt in water (want anders vreet ze het niet :Y) )

Ik meende juist altijd dat er in grasbrok en pulp juist weer veel suiker/melasse in zit wat juist slecht is voor paarden met zomerexceem en/of IR

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 22:19

Grasbrok.zit over het algemeen inderdaad vol melasse wat voor hoefbevangen gevoelige paarden een no go is.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 22:22

Mijn verzorgtinker krijgt heel veel goede kwaliteit hooi en een summerfit, een vitaminebrok. Paardje is 18 en ziet er nog super goed uit!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 22:29

Summerfit koeken zitten vol zetmeel oa. Ook voor hoefbevangen/jeuk gevoelig paard niet de handigste keus. Al zijn er zat die er niet op reagereb maar ook een hele hoop dir het wel.doen.

Bij krachtvoer kijken naar suiker en zetmeel gehaltes en geen melasse. Bijv De pavo care4life zit hier zeer weinig van in, maar ook de marstall voeders hebben.wat varianten hier in.

ashra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 22:53

cp112 schreef:
Grasbrok.zit over het algemeen inderdaad vol melasse wat voor hoefbevangen gevoelige paarden een no go is.

PRE ALPIN® Protein Light is een basisvoeder met een extreem laag eiwitgehalte. Het wordt zonder de toevoeging van pershulpmiddelen of eiwitreducerende additieven zoals stro of klei geproduceerd. Het heeft veel tijd en geduld gekost om een geschikte grasmix uit verschillende eiwitarme grassen samen te stellen. Het resultaat is een eiwitarm product dat goed verdragen worden en dat geschikt is voor alle paarden die gevoelig zijn aan te eiwitrijke voeding. De toevoeging van kruiden in paardenvoeder is bijna niet meer weg te denken. Kruiden hebben veel te bieden, ze zijn smakelijk en vele hebben ook nog genezende krachten. Toch werd er in dit voeder bewust gekozen voor een grasmengeling zonder toevoeging van kruiden, zodat we ook paarden met allergie of paarden die onder homeopathische behandeling zijn, een goed alternatief te kunnen bieden.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 09:27

Eiwitten hebben er niet direct mee te maken. Hey zijn vooral de suikers (net zoals bij gras het fructaan) die hoefbevangenheid veroorzaken. Dasrnaast is zetmeel vaak een jeukveroorzaker en een dikmaker.

Vaak zit in eiwit arm voer nog wel melasse.oid, en.daarmee dus ook suikers.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 09:38

Die van mij krijgt alleen muesli (met aanvullende wortels en appels) en hooi. Doet ze het perfect op :) Sinds wij haar hebben doen we dat en ze is nu al haar vetjes kwijt en mooi slank!!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 09:40

Stop met al die onzin erbij, hooi, water en een liksteen is afdoende!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 09:50

Bralindy schreef:
Die van mij krijgt alleen muesli (met aanvullende wortels en appels) en hooi. Doet ze het perfect op :) Sinds wij haar hebben doen we dat en ze is nu al haar vetjes kwijt en mooi slank!!

Worstels en appels zitten vol suikers, vooral wortels.
Voor gevoelige paarden niet voeren.

Voor zo'n.jong dier als ts heeft is goed ruwvoer voldoende.

ashra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 14:41

bedankt voor alle tips. Ik ga het in ieder geval sober houden. Bietenpulp en hooi en geen kracht voer meer. Sinds hij krachtvoer krijgt is het precies een bom geworden. Hij wordt er precies hyper van.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 14:46

Ik heb mijn fjord ook enkel op gras gezet tot hij een jaar of 4 was en echt aan het werk moest. Op zijn 3gaf ik wel müsli na het werk, maar enkel 3maand in de winter, ik kocht dan 2zakken voer en als de op was had hij weer genoeg aan gras.
Uiteraard met goed hooi erbij, dat is idd belangrijker dan brok op die leeftijd (eigenlijk altijd wel)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 14:48

8nnemiek schreef:
Ik voer Marstall Force, een vitaminebrok. Samen met goed hooi en/of gras is dat genoeg, ook voor een paard in de groei :) En verder voer je met je ogen. Begin je de ribben te zien, dan kun je nog altijd bijvoeren.

Dit geef ik ook.
Ook toen hij in de groei was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 17:54

Mijn bijna 2 jaarse is groot geworden (of is het nog aan het worden ;)) op enkel gras en kwaliteitsvoordroog. Kerngezond is ze :D
Alle paarden hier staan op enkel voordroog, enkel de 2 oudjes niet.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 18:22

Hier krijgt alles ruwvoer en liksteen, muv Myrthe, die krijgt halfje muesli om haar supplementen mee te mengen.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 20:51

Zoë heeft een rode mineralen steen in box hangen.
verder 50 tot 60 gram force en halve schep naturell per dag.
50 grams lijnzaadolie

voldoende hooi en water natuurlijk

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 21:23

Gras, hooi, mineralenblok en een schep dieetmuesli of Subli zonder voor na het werk (3/4 maal per week), maar dat is meer als beloning en om mij een goed gevoel te geven :D

En al bijna 9 jaar 24/7/365 buiten