Paso Fino aanschaffen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ThinkAgain

Berichten: 2925
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: Dublin, Ireland

Paso Fino aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 22:08

Hallo bokkers,

Ik heb een hele mooie kans voorgekregen om een Paso Fino aan te schaffen. Ben al een hele tijd op zoek naar een gangenpaard, maar omdat ze hier in Ierland bijna niet voorkomen is het erg lastig omdat ik het paard toch wel graag eerst wil proberen, en er ook nog een boel transportkosten zijn.

Nu is er een 11jarige bonte Paso Fino merrie (met papieren etc) van 1.52 op mijn pad gekomen. Ze heeft een lichte afwijking aan haar achterbenen waardoor ze voor de sport niet geschikt is, en de eigenaresse wilde er polocrosse mee doen, dus vandaar dat paard weg moet. Ik ben zelf op zoek naar een paardje waar ik lekker mee kan hacken, misschien later nog eens een veulentje mee fokken, maar wedstrijden hoef ik echt niet. De eigenaresse zegt dat de merrie nog wel in staat zou zijn voor een klein sprongetje.

Nu heb ik hierover met mijn baas gepraat en zij weer met iemand anders, maar die heeft gezegd dat Paso Fino's gevoelig zijn voor zomereczeem. Mij klonk dit heel raar in de oren aangezien ze van oorsprong uit een warmer klimaat komen. Van bijvoorbeeld IJslanders weet ik dit wel, en dat veel ponyrassen er eerder last van hebben. Ik ben wel benieuwd wat bokt hiervan denkt.

Voor mij klonk het als een ideale kans, maar ik begrijp wel dat als het inderdaad eczeemgevoelige paarden zijn, je ze beter in de zomer kunt kopen omdat een eigenaar anders wel kan zeggen dat het paard er geen last van heeft, maar er niks is te bewijzen. Ik zit er wel aan te denken om hoe dan ook bij de merrie te gaan kijken, wie weet is ze ook wel helemaal niks voor me, maar dan weten we dat ook weer.

Maar om het nu voor mezelf even op een rijtje te krijgen: wat zijn de pro's en cons? En hoe zit het met het zomereczeem, is dat een fair point?

Alvast bedankt voor jullie meedenken :)

Qwillion

Berichten: 1060
Geregistreerd: 22-03-10

Re: Paso Fino aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 22:12

Is het wel een echte Paso fino, dacht dat bont niet bij de paso's erkend wordt? Er schijnt een afwijking te zijn bij die veel bij de paso's voorkomt, maar welke dat weet ik zo even niet?

ThinkAgain

Berichten: 2925
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: Dublin, Ireland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 22:15

Baaske zegt dat ze papieren en al heeft, dus zal wel goed zijn. Op internet staat ook overal dat alle kleuren toe zijn gestaan.

edit en al was het een töltende tinker.. zal mij worst wezen :+

Luckystory
Berichten: 3466
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 22:20

Als het paard eczeem heeft, dan is dat op dit moment nog goed te zien hoor.
Dan zouden haar manen en staart beschadigd moeten zijn. ;)

Marijke80
Berichten: 192
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 22:22

Bonte Paso Fino komen inderdaad gewoon voor. Er staat er op dit moment in Duitsland ook een te koop.
Volgens mij komen de Peruaanse Paso's niet in bont voor.

Helaas zie je zomereczeem idd ook vaker bij de Paso's. Of dit verschilt tussen de Peruaan en de Fino durf ik niet te zeggen, omdat er in Nederland maar 2 Fino's zijn.
Ik weet in Nederland in ieder geval wel meerdere Peruaanse Paso's met zomereczeem en helaas ook insulineresistentie.

Succes met je besluit.

Heb zelf een IJslander met zomereczeem. Dit had ze al toen ik haar kocht en het hoeft zeker geen onoverkomelijk probleem te zijn. Maar ja, dit is per persoon en de omstandigheden afhankelijk.

Marijke80
Berichten: 192
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 22:23

Luckystory schreef:
Als het paard eczeem heeft, dan is dat op dit moment nog goed te zien hoor.
Dan zouden haar manen en staart beschadigd moeten zijn. ;)


Hoeft absluut niet!
Ik kan je mijn eczemer laten zien. Gelooft niemand dat zij eczeem heeft, manen van 75 cm!!
Absoluut geen schuurplekken of beschadigingen.

Ababe

Berichten: 982
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 22:24

ThinkAgain schreef:
Baaske zegt dat ze papieren en al heeft, dus zal wel goed zijn. Op internet staat ook overal dat alle kleuren toe zijn gestaan.

edit en al was het een töltende tinker.. zal mij worst wezen :+


:= := :):). _/-\o_ :') +:)+

ThinkAgain

Berichten: 2925
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: Dublin, Ireland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 22:26

ik kon oprecht niks vinden over zomereczeem bij Paso Fino's. Ik dacht dat paarden uit koudere klimaten daar juist gevoeliger voor waren? En volgens mij valt het ook niet bepaald onder ponyrassen, ik heb zo het idee dat mijn baas 't met die andere persoon over IJslanders gehad heeft, omdat ik daar in eerste instantie naar op zoek was.

Ik vind zelf zomereczeem ook geen gigantisch probleem, maar ik snap opzich het punt van m'n baas wel.

Zou bijna wel denken dat er een addertje onder het gras zit gezien de prijs, maar wellicht heeft dat gewoon met de blessure/afwijking te maken dat ze er niet meer voor kan vragen dan ze nu doet. Of ze weten gewoon compleet niet wat die paarden waard zijn, waar ze nu voor te koop staat zou je haar bijna nog gewoon als fokmerrie kopen en er zelf een leuk veulentje uit fokken.

Lauraa90 schreef:
ThinkAgain schreef:
Baaske zegt dat ze papieren en al heeft, dus zal wel goed zijn. Op internet staat ook overal dat alle kleuren toe zijn gestaan.

edit en al was het een töltende tinker.. zal mij worst wezen :+


:= := :):). _/-\o_ :') +:)+


zou wel uniek zijn of niet dan :+

Ashley5760
Berichten: 5823
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Paso Fino aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 22:32

Ik zou me eerder druk maken over die afwijking, wat is het? Door trauma of aangeboren enz enz

Ababe

Berichten: 982
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 22:33

Hahahaha nou inderdaad, zie het al voor me hahaha.
Ik kan verder weinig voor je betekenen behalve zeggen dat je je gevoel moet volgen :). Bij twijfel niet doen! Succes met het vinden van een nieuwe töltende vriend ;)!

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 22:34

Zomerezceem kan voorkomen door de vliegjes maar ook door te (suiker) rijk voer zoals rijk gras. Dat zie je nog wel eens bij rassen die gewend zijn aan sobere graslanden. Bijv bij criollos kom je het ook wel tegen. Ik ken geen fino's overigens.

ThinkAgain

Berichten: 2925
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: Dublin, Ireland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 22:35

Ashley5760 schreef:
Ik zou me eerder druk maken over die afwijking, wat is het? Door trauma of aangeboren enz enz


dropped fetlocks, vertaalt dat als doorgezakte koten? Is een afwijking die wel vaker voorkomt bij Paso Fino's blijkbaar. Ik vind het op haar foto's helemaal niet extreem, maar dat is wel iets om extra aandacht aan te besteden als ik erheen zou gaan om te kijken.

dankje Laura :) T heeft ook geen haast, maar het gebeurt bijna nooit dat er gangenpaarden in Ierland aangeboden worden, dus vind het toch wel het overwegen waard.

troi, dat klopt. Te rijk gras hebben we hier niet in elk geval, ik weet wel dat het voor een heel groot deel te beïnvloeden is door dieet

Qwillion

Berichten: 1060
Geregistreerd: 22-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 22:40

edit en al was het een töltende tinker.. zal mij worst wezen :+[/quote]

heeft dit betrekking op mij????

ThinkAgain

Berichten: 2925
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: Dublin, Ireland

Re: Paso Fino aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 22:41

was gewoon een grapje :j ik ben op zoek naar een gangenpaard dus of dat een paso fino is of een töltende tinker, maakt mij niet zoveel uit. Zeker niet voor het geld wat hiervoor gevraagd wordt :+ Als ik nu €5000 + neer zou leggen voor een paard zou ik wel lichtelijk gepikeerd zijn als blijkt dat het een töltende tinker is in plaats van een paso fino :+

pluklief

Berichten: 4201
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Betuwe

Re: Paso Fino aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 22:45

Persoonlijk zou ik mij meer zorgen maken over de doorgezakte koten dan eventueel zomereczeem. Ik zou daar dan ook wel heel goed naar laten kijken en in ieder geval op de röntgen als je de kans hebt.

ThinkAgain

Berichten: 2925
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: Dublin, Ireland

Re: Paso Fino aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 22:50

doe ik ook maar dat heb ik nog maar even niet tegen de baas gezegd :+ Wil t ook in eerste instantie nog even niet zeggen, neem haarzelf of collega wel een keer mee daarheen en dan laat ik hen gewoon even oordelen.

Maar in all fairness pluklief, ik ben niet op zoek naar een sportpaard. Als het paard over een jaar niet meer onder het zadel kan, dan is dat jammer, maar er zijn nog zoveel opties. Als ik haar laat keuren kan ik nu al wel weten dat ze afgekeurd wordt op die koten, maar als het haar niet belemmert in haar gangen voor buitenritjes, dan weet ik eigenlijk niet of het een mega probleem is. Meer heb ik niet nodig op het moment, ik ben niet van plan intensief te trainen en ik rijd op het moment ook een hunter die niet mag draven, ben meer dan tevreden om hem gewoon lekker rond te stappen.

pluklief

Berichten: 4201
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Betuwe

Re: Paso Fino aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 22:53

Dan is het misschien anders maar ik zou zelf daar wel mee uitkijken zeker met een gangenpaard omdat veel dierenartsen kleine onregelmatigheden toch minder makkelijk opmerken. En ik zou zelf echt nooit een paard kopen waar je een redelijke kans bij hebt dat je er binnen afzienbare tijd niet meer op kan vanwege slijtage.

ThinkAgain

Berichten: 2925
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: Dublin, Ireland

Re: Paso Fino aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 22:57

Nee, ik twijfel ook wel hoor. Maar daarom dat ik haar eerst ook even zelf wil zien, en ook baas of collega mee wil hebben voor het alziend oog. Ze zijn dan wel niet into gangenpaarden, maar ze zullen dit soort dingen wel weten te herkennen denk ik.

pluklief

Berichten: 4201
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 22:58

Pas er toch echt mee op ik heb ook wel eens een IJslander laten keuren die niet wilde draven met een dierenarts die echt geen flauw idee had of ze nu goed liep of niet, gelukkig waren wij allemaal heel enthousiast dat hielp de arme man nog wel een beetje. :P

Stybba

Berichten: 3016
Geregistreerd: 14-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 23:01

Zou een goede vertaling 'weke koten' zijn? Zo ja zou ik toch wel een 2e keer nadenken, afhankelijk van hoe erg het is. Het is namelijk voor zover ik weet bessure gevoelig.

ThinkAgain

Berichten: 2925
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: Dublin, Ireland

Re: Paso Fino aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 23:04

dat zou het kunnen zijn :) weet de precieze vertaling niet, maar het idee lijkt me wel duidelijk. Ik wil er denk ik toch een keer gaan kijken. Ik begrijp de risico's, maar zoals ik ook al vermeld heb ben ik niet op zoek naar een paard wat kan presteren, dus er ligt van mij uit wat minder druk op.

Pluklief, dat is ook lekker :+ Hier zullen ze dat ook wel niet weten hoor, zelfs een oud instructrice van mij in Nederland zei dat paard aan vier benen kreupel was toen ze töltte 8)7

Qwillion

Berichten: 1060
Geregistreerd: 22-03-10

Re: Paso Fino aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 18:56

Ik heb meerdere Paso Peruano's gezien met wekere kootjes, is dat niet bouw eigen bij de Paso's?

Anoniem

Re: Paso Fino aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:02

Als je er eventueel een veulentje uit wil fokken zou ik een paard met (zeer) weke koten laten staan, zeker omdat het erfelijk is. Maar dat ligt er wel weer aan hoe week ze gekoot is.

ThinkAgain

Berichten: 2925
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: Dublin, Ireland

Re: Paso Fino aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 20:02

Ja daarom eigenlijk ook dat ik haar graag eerst zelf zou willen zien. Zal toch eens met de baas overleggen of ik niet een keer langs mag, wie weet valt het allemaal wel onwijs mee (of tegen, maar dan weten we dat ook weer :j )

Marijke80
Berichten: 192
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: gelderland

Re: Paso Fino aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 22:10

Hmm, weke koten daar zou ik wel heel huiverig van worden.
Bij Paso's komt een erfelijke afwijking voor, namelijk DSLD. Eerste symptomen zijn weke koten.
Daarna kreupelheid, steeds meer pijn, veel liggen en dat wordt steeds erger. Geen behandeling mogelijk en uiteindelijk heb je nog maar een optie...

Ik hoop niet dat dit het is, maar wilde het toch even vermelden.