Tinker

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43577
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 14:48

Henderike_1 schreef:
Hallo Allemaal, er staat genoeg stroom op het draad maar zelfs als ik er 5 boven elkaar doe helpt het niks ze geeft helemaal niet om stroom...
Ze loopt met nog 4 paarden en een shetlander. Ze verveelt zich niet doordat ze altijd aan het spelen zijn.
We voeren ze SWS al kuil bij maar dat eet ze dan op en als je weg bent voor je het weet is ze er al weer uit..
Heel appart maar de andere paarden doen dit niet alleen mijn Tinker..


Dan denk ik toch TS dat er niet genoeg stroom opstaat. De mijne "gaf er ook niets om". Nu inmiddels wel hoor, hij is als de dood voor de draad nu hij paar keer een forse klap heeft gehad. Wordt niet meer uitgeprobeerd door mijnheer (en mevrouw). Dus stroom stevig verhogen is mijn advies, aardpennen en draden nalopen. Als paard draad raakt hoort hij een echte serieuze klap te krijgen zeker als het gaat om fjorden, shetlanders, tinkers en merens want die gaan anders gewoon kuieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:13

Als ze zo jong zijn dan zijn ze ook minder gevoelig, het zenuwstelsel is dan nog niet volledig ontwikkeld. Dan zul je meer stroom moeten zetten, je andere paarden blijven wel uit de buurt van de stroom.

Gurly

Berichten: 3551
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Rijssen

Re: Uitbrekende Tinker niet tegen te houden!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 11:16

Nou Hendrike, stond ze er nog?

Die van mij had ook weer in meerdere weides gestaan gisteren.
Sterker nog, toen ik gisteravond haar terug gezet had op stal en even om het hoekje ging kletsen met een stalgenoot, ging die van mij zelfs haar stal uit. Hoe? Geen idee.... gekke pony!

Plukje
Berichten: 1655
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Uitbrekende Tinker niet tegen te houden!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 11:22

Mijn vorige paard stond op een stal in de ruinenkudde. Iedere dag wandelde hij heel rustig (met deken op) door het draad om in de naast gelegen merriekudde gezellig naast zijn vriendinnetje te gaan grazen. Staleigenaar was het snel zat en zette toen mijn ruin standaard in de merriekudde.

Henderike_1
Berichten: 92
Geregistreerd: 15-05-12
Woonplaats: kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-13 14:47

Dit is verwijderd
Laatst bijgewerkt door Henderike_1 op 27-03-23 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anouk_M

Berichten: 1199
Geregistreerd: 16-07-08

Re: Uitbrekende Tinker niet tegen te houden!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 15:08

Ik ken het probleem..
Mijn kruising tinker heeft al vanaf veulen sch**t aan het draad, bij ons hangen nu 5 draden waarvan 2 gladde ijzeren zodat er goed stroom op staat. Nu blijft ze er < meestal !> achter..
Ik heb zoveel tips gekregen: ijzer om nek/ in halster zodat ze een grotere klap krijgt, nat maken, scheren, anti blaf halsband..
Maar gelukkig was een ergere schok door extra stroomklok hier genoeg. (En dan bedoel k echt een flinke klap, best pijnlijk!)
Het is een truukje en als ze het eenmaal door hebben is het een drama om af te leren..
Veel succes en ik lees mee!

Henderike_1
Berichten: 92
Geregistreerd: 15-05-12
Woonplaats: kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-13 15:15

nouksjens schreef:
Ik ken het probleem..
Mijn kruising tinker heeft al vanaf veulen sch**t aan het draad, bij ons hangen nu 5 draden waarvan 2 gladde ijzeren zodat er goed stroom op staat. Nu blijft ze er < meestal !> achter..
Ik heb zoveel tips gekregen: ijzer om nek/ in halster zodat ze een grotere klap krijgt, nat maken, scheren, anti blaf halsband..
Maar gelukkig was een ergere schok door extra stroomklok hier genoeg. (En dan bedoel k echt een flinke klap, best pijnlijk!)
Het is een truukje en als ze het eenmaal door hebben is het een drama om af te leren..
Veel succes en ik lees mee!


Scheren doe ik niet, omdat ze de hele winter buiten staat waarschijnlijk en een deken vind ze zelf niet erg prettig. En aangezien ze steeds uitbreekt wil ik niet dat die gaat scheuren, omdat hij dan ook niet meer water dicht is.
Nat maken met deze periode vind ik ook niet erg handig aangezien het hier vannacht ook al heeft gevroren. Straks vat ze kou en word ze ziek dan ben ik nog verder van huis.
Ik hoop dat het met een tijdje overgaat en dat ze door heeft dat dit niet kan.
Ik weet het anders ook niet. Volgend zomer alles maar weer vernieuwen want in deze natte landen is het ook niet te doen.

Sanniej_

Berichten: 4901
Geregistreerd: 12-03-05

Re: Uitbrekende Tinker niet tegen te houden!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 15:20

Ik heb ooit gehoord van ijzerdraadjes door de manen en aan het halster vast maken.

TypicalDutch

Berichten: 535
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Oudeschild / Texel

Re: Uitbrekende Tinker niet tegen te houden!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 15:25

Als ze onder de draad doorgaat, een soort antenne van ijzerdraad maken, die dus rechtop staat en dan goed aan het halster vast maken, mooi er rond omheen, zodat het tegen de huid aan komt. Succes gegarandeerd ;-)

MirandaMalik

Berichten: 9898
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Uitbrekende Tinker niet tegen te houden!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 15:31

Je kan ook zorgen voor onbeperkt ruwvoer, dan raakt het niet op, dat kan heeel goed helpen.
Want ze wil weg omdat ze toch niet tevreden is , bij mij gingen ze alleen ontsnappen als het eten wat minder werd, onze tinker was ook nogal een botte boerin, ze zijn niet zo onder de indruk van zo'n stroomschok.

Caesar
Berichten: 9306
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 15:33

Mijn paard en A-pony zijn achter een enkel draadje met en zonder stroom te houden. Ideaal. Nu ze overdag op zand staan, is echter mijn pensioenpony degene die loopt te emmeren met de draad. Die gaat gewoon vol erin hangen als er geen stroom opstaat om beetje gras te bietsen. Heb er nu weer vol stroom op staan en geloof me... Er staat hier zoveel op dat mijn paard van 1.80 met haar been stond te stampen toen ze een schok kreeg. Ze lette niet op en pats. Ik kan me niet voorstellen dat een Tinker of Fjord zo'n schok niet voelen. Overigens heb ik wel 3 draden lint 5mm en op hoogte van 1.50m.

MirandaMalik

Berichten: 9898
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 15:44

Ze voelen de schok wel maar als ze een beetje snel zijn krijgen ze niet eens een schok, als ze er wel één krijgen maken ze zich daar niet zo druk om, dan staan ze toch al aan de andere kant.
Mijn arab durft niet eens in de buurt te komen van de draad, de tinker en shet nemen die ene schok voor lief...
De tinker stond zelfs gewoon onder de draad door te eten, de stroom stond toen wat minder en ze bleef er gewoon tegenaan staan, deinde gezellig mee op de schok. :+
In de paddock waar ik een hek omheen heb en stroomdraad, daar gaan ze niet door...maar een hele wei met hout omheinen is wel heel erg kostbaar, kan me voorstellen dat je dat niet zo even doet.

MallyBelly

Berichten: 3544
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 11:22

Ik heb dit met ons veulen ook gehad, hij heeft een enorme bos manen en voelt dat schokje dus niet. Eerst hadden wij een paddenstoel (stroom kasje), maar dat is echt 10x niks. Nu heb ik een stroomkasje van de cranebroek, de middelste (je hebt er 3 soorten). Hij heeft 1x een tik gehad (incl. Piepen/gillen :P ) en gaat er (bijna op een enkele keer na) niet meer doorheen.

Afanaisa91

Berichten: 1348
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 14:01

Ik heb bij mijn ijslandse uitbreker (zomers in eczeemdeken, 's winters enorme vacht) een schapenstroomapparaat aangesloten op netspanning. De aarde zijn 3 pinnen van 3m (i.v.m. zandgrond) die we indien nodig nat houden. De afrastering is 1.25m hoog met zowel breed schriklint voor het zicht als dun koord zodat het de schok als het ware meer geisoleerd 'tussen' de haren afgeleverd wordt. Ben er erg tevreden over!
TS, gebruik je een accu of stroom via de netspanning? Bij mij lag daar het antwoord iig!

Trea

Berichten: 732
Geregistreerd: 05-08-02
Woonplaats: Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 08:06

Wij hebben ook hetzelfde probleem met onze 3 jarige ruin, hij doet het ook alleen in de winter als zijn vacht dikker word vorig jaar hoe akelig ik het ook vond hebben wij zijn borst nat gemaakt en daar het stroomdraad tegen gehouden de eerste keer schrok hij en ons wat verteld het dan nogmaals te doen tot dat hij echt niet meer bij dat draad in de buurt wilde komen nou na 2x keer als we het draad maar pakte ging hij al hard achter uit dit heeft voor de rest van de winter goed gewerkt. Helaas begint hij nu weer en dan alleen als zijn weide maatje uit de wei word gehaald en aan het eind van de middag tegen de tijd dat ze naar binnen moeten dus helaas moeten wij het binnen kort ook weer eens gaan doen(hem het draad echt laten voelen).

Ook wij hebben het voeren in de wei geprobeerd maar dat maakte hem niet uit.

tengeltje11
Berichten: 7156
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Uitbrekende Tinker niet tegen te houden!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 12:19

ik volg pien_2010 volledig.

als ze door de draad lopen,dan zit er niet genoeg stroom op.is zo eenvoudig als wat.

hier ook hoor,de shetjes en de ezels trokken zich echt niets aan van de stroom,ik kon ze elke dag van tussen de koeien van de buren gaan vissen.

omheining vernieuwd,de zwaarste stroomklok gekocht en extra geleidende draad en nu houdt 1 simpel draadje zelfs de grootste uitbreekkampioenen mooi op hun plaats.
(als je als mens per ongeluk aan de draad komt,ben je er zeker een uur niet goed van,dus er zit echt serieuse stroom op!)

swikker
Berichten: 63
Geregistreerd: 19-04-12
Woonplaats: Waalwijk

Re: Uitbrekende Tinker niet tegen te houden!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 16:33

Hopelijk steek ik hier ook iets op! Mijn fjord breekt uit sinds ze in de "winterweide" staat (bijna kaal). Van de zomer deed ze het niet, ze doet alles voor eten dus ik weet wel zeker dat het gras ECHT groener is aan de andere kant! ;) Ze staat nu al 3 weken continue binnen en wordt een beetje sjago. Bij mij is het "probleem" dat ik op eren pensionstal sta. Volgens de stalhouder staat er genoeg stroom op, een ijzerdraadje door dr manen en aan het halster hebben niet geholpen. Vorig weekend zelfs schapengaas met mazen van ca 10 cm neergezet met stroom erop en daar dendert ze ook doorheen. Ik kan voor mijn gevoel dus niet zoveel. Iemand tips?

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 16:38

Wij hadden ook een uitbreker (die uitbrak als de strookbegrazing te traag ging volgens haar :D ), door toeval kwam ik er achter dat twee draden onder elkaar haar niet tegen hielden maar twee draden achter elkaar wel (dus nog een paaltje met draad een halve meter achter de voorste). Vraag me niet waarom maar bij ons werkte dat.