[TI] Scheren of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Carmenxoxo

Scheren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 15:48

Hoihoi!
Ik twijfel om mijn tinker te scheren. De reden waarom ik wil scheren is omdat ik toch dagelijks rijd en ze nu al een flink teddybeer vachtje heeft. Ze staat nu 24/7 buiten maar over 3 weken 24/7 stal.
Ik twijfel omdat ik niet weet hoeveel gram deken er op moet. Ik heb een staldeken 200 gram, is dat genoeg? Ook heb ik een regendeken 0 gram en zweetdeken.

Of is het slimmer om nu de staldeken en daaroverheen de regendeken er op te gooien zodat de verharing minderd?

Alvast heel erg bedankt!

Wesco

Re: Scheren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 17:04

IK zou pas scheren als je paard op stal staat en dan een 200 of 300 grams deken op doen.

Bloemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 17:05

Ik zou idd even wachten tot ze op stal staat. Maar wat een overgang joh, van 24/7 buiten naar 24/7 op stal. Van waar deze keuze?

Carmenxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 17:13

Bloemmeke schreef:
Ik zou idd even wachten tot ze op stal staat. Maar wat een overgang joh, van 24/7 buiten naar 24/7 op stal. Van waar deze keuze?

Dit gebeurd bij haar elke winter / zomer, nu is zij deels mijn paard, ik betaal een deel mee. Als ik dat niet zou doen zou ze helemaal verkocht worden. Dus de keuze was of verkocht of ikbetaal een deel mee en ze staat 24/7 stal. Ze mag in de winter niet op wei staan daar omdat zij de leider is en alle paarden bij het voer wegjaagt, ook loopt zij de hele wei kapot en de mede-eigenaar kan niks met haar. Wij mochten alleen naar die stal omdat hij die mensen kende. Hij betaalt de stalling en een vriendin en ik derest.
Het is best moeilijk uitleggen maar ik hoop dat het zo wat duidelijker is.

Carmenxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 17:14

Wesco schreef:
IK zou pas scheren als je paard op stal staat en dan een 200 of 300 grams deken op doen.

Weet je toevallig ook of ze de hele winter 200 gram op kan, of moet ik daarna nog een deken er over heen doen omdat het anders te koud is?

Bloemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 17:15

Wat zonde voor je tinker. Mij lijkt de overgang zo groot. Of heeft hij/zij er zelf geen last van?

Carmenxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 17:17

Bloemmeke schreef:
Wat zonde voor je tinker. Mij lijkt de overgang zo groot. Of heeft hij/zij er zelf geen last van?

Ze is 19 en heeft haar hele leven op een stal gestaan, de afgelopen zomers loopt ze steeds op wei. Winters weer naar binnen. Ik vind het ook zonde, had ook liever gehad alleen in de nacht op stal o.i.d. Ze heeft er vorig jaar geen last van gehad.

Bloemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 17:19

Nou gelukkig maar dat ze er zelf in ieder geval geen last van heeft!

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 17:20

Zodra het kouder word dan kan je 400 gram opleggen. Maar je kan ook 300 gram oplaten en dan word de vacht langer.

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 22:10

Misschien kun je haar een jachtpatroon scheren, dus alleen maar een strook over de onderste helft. Ze komen dan wel veel warmte kwijt, maar hun rugspieren enzovoorts zijn wel nog beschermd met haar. Dan zou je nu ze nog buiten staat de regendeken op kunnen doen en op stal (als ze buiten het rijden helemaal niet uit de stal komt en de stal niet op de tocht staat) zou ze zonder deken kunnen staan, na het rijden ff de zweetdeken op tot ze droog is en dan af doen. Ik zie niet in waarom ze op stal een deken op zou moeten als ze toch niet op de wei komt.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 22:14

Romeo ontwikkeld op het moment ook een enorme wintervacht. Ik ga hem over 1.5/2 weken scheren op zijn hoofd en benen na dan. En hij krijgt dat een 100 grams deken op. En daarna een 200 grams. Romeo gaat in de winter snachts op stal en gaat rond 10 uur naar buiten en rond 3 uur naar binnen, maar dat kan weleens verschillen, als het goed weer is staat hij langer buiten. Ik rijd hem gem. 4/5x per week. Mocht het nodig zijn komt er een 300 grams deken, maar daar ga ik niet vanuit, heb ik met me belg eerst ook niet gedaan toen ze geschoren was.

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 10:14

Ik heb maan vorig jaar ook voor het eerst geschoren.. Maar niet
niet helemaal. Jachtmodel is prima bevallen. Ze staat in de nacht op stal en van 7 tot 19 uur buiten iedere dag.
Ik heb grootste deel van winter een 0grams bucas met fleece op gedaan. Koude periode 200 grams.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 09:36

Ik volg even. Tinker begint toch wel ERG in vacht te zitten :') Ze wordt sneller nat en ik denk dat we eind november (als we het kunnen rekken) een scheermachine over heen halen.. Nu nog een model xd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 09:39

Ik heb Rogan vorige week helemaal geschoren. Hij was lusteloos, had het zo warm met rijden en bleef na een halfuur stappen nog steeds pompen. Ik heb het bewust nu gedaan omdat het deze week en volgende week nog warm is. Hij is nu dus geschoren en staat zonder deken. Zodra het kouder wordt krijgt hij een 0 grams deken op :j

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 10:08

Whild schreef:
Misschien kun je haar een jachtpatroon scheren, dus alleen maar een strook over de onderste helft. Ze komen dan wel veel warmte kwijt, maar hun rugspieren enzovoorts zijn wel nog beschermd met haar. Dan zou je nu ze nog buiten staat de regendeken op kunnen doen en op stal (als ze buiten het rijden helemaal niet uit de stal komt en de stal niet op de tocht staat) zou ze zonder deken kunnen staan, na het rijden ff de zweetdeken op tot ze droog is en dan af doen. Ik zie niet in waarom ze op stal een deken op zou moeten als ze toch niet op de wei komt.

amen _/-\o_

Gurly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 12:48

Ik ga mijn tinker ook over twee weekjes scheren.
Ik doe haar zo'n jachtpatroon.
De hals, gedeelte van de buik en over de flanken naar achter. Dus de plekken waar ze het meeste zweet.
Als ik haar geschoren heb doe ik haar een regendeken op van nul gram. Als het echt begint te vriezen dan krijgt ze 200 gram op. Voor de heeeeele kouden dagen heb ik 300 gram, maar die heeft ze eigenlijk nog nooit opgehad. Ze staat in een inloopstal, dus kan als ze het koud heeft lekker naar binnen gaan.

James2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 10:37

Ik sluit me aan bij gurly, alleen dan geen inloop stal. overdag nar buiten en in de nacht in een buitenstal. half scheren 100 gr deken en dan 200 en als het echt koud word 300.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 18:28

Mijn drumhorse vanmiddag net geschoren jacht model van de hals, naar haar borst en buik :) voor haar en mij de eerste keer en zeer tevreden met het resultaat! Foto's volgen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 19:51

Rogan is helemaal geschoren

Afbeelding

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 20:14

Resultaat :)
Afbeelding

Priscilla__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 12:31

Wings is kaal op z'n benen en zadelplek na. :j

Afbeelding

Erres

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 19:29

Leuke foto Blingh! Ik heb mn paardje laatst ook zo geschoren met net zo'n hartje op de kont, grappig.

Ik heb haar voor het eerst geschoren, maar de volgende keer zou ik toch kiezen voor een jachtmodel ofzo. Ze reageerde behoorlijk toe ik het zadel erop legde na het scheren, ws gevoelig. En de hals is nu ook kaal, maar volgende keer ode ik dat ws niet zodat ze niet een koude nek krijgt of een halsdeken op moet. Ach ja, al doende leert men..

Eline_Dance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 19:25

ik zou scheren

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 09:00

Heb callum nu zij hals uitgeschoren en zijn borst. Dit lijkt voldoende hij zweet wel maar pompt niet en is lekker voorwaards. En zo hoeft er geen deken op wel zo fijn