[TI] deken, geen deken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

deken, geen deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 19:58

Ik vraag me af wie er in de winter voor zijn tinker een deken gebruikt. De vacht is altijd behoorlijk.
Ik rijd 3 a 4 keer in de week en het zweet druipt er echt af. Nu gaan we zo langzamerhand naar de winter en nu vraag ik me af wat is wijsheid.
Hij heeft in de zomer heel de tijd al een deken op vanwege zijn zomereczeem, dus zonder deken in de winter lijkt me voor hem wel zo prettig. Maar na het rijden in de winter krijg ik hem amper droog denk ik :D
Wat doen jullie met die dikke vachten, rijden, uitstappen en zweetdeken erover of rijden, uitstappen en deken op.

Poosje81

Re: deken, geen deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 20:05

Jeps, gedeeltelijk geschoren + deken hier :j !

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 20:25

Rijden zweetdeken op de bakrand uitstappen met zweetdeken kun je hem ook klein beetje over jezelf heen slaan is wel lekker met die kou en dan op stal zweetdeken op.. Terwijl ik de spulletjes opruim en nog ff een sigaretje rook is Floor wel droog en kan z'n deken af! En normaal gesproken rijd ik wel heel fanatiek met hem maar dat weet je zelf ook wel.. :-) komt heel enkel voor dat ik er nog een handdoek bij moet pakken

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 20:45

Mijn merrie staat met deken, maar die is 25 en heeft artrose. Mijn ruin staat 24/7 buiten en zonder deken. Ik rij gewoon met hem, het is een kwestie van goed op adem stappen, op laten drogen en dan de wei weer in. Zolang ze op adem niet, zijn meer zweten dan gaat dat gewoon goed. Heb mijn merrie altijd zwaar getraind maar nooit onder een deken gehad of geschoren.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 20:50

Tinker en ijslander 24/7 buiten zonder deken. Wel met een enorme wintervacht, goed uitstappen (eventueel met uitrijdeken) en het gaat prima. Ja ze zweten, maar nooit dat ze niet meer droog worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 21:44

Dus zonder deken kan prima.
Het zweet loopt hem nu altijd in straaltjes bij zijn benen langs en zijn dek en singel zijn doorweekt, vandaar mijn twijfel.

TinkDelilah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 21:54

Hier geen deken, wel goed uitstappen en zweetdekentje. Nu ben ik best anti-deken, mijn KWPN-er had ook zelden een deken op, alleen als ze het echt koud had.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 21:59

Mijn haflinger heeft ook nooit een deken op. Maar ze krijgt ook nooit een heeeeele dikke vacht dat is dus wel prettig :) ... Ook als ik haar aardig in het zweet heb gereden dan stap ik gewoon uit tot dat ze weer netjes op adem is. En natuurlijk is ze dan nog niet droog maar ik vertrouw er op dat haar vacht het allemaal wel aan kan... Gebruik ook geen zweetdekens daar gaat ze alleen maar harder van zweten (gaat verstikken ofzo) dus hup gewoon de paddock in :) ze is ook nooit verkouden of stijf geweest.

Ik heb ook even een tinker gehad die had ook zo'n berenvelletje. Nu reed ik daar niet echt veel en lang mee dus ook weinig zweet :P maar als ik met die tinker zal werken net als bij mijn haf dan zou ik wel de vacht kort proberen te houden. Gewoon omdat ik het idee heb dat het voor het dier aangenamer is met het werk

cp112
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 22:09

Hier geschoren en deken. Maar staan ook vol aan het werk

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 22:13

Hier ook geen deken. Nooit gehad ook (alleen vliegendeken :P ) :) Als ik gereden heb, en ze heeft gezweet, dan stap ik haar uit tot ze op adem is en het zweet koud aanvoelt. Dan gaat ze gewoon terug de stal/wei in. Dit doe ik al jaren en ze heeft er zelfs nog nooit een verkoudheid van opgelopen. Zelfs een zweetdeken doe ik niet op. De vacht regelt het prima zelf. Kijk maar eens hoe het zweet bij een paard met dikke wintervacht eruit ziet na het uitstappen. Heb ik mijn bijrijdster ook laten zien. Die vertrouwde het niet zonder zweetdeken en hele poespas. Je ziet de bovenste laag van de vacht wat nat is van het zweet, maar als je de vacht iets uit elkaar haalt en naar de huid kijkt zie je dat de huid droog is. Zo werkt de vacht, die trekt als het ware het zweet via de vacht weg naar buiten. Als je op die regel-het-zelf-vacht een deken gaat gooien werkt het niet meer zoals het zou moeten.
Laatst bijgewerkt door Angeliekje op 06-09-13 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

TinkDelilah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 22:16

Als ze niet meer warm zijn, kan het inderdaad geen kwaad.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 22:24

Waarom een deken. Vacht is veel beter. Ook bleven ze bij mij haken achter het draad toen ik nog wel dekens deed. Enige voordeel van wel een deken is dat je een schoon paard hebt.

Luzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 22:32

Hier ook geen deken. Na het rijden stap ik haar tot ze goed is afgekoeld; niet perse droog en dan gewoon "naakt" terug het land op. Ze is nog nooit verkouden oid geweest tot nu toe.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 22:34

alleen ons paardje van 27 heeft swinters een deken op. dekens zijn niet goed (net zo als scheren), lekker hun eigen vacht, dan maar 5 minuten langer uitstappen...

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 22:39

Ja dekens is ook wel een gedoe door de temperatuur schommelingen... Op een gegeven moment hebben ze een mega dik pak op :P.. Ook in de kudde altijd ellende scheuren gaten en het deken wordt snel smerig.. vind het altijd maar een beetje sloeberig er uit zien ;)... Of je moet je paard veel op stal houden blijft het deken netjes ;)

Sandra1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 22:51

hier ook geen dekens, ten eerste omdat ik het zo'n gedoe vind, ten tweede omdat ik vind dat hij het zelf veel beter kan regelen.
Dus na het rijden gewoon maar wat langer uitstappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 23:00

Oke, dan doe ik geen deken op.
Citaat:
Waarom een deken. Vacht is veel beter. Ook bleven ze bij mij haken achter het draad toen ik nog wel dekens deed. Enige voordeel van wel een deken is dat je een schoon paard hebt.

Hij is een deken gewend in de zomer en deels in de staltijd, haken doet ie niet, want hij heeft niets om achter te blijven zitten. Hij zweet niet een beetje hoor, hij zweet als een otter. Het is net of ik er met de tuinsproeier op heb staan spuiten :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 23:02

doemaar schreef:
Ja dekens is ook wel een gedoe door de temperatuur schommelingen... Op een gegeven moment hebben ze een mega dik pak op :P.. Ook in de kudde altijd ellende scheuren gaten en het deken wordt snel smerig.. vind het altijd maar een beetje sloeberig er uit zien ;)... Of je moet je paard veel op stal houden blijft het deken netjes ;)

Ik heb bucas, die gaan van -12 tot +12 en dat in 1 deken. Kan binnen en buiten en is waterdicht. Mijn oudje van 28 heeft die op, superdekens, kost wat, maar dan heb je dat gedoe niet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 23:03

Ik stap uit en gooi ponylief gewoon nat de wei weer op :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 23:05

Ja joh? Oh, dat doe ik maar niet. Maar wat vinden jullie dan bezweet? Vochtig of kletsnat.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 23:08

hier ook een paard (fries) die altijd drijf nat is na halverwege het rijden.. vanavond ben ik om half 9 uit gaan draven, 2 rondjes linksom en 2 rondjes rechtsom, en daarna tot 9 uur uitgestapt maar hij was nog geen druppel op gedroogd :( toen even afgesponst omdat hij toch stond te druipen dus qua vocht op zn vacht niks uit maakt en dan even een cooler deken op, maar om 10 voor 10 was hij nog niks opgedroogd, dus hij moest helaas binnen blijven vanacht, hoewel hij normaal snachts buiten staat...

vorig jaar heb ik hem ook moeten scheren omdat het echt uren duurt voor hij droog is, maar nu zit ik te twijfelen of ik volgende week al de machine erover haal, maarja wat moet je dan op doen als het lekker is buiten..

zo lastig, had eigenlijk gehoopt hem pas begin oktober te scheren... en hij heeft geen eens een super dikke vacht :?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 23:11

gossa4ever, de tinkermerrie die ik rijd heb ik een paar weken geleden al gedeeltelijk geschoren, wilde ook niet opdrogen na het rijden, ondanks uitgebreid uitstappen. In de winter zonder deken wegzetten na het werk is gegarandeerd ellende met spieren op de rug. Daarbij, deken erop scheelt gewoon in waswerk, wat ook niet leuk is midden winter, omdat er wedstrijd is.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 23:14

de winter is natuurlijk geen probleem! van de winter compleet geschoren en stond gewoon in de dekens,
maar ik zit een beetje met, ik loop nu al tegen het probleem aan, en zou graag nu al scheren maar ik durf het niet omdat ik dan niet weet wat ik op moet doen met warm weer, felle zon, of juist veel vliegen of juist heel koud enz

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 23:16

Mindim schreef:
Ja joh? Oh, dat doe ik maar niet. Maar wat vinden jullie dan bezweet? Vochtig of kletsnat.

Ook kletsnat :)

Is niets mis mee; ik zorg ervoor dat de ademhaling normaal is. Het is de buitenkant van de vacht die de vocht afvoert en afkoelt, de huid zelf blijft warm. Geen last van stijve spieren of een ziek paard hier :)

Ik gebruik zelf geen dekens omdat paard juist af en toe stond te zweten onder de deken. Ik kon overdag niet inschatten dat het bv op een middag wel wat warmer werd.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 23:30

Ik scheer bij Vince de onderlijn en hij krijgt een 100 tot max 200 grams waterdichte deken op.
Na het rijden laat ik hem minimaal een half uur uitdampen/zweten (hij zweet ook enorm) en dan gaat het dek erop.

Hij staat in een loopstal en krijgt ook met zijn deken alsnog een flinke vacht, dus ik kan zonder in- en uitstapdekens met elk weer buiten rijden.

Een deken geeft mij toch een fijner gevoel dan hem nat in een koude wind zetten, al weet ik dat het kan en de onderhuid dan al droog is. En ik vind het erg gemakkelijk om een droge, schone fluffy rug te hebben waar het zadel op komt in plaats van een natte bemodderde.