[TI] Verzorgtinker, aanbieden of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zoefje1201

Verzorgtinker, aanbieden of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 16:40

Hallo allemaal,

Ik heb nog een vraagje.
Niet dat ik er over na denk, want ik heb tijd zat voor mijn tinkertje.
Maar hoe staan jullie er tegenover om je tinkie als verzorgpaard/pony aan te bieden? het lijkt mij namelijk ontzettend moeilijk om je eigen pony in de handen van een ander te leggen. Vooral omdat de meeste niet echt bekend zijn met het tinkerras.
Ondanks dat het meestal lieve en werkwillige paarden zijn, hebben ze toch ook wel een gebruiksaanwijzing. je houd ze namelijk niet zomaar tegen als ze eenmaal de wind in de kop hebben.

cp112
🏆 Paardenfluisteraar

Re: Verzorgtinker, aanbieden of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 16:42

Dat laatste is een kwestie van je paard opvoeden. Hier geen enkel probleem met de bijrijder(s).
Zolang het klikt met het paard maakt het ras niks uit.

Zoefje1201

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 16:45

ik ben het met beide eens. maar ik heb mijn hengstje bijvoorbeeld al vanaf veulens af aan, en hij is helemaal naar mijn hand gezet. het lijkt mij zo moeilijk om dan iemand te vinden waar je je paard aan toe durft te vertrouwen

TinkDelilah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 16:46

Ik heb het wel gedaan, omdat ik gewoonweg niet iedere dag kan gaan. Heb gewoon een soort sollicitatiegesprekken gehad, waarbij ze ook even zelf konden klooien met Delilah. Uiteindelijk is het iemand geworden die al langer bij ons op stal rondliep en al eerder een verzorgtinker heeft gehad.
Gaat echt super en ik zou geen andere verzorgster voor Delilah willen.

Het is niet moeilijk om het een paar dagen per week uit handen te geven als je weet dat ze in goede handen is! Maar bij twijfel zou ik nooit mijn paard onder de hoede van een ander laten, Tinker of ander merk, maakt niet uit.

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 16:47

Ik heb na lang twijfelen iemand gezocht en uiteindelijk ook gevonden voor mijn paardje.
Ik had direkt een goed gevoel bij haar en wist dat het goed zat en ja je moet leren los laten en vertrouwen.
En de verzorgster die ik heb was het hele tinker ras onbekend dwz..ze kwam uit de wedstrijdsport met alleen maar fanatieke hete KWPN-ers en geen dwarse tinker...MAAR..ze is helemaal om want ze zegt..tja met mijn wedstrijdpaard kon ik niet met een lang teugeltje naar buiten want dan was paard eerder bij stal terug dan ik zou willen en nu kan ze heeeeerlijk uren sjokken door de polder en meneer kijkt nergens van op.

Ik vind het heerlijk dat ik dr heb.
Heb een gezin en kom helaas gewoon tijd te kort om hem te rijden en daar komt bij ik kan nu ook eens gewoon een dag weg, onbezorgd en hoelaat ik dan thuis ben maakt niet uit want dan bel ik haar op en gaat ze heerlijk tutten en rijden en hoef ik snachts niet meer langs om te kijken of ie weg genoeg water heeft of nog hooi moet..

Zoefje1201

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 16:50

jaime_andrea schreef:
Ik heb na lang twijfelen iemand gezocht en uiteindelijk ook gevonden voor mijn paardje.
Ik had direkt een goed gevoel bij haar en wist dat het goed zat en ja je moet leren los laten en vertrouwen.
En de verzorgster die ik heb was het hele tinker ras onbekend dwz..ze kwam uit de wedstrijdsport met alleen maar fanatieke hete KWPN-ers en geen dwarse tinker...MAAR..ze is helemaal om want ze zegt..tja met mijn wedstrijdpaard kon ik niet met een lang teugeltje naar buiten want dan was paard eerder bij stal terug dan ik zou willen en nu kan ze heeeeerlijk uren sjokken door de polder en meneer kijkt nergens van op.

Ik vind het heerlijk dat ik dr heb.
Heb een gezin en kom helaas gewoon tijd te kort om hem te rijden en daar komt bij ik kan nu ook eens gewoon een dag weg, onbezorgd en hoelaat ik dan thuis ben maakt niet uit want dan bel ik haar op en gaat ze heerlijk tutten en rijden en hoef ik snachts niet meer langs om te kijken of ie weg genoeg water heeft of nog hooi moet..

Herkenbaar, van een heet ras afkomen en helemaal verliefd worden op de tinker!

als het zo kan is het inderdaad ideaal!

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 16:54

enne er word niet gepraat over bijdrage want ze doet mij er een groot plezier mee...soms rijd ze 1 dg in de wk en soms 7...tis maar net hoe het uitkomt..

Lijkt soms wel of we samen een paard hebben..hahaha dan smst ze me en vraagt ze heb je nog gereden of moet ik of zullen we naar het strand gaan..hahahah

Ben super blij met haar want ze rijd niet alleen me tinker maar geeft de pony van mijn dochter ook gelijk een aai over dr neus en een borstel eroverheen..

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 16:59

Ik denk dat het er vooral aan ligt hoe de klik is met degene die je pony "least"
Als de klik er al niet is wordt het een lastig verhaal....
En het is zo dat jij altijd nog bepaald. valt het je tegen stop je ermee
mijn haffie wordt nu ook gereden door een meisje, wel in de les en onder toezicht maar daar heb ik ook vertrouwen in. verder komt er ook niet zomaar iedereen op.
Ik vind ook dat je pony er op vooruit moet gaan en niet achteruit

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 17:02

Als je het niet aan durft, gewoon niet doen. Mensen die hun paard ter verzorging aanbieden staan hier waarschijnlijk meer achter dan dat jij er nu achter staat en je kan eenmaal niet verwachten dat de verzorgster net zo omgaat met je paard als jij. Iedereen heeft een eigen kijk op het omgaan met paarden en dat is heel lastig om te combineren. Natuurlijk kan het goed gaan, maar bij twijfel gewoon lekker niet doen. :)

Laughy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 17:09

Wij hebben op het moment twee ontzettend lieve en fijne verzorgsters voor onze tinkertjes!
Wij waren eigenlijk helemaal niet opzoek naar verzorgers, maar deze dames zijn gewoon aankomen lopen en hebben gevraagd of wij toevallige verzorgers zochten (toen der tijd kon er nog niet zoveel met de paarden gedaan worden omdat ze toen pas net twee waren...) dus wij zijn gewoon met hun naar de paardjes gelopen(die staan lekker aan huis dus er is ook wel wat meer controle, ik hoef ze dus niet echt uit handen te geven.) om te kijken hoe de paarden reageerde en hebben toen gezegd dat ze mochten komen, zo kregen wij wat meer vrije tijd zeg maar, en krijgen de paarden toch een hoop aandacht.
we zijn inmiddels ruim een jaar verder en ben nog steeds super blij met deze twee meiden, ze hebben me super geholpen met het inrijden van de paarden en hebben helaas ook in dat jaar al 1 van de paarden vaarwel moeten zeggen, en ook een nieuwe mogen verwelkomen, waar ze ook nu weer geweldig mee helpen om haar zo ver te krijgen dat ze bereden kan worden!
Ik kan echt op deze twee vertrouwen!

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 17:10

Waarom zou je een bijrijder nemen als je zelf genoeg tijd hebt en het eigenlijk moeilijk vindt om de verzorging uit handen te geven.

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 17:11

Nee ik zou het zeker niet snel doen, mijn Tinker is echt enorm gevoelig! Misschien zelfs gevoeliger dan een gemiddelde Arabier, het is heel lastig om met hem een vertrouwensband te krijgen en als je die eenmaal een beetje hebt moet je nog oppassen dat die niet beschaamd word want dan kan je weer opnieuw beginnen. Ik zou hem mede hierdoor niet uit handen durven geven, ook omdat hij niet hard aangepakt kan worden want dan raakt hij in paniek. Met buitenrijden heb je ook een band nodig om hem normaal overal langs te krijgen, en als je hem te veel in de mond zit gaat hij stoppen en omdraaien (hij is ook nog eens extreem voorwaarts, hij loopt altijd elk paard voorbij dus moet je hem af en toe inhouden en dit is dus heel lastig te doseren) en als je te onzeker bent gaat hij stoppen en achteruit en als je dan aanspoort gaat hij bokken. Heel lastig en eng als je hem niet kent!

Maar verder is hij in de omgang super braaf als je eenmaal z'n vertrouwen hebt, is lief voor kinderen en dieren gewoon super! Alleen ook dan moet hij je vertrouwen anders is zelfs dit lastig, hij heeft namelijk veel steun nodig van iemand die hij vertrouwt, daarna durft hij pas te ontspannen. (Anders draait hij dus de hele tijd met zijn kont en wil hij je in het oog houden, en als je hem uit de wei/stal wil halen rent hij weg of draait hij zijn kont naar je toe. Ook eng als je niet weet wat hij doet)

Zoals jullie lezen is het niet echt een Tinker die je uit handen kunt geven. :)

8nnemiek
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 17:13

Mijn tinker zou ik niet zomaar met iemand anders meegeven. Het is een paard met een behoorlijk karakter, en ik ken hem door en door en kan ermee lezen en schrijven.. Maar ik heb bv eens een instructrice gehad, die kon goed rijden en werkte net als ik met natural horsemanship.. in de bak ging dat best goed, maar mijn tink wilde echt niet ermee naar buiten, zonder mij := En ze zei altijd, een tinker is koppig maar ik ben koppiger.. zal wel een flinke tik hebben gegeven.. maar tinklief ging toch omhoog, heeft ie bij mij nog nooit gedaan. En als je weer te zacht bent gaat ie er gewoon vandoor buiten. Als die het ergens niet mee eens is en niet eerlijk behandeld wordt heb je een probleem :Y) Dus ik ben daar heel voorzichtig mee.
Voor mijn belg zoek ik wel een verzorgster, daar kun je iedereen op zetten en t beest zet geen stap verkeerd. Maar hij heeft wat meer verzorging nodig aan de benen, en dat lijkt de meeste mensen te veel werk, de meeste lijken echt alleen maar veel en hard te willen rijden..

Jippie_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 17:25

Ik denk dat dit inderdaad heel persoonlijk is en vooral afhankelijk van de mate waarin je het kunt los laten. Zelf heb ik jaren lang bijgereden. Toen ik me had voorgenomen dit nooit meer te doen (paar slechte ervaringen helaas) ben ik bij Kascha terecht gekomen. Gelukkig had haar baas niet zo'n moeite met het loslaten en zaten we goed op één lijn met alles. Dat is heel belangrijk, wil het goed gaan.

Het was trouwens mijn eerste ervaring met een tinker en die is goed bevallen, want inmiddels heb haar zoon gekocht <3 . Ik ben hem nu nog aan het inrijden en ben nog niet een heel ervaren eigenaar, dus nog te vroeg voor een bijrijder. Maar als hij wat verder is; wie weet. Mijn zusje is ook begonnen met paardrijden en heeft (na 4 lessen!) al even op hem gereden. Ging heel goed! Dus voor de toekomst is dat misschien wel wat :)

Zoefje1201

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 17:41

KarinLF schreef:
Waarom zou je een bijrijder nemen als je zelf genoeg tijd hebt en het eigenlijk moeilijk vindt om de verzorging uit handen te geven.

dat zei ik dus, ik ben niet op zoek, maar was benieuwd hoe mensen er tegenover stonden...

Zoefje1201

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 17:46

8nnemiek schreef:
Mijn tinker zou ik niet zomaar met iemand anders meegeven. Het is een paard met een behoorlijk karakter, en ik ken hem door en door en kan ermee lezen en schrijven.. Maar ik heb bv eens een instructrice gehad, die kon goed rijden en werkte net als ik met natural horsemanship.. in de bak ging dat best goed, maar mijn tink wilde echt niet ermee naar buiten, zonder mij := En ze zei altijd, een tinker is koppig maar ik ben koppiger.. zal wel een flinke tik hebben gegeven.. maar tinklief ging toch omhoog, heeft ie bij mij nog nooit gedaan. En als je weer te zacht bent gaat ie er gewoon vandoor buiten. Als die het ergens niet mee eens is en niet eerlijk behandeld wordt heb je een probleem :Y) Dus ik ben daar heel voorzichtig mee.
Voor mijn belg zoek ik wel een verzorgster, daar kun je iedereen op zetten en t beest zet geen stap verkeerd. Maar hij heeft wat meer verzorging nodig aan de benen, en dat lijkt de meeste mensen te veel werk, de meeste lijken echt alleen maar veel en hard te willen rijden..

Een belg! waaauw! ik ben echt gek op koudbloeden!
heb altijd hete paardjes gereden, toen zelf een fries gehad maar die is helaas overleden. toen ben ik weer hete paarden gaan rijden tot ik op de tinkerfarm terecht kwam. hier ben ik opnieuw verliefd geworden. en nu gaat mijn voorkeur toch echt uit naar zwaar gebouwd.

Ik heb destijds een veulen gekocht en ik wist dat ik de eerste 3 jaar alleen maar kon verzorgen, maar inderdaad veel mensen willen alleen maar rijden. zonde! de verzorging is juist zo leuk!

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 05:43

Heb in het verleden altijd verzorgsters gehad voor mn tinkerhengst, was een hele brave maar hij kon niet met iedereen door een deur, ik liet een nieuwe verzorgsters altijd onder mijn toezicht verzorgen, borstelen en rijden de eerste x en dan keek ik wat paardlief ervan vond, Hij koos eigenlijk altijd zelf zn verzorgsters uit, als het klikte deed ie alles voor ze en zo niet ging ie in de staak en was het ook voor mij duidelijk.

Heb nu een 3 jarige zoon van hem die iedereen wel leuk vind dus als er een verzorgster moet komen dan denk ik dat ik er dit keer wat voor moet doen om te kijken of de klik er is haha

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 16:20

Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken...
Maar in sommige gevallen zou ik het wel begrijpen..

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 20:06

Je laat het overkomen alsof tinkers onbetrouwbare, moeilijke paarden zijn... welke gebruiksaanwijzing?
Maar als antwoord op je vraag... waarom denk je er een nodig te hebben? Weinig tijd? Staat je paard alleen op stal? Heeft hij/zij veel beweging nodig?

Mijne worden niet veel meer bereden vanwege veulens/school/geen rijbak en slecht weer enz. Maar ze staan dag en nacht buiten dus ik vind er geen nood aan. Er zijn zoveel mensen met 100 paarden waar helemaal nooit iets meegedaan wordt, die zijn vaak niet eens beleerd. Dus dan zou ik er niet zomaar een vreemde bij laten.
Maar als ik één paard had waar goed mee gereden moest worden, ik heel centraal ergens stond met m'n paard enz dan zou ik het ook wel overwegen, dus het hangt gewoon van de situatie af. (En natuurlijk hoevaak je een verzorger wilt, één dag of de hele week?)

Delen is misschien niet zo erg als je denkt dat je hier iemand een enorm plezier mee kunt doen en je paard bij de goede verzorger super verzorgd zal worden. Maar ik denk dat ik het ook wel vreemd zou vinden in het begin, maar na een tijdje went het wel denk ik? Niet veel over nagedacht eigenlijk :+

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 23:11

Hoe ben jij vroeger begonnen? Nooit verzorgpony gehad voordat je een eigen kocht?

Ik wel, dus gun andere mee te genieten van mijn schatten. Heb eerder altijd meiden gehad waar ik op kon bouwen, en dat werd door mij ook dubbel en dwars beloond naar hun toe. Mochten alles met mijn dieren doen, bosritten, wedstrijden, clinnics volgen alles kon
Maar kleine meisjes worden groot en gingen studeren dus op een gegeven moment geen tijd meer, helaas heb nooit meer zulke meiden als toen kunnen treffen. 3 topmeiden die als ze tijd hebben nog wel eens komen buurten.

Nu heb ik eigenlijk niemand nodig want ze lopen lekker lange vakantie op de wei te vieren haha

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 23:19

Ik doe het zelf niet, maar dat is meer omdat ik zelf tijd zat heb en in het verleden genoeg gedonder heb gehad met verzorgsters/bijrijdsters. Dus af en toe heeft ze gewoon een dagje vrij, elke dag lopen hoeft van mij niet. Ik kan me goed voorstellen dat anderen daar anders over denken en dus wél een verzorgster/bijrijdster zoeken. Vind wel dat je Tinkers nu beschrijft alsof ze van een andere planeet komen, het blijven gewoon paarden hoor :))

Caily
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 02:53

Hier afgelopen voorjaar een verzorgster gezocht voor een jonge, net beleerde Tinkermerrie waar nogal een kop op zit; een paardje wat zichzelf enorm op kan fokken. Ik ken haar al van veulen af aan en altijd alles zelf mee gedaan, maar ze staat 60 km vanaf waar ik nu woon dus het ging gewoon niet meer (ze is niet van mij, van een meneer die haar gewoon bij huis had lopen en "niks" mee deed). Ik heb in een keer een topmeid kunnen vinden, die rijdt er nu heerlijk mee, leren samen elke keer bij en zijn enorm gek op elkaar. Ik vond het erg lastig "mijn" baby uit handen te geven maar nu ik die twee samen zie is het voor mij goed. Meid stopt naast haar opleiding en andere verplichtingen elke vrije minuut en elke beschikbare cent in dat diertje, geweldig.

Deze merrie heeft ook een broer van een jaar ouder; compleet ander paard, erg lief en aanhankelijk en vind alles wel prima. Hij is nog hengst, en ik vermoed dat is wat mensen afschrikt. Heb voor hem namelijk inmiddels al vijf meiden gehad die zijn wezen kijken, proberen, maar daarna onmiddellijk of naar enkele weken alsnog stoppen. Heel erg jammer, ik verzorg hem nu zelf maar weer.... Elke keer 60km op en neer. Maar hij verdient gewoon echt iemand die tijd en energie in hem steekt, hij wil zo graag!

Mijn echt-eigen merrie daarentegen, die krijgt van z'n lang-zal-ze leven geen verzorgster. Ik kan haar namelijk niet zo goed delen :o En daarbij ben ik er zelf bijna elke dag, ze staat 24/7 in een kudde met 6 vriendjes (waarvan 4 ook Tinker) en onbeperkt eten; als ik 1 of 2 dagen niet kom zal ze heus niet treuren.

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 18:06

Ik heb goede ervaringen met verzorgers. Spet heeft jaren een leuke verzorgster gehad. Zij moest stoppen wegens tijd gebrek. Toen weer iemand gevonden en zij verzorgd kit super. Kit is ook geen paard waar je zomaar iedereen op zet. Maar hij ziet ons echt als baasjes denk ik. Klikt gewoon heel goed. We rijden ook wel samen. Bijrijdster dan op ander paardje van stal. Zelfs dan reageert kit ook op haar stem.
Bijrijdster helpt mee met staldienst in ruil voor het rijden.
ik heb bewust volwassenen gezocht rond mijn leeftijd.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 18:13

Ik ben zelf een verzorger van een tinker.
Ik kwam redelijk getraumatiseerd van een hete nrps af. Wilde nooit meer rijden.
Tot ik op stage kennis maakte met het ras. (Wat een domme dieren en dan ook van die lelijke lange manen en sokken) ja dat was mn reactie. Maar wat een karakter hebben ze. Wil nooit meer anders. Mijn angst is grotendeels door een jonge tinker ( ja ik die op een jong dier ging) verdwenen. En de liefde is gegroeid. Wie had nu nog gedacht dat ik zou rijden en buiten ritten reed...

Ik ben blij dat ik deze kans kreeg. Dana word nu 1x per week ingezet voor de gehandicapten waar ze voor bedoeld is. En ik rijd haar de andere dagen met veel plezier. Als ik ooit een eigen paard zou nemen word het 100% een tinker.

Een hart met een gouden randje.

Zoefje1201

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 20:53

even voor de duidelijkheid, ik probeer HELEMAAL niet te zeggen dat tinkers ontzettend vervelende paarden zijn of wat dan ook. het zijn en blijven paarden, en ieder paard is anders.

Ik weet alleen wel dat ik genoeg tinkers gereden heb die als ze de wind in de kop krijgen je ze minder snel tegenhoud als een warmbloedje. die stuur je om en rem je af.
Het zijn ontzettende grote en sterke paarden met een koel hoofd. dus ik zeg totaal niet dat ze altijd een gebruiksaanwijzing nodig hebben...

Daarbij weet ik van mijn eigen hengst dat die af en toe nogwel eens inpulsief kan reageren, kan er ook aan liggen dat het een hengst is en nu streken krijgt.

en ja ook ik ben begonnen met een verzorgpony, een shetlander van een boer op de hoek. beestje stond alleen maar in de wei en werd niets mee gedaan. daarna nog een welsh/arabiertje gereden 6 jaar voor een man die alleen in t weekend 4span reed en nu ben ik toos paardloos qua rijden dan... maar nog even geduld en dan kan ik gelukkig op mn eigen boef stappen.

de reden dat ik dit topic heb geopend is niet omdat ik op zoek ben naar een verzorgster maar meer om te zien hoe andere er over dachten...