Ik ben van plan over een paar jaar een tinker(grotere categorie) te gaan kopen! (Dit idee is al eerder een topic geweest, maar dan shire versie. Hier ben ik toch een beetje vanaf gestapt omdat ik graag toch wel eens in de zoveel tijd een sprongetje maak/cross door de velden, en mij dit niet gezond lijkt voor een shire.)
Sorry als het hier verkeerd staat!
Nou, mijn vragen aan alle tinker-eigenaren zijn, kort samengevat:
-Welke maat heeft jullie tinker gemiddeld in dekens? Hoeveel dekens verslijt je in een jaar? En hoeveel kost een (zomer/winter/zweet/vliegen)deken?
-Wat is beter voor een tinker, waarmee ik grotendeels alleen buitenritten door (zachte grond) velden of in de bak mee zou rijden, en heel soms een sprongetje? Bekappen of beslaan?
-Wat betaal je gemiddeld voor een weide/stalling met veel weidegang? En is het een probleem voor een tinker met waarschijnlijk veel behang om buiten te staan, ook in de winter met regen? Ik denk hierbij vooral aan het risico op het oplopen/verergeren van mok. Hoeveel weide heeft een (grote) tinker gemiddeld nodig?
-Hoeveel kost een verzekering voor een tinker(of paard in het algemeen) ongeveer? De tandarts?
Leuk dat jouw keuze op een Tinker is gevallen! (Al snap ik niet waarom een Shire niet kan sprinten of springen, heb ik ook met een Shire gewoon gedaan hoor)
De meeste vragen die je stelt zijn niet ras-gebonden, maar gewoon per individu verschillend.
- de dekenmaat hangt af van de bouw en lengte van jouw Tinker, en is op TI een eigen topic over; [TI] dekenmaat tinker
- bekappen of beslaan is per paard verschillend, de ene heeft sterkte hoeven waar geen deukje in te krijgen is, maar je hebt er ook bij waarvan de hoeven al brokkelen als je erna kijkt. Nu heeft een Tinker over het algemeen sterke hoeven en kan prima af met enkel bekappen, maar dit zal je echt individueel moeten bekijken en kan je ook prima overleggen met jouw hoefsmid.
- Een stalling met veel weidegang is erg fijn voor je Tinker. Mok is iets om in de gaten te houden, net als bij andere paarden is het niet fijn als het continue in de nattigheid moet staan. Het beenbehang bevat veel vet wat nattigheid buiten kan houden en daarmee de huid droog, een natuurlijke bescherming dus. Maar vergis je niet, deze bescherming is niet grenzeloos. De prijzen verschillen enorm per regio.
Ik heb vorig jaar 6 paarden gehad op 2ha, daar liepen ze dan het hele jaar door op. Echter kreeg zij maar twee keer per etmaal te eten en dat vond ik voor 24/7 erg weinig. Inmiddels staan we op een andere stal waar ze van de winter met 8 op 0,5 ha staan. Dat is een stuk minder, maar ze hebben zo'n grote hooiruif waardoor ze onbeperkt kunnen eten en daarnaast is er wel genoeg ruimte om droog te staan of te liggen, dus ik ben tevreden. In de zomer hebben ze hier een stuk meer ruimte tot hun beschikking.
- Ik heb mijn paard uitgebreid verzekerd en betaal tussen de 30 en 40 euro per maand. De tandarts kost over het algemeen 50 - 100 euro per bezoek, hier komt hij eens per jaar.
Ik zou gewoon een aantal jaar wachten. Over een paar jaar kunnen die prijzen heel anders zijn, of wil je nu al bijvoorbeeld een deken gaan kopen ? Straks kom je een paard tegen wat geen tinker is, en dan zit je met al die spullen, niet doen dus. Mijn droom is ook om een paard te kopen, en ik ben net als jij 15 jaar, maar ik ga niet alles alvast uitreken. Paarden zijn duur in aanschaf in onderhoud, misschien moet je wel een jaar of 10 wachten voor dat je een paard kan kopen. Als je dan eenmaal en paardje heb gevonden kan je je er beter in verdiepen hoe en wat.