[TI] Staart vlechten of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mf1979

Staart vlechten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 17:25

Heej mede bokkers,

Ik zit me wat af te vragen en benieuwd naar jullie mening. Het gaat om het volgende; Als onderhoud de staart van je tinker gevlochten houden of niet? Doorgaans hebben ze gruwelijk zware staarten die ze helemaal onderpoepen.....Nu heb ik er een met een zwarte staart, das niet zon probleem. Maar mijn jonge tinkermeisje heeft een nagenoeg witte staart die dus elke dag vol met poep zit. Was dr staart 1 keer per week maar krijg hem vaak moeilijk schoon. Vaker wassen lijkt me niet goed en alleen afspoelen helpt niks....De poep verkleurd haar staart en is haast niet meer wit te krijgen. Ik zie regelmatig foto's van tinkers voorbij komen met gevlochten staarten. Nu heb ik altijd begrepen dat je dat beter niet kunt doen omdat ze dan de vliegen niet goed van zich af kunnen slaan.......Wat is jullie ervaring? En wat doen jullie zelf?

Deze foto is ze net gewassen ;)

Afbeelding

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 17:35

Ik waste bij mijn tinker de staart altijd met biotex. De groene. Gewoon warm water in emmer met biotex en dan een poosje weken. Kreeg hij altijd een mooie witte staart van..
Is het echt de hele staart of alleen de zijkanten? Bij zijkanten zou je zo'n vlecht op de staart kunnen doen. Dus niet de hele staart..

Gwahir

Re: Staart vlechten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 17:41

Als je een aantal vlechten maakt kan ze de vliegen toch nog steeds te lijf? dat zie ik ook wel vaker bij tinkers met wit in de staart :)
En mss vloek ik nu in de kerk, maar als de staart echt zo zwaar is dat ze hem niet hoog genoeg optilt bij het mesten, dan mss een beetje uitdunnen zodat hij niet zo zwaar meer is? :oo :oo

mf1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 17:59

Haha ja uitdunnen proberen we wel te voorkomen hoor ;) En ze poept hem van boven tot onder vies...En als gevolg met het verjagen van de vliegen smeert ze het ook nog over de rest van dr billen.....

Biotex heb ik nog niet gehoord! Zal het eens proberen! En warm water is meestal al een groot deel van de oplossing idd maar haar haarkleur verkleurd zo snel....dat zou ik graag voorkomen....want dat krijg je er niet zo snel meer uit.

Misshien toch een een paar vlechten erin om te proberen....

patrick1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 22:23

Ik heb de staart van mijn tinker zomers altijd ingevlochten anders poept ze haar hele staart vol en breken er stukken van haar staart af omdat het poep zo zwaar wordt.
En ze mept met ingevlochten staart net zo hard de vliegen weg als anders.
Iedereen zal hier een andere mening over hebben maar ik zie geen enkel probleem om de staart in te vlechten :o

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 05:52

staart niet helemaal tot onder vlechten, grote kwast eraan laten die ze dan als mepper kunnen gebruiken.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 12:25

Hier zitten de staarten ook in vlechten, ze meppen zelfs de vliegen er mee dood soms :')

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 14:32

Je kunt ook tijdens het vlechten stro-touwtjes meevlechten op een manier dat ze uit de staart komen mocht je paard er hoe dan ook op gaan staan. Ik deed dat bij mijn drachtige merrie. Touwtjes uitpluizen en je hebt een prachtige vliegenmepper gemaakt.

mf1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 17:22

Bedankt voor de tips! Goed wassen en vlechten dus :D

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 20:35

Sil staat ook in vlechten helemaal tot onderaan en ik was hem 1 a 2 keer per jaar
Ik heb er nu 4 vlechten van gemaakt gezien zijn staart wel erg dik aan het worden is.
En sil hoeft niet veel vliegen te verjagen gezien zijn kleur maar ook ik heb hem wel eens een vlieg dood zien slaan.

Hij is simpel wit te krijgen met biotex.
http://i1114.photobucket.com/albums/k53 ... border.jpg

mf1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 14:56

Ja heb Licia nu ook gevlochten, dat scheel een hoop poepvlekken! Maar twee keer per jaar wassen met dat kleurtje??? wauw! Knap XD Dat red ik niet hoor...Licia gaat graag in dr eigen poep liggen....grumpf haha varkentje

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:20

Sil ligt ook vaak in zijn eigen mest hoor ;)
Maar ik heb het voordeel dat sil erg veel zweet en ik hem dus iedere keer na het rijden afspuit en laat rollen in het witte zand.
Dat scheelt dag en nacht ;)

mf1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 15:34

Aaah op die manier...ik denk al...hoe doet ze dat??? hihi Ik vind Sil wel erg mooi hoor! Net een sprookjespaard <3

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:44

:D Het is niet echt een geheim ofzo dus :P
Maar moet er wel bij zeggen dat zo wit als op de foto kost me wel een 4 uur minimaal aan alleen wassen.

:D zijn een hele hoop die hem mooi vinden :D hij zelf helaas ook :P

Mijn advies naar jou om zoveel mogelijk te voorkomen gezien je een merrie hebt.
Als je de eerste tijd niet naar een keuring wedstrijd of wat dan ook gaat knip de staart ook iets korter dan gewoon.
Dus niet onder de kogel maar halverwege en als je het aan durft er boven (zo'n cm of 10 van de grond dus).
Geen paniek bij sil is het er ook weer aan binnen 2 maanden en zit het op goeie lengte.
Vlecht de staart op als stukjes invlecht en maak er ipv 1 dikke 2 of 3 dunnere van (ik heb inmiddels 4 zoals je kan lezen).
Op deze manier hebben ze genoeg mogelijkheid vliegen weg te jagen zijn de vlechten stug genoeg om omhoog te gaan staan als ze willen plassen of poepen, dan komt het minder en of niet in de staart.
Als je hem wat korter maakt dan zit er ook minder gewicht aan zodat ie mooi uit blijft staan.

Helaas bij merries is het lastiger gezien de urine.
Helaas moet het gele bij jou paardje er ook uit groeien, eenmaal geel krijg je het er ook niet uit.

Al knip ik hem bij sil niet om die reden korter :o
Ik bewaar het haar om er klosjes oid van te maken en of laten maken :o
Heb al stukken manen en staart in mijn zadel laten verwerken :D

mf1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 15:53

Ok stoer! Bij haar trekt het gewoon heel erg in haar vacht, sokken en staart mijn andere merrie plast en poept haar sokken ook onder maar 1 wasbeurt met zilvershampoo en het is er uit dat is bij haar dus niet het geval....helaas....

jisseman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 16:20

Bovenkant invlechten helpt bij mij al een stuk!

lenthetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:24

Ik gebruik als de staart heel geel is Dato voor vitrage, hij reinigt mild en maakt mooi wit!

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:28

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:30

Ik weet dat sommige mensen een sopje maken met een beetje cif erin en daar de staart even in laten weken om hem zo weer mooi wit te krijgen. Bij de friezen vlecht is ze soms in vier vlechten om ze schoner te houden.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:36

Ik heb de staart van mijn palomino quarter altijd ingevlochten. Gaat prima. Als je maar een pluim aan het einde laat zitten kunnen ze prima vliegen van zich af slaan.

Op dit moment hebben we extreem veel vliegen op stal. Daarom heb ik voor het eerst in 8 jaar de staart niet in een vlecht zitten. Hij zwiept er zo veel mee dat het haar heel erg gaat klitten in de vlecht. Dat elke keer uit elkaar halen en borstelen kost te veel haren. Maar met normale aantallen vliegen is het dus geen enkel probleem.

Ik was de staart alleen bij bijzondere gelegenheden.

In de westernwereld is het redelijk gebruikelijk om de staart altijd ingevlochten te hebben, zelfs ook standaard met een staartzak erom. Daar heb je dan weer speciale staartzakken voor met franjes, waar vliegen mee weggeslagen kunnen worden.
Het gaat wat ver, maar het is een optie, zeker als je bijvoorbeeld de staart een paar dagen per se schoon wilt houden, op een meerdaagse wedstrijd ofzo.

Surprise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:49

Uitdunnen werkt denk ik niet, de tinker die ik rijd heeft gewoon niet de staartwortel ervoor om haar staart helemaal op te tillen. Haar staart 'ligt' echt een soort tussen haar billen.

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 13:49

nog een tip voor het wassen: Zilvershampoo kopen en daarmee wassen! Werkt top ff in laten trekken kwartiertje ofzo, lekker wandelen daarna uitspoelen! mooi wit!
Oh enn idd invlechten en grote kwast eraan.... tenzij je een paard hebt wat graag schuurt, dan is invlechten GEEN optie!