[TI] Mijn Tinker is (soms) angstig bij opstijgen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sjappie1

Mijn Tinker is (soms) angstig bij opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 21:17

Kunne jullie mij misschien helpen?

Ik heb mijn tinker ruin vanaf januari, hij is 4 jaar en vorig jaar april/mei vanuit Ierland naar Nederland gekomen.
Vorig jaar (voor ik hem kreeg) heeft hij veel buitenritten gemaakt.
Vaak staat hij bij het opstijgen niet stil, vaak ook wel.

Maar zo af en toe lijkt hij angstig en draaft hij hard weg als je opstijgt.
Heel lastig en zo ben ik al eens hard gevallen!
Even voor de duidelijkheid hij doet dit niet altijd!

Mijn tinker heeft een heel klein hartje daar kwamen wij al snel achter, ook een klein beetje eenkennig(maar niet heel erg)

Ik vermoed dat hij niet zachtzinnig zadelmak gemaakt is in Ierland, maar dat kunnen wij niet achterhalen helaas

Dat hij een paar passen achteruit loopt daar kan ik wel mee omgaan, maar het weg draven tijdens het opstijgen vind ik echt minder!
Bij mij is ook echt ho is ho en hij mag ook pas op mijn commando weg stappen, daar ben ik wel duidelijk in.
Vaak houdt iemand hem wel vast tijdens het opstijgen, maar niet heel stevig ofzo hoor dat wil ik ook niet.

Met rijden heb ik geen enkel probleem, hij doet geen pas verkeerd!

Ik weet even niet wat te doen.

Kunnen jullie mij tips geven wat te doen?
Alvast bedankt

Roosje_socks

Re: Mijn Tinker is (soms) angstig bij opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 21:20

Zet hem in een hoekje als je opstijgt of tegen een muurtje aan en hou de teugels goed vast.
Of laat iemand hem vasthouden. Maar onthou belonen als hij blijft staan.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 21:21

Ja lastig is dat he! Ik lees mee mijn tinker heeft er ook zo af en toe last van.
Maar is verder ook super om te rijden!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 22:04

Haal er professionele hulp bij :)

DeCobvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 23:44

eens met leon - snowdon.

heb je de rug van je paard wel eens laten bekijken door een fisio/osteopaat?

vasthouden bij het opstijgen kan helpen.
ook een hoek in de bak waar je kan opstijgen kan een optie zijn.
tevens kan je proberen om stelling te vragen naar de kant waar je op stapt, zodra het paardje gaat lopen gaat hij dan vrijwel direct de volte op, zodoende heb jij even de tijd om je te herpakken en hij heeft meer tijd nodig om aan te draven..
maar ik zou er persoonlijk eerst voor kiezen om je paardje te laten nakijken en dan op zoek gaan naar iemand die verstand heeft van dit soort "probleempjes" die je wil helpen.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 00:05

Mits zadel passend is en rug ok, zoals Faye hierboven ook aangeeft, zijn er wel een aantal opties die je thuis kan doen voorafgaand professionele hulp in te schakelen.
Ik beleer jaarlijks behoorlijk wat paarden en het 1e wat ik ze wil aanleren is stilstaan met opstijgen. Beter gezegd, je gaat er niet op voordat het dier überhaupt stilstaat.

Inderdaad, zorg dat het paard naar je toekijkt op het moment dat je je voet in de beugel zet, zijn aandacht moet op dat moment echt bij jou zijn. Dit doe je door de linkerteugel, even ervanuit gaande dat je links opstijgt, een stukje korter te nemen dan rechts en hem gericht te vragen in te buigen in de hals en op jou te letten. Gaat hij lopen, kan hij alleen rondjes draaien. Gebruik je stem om hem stil te zetten, maar haal die voet niet uit de beugel (zorg wel voor goed schoeisel en goede beugels!) en loop voorzichtig mee. Staat hij stil? Voet eruit en belonen. Dit bouw je op totdat hij meteen stil blijft staan als je je voet erin zet. Dan ga je (let op, niet hangen) maar rechtop in de beugel staan tegen het zadel aan en herhaal je feitelijk wat je in de eerdere trainingen ook hebt gedaan. Stilstaan is terugzakken en belonen. Gaat dat goed, herhaal je stap 1 en stap 2 en sla je je been over het zadel. Zitten is ook stilstaan. Staat hij stil? Afstappen en belonen. Aantal keren herhalen en geef gerust eens bij direct goed gedrag iets lekkers. Ik ben normaal nooit van de snoepjes en het omkopen, maar rust in het opstijgen is zo extreem belangrijk!

Hier een voorbeeldje wat ik bedoel met inbuigen en aandacht bij de 'ruiter' en het rechtop staan:

Afbeelding

En dan vervolgens voet over het zadel en belonen:
Afbeelding

Hem gaf ik de eerste keren ook een snoepje als ik erop zat, daarna alleen nog een aai over zijn hals en een stembeloning. Dit was overigens de 1e keer dat er überhaupt iemand op ging zitten.

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 08:49

Mijn merrie doet dat ook , mist ik haar met haar neus in de hoek of richting muur zet.
heb je dat al eens geprobeerd ?

sjappie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 09:41

Bedankt allemaal voor de tips, ik ga er mee aan de slag!

Binnenkort komt iemand naar zijn rug kijken en wellicht een ander zadel aanmeten.
Wil ook wat dat betreft alles uitsluiten.

Kreeg ook al de tip om voor ik opstap hem te aaien over hals en achter het zadel, zodat hij weet dat er wat gaat gebeuren,leek mij ook wel een goede tip.

Hij draaft ook pas weg op het moment als ik ga zitten, soms heb ik mijn rechtervoet al in de beugel en soms net iets daarvoor. Hij lijkt dan heel onzeker, beetje angstig.

Meer tips en adviezen zijn welkom.

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 09:43

snowdon schreef:
Haal er professionele hulp bij :)

Hahaha, moet hier wel een beetje om lachen, het betreft hier een vierjarige, een dier dat nog moet wennen aan rituelen, een dier wat nog volop in een beleerfase zit.
Zoals de meeste wel weten heb ik Karel, een net vierjarige en dus ook in de beleerfase :D
Soms vertoont ie wat meer bewegingsdrang met het opstappen :o , ik vind het geen probleem, even opnieuw naast het opstap krukje zetten en nog eens herhalen, en dan nog eens.
De eerste paar keer ging er wel iemand voorstaan maar nu we weten dat het slechts de looplust is zonder bokken ed gewoon zitten en gaan.
Mijn ervaring is, en soms gebeurt dat nu ook al, dat ineens het kwartje valt en het dier heel rustig wacht.Zelf kies ik er niet voor om bij een jong paard te kosten van vaak meer stress helemaal stil te staan, uiteraard in een latere fase wel!
Nee, zie het niet als een probleem maar "normaal" gedrag van een jong paard, fijn we gaan wat doen :)
Zou ie ook tijdens het rijden voordurend "weglopen" dan wellicht zadel/rug laten controleren en ik ga ervan uit dat je bij het opstappen zachtjes gaat zitten :j .

sjappie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 10:11

Nou Dagmach zo kijk ik er ook wel een beetje tegenaan hoor :D

Hij is zeker nog heel jong en ietwat onzeker, en qua rijden gaat het super!
Maar ik wil niets verkeerd bij hem doen, hij is zo braaf verder met alles.

Zoals ik al zei over een goeie week komt iemand naar zijn rug kijken en ik wil ook de optie voor een ander zadel open houden.

alwayshorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 10:20

Je kun ook doen. Voor je opstapt zijn hoofd naar jou toebuigen en je zet 1 voet in de beugel. Wanneer hij wil gaan lopen kan ie alleen maar rondjes lopen. Zodra hij stopt met lopen stap je weer af. Dit als een soort beloning voor stil staan. Dit herhaal je een paar keer. Je paard zal dan snappen dat ie stil moet staan en er niets aan de hand is. Wanneer ie stil staat kun je gewoon je been er over heen doen en gaan zitten.
Misschien helpt dit.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 10:23

Snoepjes heb ik ook gedaan, duidelijk laten zien dat je wat lekkers hebt. Dan opstijgen en dan lekkers geven.