[TI] Opnieuw beginnen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

boerinnetje

Opnieuw beginnen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 11:25

Tja waar zal ik beginnen....

Jaren geleden gestopt met rijden door de komst van de kinderen. Nu ons gezin compleet is, heb ik het rijden weer op gepakt. Nu rijd ik een tijdje op een manege, maar als je een eigen paard gewend was, is dit toch wel een behoorlijke stap terug.
Nu ben ik in de gelukkige omstandigheden dat wij vrij makkelijk een pony bij huis kunnen stallen. Daarom ben ik nu dan ook voorzichtig op zoek naar een leuke tinker voor mezelf. Heel leuk natuurlijk, maar hierbij loop ik wel tegen wat dingen op. Zo heb ik zelf niet zoveel verstand van Tinkers (zat altijd meer in de kwpn'ers). Natuurlijk zou ik dan iemand mee kunnen vragen, maar ja wie? Iemand van de manege wil ik niet vragen. En verder ken ik ook niet veel mensen met paardenkennis, omdat ik toch wel een tijdje uit het wereldje ben.
Bestaat er zoiets als een onafhankelijk advies buro oid voor Tinkers?
Of misschien dat er hier iemand is die mij zou kunnen helpen? :o #brutale vraag

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 11:41

Ten eerste: Leuk dat je op zoek gaat naar een eigen paardje!
ten tweede:
Tinkers zijn net gewone paarden :D dat scheelt.

Ik denk dat er genoeg Tinkerliefhebbers bij jou in de buurt zitten waar je misschien een keertje kan gaan kijken en al je vragen aan kunt stellen. Hier ben je welkom, als zit ik niet echt in de buurt......
Ook hier kan je al veel info vandaan halen door verschillende topics door te lezen.

Een onafhankelijk adviesbureau bestaat niet, maar ook hier kun je voldoende info vinden over betrouwbare handelaren en eventueel particulieren die een paardje te koop hebben.
Verder zou ik, als je naar een paardje gaat kijken iemand meenemen met verstand van paarden (misschien tegen die tijd iemand die je hier hebt leren kennen) en mocht je een dier willen aanschaffen laat deze dan altijd keuren door een dierenarts.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 11:43

boerinnetje schreef:
Tja waar zal ik beginnen....

Jaren geleden gestopt met rijden door de komst van de kinderen. Nu ons gezin compleet is, heb ik het rijden weer op gepakt. Nu rijd ik een tijdje op een manege, maar als je een eigen paard gewend was, is dit toch wel een behoorlijke stap terug.
Nu ben ik in de gelukkige omstandigheden dat wij vrij makkelijk een pony bij huis kunnen stallen. Daarom ben ik nu dan ook voorzichtig op zoek naar een leuke tinker voor mezelf. Heel leuk natuurlijk, maar hierbij loop ik wel tegen wat dingen op. Zo heb ik zelf niet zoveel verstand van Tinkers (zat altijd meer in de kwpn'ers). Natuurlijk zou ik dan iemand mee kunnen vragen, maar ja wie? Iemand van de manege wil ik niet vragen. En verder ken ik ook niet veel mensen met paardenkennis, omdat ik toch wel een tijdje uit het wereldje ben.
Bestaat er zoiets als een onafhankelijk advies buro oid voor Tinkers?
Of misschien dat er hier iemand is die mij zou kunnen helpen? :o #brutale vraag

je woont bij mij in de buurt zie ik.
je mag altijd een keertje langs komen, bellen, pben oid als je informatie wilt :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 11:46

Je woont wat ver weg, maar anders had ik graag met je mee gegaan :D
Ik zou eerst eens gaan kijken bij een paar goede tinkerfokkers. In Oirsbeek zit bijvoorbeeld tinkerstal de Ietse tinker, echt ontzettend aardige mensen waar je altijd welkom bent. Aanrader! Daar kun je veel informatie opdoen en kun je goed vergelijken. Tinkers zijn wel wat anders qua karakter dan kwpn'ers. Natuurlijk is elk paard anders, maar tinkers zijn over het algemeen wat rustiger, koelbloediger.. maar ook eigenwijzer en intelligenter, ze willen graag meedenken.. en vaak wat eenkenniger. Het kan dus best dat de tinkers waar je op gaat proefrijden in het begin niet echt mee willen werken. Het belangrijkste is eerlijk en consequent zijn. Mijn stinker wilde bij het proefrijden geen pas verzetten :+ Zweepje erbij, en toen sjokte hij wel vooruit, maar geheel zijn eigen weg :+ Er hebben wel eens andere mensen op gezeten die normaal alleen kwpn'ers gewend waren, maar daar ging hij echt bij staken en kwam omhoog omdat ze gewoonweg te streng waren en bij elke kleine misstap met de zweep eraan gingen. Dan krijgen tinkers dus de 'lompe, eigenwijze knol'-stempel opgedrukt. Maar ik rijd em nu volledig op zit, hij doet alles voor me, een beter paard kun je je niet wensen :) Je moet er dus alleen wat tijd voor nemen. Ze zijn ook heerlijk veelzijdig.. Waar je wel nog mee moet opletten is dat het sobere paarden zijn, die niet te veel krachtvoer mogen hebben, en juist wel veel grof ruwvoer nodig hebben.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 11:52

Informeer anders bij de stamboeken? Je hebt de ICS (Irish Cob Society) Die organiseren regelmatig keuringen en dan kom je ontzettend veel liefhebbers tegen. Of bij de Tinkerclub. (NSvT) Die zijn wat kleiner, maar ook met een groot hart voor de bonte paardjes.
Beiden geven een leuk blad uit boordevol informatie over deze paardjes. Of kom anders kijken op 23 juni in de Drunense Duinen? Bij manege van loon start een tinkerrit, dus daar kom je gegarandeerd liefhebbers tegen! Er is ook een facebooksite van. Ze komen uit alle windstreken.
Laatst bijgewerkt door idefix4 op 15-06-13 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

boerinnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 11:53

Vasthi, hier ben ik idd al een tijdje aan het rondkijken en lezen. Heel leerzaam :j .

M_D_H, bedankt voor je aanbod. PB-je wel ff.

8nnemiek, alles wat jij opnoemt, is voor mij dus de reden om voor een Tinker te gaan. Heerlijk :D.

Idefix4, de sites van de stamboeken heb ik al opgezocht, en krijg inmiddels de nieuwsbrief van het NsvT.
Laatst bijgewerkt door boerinnetje op 15-06-13 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Re: Opnieuw beginnen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 11:56

Google is op het Larixbos tinkers.

Dineke woont in de driehoek die jij beschrijft. Ze zit ook hier op Bokt.
Misschien kan zij je wat ideeën aandragen waar en hoe op zoek te gaan.

Super trouwens dat je lekker het rijden weer hebt opgepakt.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 12:13

Of ga eens een buitenrit maken op een Tinker! Er is een topic met goede adressen.

Zelf blijf ik erbij dat het net gewone paarden zijn. Ik heb er twee, de een is een warmbloed vermomd in een koudbloed jasje (lekker druktemaakster) en de ander voldoet wat meer aan het Tinkerbeeld wat bestaat. Er komen wel eens mensen rijden en die zijn altijd zo verbaasd dat ze zo voorwaarts zijn :roll:

KimmetjeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 15:52

Veel succes/plezier met de zoektocht. Mijn kids zitten sinds een jaar ook allemaal op school en ben toen ook gelijk op zoek gegaan naar een verzorgpaard, het liefst een eigen paard maar dat gaat niet. Ik kwam een hele leuke advertentie tegen gereageerd en zo kwam ik in het "tinkerwereldje" terecht. Ik wil nooit niks anders meer dan een tinker! Geweldig ras en heel erg veelzijdig.

Nogmaals succes en hou ons op de hoogte :D

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 16:11

@8nnemiek: gewoon 100% met je post eens, en dat terwijl ik maar een halve Tink heb (Tink x Fries kruising). Alles uit je post herken ik LETTERLIJK.
Ik maakte de domme fout om te denken... na al die jaren Friezen nu maar eens iets rustiger: Tinker.
Maar kwam ik per toeval (?) op de kruising Tinker x Fries uit .
Helemaal niks makkelijker aan een Tinker-type: inderdaad moet je die echt "voor je winnen" bij een beginner doen ze NIKS meer (ook niet moeilijk, maar gewoon van staakhuizen).
Erg koppig, erg eenkennig, maar daar zijn ze toch wel vrij snel uit te halen, want aandacht is natuurlijk helemaal alles voor de gemiddelde Tink.
En heb je ze eenmaal voor je gewonnen doen ze ALLES voor je, mits eerlijk bejegend.

Nogmaals ik heb nooit een "echte" Tinker gehad, doe het met een halve Tink, maar uiteraard (zijn moeder was een geimporteerde "echte" Tinker) herken ik o zo veel.

Ik vind het geen "beginnerspaarden" maar daarbij moet ik meteen de kanttekening maken: neem dan ook geen net beleerde 3-4 jarige! Maar een wat oudere (vanaf 6 jaar en goed doorgereden).
Een mooi iets van Tinkers vind ik dat ze erg vergevensgezind zijn... jouw fouten worden niet snel tegen je gebruikt, als ruiter.

Veel plezier met je zoektocht!

boerinnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 16:53

Terpentijn, grappig dat je zoveel herkent.
Voor mezelf heb ik dan ook een wensenlijstje gemaakt. En ik wil ook zeker geen jong paard, liever ietsje ouder. Ben ook niet een echte beginner (eigen paard gehad ed), maar wel onzeker en wat angstig.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 06:29

8annemiek, idd heel herkenbaar, had een oudere hengst wat echt het makste en rustigste paard was wat ik ooit gekend heb, maar als er iemand opzat die hem niet aankon of hem onterecht behandelde ging ie in de staak en liep hij gerust ook achteruit een sloot in, als ik stress had en ging ik erop pikte hij dat feilloos op, eigenlijk zijn het gewoon erg gevoelige paarden. Op dit moment een driejarige hengst die je rustig en eerlijk moet behandelen wil hij alles voor je doen. Verder zijn het uiteraard ook gewoon paarden, wel zijn ze stuk soberder in het voer en mijn ervaring is dat vooral boscrossen echt hun ding is.
Benader eens paar genoemde fokkers, mensen in het tinkerwereldje staan over het algemeen heel erg open om je alles over ons prachtige ras te vertellen, veel succes.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 21:54

Hier ben je ook van harte welkom om eens vrijblijvend kennis te maken met het ras, bij onze 11 Cobs :)
We bemiddelen daarnaast ook voor diverse mensen bij aan- en verkoop van hun Cob/Tinker.
We zitten in Zuid-Oost Drenthe.

boerinnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 07:12

Zo, ik krijg nog een drukke agenda. Via PB en hier al aan alle kanten uitgenodigd om eens langs te komen. Ontzettend aardig :j .
Snowdon, ik zou dan ook graag gebruik maken van je aanbod om eens langs te komen. Hoe meer ik hoor hoe meer ik leer.
En 11 cobs, dan hoeven jullie je ook niet te vervelen.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 12:28

Je zit ook bij mij in de buurt zie ik :D Heb ook een Tinker die je wel mag ontmoeten :)

Ook aan te raden is een keertje kijken bij de Tinkerdagen in Leusden (dit jaar weer in september). Dan zie je ook veel veelzijdige Tinkers. Misschien ook leuk om zelf eens met je toekomstige Tink mee te doen. Meer info: www.tinkerdagleusden.nl

Succes met je zoektocht! Er zal vast een leuke Tink op je pad komen :j

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 12:31

Verenging eigen paard heeft onafhankelijke koopadviseurs die met je mee kunnen gaan kijken. Ik heb er hele goede ervaring mee, ze zijn zeer deskundig!

Selly13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:20

MarliesV schreef:
Google is op het Larixbos tinkers.

Dineke woont in de driehoek die jij beschrijft. Ze zit ook hier op Bokt.
Misschien kan zij je wat ideeën aandragen waar en hoe op zoek te gaan.

Super trouwens dat je lekker het rijden weer hebt opgepakt.

mamauba heet zij op bokt, als goed is heb je een pb van haar ontvangen
Zij kan je zeker helpen met het zoeken naar een leuke tinker.

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:24

boerinnetje schreef:
Zo, ik krijg nog een drukke agenda. Via PB en hier al aan alle kanten uitgenodigd om eens langs te komen. Ontzettend aardig :j .
Snowdon, ik zou dan ook graag gebruik maken van je aanbod om eens langs te komen. Hoe meer ik hoor hoe meer ik leer.

Snowvile is idd erg goed, heeft ook erg leuke tinkers!
Dus zeker moeite waard om daar te gaan kijken..

Ik weet dat die er nu ook een leukertje heeft staan :')

En anders Aricia van bokt maar die had ik je al doorgegeven :P

boerinnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 15:40

Angeliekje, wij wonen idd niet zo ver bij elkaar vandaan. Had je profiel al eens bekeken, en wat een leuke tinker heb jij!
Op de afgelopen tinkerdagen ben ik al geweest. Leuk om te zien.

44Myrthe44, dankjewel voor de tip. Daar kan ik wel wat mee.

Sally13, heb idd al een pb ontvangen.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 22:14

boerinnetje schreef:

mail ons gerust eens: info@snowville.eu
Dat spreekt wat makkelijker af :)

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 07:34

Hallo Boerinnetje,

Ik was onlangs in bijna dezelfde positie als jij nu.

Ik heb mijn tinkertje inmiddels gevonden bij Stoeterij de Ierse Tinker in Oirsbeek.
Ik woon ook aardig bij jou in de buurt, dus het was best een eindje rijden.
Maar het was meer dan de moeite waard!
Dino staat inmiddels heerlijk bij ons thuis en hij is werkelijk super!
Bij de Ierse Tinker stoeterij ben ik echt heel goed geholpen en geadviseerd! Super was het daar.

Ook wij zijn/waren eerder van de KWPNérs, maar nu we Dino hebben zien wij wel veel verschillen hoor( ja ik weet dat niet alle KWPNers en Tinkers hetzelfde zijn ;-))

Ik weet dat zammie nog een leuke tinker te koop heeft en ze woont in de buurt!

En als je bij een paardje gaat kijken, laat iemand hem voorrijden!! Ga er niet eerst zelf op!
Daar hebben wij onlangs weer een lesje mee geleerd, mijn man werd werkelijk gelanceerd!
En neem van mij aan mijn man kan rijden hahahaha
Maar dit had de merrie nog nooit gedaan zei ze hahaha jaja

Neem je tijd en je komt je tinker vanzelf tegen

En natuurlijk mag je ook bij mij komen kijken en dan zou je ook nog wel een rondje op Dino mogen rijden hoor!

Succes met de zoektocht!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 19:35

Hoe staat het ondertussen met je zoektocht? :)