Ik heb een tinker met echt achtelijk dikke manen! Ik wil binnekort een wedstrijd met haar doen.. maar nu weet ik niet wat ik met die lange *Te dikke* manen moet doen... een hengstevlecht blijft niet zitten.. hoe strak je hem ook doet! knotjes daar is het te lang en te dik voor..
hebben jullie misschien suggesties voor mij?
groetjes:)
Koper
Geplaatst: 29-05-13 08:54
En als je twee vlechten maakt, een aan de linker- en een aan de rechterkant van de manenkam?
dat is misschien wel mogelijk.. alleen hoe krijg je dan een mooie rechte scheiding?
Koper
Geplaatst: 29-05-13 08:59
Ik zou dat niet met een kammetje doen als de manen dik zijn. Gewoon eerst de manen uitborstelen en dan met de borstel de manen zo goed mogelijk in een scheiding doen.
Ik heb een tegenovergesteld probleem: z'n manen kunnen wel in 1 hengstenvlecht maar hij heeft niet overal een dubbele manenkam. Dus waar de boel alleen rechts zit moet ik eerst een deel van de manen naar links borstelen. En dan de vlecht maken. Anders ziet het er heel raar uit. Maar die scheiding maak ik dus gewoon met de borstel waar ik de manen ook mee uitborstel. Zo'n ronde borstel op een handvat, met van die plastic stekels/tanden.
Geplaatst: 29-05-13 09:09
Zoiets moet je ook een paar keer op verschillende manieren doen totdat je de handigste methode te pakken hebt, vind ik. Even testen dus wat voor de hoeveelheid en soort (glad of juist niet) manen van jouw paard het beste werkt. Ik ben heel blij dat mijn paard een beetje kroeshaar heeft, als je vlecht blijft het goed zitten. De manen haken als het ware in elkaar. Pas nog een paard met heel dunne, gladde manen ingevlochten, dat was veel lastiger. Duurde ook veeeel langer.
Ik rij een haflinger met ook enorme manen, ik maak gewoon een dubbele hengstenvlecht, zo onder elkaar. manen verdeel ik gewoon in twee laagjes en dan beginnen vlechten met het onderste deel
Als je bij de hengstenvlecht kleine plukjes pakt heb je kans dat hij beter blijft zitten. Hierbij is het ook belangrijk dat je hem bovenop vlecht en niet onderop (dwz je ziet de vlecht zitten en niet er onder hangen) dat geeft net iets meer stevigheid.
Koper
Geplaatst: 29-05-13 09:22
Ik pak juist hele grote plukken, kleine kán gewoon niet. En ik vlecht gewoon bovenhands. Een vlecht die er zo bovenop ligt vind ik truttig voor een ruin.
Maar ik heb dus het voordeel dat het kroest en goed in elkaar haakt. Dat is dus wat ik zeg: je moet een aantal methodes proberen om erachter te komen wat het beste werkt voor het paard in kwestie.
Idd erop gaan zitten en dan plukje voor plukje goed leggen. Je zou ook meerdere vlechten onder elkaar kunnen maken. Ziet er erg gaaf uit vind ik. Geloof alleen wel dat t de nodige oefening vereist.
Ik heb ook ern tinker met te dikke manen voor 1 hengsten vlecht. Ik maak voor op wedstrijd twee onder elkaar. De onderste wat losser zodat ze precies onder elkaar vallen staat heel erg leuk! Krijg vaak leuke reacties!
Ik heb destijds 10 dikkere vlechten aan een kant gemaakt. Tot halverwege gevlochten en de rest heel goed uitgekamd. Ik had een mooi hoog cijfer voor verzorging toen.
Een hengstenvlecht met dikke manen ziet er niet uit. Een ander nadeel is dat met halsstrekken er zoveel kracht op de eerste paar cm vlecht komt te staan dat die of losschieten of je paard niet wil strekken omdat zijn haren zeer doen.
oh wauw! hihi dan moet ik nog even goed oefenen zie ik al:P
cashje
Geplaatst: 15-06-13 15:44
probeer het gewoon eens misschien verbaas je jezelf. had ik namelijk ook... ik heb haar altijd in losse kleine vlechtjes lopen. en nooit een hengstenvlecht. ik heb pas 1 wedstrijd gehad en heb dit pas 3 keer van te voren geoefend. dus op de foto is de 4e keer dat ik het deed.
dus wie weet kun je het best wel naar een paar keer!! ik heb ze wel liever net gewassen met vlechten als ze nat zijn pluizen ze wat minder als je ze scheid van elkaar