Mijn Tinker heeft al en toe last van Mok. Op dit moment heeft hij dat alleen op zijn twee achterbenen ( niet in zijn kootjes). Ik dacht eerst dat het vuil was, maar zie nu dat het toch wel een vorm van mok is. Gelukkig niet ernstig en heeft hij er geen last van. Hij heeft ook niet zoveel sok/behang. Zijn benen zijn altijd droog ook zijn stal is altijd goed onderhouden. Dus door nat of vochtigheid kan het niet komen. Kan het zijn dat het van binnenuit komt? Weet iemand misschien hoe ik dit anders kan behandelen dan wassen met Betadine, insmeren en drooghouden?
Super bedankt!
Groetjes, Jill
Katinka10392
Geplaatst: 15-05-13 14:04
Misschien dat het van mijten komt.. onze tinkers hebben dit ook. Wij behandelen ze met animec pouron preventief elke 3 weken van het voorjaar tot eind zomer. Dit is eigenlijk voor koeien, maar zolang je het niet inspuit kan het geen kwaad zei onze dierenarts.
Ik lees even mee, mijn friese merrie heeft dit ook, en word alleen maar erger. Ze staat netjes altijd droog, in de stal als in de paddock/wei. Het is ook geen natte mok. Ik heb al veel geprobeerd maar niets lijkt echt te helpen. Ze heeft ook niet gigantisch veel sok
rommulus
Klinkt heel bekend alleen bij ons was het schurftmijt, zou dus even proberen er achter te komen wat het écht is. Ik heb volgens mij antischurft gekocht in een dierenwinkel ( eigenlijk voor knaagdieren ) van het merk Bheapher (met ivermectine). Gewoon 1 x in de week er op gesmeerd en niet meer aangezeten, wel telkens in de gaten gehouden of het wel minder en rustiger werd. Na 3 weken was het zo goed als weg! Ik weet niet of je er wat aan hebt hoor, ik vond het zelf erg fijn omdat ik niet zo'n held ben met allerlei sterke middeltjes gebruiken (dit is wat geconcentreerder) + er is makkelijk aan te komen en het is niet zo heel duur!
Als ik alleen al scrub met betadine en daarna met sudocreme gaat het ook al snel weg..maar vindt zo vervelend dat het regelmatig terug komt terwijl het de meest voorkomende oorzaken het niet zijn haha dus lastig!! Maar super bedankt voor jullie reacties:) ga er zeker wat mee doen;)