[TI] klaarmaken keuring

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FotosbyElles

klaarmaken keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 18:36

Heey allemaal,

Ik weet eerlijk gezegt niet of hier al een topic over is. Maar over een aantal maanden ga ik meedoen met mijn allereerste keuring. Ik had via via gehoord dat een tinker niet geschoren mag worden. Maar hebben jullie misschien handige tips. zoals het wit maken van de sokken en bles tot het trimmen van oren? Laat aub iets achter.

Sandra1984

Re: klaarmaken keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 18:49

volgens mij hoef je ze alleen maar mooi schoon te hebben en verzorgde manen, sokken en staart.
Voor de rest hoef je niets te knippen

of ik moet het heel erg mis hebben.

Mijn tinker kreeg ik schoon door hem eerst te wassen met groene zeep(sokken en manen) en daarna met cowboy magic yellow out shine in.

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 18:55

Goed van je dat je daar nu al over nadenkt TS, ook al duurt het nog een paar maanden. Een goede voorbereiding zit hem namelijk niet alleen in het netjes toiletteren van je paard, maar ook in het netjes op conditie hebben: niet te dik, niet te mager, mooi in de bespiering en ermee aan het werk, zodat de gangen (stap en draf) goed uit de verf komen. En dat zijn dingen waar je niet op het laatste moment mee moet beginnen. :)
Qua toiletteren is het inderdaad simpel gezegd je paard netjes maken: goed wassen -ik gebruik een goedkope, pH-neutrale shampoo voor het lijf en Biotex of Betadineshampoo voor de staart en manen-. Verder zoveel mogelijk haar er aan laten zitten, dat is immers een raskenmerk. Oorpluimpjes mogen er wel af. Ik vouw de oorschelp dicht en knip het uitstekende haar weg. :)

Hoe oud is je paardje?

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 18:58

Ik volg dit even, want in augustus doet mijn merrie ook nog eens mee aan een keuring, dit keer moeten wij alles zelf doen. Ik ga haar ook voorbrengen - ik heb hier geen ervaring mee, heb het wel al zo vaak zien doen, ik wil het graag zelf doen mits ze mij kent.

FotosbyElles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 19:11

Ik heb ook geen ervaring met het voorbrengen. Hij is nu een jaar, en ik wil gewoon zoveel mogelijk voorbereidingen goed doornemen zodat alles dadelijk vanzelf gaan. Hij is zwart, maar in zijn manen en staart zitten gele en bruine plukken zijn daar ook tips voor? Mensen hebben het over henna maar ik voel me niet goed bij het verven van mijn paard.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 19:48

Heb je geen foto van je paard? Henna? Nog nooit van gehoord.. Gewoon goed wassen is het antwoord.

Resi_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 19:56

Niet verven hoor! Ik denk niet dat de jury dat heel grappig zou vinden. En waarom zou je verven?

Naar welke keuring ga je? :)

FotosbyElles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 20:01

Nou hij heeft een natuurlijke dip dye. zwarte manen met bruine puntjes. Ik zal eens zoeken naar een foto waar het goed zichtbaar is

FotosbyElles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 20:11

Ik wil naar de keuring in Sint Anthonis.

Momentee ziet hij er zo uit. Afbeelding

Resi_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 20:17

Hij is nog jong, of niet?
Ik gok dat als zijn manen groeien de lichtere plukjes zullen verminderen of zelfs verdwijnen.

FotosbyElles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 20:19

Hij is nu net een jaar, maar aangezien veel mensen zeggen dat ik henna moet proberen wilde ik dit eens eerst allemaal zeker weten want ik had er nog nooit van gehoord

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 20:35

Die lichte plukjes hebben met z'n leeftijd te maken, daar wordt hij door de jury niet minder mooi om bevonden. ;) En net zoals Resi_lover zegt zullen die vanzelf minder worden :) Ik zou er niets aan doen, niet verven en ook zeker niet knippen.
Ik ging met m'n tips hierboven uit van een ouder paard, maar met een jaarling kun je ook al op conditie letten qua niet te dun (dat vooral) of niet te dik. Het gaat er om dat hij een gezonde indruk maakt :) En je zou af en toe met hem aan de hand kunnen gaan wandelen, zodat hij alvast went aan het op nieuw terrein komen en dat hij netjes met je mee loopt.

FotosbyElles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 20:37

Ik ben zeer opgelucht met deze reacties :)

FotosbyElles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 20:42

Maar hoe zit het met de stugge haren en de eulen haren?

Sandra1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 20:47

lekker laten zitten..
hoort bij zijn leeftijd.. dat bruin in zn manen hoort echt hoor.
Het gaat meer om het totaalplaatje en echt niet dat hij perfect zwart moet zijn.

Niets knippen, verven ofzo.
wat wit is, wit wassen. Mooi poetsen en klaar

FotosbyElles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 20:50

Hebben jullie verder nog tips die mij verder kunnen helpen?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 20:57

Ik zou vooral gaan het netjes aan de hand meelopen oefenen en gewassen en gehandeld worden zodat de dag zelf zo min mogelijk stress op gaat leveren. Is hij al trailermak? Al eens op locatie geweest? Vanwege zijn leeftijd wel erg rustig aan doen natuurlijk!

FotosbyElles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 21:39

We zijn momenteel bezig met het trailermak maken en we wandelen twee maal in de week

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 06:50

Hoe zit het eigenlijk als je je paard wilt laten voorbrengen door iemand? Kan mij iemand vertellen hoe dat in zijn werk gaat?

Ik heb de mannen aan het werk gezien bij de hengstenshow......... _/-\o_ Zo goed als zij het doen zal het mij nooit lukken :o !

PS ik wil mijn ICS tinker in het NSvT stamboek hebben en dan gelijk naar de keuring omdat ik erg nieuwsgierig ben naar zijn typering :D Ik ga naar de keuring in Heeze eind augustus

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 08:16

Op de NSvT keuringen zijn dezelfde voorbrengers aanwezig :j die kan je dan 'inhuren'.

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 10:23

Ik ga zometeen de papieren downloaden om Devin in te schrijven in het NSvT *\o/* {edit/ vakantiegeld is bijna binnen..........haha}

Leonoor schreef:
Op de NSvT keuringen zijn dezelfde voorbrengers aanwezig :j die kan je dan 'inhuren'.

Ik heb al geoefend met hem aan de hand lopen/rennen dat gaat verder prima. Kan ik verder nog iets doen ter voorbereiding? Ik zag op foto's van andere keuringen dat paarden speciale hoofdstellen hadden of kunnen/ mogen ze met hun normale hoofdstel voorgebracht worden?

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 11:11

Ik heb me zojuist mijn formulieren gemaild om lid te worden van het NSvT en de papieren gestuurd om ons aan te melden voor de Keuring in Heeze *\o/*

FotosbyElles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 13:45

Weet iemand of de voorbrengers op elke keuring zijn zo ja wat zijn dan de kosten.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:42

NSvT of ICS?

FotosbyElles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 18:58

Ics