Hi allemaal, ik krijg binnenkort mijn eerste pony: een tinker Ik ken hem al, hij heeft echt een superbraaf karakter en vind bijna niets eng. Hij is pas een halfjaartje onder het zadel en kan licht basis dressuur rijden, het is nog een jonge pony dus je mag niet teveel aan de teugel zitten. En nou was mijn vraag zou je zo'n pony snel kunnen leren springen? Het hoeft niet in een week ofzo te kunnen maar in een maandje of 2? mijn doel is ong. 50/60cm groetjezz Roos
ladyrosa
Geplaatst: 07-05-13 17:37
Nee, nog lang niet, zorg eerst maar eens dat de dressuur goed voor elkaar is en van daar uit kun je het springen gaan opbouwen (eerst balkjes enz.)
Super leuk, gefeliciteerd! Maar ik zou dat springen maar even laten voor wat het is en zorgen dat de basis er 100% en GOED in zit. Vrij springen zou je natuurlijk wel gewoon kunnen doen, als je het nog niet te hoog doet is dit ook goed voor hem en kan hij er alvast een beetje aan wennen. Maar wel opbouwen! Veel succes
YelaBrenda11
Geplaatst: 07-05-13 17:40
hmmm..dat hangt helemaal van de leeftijd af. Ik ben er zelf niet voor om een paard voordat hij 4 is te laten springen. maar waarom zou je het 'snel' willen leren? Je zou kunnen beginnen met balkjes draven of vrijspringen. Neem eerst de tijd om hem goed te leren kennen en om te voelen hoe hij is met rijden. Begin zeker bij een tinker niet onmiddelijk te vroeg met springen,mede omdat er dan meteen zoveel gewicht op de voorhand komt.
is hij met 3 jaar ingereden of is hij inmiddels al 4?
eerst de basis bevestigen dan pas springen onder het zadel. je kunt tijdens je dressuur training al wel er voor kiezen om balkjes te laten draven. wanneer de basis bevestigd is, dan kun je er voor kiezen het springen langzaam op te bouwen, eerst cavaletties en dan als dat goed gaat van uit rust op bouwen naar wat hoger.
je kunt het dier wel al laten vrijspringen, maar als je hier geen ervaring mee hebt, doe dit dan onder begeleiding.
springles nemen met een jonge pony als je zelf nog geen ervaring hebt met het leren springen is ook erg verstandig!!
Ik snap het, eerst de basis van dressuur en het vertrouwen. Hij is 5 jaar, hij heeft nog geen ervaring met springen. Ik heb wel de vereiste ervaring: ik spring ong. 50/60 cm op dit moment en ik ben bezig een nieuwe onervaren pony leren springen, en ik ga dit jaar op ponykamp met cross, we zijn ook onder goede begeleiding: M_D_H jij kent haar volgens mij wel: Cynthia, van Arwen en Lowara
Dan heb je in ieder geval absoluut goeie begeleiding.
Lowara
Geplaatst: 07-05-13 19:08
Ik weet al een beetje waar roos op doelt Helaas meis.. Voor de cross kamp is deze echt nog te onervaren. Mocht deze het worden, eerst de basis erin en lekker op eigen benen leren lopen. Niet teveel willen, er is elk jaar een ponykamp en vele vele tinkerconcoursen mocht je willen springen straks.
Beter wat meer tijd erin investeren, je ziet hoe goed lowara en arwen kunnen springen, die hebben er de tijd voor gekregen om lekker alles te kunnen verwerken. Wie weet... Het stalconcours? Een parkoursje van 10/20 cm is altijd nog prima te doen, zelfs voor een jong dier. Heb je straks nog 6 weken de tijd om er rustig voor te oefenen, en als tinkertje het te lastig vind, leggen we gewoon alle balken op de grond. Is voor jullie beiden denk ik al superleuk zo een eerste keer.
We schoppen je lekker de straat op, kilometers maken met buitenritten en heeeeeeeeeel veel dressuurlessen... rest komt vanzelf wel
WildDreams
Geplaatst: 07-05-13 19:15
Ik heb een vraagje: Gaat dit advies specifiek om tinkers of ook bij andere paarden, en gaat het om wedstrijdpaarden of ook gwn recreatief? Ben gwn benieuwd haha
@SharonZ Ik bedoelde het voor tinkers met recreatief maar eigenlijk geldt dit bij elk paard en elk niveau @Lowara hihi ok! het was ook niet mijn bedoeling om met hem op ponykamp te gaan. Maar ik heb er wel veel vertrouwen in
Lowara
Geplaatst: 07-05-13 20:21
Morgen gewoon lekker kijken hoe de tinker buiten is. Denk dat je je de komende tijd echt wel druk genoeg gaat vermaken met buitenrijden, dressuur, grondwerken, longeren en alles aanleren