[TI] zadel bij een korte rug

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sandra1984

zadel bij een korte rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 12:23

Ik zit met een probleem.
Mijn tinker van bijna 4 heeft een korte rug. Zonder zadel past het allemaal heel goed, maar een zadel is een probleem.
ik heb van een boomzadel eigenlijk een 18 inch nodig en van een boomloos een maat 2.

Wat voor zadels hebben jullie erop liggen?
Ik ben wat aan het rondneuzen. Door mijn zwangerschap hobbelen we alleen wat rond in de bak, maar na mijn zwangerschap wil ik wel serieuzer gaan rijden.
Lijnen gaan we dan ook weer oppakken, maar in verhouding heb ik iets meer achterwerk dan de rest van mijn lijf, dus zal ik altijd wel iets meer zadel nodig hebben.

Even ook fototje erbij voor het idee van hoe we nu zitten zonder zadel zeg maar
Afbeelding

MarliesV

Re: zadel bij een korte rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 12:26

Ik heb een haf met een korte rug. Heb er een semiboomloos (gulden middenweg) Trekker zadel op liggen.

Voordeel is dat je daar kortere franse kussens onder kan laten zetten als je dat wilt. Plus dat je zittingmaat verstelbaar is t/m 18 inch.

Daarnaast is de voorkant traploos verstelbaar qua breedte.

Nadeel vind ik alleen dat je qua been weinig steun hebt. Daar moet je enorm aan wennen. Wel zit het echt heerlijk!

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 12:56

ik kon ook steeds niet slagen van zadel en heb ook een 18 inch nodig maar pony kon helaas die lengte niet hebben.

heb toch maar een massimo trail gekocht en met franse kussens. nu is het zadel korter en heb zelfs een 18,5 inch.
mijn tinkertje is 1.41 en erg kort in de rug. zie profiel voor foto's

Kailonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:36

Ik heb een kunststof zadel,van harry's horse. Die zijn voor een dressurzadel best wel kort.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:51

om te vergeten te zeggen. mijn tinker heeft boommaat 40 nu dus was te breed voor vele zadels.
massimo kon wel in de juiste breedte gemaakt worden
;)

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:03

Je hebt bij Massimo verschillende zadels die kortere kussens dan gemiddeld zijn :-) Verder heb ik een zadel gehad van Hastilow Concept, dat zadel kun je helemaal aanpassen aan je paard. Helemaal op maat gemaakt door mijn zadelmaker. Ik had een 17,5 inch zit met een 16,5inch onderkant voor mn paardje!

Inmiddels ben ik over gegaan op de Kieffer Paris, dit zadel is ook korter dan gemiddeld en zit fantastisch <3

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:42

ik heb ook een massimo laten aanmeten, en ik ben er super tevreden over! Bij mij is http://www.equimaro.nl langsgeweest, echt een aanrader! Bel haar eens op, ze kan je vast advies geven
Laatst bijgewerkt door Caira op 02-04-13 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:44

ik heb een thorowgood COB die zijn speciaal voor kortere ruggen gemaakt

mabellean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 22:00

heb ook een Massimo met fransen kussens met boom maat 40. Past perfect.

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 22:38

Hier ook een massimo met boommaat 40!

baloutinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 09:01

hier ook een massimo trail zadel is trouwens te koop ziet er zeer goed uit maat 40 verstelbaar

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 09:02

girlyggirl schreef:
ik heb een thorowgood COB die zijn speciaal voor kortere ruggen gemaakt

Ik heb dezelfde, alleen dan de lederen variant, Kent & Masters Cob dressuur. 17" was net aan kort genoeg voor m'n extreem korte haf. Bijkomend voordeel is dat het zadel ten aller tijde aanpasbaar blijft. Kopijzer, singelstoten, wolvullen etc. :) Kopijzer kan je zelfs zelf doen als je handig bent.

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 09:43

Hier een Massimo boommaat 36 en 18 inch met franse kussens enmijn tinkertje is 1.35!

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 09:46

Ook hier een massimo.
geen extra verkorte kussen omdat het vhz model al vrij korte kussen heeft.
Ook boommaat 40, dat wat andere ook niet kunnen leveren.

Sandra1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 20:11

Bedankt voor alle adviezen. Ik vroeg me ook af of er ook mensen zijn met een boomloos.

Ik wil pas gaan kijken naar een boomzadel als hij helemaal uitgegroeid is, hij moet nog erg uitzwaren en dan kan ik elke keer een nieuw zadel kopen..

Kailonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 20:18

Mijn zadel heeft een verwisselbare boom. Dan heb je nog wat ruimte voor de groei. Het is een relatief goedkoop zadel van een goede kwaliteit.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 21:25

Sandra1984 schreef:
Bedankt voor alle adviezen. Ik vroeg me ook af of er ook mensen zijn met een boomloos.

Ik wil pas gaan kijken naar een boomzadel als hij helemaal uitgegroeid is, hij moet nog erg uitzwaren en dan kan ik elke keer een nieuw zadel kopen..

Massimo kan 2 maten groter en kleiner!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 07:14

Sandra1984 schreef:

De Kent & Masters en Thorowgood kunnen meerdere maten breder en smaller. Zonder dat het zadel er slechter van wordt (zoals bij massimo, daar kan dit niet eindeloos) en zelfs zonder dat je een zadelmaker nodig hebt. Een nieuw kopijzer erin is een kwestie van het klittenband loshalen, 4 schroeven los, oude ijzer eruit, nieuwe erin, 4 schroeven vast en klittenband weer terug. :)

Boomloos is vrijwel altijd langer dan een boomzadel. Dit hoeft niet uit te maken, want in principe komt de meeste druk op het punt waar jij zit, dus niet op het punt waar het zadel eindigt. Daarom hoeft de lengtemaat wat minder nauw genomen te worden. Wat ik zelf als een probleem heb ervaren bij een boomloos is dat mijn haf lekkere dikke wiebelende billen heeft. Een wat langer zadel, ook al drukt het daar niet, veroorzaakt onlosmakelijk schuurplekken.

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 10:02

Allienda schreef:
Je hebt bij Massimo verschillende zadels die kortere kussens dan gemiddeld zijn :-) Verder heb ik een zadel gehad van Hastilow Concept, dat zadel kun je helemaal aanpassen aan je paard. Helemaal op maat gemaakt door mijn zadelmaker. Ik had een 17,5 inch zit met een 16,5inch onderkant voor mn paardje!

Inmiddels ben ik over gegaan op de Kieffer Paris, dit zadel is ook korter dan gemiddeld en zit fantastisch <3

Bij de Hastilow Concept kun je alles aanpassen, ook je boom! Ik heb in de 2 of 3 jaar dat ik het zadel had de boom 2x moeten laten vergroten :-) Was wel erg handig :)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 10:08

Mijn Tinker heeft ook een erg korte rug, ik heb voor haar een boomloos zadel; een Barefoot Cheyenne maat 1.

Afbeelding

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 13:34

Ik heb ook een boomloos gehad. Deze lag voor mijn Tinker wel goed. Maar ik zat er zelf te breed in en kreeg last van mijn heupen.

Wintec wide heb ik geprobeerd maar die was te lang en ging ook niet breed genoeg.
Ook K&M was niet breed genoeg. Lengte weet ik zo niet meer om eerlijk te zijn.
Ook nog andere diverse merken gehad, die ook te smal waren, maar ook allemaal te lang.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 16:32

Was de K&M Cob niet breed genoeg? Kan me haast niet voorstellen gezien het breedste kopijzer echt bijna horizontaal loopt. :')

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 16:34

Ik heb ook een Barefoot op mijn korte haf liggen, een London, die is volgens mij nog korter dan de Cheyenne!

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 16:39

Op mijn Haflinger met korte rug heb ik een Trekker classic (semi boomloos), onze Tinker kruising heeft een Barefoot London. Beide zadel liggen super en bevallen ook erg goed.
Andere korte boomloze zadels die ik ook fijn vond zijn Startrekk (dressuur en Delfin) en Sensation.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 16:39

Trekker vond ik ook een super zadel voor m'n poown. Alleen ik kreeg zelf last van m'n heupen.