[TI] Aanschaffen van een tinker, waar rekening mee houden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Silver_Bolly

Aanschaffen van een tinker, waar rekening mee houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 12:54

Hallo allemaal,

Aangezien mijn sportpaard te koop staat, ben ik alvast aan het onderzoeken wat ik hierna wil. Ik wil graag een paard waarmee ik lekker in het bos kan rijden, een beetje mee kan dressuren (2 x per week) en af en toe een laag sprongetje mee kan maken. Mij leek een tinker hiervoor wel erg geschikt.
Maar nu mijn vraag. Zijn er speciale dingen waar je rekening mee moet houden wanneer je een tinker aanschaft? Voeding? Beweging? bepaalde ziektes?
Alvast bedankt voor alle informatie!

ukkielover1

Re: Aanschaffen van een tinker, waar rekening mee houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 12:58

ik heb al heel vaak gehoord van mensen die een tinker hebben die artrose krijgen..
maar de tinker die ik verzorg is 20 en tot nu toe gewoon gezond! (komt uit ierland)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 13:48

Artrose is imo niet ras gebonden. Dat is iets wat ieder paard kan krijgen.

Wat wel vaker voorkomt is mijt en mok door de dikke sokken. Als je voor een tinker gaat kijken die nog geimporteerd is zou ik het gebit na laten checken ivm leeftijd. Dat wil ook nog wel eens afwijken.

Qua voeding, tja het is een sober ras. Dus je hoeft er geen kilo's brok in te stoppen :Y). De meeste tinkers worden vrij 'natuurlijk' gehouden qua voeding. Ook kunnen ze (maar dat geld eigenlijk voor ieder paard) prima, of zelfs het liefst, 24/7 buiten.

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 21:56

Ja mijt en mok is bij veel tinkers wel een probleem (ook bij die van mij)
Als recreatiepaard zijn ze super, wil je dressuren en springen voor de lol dan zijn ze ook heel geschikt alhoewel ik wel vaak hoor dat in de bak rijden niet echt bovenaan hun lijstje staat.
Ze rijden meestal liever buiten.

Die van mij is ook liever buiten aan het rijden dan in de bak maar hij doet wel braaf wat er van hem wordt gevraagd.

Moet wel zeggen dat er een aantal tinkers zijn die hoog in de dressuur rijden en springen maar over het algemeen blinken ze nergens echt in uit, behalve in eigenwijsheid, aanhankelijkheid en super cool zijn :+

Na vroeger een arabier te hebben gehad wilde ik een relaxter paard waar ik niet perse dagelijks of zelfs wekelijks op hoef te rijden. Ik heb hem nu 4 jaar en geen moment spijt van gehad.

Hij heeft meer karakter en is slimmer dan mijn vorige paard. Hij kan heel fris zijn, zeker in de winter en is heel voorwaarts maar kan ook gerust 2 weken stilstaan.

Het zijn geen paarden die de hele dag op stal staan, wel echte buitenpaarden. Ze hebben het niet snel koud en zijn behoorlijk gehard. Qua voer eten ze sober, zo min mogelijk suikers ed. Flink hooi en zuinig op de brok (tenzij hij echt veel moet presteren natuurlijk)

Verder zou ik het zo niet weten.

Suces met je zoektocht :)

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 22:26

Wat leuk dat je overweegt om voor een Tinker te kiezen! Natuurlijk is binnen een ras geen paard hetzelfde, maar ik neem even de vrijheid om een beetje te generaliseren.
Ik denk dat er al veel gezegd is qua voeding en manier van houden. Ze doen 't gewoon het best met een zo natuurlijk en basaal mogelijke manier van doen. Je hebt er natuurlijk divaatjes tussen zitten, maar een beetje Tinker staat het liefst dekenloos met zijn kont tegen de wind en zijn neus in het gras.
Wat het buiten rijden betreft zijn ze inderdaad perfect. Ze zijn heel koel in het hoofd en schrikken daarom minder gauw, maar dat neemt niet weg dat het nogal een geweld is áls een Tinker dan schrikt, want het is gewoon wel een heel sterk ras.
Veel mensen lijken te denken dat Tinkers nog nauwelijks niet comateuze paarden zijn die liever 24/7 slapen dan een uitdaging aan te gaan. Dit is dus echt niet zo, wel is mijn ervaring dat ze zich snel vervelen en uitgekeken raken op een saaie oefening. De ruiter mag dus best wel wat creativiteit uit de kast trekken om hem bijvoorbeeld in de bak aan het lopen te krijgen. :D
Met springen heb ik geen ervaring, maar ze zijn behoorlijk allround dus het zou moeten kunnen.
Ohja en je moet bereid zijn om te dealen met een hoop haar.. Ook al valt dit ook wel mee, want die van mij is behoorlijk behaard en ik moet eerlijk bekennen dat ik hem niet iedere dag helemaal van top tot teen borstel (ik voel hem wel altijd helemaal na), niet alleen om zijn natuurlijke bescherming intact te laten maar vooral omdat het zo'n pokkekarwei is, want Tinkers houden er namelijk wel van om zich hartstikke smerig te rollen na een poetsbeurt.
Die sokken brengen een groter risico op de al benoemde mijt en mok ed. Echter ook niet altijd, mijne heeft het bv niet. Wel krijgt ie een verbrande neus in de zomer, dat schijnt ook een 'typisch' kwaaltje te zijn.
Verder hebben ze zover ik weet niet persee rasgebonden ziektes of kwaaltjes. Ze staan meestal bekend als een oersterk en gezond ras. Oh, ik hoor wel vaak dat ze ondanks een breed en sterk uitziend exterieur vaak toch een dermate compact ruggetje hebben, dat niet vanzelfsprekend elk zadel erop past. Een zadel zou als snel te lang zijn. Op zich handig om te weten en om op te letten.
Kortom, een top ras, ik zou niks anders meer willen. <3

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 22:45

Ik denk dat mijn voorgangers al wel goed omschreven hebben hoe een tinker is en waar je rekening mee moet houden.
Hier heb ik er 6 staan in verschillende leeftijden en er is er geen 1 hetzelfde wbt omgang.
De 1 is gek van werken het liefst zo vaak mogelijk het liefst in de bak, de ander moet je echt aan het werk houden anders vind ze het saai ze gaat liever lekker de polder in of in de winter voor de slee daarom nu maar eens een karretje aangeschafd kan niet mennen maar goed dat leren we wel ze is niet zo moeilijk. ;)
De 1 is heel open en komt graag kroelen soms net iets te veel in je persoonlijke ruimte, maar ze bedoelt er geen kwaad mee, terwijl de ander liever de kat uit de boom kijkt.
Springen kunnen ze heel goed of de hindernis nog heel blijft dat is punt 2 ze kunnen nog wel eens een beetje erg lomp zijn :') , hier een merrie die gek op springen is en ze kan het heel hoog helaas is het niet echt mijn ding, de ander struikeld nog over een balkje. :=
Mok en mijt de 1 heeft er last van de ander niet heel wisselend.
Sobere paarden die weinig nodig hebben.
Verder is het een zeer eigenwijs ras en dat moet je liggen.