Wat leuk dat je overweegt om voor een Tinker te kiezen! Natuurlijk is binnen een ras geen paard hetzelfde, maar ik neem even de vrijheid om een beetje te generaliseren.
Ik denk dat er al veel gezegd is qua voeding en manier van houden. Ze doen 't gewoon het best met een zo natuurlijk en basaal mogelijke manier van doen. Je hebt er natuurlijk divaatjes tussen zitten, maar een beetje Tinker staat het liefst dekenloos met zijn kont tegen de wind en zijn neus in het gras.
Wat het buiten rijden betreft zijn ze inderdaad perfect. Ze zijn heel koel in het hoofd en schrikken daarom minder gauw, maar dat neemt niet weg dat het nogal een geweld is áls een Tinker dan schrikt, want het is gewoon wel een heel sterk ras.
Veel mensen lijken te denken dat Tinkers nog nauwelijks niet comateuze paarden zijn die liever 24/7 slapen dan een uitdaging aan te gaan. Dit is dus echt niet zo, wel is mijn ervaring dat ze zich snel vervelen en uitgekeken raken op een saaie oefening. De ruiter mag dus best wel wat creativiteit uit de kast trekken om hem bijvoorbeeld in de bak aan het lopen te krijgen. 
Met springen heb ik geen ervaring, maar ze zijn behoorlijk allround dus het zou moeten kunnen.
Ohja en je moet bereid zijn om te dealen met een hoop haar.. Ook al valt dit ook wel mee, want die van mij is behoorlijk behaard en ik moet eerlijk bekennen dat ik hem niet iedere dag helemaal van top tot teen borstel (ik voel hem wel altijd helemaal na), niet alleen om zijn natuurlijke bescherming intact te laten maar vooral omdat het zo'n pokkekarwei is, want Tinkers houden er namelijk wel van om zich hartstikke smerig te rollen na een poetsbeurt.
Die sokken brengen een groter risico op de al benoemde mijt en mok ed. Echter ook niet altijd, mijne heeft het bv niet. Wel krijgt ie een verbrande neus in de zomer, dat schijnt ook een 'typisch' kwaaltje te zijn.
Verder hebben ze zover ik weet niet persee rasgebonden ziektes of kwaaltjes. Ze staan meestal bekend als een oersterk en gezond ras. Oh, ik hoor wel vaak dat ze ondanks een breed en sterk uitziend exterieur vaak toch een dermate compact ruggetje hebben, dat niet vanzelfsprekend elk zadel erop past. Een zadel zou als snel te lang zijn. Op zich handig om te weten en om op te letten.
Kortom, een top ras, ik zou niks anders meer willen.