mie123gie schreef:ik weet dat ze geen brand merk hebben maar vroeger hadden ze dat wel en ik zou graag het oficieele ras brand merk op mijn dekje willen hebben
Brandmerken mag al zeker 10 jaar niet meer in Nederland en het oudste stamboek (13 jaar) in Nederland is het NSvT en die heeft nooit gebrandmerkt. Voor zo ver ik weet hebben ICS, e.d. ook nooit gebrandmerkt.
Als jij een Tinker kent met een brandmerk zal dit brandmerkt niet in Nederland zijn gezet maar bijvoorbeeld in Ierland, Engeland of Duitsland.
In Duitsland wordt er nog wel gebrandmerkt maar dat is niet rastypisch gebonden maar stamboekgebonden en de meesten zijn per Bundesland opgedeeld en nemen alle soorten paarden/pony's op in hun verschillende (register)boeken. Een niet Bundesland gebonden stamboek als het DPZV (Deutscher Pinto Zuchtverband) neemt alle soorten bonte paarden/pony's op, ook Tinkers maar zo kan het dus voorkomen dat een bonte 'KWPN'er of Deutsches Reitpony hetzelfde brandmerk heeft als een Tinker die bij dat stamboek is opgenomen.