[TI] Knappe man gezocht voor Zabou!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Allienda

Knappe man gezocht voor Zabou!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 09:09

We willen waarschijnlijk dit jaar onze merrie Zabou voor het eerst laten dekken en zijn opzoek naar een knappe vent voor een date *\o/* We hebben zelf al een hengst op het oog maar we (mam en ik) zouden eens graag willen weten wat jullie suggestie is :j

Zabou is een registermerrie van het NSvT en is vermoedelijk van 1999. De dierenarts heeft haar 2 weken geleden bekeken en naar alle waarschijnlijkheid nog nooit een veulen gehad. Zabou is een hele lieve merrie die niet snel ergens van onder de indruk is en je kunt daadwerkelijk alles met haar doen. Ze kan leuk dressuren maar kost haar vanwege haar bouw wat meer moeite, springen vindt ze leuk, voor de koets vindt ze helemaal geweldig, en buitenritjes vindt ze top. Het enige van Zabou is dat ze niet zo aanhankelijk en knuffeltig soms zelf afstandelijk is. Als ze je niet kent moet ze echt niks van je hebben -O- En ze heeft het ook niet zo op andere paarden........

Allereerst wil ik zeggen dat het veulen voor ons zelf is en niet de verkoop in gaat. Met het oog op de toekomst, Zabou wordt 14 en als het veulen oud genoeg is om lekker mee te gaan rijden dan wordt ons dametje alweer 17/18.

Wat wij graag zouden willen bereiken met het fokken van een veulen of wat wij graag terug zouden willen zien in het veulen:
*Bomproof
*Lief, rustig, aanhankelijk karakter
*Iets korter van lijf
*Meer manen
*1.60m+
*Werklustig
*Goede bewegingen

Wij staan open voor alle suggesties en ik had graag onderbouwd waarom welke hengst goed zou zijn (kan ik alleen maar van leren!!). Hengsten mogen ook uit het buitenland komen (Belgie en Duitsland) wij wonen in Zuid-Limburg dus wij kunnen alle kanten op. We willen graag een goed gekeurde dekhengst met voorkeur van de NSvT of Drumhorse Association (Clydesdale staan we ook voor open!)

Nu een foto onze dame waar het om gaat
Afbeelding

Afbeelding

cp112

Re: Knappe man gezocht voor Zabou!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 15:19

Ik heb je een pbtje gestuurd.
Aanvullend daarop is Bandit misschien een optie? NSvT goedgekeurd en boven de 1.60 :j

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 16:27

Leuke merrie inderdaad wat lang in haar lijf,

ITS Viper -> Mooi groot dier, mooi behang en ook leuke ouders, Moet nog verder ontwikkelen. (GCDHA)
Benson -> goede dressuurder, is ook NSvt goedgekeurd

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 16:36

Ik vind Sir Lancelot wel wat voor haar. In mijn ogen een van de mooiste grote hengsten van Nederland. Hij is compact en zwaar gebouwd en een heel goede beweger.

Denk dat Bing ook een mooie aanvulling zou zijn. Hij is niet zo zwaar, maar zeker wel passend bij Zabou. Mooie manen, mooie rug, elegant dier om te zien.

Bandit zou ook mooi passen, maar hij gaat haar rug niet verkorten ben ik bang. En ik weet dat je ma best fan van hem is :-)

Ben persoonlijk van mening dat een paard, zeker een merrie, best een wat langere rug mag hebben dan een hengst. Er moet ook een veulen in passen. En een zadel op kunnen..

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 16:39

Wij hebben eigenlijk een top3 gemaakt.

1. Bandit, hij staat bij ons om de hoek, kennen zijn eigenaresse en hebben al wat nakomeling van hem gezien. Allemaal heeeeeel erg lief, aanhankelijk, bomproof en daarbij erg mooi getekend.
2. Baggio, hij is natuurlijk wel wat ranker en slanker maar heeft zich al bewezen in de sport. Wij zou graag een ietsje meer gericht op de sport willen fokken. Daarbij komt dat 2013 zijn laatste dekseizoen is.................Dat maakt het voor ons lastiger omdat onze keuze eigenlijk al vast stond, haha *\%/*
3. Benson, maar onze angst is dat het veulen misschien té zwaar gaat worden? Of is deze angst ongegrond?

Ik ben ook wel gecharmeerd van Nuadhu %) Moeilijk moeilijk maar daarom graag adviezen van jullie.

ITS Viper kan ik niet vinden op de site van Irish Tinker Stable :(? Maar heb hem gevonden op de GCDHA en ben niet echt van hem gecharmeerd, dan vind ik de bovengenoemde hengsten mooier. Misschien komt het omdat hij nog jong is

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 16:42

Helemaal Sir camelot vergeten en misschien als 1 kleurig ook goed is Rudolph kan schiterend lopen alleen die staat wel helemaal in friesland en dus een heel stuk rijden.
Bing dan ga je inleveren op behang en dat zou ik zonde vinden.

En dianne je hebt lang en lang, deze merrie zou wat korter mogen/kunnen zonder in de problemen te komen. normaal is voorhand/midden/achter allemaal 1/3 heb ik ooit geleerd.

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 16:43

DianneM schreef:
Ik vind Sir Lancelot wel wat voor haar. In mijn ogen een van de mooiste grote hengsten van Nederland. Hij is compact en zwaar gebouwd en een heel goede beweger.

Denk dat Bing ook een mooie aanvulling zou zijn. Hij is niet zo zwaar, maar zeker wel passend bij Zabou. Mooie manen, mooie rug, elegant dier om te zien.

Bandit zou ook mooi passen, maar hij gaat haar rug niet verkorten ben ik bang. En ik weet dat je ma best fan van hem is :-)

Ben persoonlijk van mening dat een paard, zeker een merrie, best een wat langere rug mag hebben dan een hengst. Er moet ook een veulen in passen. En een zadel op kunnen..

Hmmm Sir Lancelot, daar heb ik nog nooit van gehoord.......Ik heb net even op google gekeken, maar vond alleen een tinkerhengst in Duitsland genaamd Sir Lancelot? Heb je misschien een Site Dianne waar ik wat meer info van hem zou kunnen vinden?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 16:44

Ik zou van dit rijtje ook gaan voor Bandit, daar ligt jullie hart. Zou dat gewoon volgen. Zeker als het een veulen voor jullie zelf is!

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 16:44

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 16:46

Benson is niet zo gek zwaar hoor. Nuadhu is zwaarder :j
Ik weet niet precies hoe hij doorfokt qua zwaarte, heb hier wel 2 nakomelingen van Benson staan. Erg leuke en aansprekende dieren :j
Hij fokt wel vergrotend naar mijn weet.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 16:49

Deze is inderdaad wel te lang, maar ben van mening dat mensen ook zichzelf wel eens te blind staren op maar zo kort mogelijk willen fokken.. Ben zelf in de gelukkigheid dat ik twee paarden heb waar ik op kan rijden. Boyan had geen 5 cm korter moeten zijn, anders had dat niet meer gelukt..

Ik ga camelot even opzoeken. Hij staat in Brabant in ieder geval.. Oh, hierboven staat hij al!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 16:50

Deze dame is 1 van de 2 die bij mij staat. De ander is meer een moders kindje, deze vind ik echt een Benson uitstraling hebben. Ze gaat uiteindelijk de 1.60 wel halen :j

Ze wordt dit jaar 2
Afbeelding

Hier allebei de dames, links is bovenstaande, rechts is een jaarlingetje. Maar zoals ik zei, vind ik die persoonlijk meer een moederskindje :j
Afbeelding

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 16:57

Wat voor hengst je ook kiest, ik zou wel goed opletten op een goede rug.
Ik vind je merrie niet heel lang in de rug (mag een merrie imo best wezen). Maar ze lijkt wat overbouwd te zijn waardoor de rug wat week lijkt.
Dit zou persoonlijk voor mij het eerst zijn waa rik in een hengst naar zou kijken.
Haar kruis lijkt ook wat lang en hellend. Dit zou wat korter/steiler mogen. Wat weer tot gevolg heeft dat ze het achterbeen beter onder kunnen zetten. Met een hellend en lang kruis gaat dat namelijk niet zo makkelijk.

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 17:19

cp112 schreef:
Wat voor hengst je ook kiest, ik zou wel goed opletten op een goede rug.
Ik vind je merrie niet heel lang in de rug (mag een merrie imo best wezen). Maar ze lijkt wat overbouwd te zijn waardoor de rug wat week lijkt.
Dit zou persoonlijk voor mij het eerst zijn waa rik in een hengst naar zou kijken.
Haar kruis lijkt ook wat lang en hellend. Dit zou wat korter/steiler mogen. Wat weer tot gevolg heeft dat ze het achterbeen beter onder kunnen zetten. Met een hellend en lang kruis gaat dat namelijk niet zo makkelijk.

Hoe kan ik zien of een hengst een goede rug heeft, of waar moet ik op letten?

Die laatste foto is niet de aller gelukkigste foto maar dat van het kruis ben ik het idd wel mee eens. Daar hebben we nog helemaal niet bij stilgestaan, we hebben alleen op een lange/korte rug gekeken. Zabou werd in de periode van die foto amper gereden en dat is ook terug te zien in de bespiering van haar vind ik. Ze heeft er wel eens beter uitgezien! (Op advies van de DA nu staat ze voorlopig even helemaal op rust, volgens DA is de blessure geen absoluut belemmering om een gezond veulen te krijgen)

PS
(ben ik even blij dat ik de workshop ga doen van het NSvT, over beoordelen van tinkers!! ;))

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 17:25

De lengte van de rug zou ik niet eens zo veel naar kijken. Ik vind je merrie geen gek lange rug hebben namelijk.
Ik zou er alleen wel een hengst opzetten die zelf een sterke bovenlijn/ruglijn heeft icm een mooi kruis, als die iets naar steil neigt kan je merrie dat wel hebben gezien haar wat lange kruis.
Persoonlijk zou ik juist een hengst met iets steiler kruis kiezen. Dit is namelijk geen slechte eigenschap, helemaal niet als je een meer ondertredend achterbeen wilt hebben

Een kwestie van vragen aan de hengstenhouder wat de echt sterkte punten van de hengst is en hoe zijn bovenlijn is.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 17:27

Ik weet verder geen goede voorbeelden zo even maar mijn eigen hengst heeft een hele goede bovenlijn.
Even als voorbeeldje dus. (hij was hier heeel iets overbouwd als je goed kijkt, hij was ook 4 dus zal wel net in een groeispurt gezeten hebben ten tijde van de foto)

Sterke rug, niet te lang maar ook zeker niet te kort (ik kan er nog een 18'zadel op kwijt bijv).
Croupe steiler dan dat van jou merrie. Wat ook zeker weer tot uiting komt in zijn gangen
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door cp112 op 01-03-13 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 17:28

Hij lijkt wel een beejte korte pootjes te hebben zo :P maar stond in lang gras

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 17:44

Ik ga me er eens in verdiepen! IDG thanks voor de goede tip :-D

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 19:52

Leuk om te zien dat Baggio nog eens overwogen wordt :j Kan je in ieder geval aangeven dat Bas zijn bovenlijn echt super is, dat is echt een pluspunt van hem. Bij zijn goedkeuring werd dat ook nog expliciet aangegeven op het keurrapport door de keurmeesters. Zelf heb ik nu een merrie bij hem lopen die alles behalve een mooie bovenlijn heeft, door haar verleden, maar juist met hem durf ik dat aan ;)
Als je hem een keer wil bekijken, ben je welkom, maar trek dan stevige en waterdichte wandelschoenen aan :+ Hij staat nu immers in een natuurgebied van 50 hectare de pensionada uit te hangen. En zijn manen heb ik gekortwiekt, dus je kan nu alleen de dikte beoordelen ;) Tevens staat hij natuurlijk totaal niet meer in zijn spieren momenteel.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 21:51

Vind je top 3 erg uit een lopen alle 3 de types komen er in voor.
Als je hart bij bandit ligt zou ik het jezelf niet zo moeilijk maken en gewoon voor hem gaan.