[TI] Waarom een tinker

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joann123

Waarom een tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 19:18

Ben ergbenieuwd wat jullie nu zo aantrok in jullie tinker .
Waren jullie naar een tinker opzoek en zo ja waarom dan...

Zo nee, waarom ben je dan toch voor jouw Tinker gevallen?
Wat voor tinker heb jij vertel een verhaaltje met karakter en foto
Mischien staat dit al ergens, maar ik kon het niet vinden en was benieuwd wat de tinker voor jullie nu zo bijzonder maakt.

snowdon

Re: Waarom een tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 21:01

Ik draai het altijd graag om: waarom niet?!
Het ras is mega veelzijdig, voor ieder wat wils!

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 21:08

Hoi,

Wat mij aantrok in een tinker, is het uiterlijk, veel behang..sokken enz.
Het robuuste en de uitstraling.

We zijn speciaal op zoek gegaan naar een tinker ruin, liefst zwartbont.
Omdat we dit een prachtig ras vinden, eerlijk en koel int hoofd.
De eerste tinker die we tegenkwamen had het net niet..geen klik geen gevoel erbij...

Toen zagen we onze tinker op MP, een slechte foto en hij werd er niet zo positief beschreven, dat trok ons aan...want die 2 blauwe maanogen konden we niet vergeten.

Na 3 weken werden wij eigenaren van Tristan, of voluit: McThirsk Vegelin van Claerbergen.
En we hebben nog geen seconde spijt gehad van ons ventje

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 21:09

snowdon schreef:
Ik draai het altijd graag om: waarom niet?!
Het ras is mega veelzijdig, voor ieder wat wils!

Ja klopt... <3
..en als je eenmaal een tinker hebt, wil je nooit meer iets anders haha

claudiaax16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 21:12

Omdat ze heel Lief zijn en super knuffelig en ze schrikken nergens van ;p

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 22:15

wist toen ik haar ging bekijken niet dat het om een tinker ging.

nuchter,bomproof. heerlijk voorwaarts. heeft me een tegekke dochter gegeven die ik voor geen goud kan missen... niet omdat ze tinker is maar puur karakter.
sokken,manen uiterlijk zegt mij niks.
karakter is het belangrijkst. ;)

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:12

Ik wist toen ik 7 jaar geleden begon met paardrijden dat mijn eerste eigen paard een tinker zou worden.
Die vlekken en sokken vond ik super mooi om te zien. En ze zijn veelzijdig.
Toen ik dit jaar de kans had om mijn droom werkelijk te laten worden meerdere tinkers bekeken in een weekend.
Ik was op zoek naar een oudere, superbrave gereden en liefst ook betuigde tinker. Merrie/Ruin maakte niets uit.
Kleur ook niet.
Sinds 6 weken heb ik een net 6 jarige tinkerdame op stal staan. Die nog erg groen is. Veel wit en beetje zwart.
Maar haar karakter maakt alles goed. Ze is zo superlief. Dat maakte voor mij de doorslag.
En heb er nog geen seconde spijt van gehad.
Heb wel haar sokken na 2 weken eraf laten scheren zodat ik beter haar mok kon behandelen.
Afbeelding

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 00:25

Mijn 1e kennismaking met een tinker was, nu achteraf gezien, uiterst lachwekkend. Ik vond er werkelijk, qua uiterlijk, niets aan! Reed al mijn hele leven warmbloedjes en vond desbetreffende merrie niets meer dan een dikke koe (ze stond hoogdrachtig toen).
Maar toen ik er eenmaal mee omging en mee aan het rijden sloeg, destijds nog puur recreatief, was ik verkocht en besmet en dat is nooit meer over gegaan, integendeel. En bijbehorende uiterlijk ben ik juist enorm gaan waarderen.

Wij rijden voornamelijk dressuurgericht (wedstrijd) met de tinkers, maar ook graag recreatief (heerlijk keuvelritje door omgeving of zwemmen op het strand), aangespannen voorheen met mijn hengst en een rondje springen of cross is ook erg leuk. Je kan er echt alle kanten mee op :j

Zoefje1201

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 18:01

Als ik echt opzoek was gegaan naar een paard/pony dan was ik nooit bij een tinker terecht gekomen. Maar ik zag mijn sky en ik was gelijk helemaal verkocht. Hij was pas een paar uur oud toen ik hem voor het eerst zag op de fokkerij waar ik hielp. Toen ik de naam bij het schattige grijze veulentje hoorde was het plaatje voor mij compleet. Ik was gelijk helemaal verliefd.

Toen ik hoorde dat hij misschien naar Zwitserland verkocht was was mijn hart gebroken en ik heb het er met de fokker over gehad, en natuurlijk thuis. Inmiddels is hij bijna 2 en een super brave hengst die nergens bang voor is.

Ik ben helemaal gek geworden op het ras, ze zijn heerlijk rustig en nuchter maar ze kunnen ook leuk eigenwijs zijn. En ik heb wel gemerkt dat als je er veel tijd en liefde instopt je er echt een top pony aan hebt die voor je door het vuur gaat!

Sandra1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 19:22

op de manege waar ik reed, reed ik daar een (half)tinker. Was helemaal gek op dat eigenwijze dier en ik kon het altijd heel goed vinden met hem.
Bij toeval was mijn eerste verzorgpaard ook een tinker.
Na wat heen en weer zwerven tussen haflingers en tinkers, ging mijn hart echt naar tinkers.
Hun behang, hun karakter, hun eigenwijsheid, hun koppigheid, vooral ook hun gevoeligheid.

Quelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:28

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater
Dit is Joe Norman from the Ireland Highlands
mijn zus was zot van Tinkers vandaar dat we eens 1tje wilden proberen
en daar was hij dan onze Joe een ras echte tinker met de koppigheid er bij maar zo een schatje
je krijgt er zo veel liefde en vertrouwen van en super om eens zonder zadel een wandeling mee te maken
ook ideaal betrouwbaar en ik vraag mij af of hij wel weet wat bokken is
amper 6 jaar en loopt perfect galop zowel rechts als links en springt gemakkelijk 75 cm zonder problemen
echt een droom paard!!!

Ideaal voor mijn zus die beginnend ruiter is en voor mij (ik ben gevorderd)

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:43

Ik had nooit nagedacht over Tinkers, tot ik er eentje onder m'n kont kreeg om in te rijden.
Wat een heerlijk dier!
Kort daarna mee naar Engeland geweest om meer van dat moois te zien en toen moest ik er natuurlijk ook 1 :D
Of 3...

Oona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 13:05

Vroeger reed ik altijd met mijn D-pony appaloosa, hij had wel een karaktertje, maar ik vetrouwde hem volledig en had nooit het gevoel dat ik hem niet aan kon. Toen hij op pensioen ging, kwam er een pinto bij om te rijden. Hij was erg dominant en ik ben echt bang geworden door hem.Na 5 jaar proberen en blijven proberen was mijn zin om paard te rijden bijna weg. Ik heb toen de harde beslissing genomen om de pinto te verkopen en op zoek te gaan naar een nieuw paardje dat beter bij me past.
Ik dacht eigenlijk helemaal niet aan een tinker, of een koudbloed in het algemeen.
Maar ik heb dan even gereden met iemands kruising tinker en zo begon het.
Ik vond het zo'n zalig beestje, maar helaas was ze niet te koop.
Op kapaza stond er dan plots een paardje dat ook een kruising tinker was en enorm leek op dat paardje.
Karakterbeschrijving was ook helemaal wat ik wou.
Gaan kijken (2u rijden) , maar ze was net voor mijn neus verkocht. Waar ze op stal stond stonden nog heel wat tinkers en de handelaar zei dat hij nog een heel brave merrie had die hij eventueel wel wou verkopen.
Tot mijn grote vreugde bleek zij ook echt te zijn wat ik wou. Nu 1.5 jaar later ben ik nog steeds zeer tevreden, ook met haar onverwachte veulen.

Tinkers hebben mijn hart veroverd !

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 13:13

ik vind tinkers echt hele leuke en lieve paardjes
met het beleren ervan heb ik eigenlijk geen ervaring
ik heb ook wel eens overwogen om er een te kopen maar er word toch wel vaak gezegd dat ze niet zo intelligent zijn een beetje dommig dus en niet snel leren
kan iemand mij daar meer over vertellen ben echt geïnteresseerd

dodelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 13:25

Mijn Tinker was niet echt een geplande aankoop. Hij stond oorspronkelijk gewoon bij mijn gepensioneerd paard op de wei als gezelschap.
Totdat de eigenaar hem verkocht en ik moest toegeven dat ik helemaal verkocht was aan zijn 2 blauwe ogen.
Toen ben ik na breuk met mijn vriend op een stal terechtgekomen waar heel wat wandelruiters stonden.
Aangezien ik toen niet meer dressuurmatig kon rijden met rugproblemen moest mijn Prince maar dienen als wandelknol.
En dat doet hij SUPER! Ik denk dat ik vooral gek van hem ben omdat hij volledig het tegenovergestelde is van mijn gepensioneerd paard.

Oona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 13:29

Lady62, tinkers zijn zeker niet dom! Beetje eigenwijs soms.
Mijn paardjes nemen toch snel op wat ik hun leer.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 13:31

Oona hoe zou jij hun karakter dan beschrijven

Oona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 13:36

Heel cool, beetje afwachtend.
De ene tegen de andere zijn enorme knuffelaars.
Mijn beide tinkers houden enorm van hun poestbeurten, ze stoppen zelfs met hooi eten dan.
Mijn merrie is nogal introvert, heel braaf, schrikt bijna niet en als ze schrikt, zal ze er niet vandoor gaan.
Mijn veulen is extroverter, zeer nieuwsgierig, heel knuffelachtig. Ook niet gauw onder de indruk.
Ze is 1 jaar en kan probleemloos op de trailer gaan, kent sprays, tuinslangen, hoefsmid, gaat mee op wandel...
Heel licht grondwerk zoals leren reageren op druk doet ze ook al heel goed.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 13:44

klinkt toch niet verkeerd hoor
dus eigenlijk zijn het vooroordelen

Oona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 13:50

Tuurlijk zijn dat vooroordelen.
Elk paard is anders, dus om het even welk ras je koopt, je moet toch altijd kennis maken met het dier in kwestie.

Tinkers ogen misschien dom voor sommige mensen omdat ze er zo anders uitzien dan warmbloeden.
Ze zijn veel lomper, veel struiser en over het algemeen veel relaxter. Maar dat wil niets zeggen over intelligentie, integendeel.

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 13:59

waarom heb ik een tinker genomen?
Ik was niet echt opzoek naar een warmbloedig paard..
en tinkers .. ik hou gewoon van de vlekjes het karakter..
Mijn tinker heb ik gekocht omdat ze haar hoofd in me arme legde *alsof ze zei ik hoor bij jou*
en zo voelde het ook..
en toen gingen we wandellen een stukje toen ik ging kijken, en ze bleef echt achter mij lopen met haar hoofd over me schouder kijkend..
en toen wist ik het zeker.. tot het wel een uitdaging zou zijn.. maar ik was totaal verkocht <3
oh en trouwens.. ik had haar okal 3 jaar op het oog.. en ze was nog steeds niet verkocht..
dus toen ik een paard mocht voor me verjaardag koos ik meteen voor haar..
*soms denk ik gewoon "het was het lot, wij waren al die tijd al voor elkaar bestemd.."
anders had ze wel verkocht geweest in die 3 jaar :o *

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 20:02

Vergeet niet dat heel veel Cobs/Tinkers ook juist erg gevoelig zijn! En ja gevoelig en heel erg braaf kan samengaan.

Kerry_Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 20:11

Ik vind alles leuk aan ze, het open, nieuwsgierige karakter. Af en toe stout, speels en eigenwijs. Ik vind de kracht die ze uitstralen zo mooi!! Daarbij heerlijk koel!
En dan tutten hè?! Er blijft altijd wel iets te borstelen en uit te pluizen met onze behaarde vrienden toch?!

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 20:44

Ik was eigenlijk helemaal niet op zoek naar een paard (had zelfs al een aantal jaar geen paard meer van dichtbij gezien bij wijze van). Een vriendin van mij ging met mensen om waar ik op mijn 14e jaar ook weleens kwam om een van hun paarden te rijden (KWPN). De boerderij was toen nog van de ouders. Nu hadden de zoon en zijn vrouw de boerderij overgenomen, en ze waren een Tinker fokkerij begonnen. Zelf kende ik het ras niet, en was wel benieuwd naar wat voor paarden dat waren. Ben toen voor het eerst in aanraking gekomen met het ras "de Tinker" op een keuring in 2002. Ze deden daar zelf met een aantal Tinkers aan mee (waaronder de moeder van mijn Tink). Ik ben vanaf die tijd regelmatig op de fokkerij/boerderij geweest, en mocht daar zelfs helpen hun Tinkers te verzorgen en te rijden. Op dat moment hadden ze er iets tussen de 40 en 50 lopen :P

Mijn Tink zag ik in een groepje Twenters staan in 2003, en was al gelijk verliefd op haar. Heb haar dus ook gekocht. Heb haar dus al bijna 10 jaar, en ben nog altijd blij met haar :D Het is wel een merrie met nogal (zeg maar veel) pit, soms behoorlijk nerveus, en is ook niet bepaald koel in het hoofd. Zo was ze als twenter al, en dat was juist hetgeen wat ik helemaal geweldig in haar vond :P Wel is ze enorm werklustig, en ik rij recreatief met haar (dressuur en springen). Ze vind alles wat ik doe met haar leuk, en leert snel!

Ik vind Tinkers een superras vanwege hun veelzijdigheid, en hun wil om voor je te werken (de meesten in ieder geval :P )

Dit filmpje (ipv een foto) laat goed zien hoe mijn merrie is zonder ook maar te hoeven opjagen. Dit doet ze echt uit zichzelf :+