[TI] Tinkers afstandelijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eala

Tinkers afstandelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 11:21

Ik heb mijn tinker nu 8 maanden.
Op zich gaat alles goed, het rijden gaat prima, na een tijdje oefenen konden we ook alleen naar buiten, ze zal nooit lelijk doen of wat dan ook, behalve wat duwen als het om eten gaat. :-)
Maar ergens blijf ik voelen dat ze een beetje afstandelijk is. Ik heb gelezen dat tinkers soms een zekere argwaan kunnen vertonen, en dat een band echt moet worden opgebouwd. Herkennen jullie dit? En zo ja, hoe lang duurde het voor je het gevoel had dat de afstandelijkheid minder werd of verdween?

Berdien

Re: Tinkers afstandelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 11:38

Ja en nee. Mijn merrie zal bij vreemden niet snel het achterste van haar tong laten zien. Ze is vriendelijk en beleefd maar niet meer dan dat. Heeft ook jaren geduurd voor we de band hadden die we nu hebben. Nu hebben we beiden aan een blik genoeg om te weten wat we van elkaar willen. Mijn ruin, haar zoon, is heel anders. Die is dol op iedereen, kruipt het liefst bij iedereen (vreemden of niet) in hun nek en hoe meer aandacht hoe beter. Hij is bij mij geboren, en vanaf dat hij een klein kereltje was is hij al zo.
Nou is mijn merrie geimporteerd, en ik ken meerdere importtinkers die inderdaad die afstand bewaren. Ze zijn vriendelijk, beleefd en je kunt er ook wel wat mee, maar het zal bij vreemden niet meer dan dat worden. Bij mensen die ze goed kennen en ook al langere tijd kennen zijn het hele andere paarden.

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 11:41

Onze tinkermerrie komt uit een inbeslagname, veelste mager en alles. Het heeft 8 jaar geduurd voordat ze eens een keer haar hoofd op mn moeder haar schouder legde. En ze is ook vreselijk driftig als het over eten gaat. Ze is altijd ontzettend paniekerig geweest maar je merkt dat ze ons nu vertrouwd, na 8 jaar dus pas.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 11:43

Vriendin van me heeft ook een importTinker, onderhand alweer bijna 14 jaar en die liet haar muurtje pas na een jaar of 5-6 vallen. Voor die tijd ging alles op de automatische piloot maar kon je aan haar ogen zien dat ze er 'niet bij was'. Sinds haar 2e veulen is ze veel meer geopend, zowel naar andere paarden als naar mensen toe.
Mijn oudste merrie (1e veulen van die importmerrie, drachtig geïmporteerd destijds) houdt ook afstand t.o.v. vreemden. Kijkt eerst de kat uit de boom maar bij bekenden kruipt ze ook gelijk in de nek. Of beter gezegd: gaat ze zo bij je staan dat je haar op d'r 'lekkere plekjes' kan krabben :D
Mijn andere merrie is total 'verschmust' net zoals Berdien d'r ruin. Die loopt op iedereen af om een knuffel te halen.

Arlette1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 11:46

Ik heb mijn tinker nu ruim 2 jaar en merk dat hij nu pas uit zijn schulp begint te kruipen.
Eerder schrok hij heel erg als hij je eens perongeluk aanraakte, nu durft hij steeds meer terug te kroelen en je zachtjes aan te raken. Bij vreemden is hij heel verschillend, de een mag hem absoluut niet aanraken, naar de ander is hij weer heel nieuwsgierig.

Hij is ook een importtinker en we denken dat hij heel slechte ervaringen heeft gehad.
2 jaar geleden was hij echt panisch voor mannen bijvoorbeeld en zo nog veel meer dingen.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 12:09

Ik heb Bart nu 9 maanden en pride 3 weken (kende hem wel al) maar beiden zijn gek op aandacht vanaf moment 1, niet alleen van mij maar ook van anderen, vooral Pride. Bart trok na de eerste week ook al erg naar me toe, voelde voor mij alsof ik m al jaren kende. Deze 2 zijn iig totaal niet afstandelijk :)

Surprise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 12:15

Ik merk het bij m'n bijrijdpaard. Ik doe haar nu al meer dan twee jaar en nu merk ik dat we echt een band hebben. Dit heeft erg lang geduurd, ze is best wel eenkennig. Ze is heel vriendelijk, tegen iedereen, zal nooit bijten of slaan. Maar echt een band krijg je met haar pas na een tijd.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 12:20

Nee dat afstandelijke herken ik niet. Denk ook niet dat dit typisch aan het ras verbonden is.
Ik herken wel dat ze even de kat uit de boom kijken, maar dat had ik ook met bijvoorbeeld een arabier die ik een tijd verzorgt heb.
Als ze eenmaal weten wat ze aan je hebben (en dat was bij al mijn verzorgtinkies na een maand of 3) word je vrolijk begroet met een hinnik of komen ze in volle galop naar je toe als ze zien / horen aan komen.
Mijn eigen tinker, tja die is nog jong, als veulen wou hij niets van mensen weten, maar met 4 maanden sloeg ie ineens om. Nu komt ie altijd gezellig naar me toe en kriebelt ie er vrolijk op los (liefst in mijn nek / gezicht).

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 12:36

Ja, herken dat zeker wel.
Nigel (import in 2002) en ik kunnen inmiddels lezen en schrijven, maar dat heeft wel anderhalf jaar geduurd.
Tegen vreemden is hij vriendelijk en beleefd, wat ik hierboven ook al lees, maar wel afstandelijk.
Hij draait ook weg als ze willen knuffelen of aandacht willen en gaat hij ergens anders staan.
Gelukkig heb ik dan een vrij aanwezig shethengstje die gráág die aandacht wilt overnemen :')

Bij mijn man heeft het nog langer geduurd, maar die was in het begin ook niet open naar hem toe. Na drie of vier jaar hadden zij pas elkaar erkend. Inmiddels staan de paarden aan huis en zijn ze dol op elkaar. Maar echt vertrouwen doen zij elkaar nog niet. Nigel is naast mij tijdens een wandeling de rust zelve, ook als de halve wereld instort, maar bij een kleine verandering naast mijn man, staat hij te dansen van onzekerheid.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 13:20

Mijn uit Engeland geïmporteerde merrie heeft 2 jaargeduurd. Is nu met vreemden wel lie en braaf maar wat afstandelijker. Mijn hengst odie in NL gefokt is is een echte allemans vriend

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 13:29

Mijn Tinker, geen import, wil het liefst de hele dag aandacht en van wie dat maakt niet uit.
Tegen kleine kindjes doet hij heel lief, bij onzekere vreemde mensen wil hij wel de baas spelen. Dus zelf bepalen hoe de aandacht eruit ziet.
Maar als hij iemand ziet komt hij er direct aan.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 13:42

Ja dat klopt, ik noem het eerder eenkennig zijn. Ik heb een zeer lieve importtinker en het heeft kleine 2 jaar geduurd om volledig vertrouwen te winnen. We hadden wel direct een klik bij de eerste ontmoeting. Bij vreemden die iets van hem moeten is hij wantrouwig en erg op zijn hoede. Ieder paard moet vertrouwen in je krijgen, maar bij tinkers kan het blijkbaar wat langer duren. Ik denk vooral import tinkers.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 14:14

mijn import merrie was inderdaad wat afstandelijk. mijn eigen gefokte merrie kruipt het liefste in je binnenzak.

met rijden kon ik niet samen rijden met de importmerrie maar alleen was ze bomproef en waren we 2 handen op 1 buik.

Oona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 14:17

Bij mijn merrie hetzelfde.. importmerrie die heel introvert is. Ik heb haar nu anderhalf jaar en het is wel al heel wat beter. Ze komt zelf vragen om te kroelen, vooral aan haar staart. Ik word steeds begroet met een hinnik.
Haar veulen daarentegen die hier geboren is, is heel nieuwsgierig, open naar iedereen en houdt van aandacht!

Sandra1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:35

mercury heb ik nu vanaf september en afstandig is hij zeker niet.
Hij komt niet naar me toe rennen en eten blijft belangrijk.
maar zonder eten komt hij gezellig naar me toe, knuffelt en is dol op aandacht.
Op stal is iedereen ook helemaal gek op hem en hij steelt ieders hart door aandacht te vragen.

Ik merk wel dat nu we al wat maanden verder zijn, hij steeds aanhankelijker wordt. Soms, heel soms, laat hij zelfs zn hooi al liggen om bij mij te komen knuffelen hihi

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 00:26

O ja,mijn Mel heeft ook heel lang geduurd voor wij een band hadden.Ze is geimporteerd,jaren als fokmerrie gebruikt,ook geen makkelijk karakter.
Ze is bij ons naar mijn idee tot rust gekomen,weet dat ik er voor haar ben en ik kan me geen fijner paard bedenken om op te rijden en van te houden.Wat je geeft krijg je terug.
Ik heb haar nu 6 jaar,ze is inmiddels 15.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 00:38

Die van mij is zeker niet afstandelijk, maar die is dan ook al een jaar of 10 hier in nederland. Kan me wel voorstellen dat het gebeurd met een import tinker. Begin wel te merken dat de band nu na 8 maanden hechter wordt. Het wordt steeds beter. En ik vond hem al zo leuk *\o/* <3

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 00:51

Hier ook duidelijk verschil tussen import en "geboren op het vaste land". Al moet ik zeggen dat er één vreemde eend in de bijt is, veulen stond nog bij de particuliere fokker waar ze aan de voet van mams dagelijks in handen kwam, toen ze was afgespeend was het drama om haar te pakken te krijgen. Nu ze 3,5 is staat ze altijd als eerste bij het hek, ongeacht wie er staat.

Mijn eigen merrie is ook import, is wel echt een eenmanspaard, ik heb haar nu negen maanden en kan er zo naast gaan liggen liet ze vanmiddag zien. Ze is hiervoor tien jaar van dezelfde mensen geweest, die hielden de paarden aan huis dus ook nooit verhuisd oid, dat scheelt natuurlijk een heleboel! Ze was 2 toen ze geimporteerd werd. Ik merk wel dat we steeds meer vertrouwen in elkaar krijgen en op elkaar ingespeeld raken, maar ik vraag me af of dat niet met ieder paard zo is.

Wat ook grappig is. Leg in de wei een stroomdraadje op de grond bij het verzetten van de paaltjes met strookbegrazing. De "vaste-land" Tinkers/paarden stappen erover de verse wei in, de importgevallen wachten totdat ze erlangs kunnen, denk maar niet dat die over een stroomdraadje stappen :(:) Althans, das hier de ervaring.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 01:55

Hier is Shay ook import en vrij afstandelijk. Wil best af en toe even een knuffel maar dan is het ook weer klaar. Heb haar nu ruim 11 a 12 jaar en een goede band is er zeker wel. Maar ook echt een een mans (vrouws) paard. Ze accepteer anderen wel en doet braaf, maar niet als er echt iets gevraagd word. Dan denkt ze bekijk het maar.

Bowen daarentegen kruipt het liefst bij je in bed als het kon.... Maar je binnenbrak voldoet ook wel. :+
De rest van Shay dr veulens ook hoor, allemaal stuk voor stuk kroelkonten :)

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 06:54

Hier bij Chuck ook lang geduurd voor hij vertrouwen in mij kreeg, mannen had ie het echt niet op op een paar uitzonderingen na, hij was altijd afwachtend en kwam meestal niet uit zichzelf naar je toe, hij hield best wel van aandacht maar liet het vooral niet teveel merken.

Op de keuringen was hij altijd doodsbang voor de keurmeesters wat uitte in de hele tijd tegen mn handen aantikken met zn neus, denk dat ie daardoor een iets veiliger gevoel kreeg, iedere keuring werd ie ook weer een stukje bozer totdat ie de voorbrenger bijna opvrat, toen besloten om hem de keuringen niet meer aan te doen.

Als de mannelijke da kwam stond ie te rillen als een rietje achter in de stal.
Toen ik hem kreeg was het echt een enorm gesloten en in zichzelf gekeerd paard, denk dat het een paar jaar geduurd heeft voor hij zich open stelde voor mij, weer een paar jaar later vertrouwde we elkaar 100 procent, ook voor andere deed ie best veel maar stelde zich nooit geheel open, Chuck was ook geimporteerd.

Zijn zoon die ik in mn bezit heb is bij mij geboren en is het tegenovergestelde, vriendelijk, open en vol vertrouwen in de mens.

Yoxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 08:56

Over het algemeen zijn Tinkers eenkennig of "kijken ze eerst de kat uit de boom".
Er zullen vast wel uitzonderingen zijn.

Opvallend hier in de antwoorden is dat de importTinkers wat afstandelijker zijn.
Begrijpelijk. Die worden veelal in grote kuddes geboren en komen laat in mensenhanden,
en dan worden ze ook nog eens hardhandig aangepakt.

Maar veel heeft ook te maken met het karakter van het paard, dus niet rasgebonden.

Mijn merrie (ong 15jr), ook ooit geimporteerd, is zeer introvert.
Heb haar al bijna 10 jaar.
Onlangs kocht ik een 2de Tink van ongeveer 6 jaar, lang hengst geweest, nu ruin.. Als 1jarige ook geimporteerd.
Hij is opener, maar voorzichtig. Hij laat zich makkelijker benaderen door iedereen terwijl de merrie bij teveel energie
zich niet gemakkelijk laat aaien of vangen.
Ik hou wel van dat introverte. Vermoedelijk omdat ikzelf dat ook ben.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 11:45

Tinkermuts schreef:
Op de keuringen was hij altijd doodsbang voor de keurmeesters wat uitte in de hele tijd tegen mn handen aantikken met zn neus, denk dat ie daardoor een iets veiliger gevoel kreeg, iedere keuring werd ie ook weer een stukje bozer totdat ie de voorbrenger bijna opvrat, toen besloten om hem de keuringen niet meer aan te doen.

He wat grappig! Deaglàn is dus een echte binnenvetter he, die lijkt noooooit stress te hebben 8-)
op de keuring is hij ook super rustig en laat zich niet opjutten door al die mensen of andere hengsten
maar als je dan een week later kijkt, zie je dat ie plots wel flink is afgevallen bijvoorbeeld
bij hem uit stress zich op dezelfde manier. hij bijt dus eigenlijk nooit, alleen als hij stress heeft zoekt hij geruststelling door te knabbelen bv op zn halstertouw, te frummelen aan mijn hand of mouw enz

ik vind tinkers wel afstandelijker ja, verschil ook tussen import of niet-import :j
maar bij dat laatste hangt veel van de fokker af ook

en tóch ligt het wat aan het ras op zich volgens mij en natuurlijk afhankelijk van paard tot paard
ze zijn vaak toch (wat) eenkennig. ze zijn op zich braaf bij de meeste mensen, maar meestal is er maar 1 persoon voor wie ze alles doen
en door de jaren heen open je steeds meer deuren naar hun hart, maar toch lijkt het alsof bij sommigen die laatste muur er rond toch overeind blijft
vaak willen ze het ook "gevraagd" krijgen voor ze iets met plezier voor je doen, uiteraard moet je wel leider genoeg zijn, anders heeft vragen ook geen zin, maar het puur afdwingen levert vaak het tegengestelde op.

Als ik onze paarden zo overloop zijn ze allemaal toch best eenkennig.
Dorina en Kendira zijn twee allemansvriendjes en Maerynn denk ik ook wel, al moet die nog wat loskomen (hebben haar pas sinds november).
Dorina is jong geïmporteerd, Kendira bij ons geboren (Dorina's dochter) en Maerynn als 6-jarige geïmporteerd
Nardo is het tweede veulen van Dorina en je zou juist verwachten dat die dus ook dat karakter zou hebben, gezien genetische aanleg én zelfde opvoeding. Bij ons nooit problemen gehad, maar bij zijn nieuwe eigenaar klikte het absoluut niet.
Daarentegen hebben wij Lillyfee, ook eigen fok. Die is dan weer erg eenkennig, terwijl geeneen ander veulen van die merrie dat was :?

Ik denk dat het niet geheel ras- of importgebonden is, al zal dat wel meespelen.
Denk dat het grotendeels individu-gebonden is en dat het bij Tinkers gewoon wat frequenter voorkomt.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 12:46

Grappig dat deaglan dat aantikken ook doet, chuck deed het als hij onzeker en angstig was, door het bit op m'n knokkels had ik na z,on keuring ook altijd een kapotte hand. Hij deed het ook alleen naar mij. Als je fotoos terugkijkt van z'n laatste ics keuring kun je ook zien hoe ongelooflijk boos hij was op de voor brenger.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 13:15

Ik herken het ook wel.
Mijn ruin heb ik inmiddels 6 jaar bijna en ik merk dat hij de laatste paar jaar pas echt zich begint te openen naar mij toe. Hij is bovendien toch best eenkennig. Andere accepteert die wel maar voor mij gaat hij echt door het vuur.

Hij is eigenlijk ook nooit een knuffelaar geweest,nu sinds een tijdje steeds meer en meer en daar ben ik wel blij om. Toch een teken dat hij steeds meer zichzelf is en zichzelf ook opent naar mij toe.

Wat frenia zegt sluit ik me volledig bij aan: vaak willen ze het ook "gevraagd" krijgen voor ze iets met plezier voor je doen, uiteraard moet je wel leider genoeg zijn, anders heeft vragen ook geen zin, maar het puur afdwingen levert vaak het tegengestelde op.

Mijn ruin is trouwens ook een Import tinker.
De tinker die ik recent verkocht heb was gefokt in Nederland en dat was echt een allemansvriendje. Kroop bij iedereen liefst op de schoot voor te knuffelen. Dus daar merkte ik echt wel verschil in.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 00:40

Tinkermuts schreef:
Grappig dat deaglan dat aantikken ook doet, chuck deed het als hij onzeker en angstig was, door het bit op m'n knokkels had ik na z,on keuring ook altijd een kapotte hand. Hij deed het ook alleen naar mij. Als je fotoos terugkijkt van z'n laatste ics keuring kun je ook zien hoe ongelooflijk boos hij was op de voor brenger.

Nou.... Wat trok hij een kop toen :=

Bowen gaat bij stress ook lopen happen, in het begin wou hij je handen pakken, tegenwoordig pakt hij het touw maar...is blijkbaar toch makkelijker.... En hij krijgt dan een punt neus.....bijna een samen getrokken smoeltje...