[TI] Hoe houdt jy je tinker dekhengst???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Qwillion

Hoe houdt jy je tinker dekhengst???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 20:42

Ik start dit topic om dat ik nieuwschierig ben naar hoe men hen Tinkerdekhengst houden.
In mijn levensloop ben ik veel hengstenhouders tegen gekomen waarvan de dekhengst alleen op stal staat en alleen in t land staat. Dus geen sociaal contact krijgt enkeld bij natuurlijke dekking van merrie, of Merrie + fantoombok!

Ik vindt t triest dat er veel hengsten hen dagen alleen slijten, beperkt sociaal contact hebben met andere paarden.

Hier in mijn omgeving zie ik wel grote boeren paardenhouders, die hen hengsten in gemengde groep op de weides zetten. Elke xr verbaas ik mij over de rust in de groep!

Al wordt er op deze manier niet selectief gefokt, maar het lijkt mij wel hengst vriendelijker.

Goetjes Arjan

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 20:45

Hier een dekhengst die bij mijn eigen merrie's loopt. Deze zijn drachtig van hem. Komend jaar ben ik er nog niet over uit of ze weer gedekt worden (1 sowieso niet). Wat dus inhoud dat hij er niet bij-in kan uiteraard. Gelukkig voor hem hebben we ook nog 2 shetland ruintjes waar hij ook goed mee overweg kan en daar zou hij dan gewoon bij kunnen staan :).

In de zomer staan ze 24/7 buiten, in de winter snachts op stal.

Mijn eigen merries worden wel geselecteerd op dat ze bij de hengst passen. Ik heb dan ook geen grote groep omdat ik geen voorstander ben van luk raak fokken.

HIj kan ook altijd super overweg met veulens (ook als ze niet van hem zijn)

Afbeelding

Afbeelding

http://i1178.photobucket.com/albums/x36 ... G_0889.jpg

http://i1178.photobucket.com/albums/x36 ... G_1251.jpg
Laatst bijgewerkt door balance op 28-01-13 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: geen fototopic, max. 2 foto's ter illustratie, rest in link

Schimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 23:10

Bij ons staat de jonge hengst (nu 3) samen met een 30-jarige arabieren-ruin 24/7 in de loopstal+paddock waar ze vrij in en uit kunnen lopen.
De andere hengst (9 jaar) heb ik pas een half jaar in bezit en was totaal niet gewent buiten te komen/op de weide te staan en contact te hebben met andere paarden. Ik heb hem nu met oefenen en langzaam opbouwen zover dat hij naast een merrie op stal staat met open tralies, dus dat ze door de spijlen elkaar kunnen zien en ruiken. Als ik beide staldeuren open schuif met voeren neuzen ze om het hoekje ook aan elkaar en dat gaat prima. Maar kan wel goed merken dat hij alleen contact gewent is als de merrie voor de bok stond, want hij weet totaal niet hoe hij er rustig mee om moet gaan.
Overdag staat hij op de paddock, daar moest hij ook erg aan wennen, was echt verloren als je hem daar alleen zette. Nu staat hij lekker te suffen, beetje te struinen en hooi te knabbelen, begint zich al meer te ontspannen.
Ik hoop dat ik hem nog zover krijg dat hij lekker met een merrie het land op kan, maar dat is nu nog even niet mogelijk..

Anoniem

Re: Hoe houdt jy je tinker dekhengst???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 23:46

Op dit moment staat Geronimo nog alleen in een paddock. Vanaf het voorjaar krijgt een merrie als maatje, indien het klikt. Anders zet ik er wel een andere merrie bij, of een ruin, of... Paarden genoeg om te wisselen :) In de kudde gaat op dit moment nog niet omdat ik nog met een bijna 2 jaarse en bijna jaarling zit :)

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 07:01

Mijn hengst stond helaas wel alleen, wel altijd met een ander paard ernaast, shet of merrietinker, met alleen draadje ertussen zodat ze wel konden neuzen enzo.
Hij kon helaas niet bij andere in het land, wel aantal malen geprobeerd maar hij bleef jagen tot hij erbij neer viel.

Nu in het bezit van zn 3 jarige zoon, heeft altijd in een groep of met een leeftijdsgenoot gestaan, nu voor de winter in de opfok in een groep van twaalf, zolang hij met een ander kan staan mag hij hengst blijven, zoniet dan gelijk zn ballen eraf want wil geen paard meer die alleen moet staan.

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 09:22

Mijn hengst staat samen zijn eigen merrie, mits deze drachtig is, en anders met een draadje ertussen. Gaat super! heb wel gemerkt dat sinds hij zijn "eigen" vrouw heeft hij een stuk relaxter is geworden (of zal het de leeftijd zijn :D )

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 11:16

Ze worden vanzelf volwassen Annelot ;) Maar net zoals mensen-mannen duurt dit aanzienlijk langer :')

Mijn ene hengst staat op dit moment in een natuurgebied van 50 hectare en jawel, alleen. Maar je kan ook niet alles midden in de winter bij een hengst plaatsen, ben wel bezig met gezelschap voor hem, gaat door omstandigheden echter wat trager dan verwacht. Bij hem kunnen alleen (drachtige) merries met eventuele veulens.
Mijn jongere hengst staat bij iemand anders, die loopt 24/7 samen met een shetruintje.

Donkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 11:26

Mijn vorige Tinker hengst *2,5 jaar* geen dekhengst, liep altijd samen met mijn Shetlander hengstje. Allebei een koel en rustig karakter dus dat werkte super. Stond altijd naast de wei van mijn merrie, met een simpel stroomdraadje ertussen. Zelfs een enkele keer bij mijn merrie op de wei gelopen, zonder er ook maar naar om te kijken *natuurlijk wel met toezicht*.

En mijn nieuwe tinkerhengstje van *8 maandjes* loopt nu weer gezellig bij de Shettie hengst.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 12:16

Ik denk wel dat er verschil zit tussen een jonge hengst die nog niet gedekt heeft en een hengst die al ff in de dekdienst meedraait qua omgang met andere paarden. Ook rijden de meeste tinker eigenaren volop met hun hengsten tussen de andere paarden dus doen ze hun best om hun hengst zo sociaal mogelijk te houden maar soms lukt het gewoon niet om ze met andere paarden te zetten omdat het risico op schade te groot is. Ik heb bij mijn hengst er wel eens aan gedacht om hem te laten ruinen na z'n pensioen maar vond het risico vd ingreep te groot. Ik had ook niet het idee dat hij ongelukkig was met z'n maatje aan de andere kant vd draad naast hem. Maar nu kies ik er met m'n jonge hengst wel voor om te ruinen als hij minder sociaal word.

Donkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 12:59

Dat maakt ook wel een groot verschil. Maar daarnaast merk je dat ook wel hoe sociaal ze gehouden worden, althans dat is mijn ervaring. Wordt het voor mijn hengsten niet mogelijk om ze nog zo sociaal mogelijk te kunnen houden, worden ze ook geruind. Snap wel dat je het bij een oudere hengst natuurlijk minder snel doet ;).

rudolph

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:15

Mijn hengts loopt ook niet samen in de wei met een maatje.
Hij wordt wel erg sosiaal gehouden en voor hij begon met dekken konden er ook ruinen bij hem staan.
Dat gaat nu helaas niet meer.
Sávonds staat hij op stal naast de merries en kan ook gewoon neus kontakt maken en overdag staat hij alleen in de Paddock of wei maar niet ver van de rest hij heeft ze altijd goed int zicht.
Ik kan hem er niet naast zetten met een stroomdraadje of sloot want dan loopt hij alleen maar heen en weer en word er zeer gestrest van.

Hij kan wel los met mijn eigen merries die gedekt moeten worden maar niet met alle merries van buitenaf.
Verder heeft hij hier een meer dan gelukkig leven en niks te klagen hoor :D

Resi_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 14:12

Tolkien heeft tot 2010 samen met andere paarden gestaan, ook met een drachtige merrie samen in een van de 2-paardsboxen.
Maar aangezien de merries hier niet elk jaar gedekt worden, is dat op het moment niet mogelijk.
's Winters staat hij op stal en komt overdag een paar uur buiten.
Hij staat dan op zijn eigen paddock met enkele ruinen ernaast, zodat hij met hen over de draden kan spelen en kriebelen.
( https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/ ... 2710_o.jpg )
's Zomers staat hij 's nachts op stal, ivm. de veiligheid, oa. dichtbijgelegen grote manege.
's ochtends gaat hij vroeg weer op zijn land tot de schemering 's avonds.
Hij staat op een eigen stukje land, op het erf. De rest van de paarden staan aan de overkant, Tolkien kan hen niet zien.
Daarom blijven er min. 2 andere paarden bij Tolkien op het erf, deze staan naast zijn weide :j

Tolkien zou wellicht met een van de ruinen op het land/paddock kunnen, het probleem is alleen dat al deze ruinen niet van zijn eigenaresse zijn, maar van pensionners.
Wie weet kan hij aankomend jaar, als er weer een merrie drachtig van hem is, met haar samen los :)

Met Tolkien rijdt ik ook gewoon met andere paarden in de pak, ook merries :j

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 17:19

Forrest loopt al sinds hij 8 maanden oud was bij Roos in , nu alweer 11 jaar lang
Dat wil niet zeggen dat ze elk jaar drachtig van hem is geweest ;)
ook liepen daar 2 ruinen bij die tot zijn 5 de jaar bij hem gelopen hebben maar inmiddels overleden zijn .

Regelmatig loopt nu ook een andere (dominante) merrie bij hem in en staan ze met zijn 3 en en ook bij zijn veulens loopt hij wel eens in.
Hij is heel sociaal maar heeft wel een merrie nodig die hem aan kan , veulens doet hij niks .
Maar bij mijn merries of ruinen die lager in rang staan ,doe ik hem niet in ,daarbij wil ik niet elk jaar een veulen bij elke merrie .

onafscheidelijk duo
Afbeelding

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 19:35

Patrick is vanaf dag 1 in een kudde opgegroeid.
Toen hij 2 jaar was is hij met een ruin komen te staan, merrie naast de wei geen probleem.
Hij had toen nog niet gedekt.

Vorig jaar januari kwam Whis bij ons op stal, zijn ruinenmaatje was verkocht.
Die wilde we niet gelijk gedekt hebben, dus hebben ze naast elkaar gestaan, uit voorzorg ook omdat ik niet wist hoe hij zou reageren omdat hij wat ouder is geworden toen met dubbele draden er tussen dat was eigenlijk helemaal niet nodig...maar veiligheid stond voorop zowel voor Patrick als Whis.

Nadat ze gedekt was en drachtig gescant was heb ik ze samen gezet ging super!en nu nog nou ze drachtig is.
Wel is hij geruind door liesbreuk helaas....maar het is echt een verliefd stel.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:39

ik denk dat het sociale leven van de meeste (niet allemaal) tinkerhengsten wel meevalt :j

die van ons loopt van kleinsaf samen met andere paarden, allemaal (drachtige) merries en veulens. Hij kan ook neuzen over de draad heen met andere (hengstige) merries en jonge merries en ruinen.
Heeft eigenlijk nog nooit moeilijk gedaan. Hij is juist erg onderdanig. Hij speelt graag met de veulens.

hij zou ook samen kunnen met ruinen, maar onze twijfel was of onze ruin wel samen kon met een hengst ;) dus dat hebben we uiteindelijk nooit geprobeerd (ruin was een sociaal paard, maar verdedigde "zijn" merries wel met hengstgedrag naar andere ponyhengsten)

ik ken zelfs hengsthouders die hun hengsten samen houden, zelfs samen op stal.
dat is eigenlijk ook geen probleem en zou volgens mij ook met Deaglàn makkelijk kunnen :j

af en toe wordt hij gescheiden van de groep en moet hij enkele dagen tot weken alleen "leven", maar dat is niet omdat hij hengst is, maar omdat ik wil dat paarden zich ook als ze alleen zijn gewoon normaal blijven gedragen. het kan hem eigenlijk allemaal niks schelen.
nadien is hij wat uitgelatener als hij weer bij de groep mag, maar één teken van een merrie en hij blijft gewoon op afstand.

hij dekt verder de merries gewoon aan de hand trouwens omdat ik daar wel controle en overzicht over wil hebben

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:54

Hier staat hij 24/7 buiten. Tot vorig jaar febr met ons oude ruintje die hem al vanaf zijn 11mnd oud opvoeden.
1x heb ik hem bij een merrie gezet, maar dan gaat hij jagen.
Nu staat hij dus bijna een jaar alleen op de wei. Maar zijn vrouwen staan wel in zijn zicht, zo een 25meter van zijn stukje.
Als ze van wij wisselen wisselt hij mee, maar altijd een lege wei ertussen.
Hij heeft het in zo verre geaccepteerd dat hij gewoon zichzelf blijft, ook al zijn zijn vrouwen hengstig. Hij gaat niet zenuwachtig op en neer lopen. Hij roept ze wat meer, en als hjj antwoord krijgt gaat hij weer vrolijk verder eten.
We hebben nu wel een ruintje, waarvan ik hoop dat ze maatjes worden en dat ze samen kunnen staan.
Zo niet. .. dan denk ik jog niet dat mijn hengst t klaagen heeft

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 00:54

Bowen staat hier nu even alleen buiten, maar zodra broer lief uit de opfok komt gaat hij daarmee de wei op.
Ook als Shay drachtig is (moeder van Bowen) loopt ze samen met hem op de wei en hij heeft ruim 2 jaar met z'n andere broer Duncan in de wei gestaan.
Hij heeft ook al een keer een paar weken z'n half broer Caydo (van Tinkermuts) en z'n vriendje Ludo te logeren gehad, dit ging ook prima.

Op stal staat hij gewoon bij de rest, naast z'n moeder waar ze elkaar kunnen zien en besnuffelen door de tralies heen. Op stal staan dus 2 merries, een shet ruintje en Bowen.

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 08:30

Bandit staat ook altijd samen hele dag lekker buiten op de wei. Bij mij met zijn meisjes
en de afgelopen maanden heeft hij met een 1.5 jarige shire hengst samen gestaan. Hij is heel braaf naar andere paarden toe
laat wel merken dat hij de baas is maar gaat niet echt lopen jagen ofzo

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 11:51

Mijn tinkerhengst Bing loopt altijd samen met een ruin Simba ;) . De 2 ponymerries, Terra en Luna lopen samen met een tinkerruin Samba aan de andere kant van de draad.
Zo staan ze in de zomer hele dagen buiten.
In de winter mogen ze de wei in als het hard en droog, is en anders om de beurt de 2 groepjes in de bak.
Op stal staat Bing naast de ruin Simba, en hebben tralies dus altijd contact. :j
Bing is super sociaal, op stal in de wei en onder het zadel, hij heeft al gedekt , maar totaal geen hengsten neigingen, tenzij hij natuurlijk weet dat er een vreemd paard het erf voor hem betreed.

Ik rijd ook wedstrijden en heb nog nooit last gehad dat hij op andere paarden reageerd. Sterker nog de mensen hebben geeneens door dat hij hengst is, als dat dan verteld zeggen ze ; OOHhh is hij nog hengst , jemig wat is hij dan braaf.

Zo staan ze er zomers bij. @ TS de zwartbonte is Bing.
Afbeelding

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 13:36

haha ja dat ken ik ook :j
zo waren we eens op een hengstenvoorstelling met verschillende rassen
hengsten van allerlei verschillende rassen waren aan het gillen, sommige los en zelfs vechten met elkaar
en die van ons stond rustig aan de trailer hooi te eten en keek af en toe eens ongeïnteresseerd rond wat er voor tumult was
toen kwamen er effectief mensen onder zn buik kijken om te zien of er weldegelijk 2 ballen hingen :=
vervolgens vroegen ze dan vol ongeloof of hij ooit al gedekt had en dat was dus wel zo, maar Deaglàn blijft gewoon rustig

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 15:47

Dan heb ik toch wel een druktemaker hoor! Wel goed te handelen maar Ryon laat wel weten dat hij er is :D

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 16:00

annelot schreef:
Dan heb ik toch wel een druktemaker hoor! Wel goed te handelen maar Ryon laat wel weten dat hij er is :D

Ja maar Ryon is ook een echte macho volgens mij :j en Bing is echt een mietje hoor :') .hij is eerder bang van andere paarden _/-\o_
Als ik in de groepsles een paard tegengesteld passeer, en hij ziet hem aankomen trekt hij zn staart tussen de billen en doet dan een stap opzij op het moment dat hij langs komt. Watje :D

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 16:32

Hahaha, en Ryon maakt zich dan juist groot! :D
Hij houd dan ook van merries die wat "tegenstribbelen" }:0

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 16:36

Noed is ook zon watje. Staat nooit boven in rang in de groep.
Maar op vreemd terrein wil hij nog wel wat van zoch alten horen. Maar kan hem ook gerust aan de trailer knopen en rustig wat gaan drinken. Zolabng hij hooi heeft blijft ie prima staan :)

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 16:39

Haha, merries die tegenstribbelen :+ Baggio is wel een aanwezige hengst, maar niet zozeer in het geluid. Meer in zijn uitstraling, maar die kon net zo goed aan een trailer met een netje hooi staan.
King is vooral erg vocaal en ADHD, maar dat is in zijn koppie echt nog wel een guppie! Het wordt wel steeds beter, de rust komt er steeds meer overheen.