[TI] Zijn er Tinker die uitkomen in endurance?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Qwillion

Zijn er Tinker die uitkomen in endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 18:31

Was nieuwschierig of er ook Tinks in de endurance sport mee doen, in welke klasses?

Tinks zijn wel sterk en hard op de benen das een voordeel in de de endurance sport, ook zijn het voor t algemeen wel loperige types. In Ierland lopen ze vaak uren voor de wagen, conditie kunnen ze wel hebben!

Wie brengt zijn of haar Tinkie uit in endurance en wat zijn je ervaringen?

greetz Arjan

Oona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 18:35

In België zijn er niet veel en enkel in de laagste reeksen dacht ik (20/30km).
Ze zijn niet echt snel genoeg en kunnen hun warmte ook niet goed kwijt. Je ziet in de endurance toch vooral arabieren en volbloedpaardjes.

MyrtheJ

Re: Zijn er Tinker die uitkomen in endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 18:38

Er zijn wel wat tinkers, maar niet heel veel. Misschien kan je je vraag ook stellen op het endurance subforum?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 05:48

Ik wil endurance gaan starten op den duur :)

Mijn eigen merrie heb ik van de zomer proberen te trainen tot het niveau van klasse I, wat eigenlijk ieder type paard met een beetje conditie moet kunnen lopen. (Ik reed dan ook wel eens samen met iemand die haar draver daarin uitbracht) Caily is jarenlang voornamelijk fokpaard geweest, wel wat recreatief bij de club gelopen, maar that's it. Ik heb haar in mei gekocht, ze is nu 12 jaar en was zo'n 2 jaar niet meer bereden. Ze deed het op zich keurig, hielt het goed vol, echter heb ik haar vanwege slijtage aan de hoeven op den duur stil gezet (liever geen gezeur met ijzers). Caily zou naar mijn inschatting een klasse I aankunnen, maar daar houdt het denk ik ook op. Haar draf is goed en kan ze lang volhouden, maar langdurig galopperen kan ze niet (valt miss wel te trainen, maar dat wil ik niet, ze is nu 12 en heeft nooit hard hoeven lopen, het moet ook voor haar leuk blijven), en haar stap is erg zwak, dan bedoel ik met name het tempo. Het is een merrie die je er echt bij moet houden, ontbreekt haar wat aan looplust, wat ze doet is echt uit goede wil. Daarmee acht is haar dus niet echt geschikt om fanatiek mee te gaan starten, gewoon een keertje voor de leuk is prima.

Mijn verzorgTinker, nu 3,5 jaar die is wat lichter van type (nog wel, geen idee hoeveel ze nog zal gaan uitzwaren) en heeft duidelijk veel meer looptlust dan Caily, en daarbij een hoger basistempo (Caily is onder de Tinkers ook niet een van de vlotsten). Mijn focus wat betreft de endurance ligt dan ook bij haar. Ze moet nog vier worden, dus starten mogen we nog niet. Doen we ook niet, ik heb er nog niet eens tien keer op gezeten. Wel ligt de focus nu al bij het lange stukken rechtuit rijden, naar buiten dus, tempo en afstand zeer langzaam opbouwen, voor haar in 't koppie, maar ook om de pezen de kans te geven uit te harden, eveneens de hoeven. Wie weet dat we in het najaar een ritje meepakken.

Een Tinker op hoge klasse endurance rijden, mwah, ik weet het niet. Wat jij zegt is niet helemaal passend, een Tinker moet van origine idd veel lopen, maar wel op laag tempo, stap en intervallen draf, daarbij is het een paard wat stuwt van nature, en niet draagt, t loopt immers voor de wagen. Nu denk je, t is geen dressuur, maar om blessure's te voorkomen is het wel degelijk van belang dat een paard correct leert lopen. Alle enduranceruiters die ik ken trainen dan ook zeker wekelijks in de bak. Maar voor het echt hogere werk zal je dus echt bij een paard moeten zijn wat hoger in het bloed staat, en de dravers schijnen het ook goed te doen.

Verder is een Tinker zo divers dat er niet veel zinnigs over te zeggen valt. Een bonk van een paard met maat 1.65m zal al snel problemen krijgen met het koelen, een kleine Tinker van 1.30 zal moeite hebben met de snelheid vanwege zijn korte pootjes. Voordeel van de Tinker is wel dat hij zich niet snel druk maakt, dus als de conditie goed zit zal de hartslag niet snel te hoog zitten. Zoals ik al zei, elk type paard met een beetje conditie kan een klasse I aan, ik ken zelfs een Shetlander die daar succesvol in is uitgebracht. Uitzondering bevestigd de regel, dus wie weet heb jij net die ene Tinker die het wel tot klasse III of hoger schopt, you never know.... Ik zou zeggen, gewoon lekker gaan rijden, bewust zijn en worden van waar je mee bezig bent (zo wil ik komend seizoen meer gaan buitenrijden met hartslagmeter dat ik daar een beter beeld van krijg) en zie hoe ver je komt :)

Om je een indicatie te geven. Minimum snelheid van een klasse I is 9 km/h over een afstand van ongeveer 30km. Mijn Caily loopt in stap 4 - 5 km/h, in draf 12 - 17 km/h, handgalopje rond de 20km/h en sprintje richting de 35km/h (dit kan vast hoger, maar doet ze (nog) niet, pas met mijn jonge merrie gok ik dat ik hier al overheen ben gegaan :D ). Als ik de hele rit zou draven zou ik hem dus succesvol uitrijden, maar zodra we gaan stappen tussendoor (30 km draven is best ver) knalt ons gemiddelde zo fors omlaag dat het echt letten wordt op de tijd; doel is dus conditie opbouwen dat we tegen elk stuk stap een stuk galop kunnen zetten en daarmee voorwaartser stappen.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 07:49

Gilbey op bokt heeft heel hoog endurance gereden met haar tinkers Gilbey en Beggar, ze komt zich vast wel even melden hier.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 12:44

Dat valt ook wel weer mee :o, ze had met Gil een winstpunt in de klasse II, met Beggar nog klasse I meen ik. Zij is vooral actief in de TREC, wat trouwens ook erg aan te raden is, dát is iets wat ik persoonlijk beter bij een ras als de Tinker vind passen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 12:53

geen endurance maar mendurance.afgelopen jaar ben ik met mijn tinker x welsh kruising kennismakingsklasse gaan rijden in etten-leur,dit liep mijn pony met 2 hoeven in zijn neusgat.en zijn toen eerste geworden(we hebben toen zelfs dus een welsh pony van het zelfde formaat verslagen die normaal echt wedstrijden in het sgw rijd,erg pittige pony.en mijn pony rij ik puur recreatief).dit jaar willen we ysselsteyn/etten-leur/en op de veluwe mee starten en waarschijnlijk start ik dan klasse 1.
of je met een tinker mee komt echt in de endurance zeg ik nee,een kruising zeg ik ja.al moet ieder paard klasse 1 makkelijk uit kunnen rijden dus ook een tinker.want in de endurance rij je tegen arabiertjes/volbloeden of andere bloederige types die het gewoon stuk makkelijker doen dan een tinker.maar waarom zou je het niet proberen het gaat om het plezier dat je met je paard hebt

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 23:04

Ik meld me ook :wave:
Ik heb idd met Gilbey klasse 2 endurance gereden, helaas niet vaker kunnen starten door dat de kalenders van de endurance en TREC niet makkelijk samen paste.
Gilbey was wel 1 van de 3 tinkers die klasse 2 geworden is.
Bij de TREC reden we wel de afstanden van de klasse 2 maar dan wel vaak op veel stijlere hellingen dan we hier tegen komen tijdens de endurance.

Beggar is alleen nog klasse 1 gestart (om de zelfde reden als dat Gilbey niet vaker kon starten)

Waar je tegen aan gaat lopen is de warmte huishouding van dit soort zwaarder gebouwde paarden.
Ze hebben een ander type spierweefsel dat meer warmte produceert en dan kunnen ze die warmte niet goed kwijt.
Daarom zul je op een intensievere manier moeten koelen bij wedstrijden.
En er met veel voorzorg naar toe moeten trainen.

Bij de TREC is er geen minimum snelheid en ligt de nadruk ook niet op die snelheid maar meer op handigheid.
Ik vind daarom ook dat de tinkers daar beter voor geschikt zijn als voor de endurance

Wat technische gegevens:
Gilbey haar hartslag (ze had op het eind volgens de VET een sporthart)
in rust: 32
in stap: 80-85
in draf: 120-140
in galop: 150-180

Snelheden:
Stap: 4-5 km/h
draf: 12-16 km/h
handgalop: 16-20 km/h
voluit: ca 45 km/h

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 01:20

Wat leuk om te lezen, mijn Tinkerdame loopt dus ongeveer even snel :) Er is hoop, haha. Hartslag heb ik helaas nog nooit kunnen meten. Ben nu wel nieuwsgierig aan het worden naar wat mn jonge merrie dan zou lopen qua snelheden...

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 20:19

Maar dat zijn voor heel veel paarden gewone snelheden, niet aan de tinker verbonden.
Ik rij vaak samen met van alles aan rassen (draver, NRPS, arabier, haflinger, fjord) en die zitten heel vaak in het zelfde ritme.
Het gaat er dan meer om hoe lang houden ze dat vol, lopen ze op eigen benen en in een vast ritme, en hoe is de verbranding/verzuring

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 02:55

Lees nu mn post terug, bedoelde eigenlijk stapt even snel, als ik met anderen samen rijdt, of dat nou Tinkers of Dravers zijn, in stap moet Caily echt boven haar huidige basistempo lopen om het bij te houden, dat heb ik met mijn jonge merrie niet, met andere Tinkers eigenlijk ook niet, maar moet zeggen dat ik over het algemeen ook altijd de snelsten onder het ras eruit pik :)

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 09:10

Gil kon best goed doorstappen tot een 6 km/h maar als je haar de keuze gaf was dit haar normale tempo.
Tja als je dan zoals gister met een mega stapper als tammy op pad bent (die 9 km/h kan) ben je nergens, maar ook dat is een uitzondering.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 10:55

Dank julie voor de leerzame reacties!

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 19:45

Ik heb vorig jaar 2 kmk ritten goed uitgereden.
Hoop volgend jaar klasse I te kunnen starten....