[TI] welk zadel tinker voor buitenritten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ElsB

welk zadel tinker voor buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 12:29

Hoi,
Onze jonge merrie Talisha is net zadelmak en nu zijn we op zoek naar een goed (indien mogelijk tweedehands) zadel. We willen graag iets dat geschikt is om in de toekomst lange buitenritten mee te maken. Reden hiervoor: op onze andere Tinker, Gijs, ligt een standaard veelzijdigheidszadel van Kieffer en daarvan krijg ik na anderhalf á twee uur buiten rijden een stijf en enigzins pijnlijk achterwerk :( :o . Wat raden jullie aan???

VandeMol

Re: welk zadel tinker voor buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:32

Ik heb een dressuurzadel voor het gewone werk , maar voor de buitenritten heb ik een westernzadel ... zit heerlijk !!!

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:37

Tis net wat je gewend bent... Ik kan uren heerlijk rijden op mijn dressuurzadel. Maar zet je me op een ander paard met zijn springzadel, dan vind ik dat ook goed hoor :D Ligt eraan wat je zelf fijn vindt zitten, ik vind bij een westernzadel weer altijd de knop irritant? :D

Zolang het zadel past op je paard en voor jou goed zit, kan vrijwel alles...

Zelf wel bewust gekozen voor een kunststof zadel omdat dat wat fijner is als het een keer regent etc.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:39

Ik heb voor mijn tinker een barefoot. Heeeeeel erg comfortabel.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:39

een niet pijnlijke kont moet je ook trainen. Maar ik rij zelf op een wintec en kan er uren op doorbrengen, heb ook een westernzadel waar het iets soepeler in gaat.

Maar krijg je echt last van het breed zitten zo ja kan je kijken naar een zadel wat iets smaller is voor je heupen/bekken zodat deze niet te veel opspelen. Maar een pijnlijke kont is trainen van je eigen bips of misschien een bontje of gel vulling tussen je kont en zadel legger.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:03

Wat mij erg opvalt is hoe meer tijd je door brengt in een fijner zadel, hoe sneller je een pijnlijke kont krijgt in je andere zadel. :o
Ik heb altijd een Wintec gehad oo mijn merrie, altijd heerlijk mee gereden en nooit een zere kont gehad, later over gestapt naar barefoot. Echt heerlijke zadels.... :j

Nu mijn 5 jarige is ingereden ligt daar een Wintec op, prima dacht ik....maar o o o .... Wat heb ik nu daar een zere kont in na een half uurtje rijden......

Dus ik zou zeggen lekker blijven rijden met het zadel wat je hebt, desnoods een bontje of gel ding voor op je zadel, want je verpest alleen je eigen kont :+

Chay_Flame

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 14:51

Inderdaad wat Sandra zegt, je kunt ook een gel pad voor op je zadel kopen :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 15:35

Barefootje :j
Ik kan echt uren rijden met mijn Barefoot zonder pijnlijke kont. En het tweede voordeel is dat barefoot zich meer naar het paard vormt, en omdat je tink nog jong is en volop in de groei zal het zadel dus waarschijnlijk gewoon blijven passen :)

Chay_Flame

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 16:56

mijn zadelpasser zegt juist dat Barefoot niet lekker ligt bij paarden, met name ronde paarden niet... Ze gaan veel te snel schuiven

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 16:58

spring of ZACHT western zadel is heerlijk! Ik had ooit een zadel op mijn haflinger liggen ( western) dat zat zo hard en die pony was zo bewegenlijk dat ik mn been openschuurde op het randje van mijn boxer. Littekens zitten er nu nog :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 17:03

Zou ik ook zeggen als ik zadelpasser was, anders zitten ze snel zonder werk :+
Nee, mijn barefoot ligt prima op mijn ronde tinker, hij loopt er super mee en ik heb totaal geen last van schuiven. Ik kan gewoon van de grond opstappen.
Een beetje schuiven kan trouwens ook goed zijn, zo wordt je namelijk gedwongen om recht te gaan zitten op je paard, maar dat is een beetje offtopic.

Marsan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 17:15

Ik heb een heerlijk zacht (voor de billies)dressuurzadel,met wrong,dus voel me echt goed in het zadel op buitenrit en kan er uren mee rijden...

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 18:46

Ik rijd voornamelijk buiten en heb een dressuurzadel voor mijn tinker. Ik zit er heerlijk in, nooit last van een zere kont. Ook niet na 5 uur rijden.

bianca23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 19:06

ik heb een westernzadel erop liggen (burgmeijer) vind het een heerlijk zadel!!
ok handig omdat je overal wel wat eraan kan hangen om iets mee te nemen, ik heb voor zadeltassen die gaan op de knop en aan de zijkant kan ik ze vast klikken om drinken in te doen een portemenee appels pf wat dan ook.
en achter grote zadeltassen voor als je echt lang weg blijft, alles blijft goed zitten. ook in galop.

er is voor ieder wat wils denk ik.

flodje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 22:55

Ik reed ook graag op westernzadel met mijn tinker! Maar mijn dochter is over naar de dressuur met hem!
ik heb een superzadel te koop voor een tinker: continental equiflex!!

mabellean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 22:57

ik rij met een massimo trail dat zit heerlijk.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 11:08

Chay_Flame schreef:
mijn zadelpasser zegt juist dat Barefoot niet lekker ligt bij paarden, met name ronde paarden niet... Ze gaan veel te snel schuiven

Leuk verhaal inderdaad van de zadelpasser......Ik heb twee heel ronde Tinkermerries, maar mijn Barefoots (model London) liggen altijd als een huis. Wel goed aansingelen natuurlijk :D Ik had vroeger ook een Wintec, maar Barefoot is veel fijner aan mijn billen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 12:51

Hier ook barefoot voor twee Tinkers. Ligt prima hoor. Alleen bij de ene schuift het wat naar voren, haar heup is vrij hoog. Daarom, en omdat ik niet zo breed meer kan zitten helaas nu weer aan het kijken naar een boomzadel, waarschijnlijk wordt het een Thorowgood T6 cob VZH.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 13:05

Ik heb sindskort een Massimo trail voor het buiten rijden, dat is echt heerlijk rijden :D

karla60

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 13:08

hier ook alle 2 tinkers een barefoot (londen) zitten super en kan ook zo opstappen en zijn alle 2 heel rond.
heel wat soorten boom zadels gehad die eerst goed zitten en later toch gingen knellen of niet goed meer zaten.rij al vanaf mijn 3jaar nu 52 dus al heel veel zadels gehad.
sinds 2jaar barefoot zit super je moet er wel aan wennen,je hebt meer kontact met je paard.
gaat het paard groeien (spieren) koop je een andere pommel voor en het zadel,valt het af doe je een kleinere pommel erin.
je kan er mee springen dressuur en lekker buiten rijden en bos crossen.
maar ja ieder heeft zijn faveriet . :j

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 18:12

Hier ook een Massimo Trail op mijn Tinkie. Is overigens ook mijn enige zadel en daar doe ik alles mee: dressuren, springen, crossen, buiten rijden. Ben er super blij mee :j

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 19:45

Wat betreft de training van mijn billen :o :D : ik rijd al een jaar 2 tot 3 keer in de week 2 uur; wat moet ik nog meer doen dan? En ik rijd al met een bontje op m'n zadel. Wintec en Masimo zijn mij aanbevolen door de zadelpasser. Gezien de kosten denk ik dat ik dus voor Wintec ga... Dank voor de input!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 20:00

Wintec is niet echt een verwennerij voor je billen op lange ritten hoor ;)

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 20:28

Ik zou dan echt gaan voor zo'n gelzitting voor op het zadel. Ideaal en niet eens zo duur :D

Juliekeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 22:55

Ik heb 1 barefoot liggen, vind die super comfortabel op de tinkjes maar absoluut niet aan te raden voor een warmbloed, vind ik écht niet lekker zitten dan!
Ik heb mijn laatste buitenrit met Sissy de dressuurzadel van mijn warmbloed gebruikt, die was van toen mijn WB super gespierd was enzo en ligt nu ideaal op Sissje gezien ze wat vermagerd is want die was veel te dik.
Ik zou graag nog een flexible zadel (dressuur) aanschaffen, heb die nog niet zelf getest maar lijken me ook wel lekker te zitten. Maar sta ook nog op punt om een extra barefoot (2dehands) te kopen gezien die flexible nogal duur uit valt momenteel :P