[TI] Jeuk in de winter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tamadine

Jeuk in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 13:40

Beste tinker liefhebbers.

Ik hoop dat er hier iemand is die misschien dit herkent.

Sinds vorig jaar november heb ik mijn lieve tinker merrie. Ze staat 24/7 buiten met schuilstal.
Toen ze er eenmaal was ging ze na een maand schuren. Langs haar manenkam (manen zelf niet) onder haar kin, op haar voorhoofd en op de kaken, allemaal kale plekken van het schuren. Iom DA maar gewassen met sebacil. Dit heeft echter niet echt geholpen. Uiteindelijk stopte het vanzelf.

In de zomer hebben we nergens last van gehad.

Nu word het weer winter en merk ik weer aan mijn merrie dat ze jeuk op de kaken krijgt en op dr voorhoofd. Nog geen schuur of kale plekken nu alleen jeuk.

Wat zou het kunnen zijn? Jeuk door groei van de winterharen? Of heeft ze misschien last van dr winter haren? Ze is wel een sensibele merrie. Ze heeft geen last van jeuk in de sokken oid. De manen laat ze ook altijd netjes.
En oh ja, er word nog niet intensief met dr gewerkt en dus ook niet in het zweet gewerkt.

Alvast bedankt.

SIEMxFUNNY

Re: Jeuk in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 14:03

Mara: Wat is je voerbeleid ?

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 14:04

Zomer op het gras en dieetmix van subli en nu staan ze op hooi van vorig jaar (vorig jaar periode op voordroog) en dieetmix.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 14:45

Gewoon de rui waar ze misschien last van heeft? Die haartjes kriebelen natuurlijk erg.
Lekker vaak met de rosborstel eroverheen zou ik zeggen ;)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 15:13

Karlijn, heb je de foto's gezien van vorig jaar? Gewoon de rui kon ik dat niet noemen..

Balen Mara.. :(:) Hooi zelfde als vorig jaar? Misschien iets te maken met mest oid, heb je de mogelijkheid tijdelijk anders te proberen?

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 15:34

Vorig jaar toen ik haar kreeg voerden we eerst kuil, toen dacht ik dus idd dat het daar van kwam en waren we over gegaan op voordroog. En op dit moment voeren we echt hooi van vorig jaar en over maandje ongeveer gaan we over weer op voordroog.

Ik denk dat ik sowieso maar even compositum ga geven as week en kijken wat dat doet.
Daarnaast komt het woordje scheren in mij op, maar dan wil ik idd eerst even kijken of er mensen zijn met ervaringen en of dat eventueel wel helpt, want is wel echt laatste optie...

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 15:36

Ik heb inderdaad die foto's niet gezien..
Is er ook uitslag bij? misschien is het iets van een schurft? met dat vochtige weer van nu..

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 15:39

Nee is geen uitslag of iets, ze schuurt het echt gewoon kaal. Ook niet rood of irritaties ofzo.
Alleen onder dr kin heeft ze het op den duur een beetje open geschuurd, verder niets.
Ik zal eens kijken of ik nog een foto kan vinden van vorig jaar.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 16:27

HijadelaLuna schreef:
Karlijn, heb je de foto's gezien van vorig jaar? Gewoon de rui kon ik dat niet noemen..

Balen Mara.. :(:) Hooi zelfde als vorig jaar? Misschien iets te maken met mest oid, heb je de mogelijkheid tijdelijk anders te proberen?

Callum heeft het ook gehad echt kale plekken en was echt van het verharen. Hij begint nu ook idd goed poetsen en ik ga hem scheren dus dat scheelt. Verder geen idee wat je eraan kan doen

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 18:38

Wat mij vanmiddag opviel tijdens het borstelen van de paarden, Tinkers en Quarters, dat iedereen flink aan het rossen en borstelen is op lijf en leden van haar paard.

Maar het hoofd wordt even geaaid met een zachte borstel.
Ook de hoofd haren ruien, maar worden niet echt weggeborsteld.

Zou dat dus de oorzaak zijn ?
Jeuk aan het hoofd door het voorzichtige borstelen op het hoofd ??

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 18:44

Ik moet eerlijk zeggen dat ik weinig borstel/poets, nergens op het lichaam. Ze staat 24/7 buiten en daarom poets ik niet elke keer het zand en modder weg, aangezien dat ook helpt voor stukje regen afweer.
Maar ik zal de jeuk plekken eens flink gaan poetsen de a.s. dagen, kijken of het helpt.
Had net we bewust gekeken vanmiddag of ze haren verliest en eigenlijk is dat nihil momenteel.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 19:15

Ik vergat erbij te zeggen dat ze nu allemaal de ergste wisseling van zomer naar winter vacht gehad hebben.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 19:37

Dan zou ik gewoon even dagelijks rossen, gewoon eens kijken of het werkt.. :j
Ik kan ook wel met een zachte borstel aaien over Diaz' benen, buik, nek en hoofd, maar daar schiet niets mee op idd..

Lekker harde plastic rosborstel met die lange puntjes, en net zo hard schuren als ze zelf doen :p vallen ze zo van in slaap! haha
Afbeelding

Hopelijk is dat het, en niet een jeuk van binnenuit, o.i.d. Succes!