[TI] nukkige vervelende tinker

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

haflover3

nukkige vervelende tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 12:54

We hebben al bijna een jaar een tinkermerrie van 16 jaar oud. ze was eerst echt super lief en heel rustig soms iets te waardoor ze erg sloom was. ze stond altijd samen met een kwpn'er, die hebben we verkocht. Nu staat er een fries bij en daar rijden we ook mee(die kwpn'er ook wel, maar minder vaak als met de fries). Nu hebben we haar laatst ook haver gegeven. Ze is anders nooit raar of wild. En nu opeens wel. mijn schoonmoeder is er al afgevallen, omdat ze zomaar het bos invloog en tegen een tak op. ze schrikt van alles, trapt naar mij. Is super voorwaarts, niet te houden. we zijn al met de haver gestopt maar dat is al een week geleden en zat er vannochtend weer op en heel nukkig en raar doet ze. Heeft iemand hier ervaring mee?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:56

Heb je de ostheopaat al eens laten komen? Misschien heeft ze ergens pijn opgedaan toen ze er in het bos vandoor ging?

haflover3

Re: nukkige vervelende tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 14:16

toen ze in het bos ervandoor ging was ze ervoor ook al nukkig. ze had zelf niks de ruiter werd er door een tak vanaf gelanceerd

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 14:45

Is er verder nog iets veranderd in haar voer? De manier waarop jullie haar houden? Je zegt dat ze te sloom was, is dat haar karakter of is het iets waardoor ze gewoon niet meer kan? Kan ze nog door iets anders zijn getriggerd? Op basis van de gegevens die je nu geeft is het moeilijk advies geven.

_daf_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 14:46

was zij eerst de baas over haar maatje en nu niet meer? (wisseling kwpn'er naar fries)

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 14:47

Ik had hetzelfde met mijn draver, pas 2/3 weken nadat ik gestopt was met haver was ze weer normaal.
Hopelijk trekt het bij jou ook bij en anders toch eens laten nakijken?

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 15:03

er werd ook mais gevoerd en gewone basisbrok(echt heel weinig want ze hoeft niet veel, maar meer omdat die andere anders iets krijgt en zij niks) en dus haver. Verder is ze verreweg de dominanste. het nieuwe paardje is heel onderdanig, die ws bij de vorige stal zelfs verplaatst naar een andere stal, omdat die helemaal verdrukt werd in de kudde. Maar we snappen het niet ze is van een super bomproof tinker haast verandert in een tinker voor de ervaren ruiter. We kunnen er niet zomaar vreemden meer op zetten, want ze is erg nukkig en heel erg voorwaarts(wat ik niet erg vind, maar toch voorwaarts wanneer ik wil) de manier waarop we haar houden is hetzelfde 24/7 buiten behalve bij onweer. We vragen verder ook niet meer van haar als normaal. Ze word 3,4 keer per week gereden dat is evenveel als anders

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 20:19

Mijn merrie wordt ook wat heftig van mais, er zitten blijkbaar toch suikers in.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 20:19

in Maïs zit veel suiker :j
daarom wordt het ook als dikmaker gebruikt ;)

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 20:21

Ik mocht van het hofje naast me mais pakken.
Ik pakte alleen de stengel met bladeren en de kolf liet ik achterwege, maar ze werden wel erg jolig, dus maar weer mee gestopt :D

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 20:34

maar duurt het dan zo lang voordat ze niet meer jolig zijn? we zijn er al een dikke week mee gestopt...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 21:02

Elke keer verbaas ik er mij over dat recreatie paardjes zo veel voer bijgevoerd krijgen.

Geef een kind een glas cola en je hebt een stuiter balletje.

Stop met alle krachtvoertjes.

Haver en mais is suiker !!

_daf_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 21:24

Haver en maïs... Das wel een dieetveranderingetje zeg maar. Los zelfs nog vd suikers kunnen ze dan ook gewoon last krijgen van t verteringsstelsel. Drinkt ze ook meer en is r mest nog veranderd. In ieder geval, terug naar je ouwe dieet ook qua ruwvoer...(ook niet toevallig van snede verandert of in korte wei gezet - nog meer suikers) en even de tijd geven...

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 03:11

Nee helemaal niks verandert. alleen dus mais en haver wat we nu dus niet meer voeren. we voerden dit omdat ons ander paardje ondervoed is toen we die kochten. Dus die geven we mais, alleen omdat ze zoon vreetzak is om t maar gerust te zeggen wordt ze mega jaloers, en gaat ze gemeen doen naar t andere paard(bij voerbak wegjagen enzo) nu hebben we maniertje gevonden om die andere toch mais te geven zonder dat de tinker het ziet

BvanhetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 17:09

Als je het ene paard wat geeft zou ik het andere paard ook wat geven, anders creëer je inderdaad voernijd en jaloers gedrag. Alleen dat kun je ook doen met wat anders. Ene paard mais, ander een paar korrels basisbrok bijvoorbeeld.

Maar on-topic. Na een dikke week merk je nog steeds dat ze haver hebben gehad. Je bent wel een paar weken verder voordat het er helemaal uit is. Vooral Tinkers zijn zo ontzettend gevoelig voor teveel suikers. Ze gaan ervan jeuken en worden er heel naar van. Heel herkenbaar gedrag wat je hierboven noemt.

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 20:28

Jaa ze is echt super nukkig, maar ik kan er gelukkig wel mee omgaan, wou dat ons andere paard zoveel pit kreeg van haver en mais....

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 20:36

Ik ben het eens met Ariebren. Mijn paarden krijgen basisbrok. Onze dartmoor loopt het meest: 3x per week en behoorlijk flink gereden en krijgt een halve kilo brokkies per dag. WPN krijgt een anderhalve kilo basisbrok en onze Anda een kleine kilo. Paarden halen hun meeste eten uit hooi en wei. Ze staan hier nog zeker 10 uur per dag op de wei.

Als ie zo nerveus is, kan je nog een liksteen met magnesium overwegen of een simpele banaan.

Je schrijft dat ie nukkig is en ruiters lanceert. Dat lijkt me meer een zadelissue. Paarden als tinkers zijn meestal vrij breed en een groot aantal hebben te smalle zadels op de rug. Onze dartmormel was ook altijd nogal nukkig, maar sinds er een echt passend zadel op hem ligt, loopt ie echt super graag voor je. Waar ik toen van opkeek waren al die ouders, die dat weggegooid geld vonden. Voor een WPN die je na 3 jaar weer verkoopt wordt een peperduur zadel gekocht en voor de kinderpony, die zeker hier lang zal mee gaan, moeten we dat niet doen? De omgekeerde wereld!

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 20:49

Ze heeft niemand gelanceerd. Ze vloog er opeens vandoor met de eigenaresse de bosjes in. De ruiter kwam toen tegen een tak aan waardoor die bleef hangen achter die tak en ja toen was het boem... Ze heeft verder nog nooit van zulk soort streekjes gehad. Wel bang voor eenden maar nooit er als een gek vandoor gaan. Zadel is verder prima. We dachten al dat het lag aan het voer maar omdat t zo lang duurde. Vond ik het vreemd, maar als jullie zeggen dat het nog wel paar weekjes kan duren...

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 21:15

Goh, ik heb ooit ook een bonte gehad, die dat ook deed. Dat was een shetlander! Heb je haar al eens uitgelegd, dat ze dat niet is. :D
En als het voer is. Mij is verteld, dat in bananen veel natuurlijke magnesium zit. Mijn paard is zo'n zenuwpees die zijn brok laat staan als er poeder in zit, dus bij hem werkte dat best goed. Mss dat ze dan door de magnesium eerder rustig wordt. En anders maar gewoon even uit laten kuren?

Becs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 02:10

Komt even onder haar mee-lees-steen uit...

Bananen zitten bij mijn weten ook bomvol met snelle suikers, zou ik zelf dus niet zo snel doen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 02:36

hm lastig misschien heeft ze ontdekt dat dominantie helpt bij een ander paard of is ze stiekem zwanger ? of een andere hormoon kwestie.

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 11:39

zwanger van een ruin? dat zou ik wel heel bijzonder vinden :D Maar ik zou dolgelukkig zijn als ze zwanger was. Dat wordt dan mijn eigen paardje, maar denk het haast niet.

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:21

Past je zadel nog? Wanneer is die voor het laatst door een deskundige nagekeken en op pasvorm gecontroleerd?

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:29

Vergeet niet dat het een tinker is. Dit is van zichzelf een sober ras. Het is tevens ook een ras waar veel paarden niet goed kunnen tegen (teveel) suikers en eiwitten.
Ik heb er zelf ook een. die van mij krijg elke dag 3 van die kleine bakjes basismuesli zonder suikers en weinig eiwitten van Subli. (3 kleine bakjes = van die kleine bakjes die je wel eens bij hondevoer krijgt). Hij loopt hier super op. is niet hyperactief maar ook niet sloom. Natuurlijk elk paard heeft een ander karakter. Maar ik zal daar toch rekening mee houden met een tinker.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:49

Sanne1992, waar heb je al die wijsheid vandaan ??
Over teveel suikers en eiwitten ??