[TI] Tinker te dik - jeuk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dona85

Tinker te dik - jeuk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 00:05

Ik heb een vraagje;

Mijn tinker is helaas afgelopen zomer behoorlijk aangekomen.
Nou komt hij al aan van de wind bij wijze van spreken, maar door helaas te weinig beweging en toch 10uur per dag weidegang is er zeker 100kg bijgekomen :o
(en stiekem kreeg hij ook nog kuilgras van mijn vader...)
Heb een langere singel moeten kopen.

Nu sinds een maand ben ik vol goede moed begonnen om hem écht af te laten vallen.
Ik heb een bijrijdster gezocht en gevonden dus hij wordt nu min. 5x in de week serieus bereden,
zijn rantsoen is nog 10u weidegang op een redelijk kale wei (in de winter wordt de weidegang gehalveerd)
en 's nachts op stal krijgt hij een plakje graszaadhooi en een halve koek Pavo summerfit.
Het gaat goed, hij is aan het afvallen heb mijn oude singel weer in gebruik, dus we gaan de goede kant op!

Maar het valt me op dat hij zo dik was dat hij ging schuren aan zijn manen en later ook zijn staart.
Nu is hij al wel een 20kg kwijt denk ik en hij schuurt nog steeds.
Ik stak het eerst op het overmatig voer wat hij kreeg dat hij zo schuurde, maar kan het ook van het afvallen zijn?

(Hij heeft nooit last gehad van zomerexceem dus dat lijkt me onwaarschijnlijk)

Hier ook wat foto's

Vorig jaar zomer hij is al wat stevig
Afbeelding

een maand terug (hij liep ook gewoon moeilijk)
Afbeelding

deze week
Afbeelding

KootMiraDrum

Re: Tinker te dik - jeuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 00:12

Een van mijn merries krijgt jeuk van kuilgras en te veel bemest gras. We staan op een koeienboerderij, waar alle gras flink bemest is. Ze krijgt alleen hooi en overdag staat ze ('s zomers) met graaskorf om. De enige jeuk die ze nu nog heeft is van de rui, alle zomervacht laat al een tijd los, en dat jeukt. Maar het manen en staart en buik jeuken is helemaal over.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 00:15

In summerfit zit veel suiker, daar willen sommige paarden ook van gaan jeuken.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 00:17

Daar had ik overheen gelezen, de summerfit zou ik idd ook weglaten.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 00:25

Vooral het september korte gras op de wei geeft veel jeuk bij de tinkers.
Zit veel fructaan in, dus suikers.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 00:36

*met Ariebren eens*, zeker in september, laatste groeispurt voor het de najaarsrust in gaat.

Als je korte gras op sommige foto's bekijk... Heel kort gras is fructaanrijk; fructaan wordt opgeslagen in grasstoppels, wat het paard binnenkrijgt, dus gemillimeterd gras is juist ook weer gevaarlijk.

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 00:40

Die van ons schuurden van die pavo koeken!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 00:44

Ik moet stiekem een beetje lachen om je laatste foto. In je teks staat dat je tinker op redelijk kale wei staat, terwijl hij op de foto toch in een vette wei lijkt te staan.

De pavokoek inderdaad weglaten, wellicht dat hij dan stopt met jeuken. Qua afvallen zijn jullie al goed op weg.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 02:25

Mijn haflinger merrie heeft dit jaar enorm geschuurt.
Allerlei dingen geprobeert en niks leek te helpen, tot ik haar van het land heb gehaald voor een aantal dagen en speciale suikerarme biks ben gaan geven. Weg probleem. Nu heeft ze weer een aantal dagen in het land gestaan en het schuren begint weer van voor af aan :(:) Echt zo zielig om te zien zoveel jeuk :(:)
Ze heeft het een keer eerder gehad zoals nu (ben vorig jaar verhuist met haar en dit is eerste landseizoen dat ze hier op het land staan) en toen lag het ook aan de suiker.

ze is trouwens niks meer te dik dus dik zijn ligt het bij haar niet aan.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 10:58

Ariebren schreef:
Vooral het september korte gras op de wei geeft veel jeuk bij de tinkers.
Zit veel fructaan in, dus suikers.

En ik vergat nog wat.
De paarden zijn alweer aan het verharen.
De stalgang ligt weer vol met kleine zomer haartjes na poetsen.
De furmaniter wordt weer dankbaar gebruikt.

En verharen jeukt ook erg.

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 11:48

zap schreef:
Ik moet stiekem een beetje lachen om je laatste foto. In je teks staat dat je tinker op redelijk kale wei staat, terwijl hij op de foto toch in een vette wei lijkt te staan.

De pavokoek inderdaad weglaten, wellicht dat hij dan stopt met jeuken. Qua afvallen zijn jullie al goed op weg.

Haha klopt inderdaad, ze hebben sinds gisteren een nieuw stukje weide gekregen!
De 'oude' wei is een behoorlijk stuk afgemoeten ivm het aanleggen van een nieuwe weg, dus mijn vader heeft een stuk opnieuw ingezaaid. Aan de andere kant had hij het gemaaid, maar bij dit stukje kon hij niet bij met de maaier haha! :D

Oke ik zal de Pavo koek eens vervangen voor een suikervrije brok!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 12:08

Dat schreef ik idd ook al, Ariebren, enne het is fUrmInAtOr ;)

Waarom brok? Heb je het idee dat hij het nodig heeft?

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 12:31

Ik ben bang dat hij wat vitamen e.d. tekort gaat komen als ik helemaal geen brok geef?

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 12:45

Dan kun je een vitamine/mineralen supplement geven, bijvoorbeeld Equimins Advance of een mineralenblok neerleggen. Zelf geef ik geregeld Equi Life Formula 4 Feet. Moet eigenlijk weer kopen, geef graag wat als ondersteuning tijdens de rui.
We hebben een sober ras, die eigenlijk geen krachtvoer nodig heeft. Meer info vind je hier: http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/voeding.htm

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-V4QY36ON.jpg Binti krijgt 's ochtends en 's avonds een plak hooi, en gaat na haar ontbijt het land op, MET graaskorf, 's nachts binnen. Krijgt geen krachtvoer, komt niets te kort, zoals je ziet.
Laatst bijgewerkt door KootMiraDrum op 14-09-12 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 12:50

Ja, ik geef ook geen krachtvoer, maar een multivitamine spplement en dat meng ik met wat wat lijnzaad, hartstikke gezond en naast ruwvoer hebben ze er meer dan genoeg aan!
Hier de fructaan index, tot nu toe is het fructaan nog niet hoog, pas als de temp nog wat meer gaat dalen!
http://www.paardnatuurlijk.nl/

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 13:25

Op je laatste foto was hij al te dik en dan heb je hem op zulk gras staan??
Eraf! Hij is echt veel te dik! Van het gras afhalen of een graaskorf op. Anders heb je hem straks hoefbevangen staan.

Summerfit koeken zit veel suiker en zetmeel in, wat jeuk veroorzaakt (en kan ook hoefbevangenheid meehelpen).

Geen krachtvoer, en als je dat doet (bijv na het rijden maar persoonlijk, is hij zo dik dat ik het niet zo doen) dan voer met weinig suiker, zetmeel en geen melasse.

Hooi voeren, geen kuil.

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 14:31

cp112

Klopt dat is maar een stukje van 5x4 meter waar zoveel gras staat hoor!
Dat was de eerste dag dat ze hun nieuwe weide mochten gaan bekijken dus dat was gelijk aanvallen natuurlijk! :9
Maar hun normale wei ziet er nu zo uit
Afbeelding
en deze krijgen ze dmv stripbegrazing, strookje voor strookje.

Hij krijgt inmiddels hooi idd en dat scheelt al een hoop!

MirandaFuego en KootMiraDrum; bedankt voor de link, daar ga ik eens induiken!

Sandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 14:38

Wist dat inderdaad ook niet van de Summerfit!! Ben blij dat ik het hier lees had het niet verwacht en geef ook wel eens een stukje aan mijn shet die snel gevoelige hoefjes heeft.

Fructaan kan er inderdaad ook voor zorgen dat ze gaan schuren.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 18:40

Briesje staat inmiddels weer op de paddock met onbeperkt overjaars grof hooi en 4 plakjes voordroog per dag (beiden arm bemest) en een uur of 2 weidegang in lang stengelig gras, niet dat groene zoals op de foto. Van het korte gras heb ik haar per september afgehaald, omdat het niet heel erg gezond is voor paarden.

Ze krijgt alleen krachtvoer na het rijden, een half schepje. Verder heeft ze er een mineralensteen. In oktober gaat ze merriebrok bij krijgen, maar misschien ook wel alleen de pavo vitaminekorrels voor drachtige merries, daar ben ik nog even niet uit.. Ligt een beetje aan de situatie, of ze mooi op gewicht en conditie blijft van hooi alleen. Ze wordt 1 a 2 keer per week vrij intensief gereden. De rest staat ze lekker buiten in de wei of in de paddock.

Ze is nu in de rui dat geeft kriebels, maar niet de echte jeuk.

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 19:42

even een kleine update;
Ik ben gestopt met de Pavo summerfit koeken en de jeuk in staart en manen is eigenlijk gewoon verdwenen!