[TI] Spring/Cross Tinkers?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

Spring/Cross Tinkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 21:31

Aangezien western er voorlopig niet in zit voor ons als duo (Diaz en ik dus)
Wil ik me een beetje gaan richten richting springen en cross.

Diaz vind 'saai' bakwerk ala dressuur simpelweg vreselijk :') En gaat helemaal in protest.
Leggen we een paar balkjes neer is het gelijk enthousiasme!
Afbeelding

Ook mijn bijrijdster (ze rijd ongeveer 2x per week, ik ongeveer een keer in de 2 weken 10 min) vind springen erg leuk.
En rijd nu momenteel alleen buitenritten met Diaz, want daar is Diaz voor te motiveren ;)

Vlakbij waar Diaz staat worden springlessen gegeven en is ook een cross-terrein!!
We willen daar rustig naar opbouwen.

Diaz heeft welgeteld 1x een sprongetje onder de man gemaakt, en verder 2x een sprong los.
Afbeelding

De eerstvolgende keer (waarschijnlijk a.s. dinsdag) ga ik haar laten vrijspringen. Balkjes ervoor voor het beter inschatten voor haar ;)

Mijn uiteindelijke wensje is dus om naast het recreatieve bezig-zijn, een beetje met haar te gaan springen!
En dan uiteindelijk zelfs cross. Dit lijkt me erg leuk en uitdagend voor haar!

Wie springt en/of crossed er met zijn/haar tinker?
Ik ben ook heel benieuwd naar foto's!

DeCobvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 21:58

leuk springen!

Maar hoe doet Diaz het tegenwoordig met het ouderwets dressuren? het staat mij bij, dat ze bij jou nog niet helemaal doorgereden was voordat ze naar haar nieuwe verzorgster ging.

ik vind het zelf namelijk belangrijk dat de basis er in zit.
Veel belangrijker dan met een jong paard te crossen zeg maar.
Maar daar verschillen gelukkig heel veel meningen over hoor en jij ziet dat als eigenaar het beste ;)

Caily

Re: Spring/Cross Tinkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 02:52

Ik ben ook van het snelle en springen, het "gedurfde" :Y)
Caily kan leuk springen, ook wel een boomstammetje in het bos. Helaas nog niet de kans om verder te gaan, maar het staat zeker hoog op de planning!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 05:39

Er zijn genoeg Tinkers die springen en crossen zie het topic in mijn onderschrift. Bijna de helft van de Tinkers die je daar ziet zijn van Bokkers. :D

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 09:49

springen geen probleem als je maar de grenzen van je paardje respecteert volgens mij. Dit jaar is m'n 2e springzomer met mijn tinkie, in totaal nu een 8-tal jumpings en ben nog altijd heel erg blij met mijn madammeke. het is maar 70cm hoog momenteel, maar ze laat zich plezant rondrijden en doet altijd haar best om mijn fouten op te proberen lossen, ook al is ze zelf nog groen. Volgend jaar waarschijnlijk 80cm als ik er de moed voor vind (ben bang dat ze te veel moeite moet doen om mijn stommiteiten op te lossen).

ik merk ook wel dat ze het wel graag doet. Hindernis in zicht is oortjes erop en een versnelling sneller.

heb zo vorig jaar meegedaan aan mijn allereerste cross-lesje, voor zowel mezelf als voor tinkie (voor zover ik weet tenminste) en ze deed alles vrolijk mee tot 70cm hoog en op kop. Iedereen stond zelfs met open mond te kijken toen ik als afsluiter een "berg-op - boomstam over - berg-af - grachtje over" (geen idee hoe die noemt) nam - was heel erg amateuristisch, maar ze stond toch in 1 keer aan de andere kant terwijl er een aantal wedstrijdpaarden er heel wat moeite mee hadden.

Afbeelding
(copyright SDM)

Afbeelding
(copyright SDM)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 10:21

@ Fayem, ze is niet 'naar haar nieuwe verzorgster' als zijnde lease of iets, Ik sta ergens anders met haar en heb daar inderdaad een fijne verzorgster!
Ze heeft de galop ook onder de knie. Ze vind dressuren in de bak echt niet leuk helaas, maar hier gaan we wel mee beginnen met de lessen straks natuurlijk.

Springen en cross kan toch pas als het daar aangegeven word dat ze er aan toe is. Dus tot die tijd is het een beetje spelen zegmaar.

@cupcake.. Ja dat is gewoon leuk! 70 cm is ook niet te belastend, en blijft gewoon leuk voor paard en ruiter. veel hoger zou ik ook niet willen.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 11:04

Waarom kan je nu niet westernrijden/lessen nemen, maar wel springen
kan even dat niet snappen

daarbij springen is meer dan alleen naar een hindernis rijden, erop af, en eroverheen
daarvoor heeft een paard toch echt goede dressuur basis voor nodig

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 12:06

Ik kan zelf maar heel af en toe rijden wegens medische omstandigheden. Mijn bijrijdster rijd engels, en rijd 2x per week, dus blijven we daar even op.

Het gaat om het uiteindelijke willen kunnen doen met Diaz he.. niet morgen een cross afleggen o.i.d.

DeCobvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 17:25

Diaz schreef:
@ Fayem, ze is niet 'naar haar nieuwe verzorgster' als zijnde lease of iets, Ik sta ergens anders met haar en heb daar inderdaad een fijne verzorgster!
Ze heeft de galop ook onder de knie. Ze vind dressuren in de bak echt niet leuk helaas, maar hier gaan we wel mee beginnen met de lessen straks natuurlijk.

jaa ik bedoelde het ook op die manier, van haar nieuwe plekje haha
hier staat er ook een die dressuren niks vind.
Helaas had hij niet veel te willen want alles begint bij de basis.
De echte springpaarden lopen ook minimaal 3/4 dagen in de bak figuren te rijden, 1 dag pacourtje springen en 1 dag op wedstrijd.

bedoelde het alleen als kleine tip omdat wel eens verteld had dat Diaz nog niet doorgereden was en daarbij Diaz nog jong is en in de groei zit.

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 10:20

Je kunt toch ook dressuren in een grotere weide ? het gaat toch niet om rondjes rijden in een bak ?

Ik heb niet eens een bak , maar moet met Kaydee wel aan de slag. Ze komt vrijdag terug en dan moet ik haar alles gaan leren ....
Dus dan de grote weide in , moet ook leuk zijn toch ?

Er is genoeg oefening voor je paard in de weide.. leren ze toch lopen zonder aanhang van een bakrend en oefeningetjes genoeg te doen.

Ik begrijp dat je niet veel kan , maar je verzorgstertje kan ook andere dingen doen dan rondjes lopen in de bak.
Gymen op je paar dis ook wel eens een leuke afleiding... of spelletjes als tussen tonnen heen en weer , kijken wie er sneller is , jij op Diaz of verzorgstertje rennend , hahaha

ik noem maar wat ...
Dressuur hoeft niet saai te zijn , maak er een spelletje van ( In den begiginne )

Mijn mening , maar weet niet of anderen het met mij eens zijn , maar paardrijden moet leuk zijn voor beiden !

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 12:05

Ik spring ook met mijn tinkertje :D ik heb hem nu 3 maandjes en we gaan volgende maand beginnen met de onderlinge competitie springen. Ook hebben we afgelopen weekend mee gedaan met het springen en de cross op de tinkerdagen en ben ik van plan om vaker te crossen.

Bart zelf heeft met zijn vorige baasje 5 jaar in de sport gelopen, zowel springen als cross :)

De cross afgelopen zondag
Afbeelding
En springen bij ons in de weide 2 weken terug
Afbeelding

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 08:44

Ik heb net als TS de wens om ooit met mn uk te springen en ook een cross te rijden.
Maar aangezien energy nu nog minder kan dan diaz, ga ik eerst aan de basis werken.
Dus zal wel iets van over een paar jaar worden, mits energy t leuk vind natuurlijk.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 08:59

Ja hoor, hier nog een crossende tink en springen doen we ook. Zorro vindt rijden in de bak helemaal niet leuk (ikzelf ook niet :o ).

Vanaf afgelopen winter hebben we op de Veluwe gestaan en daar voornamelijk buiten gereden, eind september gaat hij weer terug naar zijn oude stal in Lelystad waar een heel groot crossterrein is en veel springmateriaal. Dus dan gaan we weer meedoen met de lessen.

In mijn profiel staat een foto van ons op het crossterrein.