Extreem gevaarlijke tinker

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NynckeL
Berichten: 257
Geregistreerd: 23-07-12
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 15:46

Ben inmiddels overtuigd dat er met dieren een ingang is die anders als die bij mensen.
We denken teveel als mensen, ook als we kijken naar dierengedrag, als mensen.

Er is een overgang die voor mensen haast angstaanjagend is: je invoelen als dier, energie laten stromen als dier.

Daarom bereiken denk ik gehandicapten met dieren dingen die anderen niet kunnen, ze hebben de drempel, de grens niet, die wij wel hebben.
Het is een stuk overgave, vertrouwen ( wat way beyond bedacht vertrouwen is ) wat wij zijn kwijtgeraakt.

Daar zit het stuk genezing bij dieren die zo gekwetst zijn.

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Extreem gevaarlijke tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 18:57

Bij mijn weten nemen ze het niet altijd en overal in ierland erg nauw met het fokbeleid, wat dus ook kan betekenen dat paarden met 'karakterfoutjes' of inteelt voorkomt.
Meestal zal het probleem door een ongezonde basisafrichting komen, maar ik kan mij ook voorstellen dt er zo nu en dan eentje tussen zit, waar het niet helemaal goed zit in het koppie

Zoolgangster

Berichten: 9712
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 22:09

Ik heb ook paarden (verschillende rassen) meegemaakt waarbij het gevaarlijke gedrag duidelijk erfelijk was, ondanks goede behandeling door de africhter... En dat bevestigt naar mijn idee ook wat jij schreef over het fokbeleid door sommigen in Ierland, liljebo.

Wat ik ervan vind: het zal vast niet alleen nieuwigheid zijn of trauma dat dit paard zo doet. Paard had bij de handelaar al een jaar de tijd om te wennen. Waarom lukt het met die andere paarden dan wel en met dit paard niet?

Toevallig heb ik vanmiddag naar het vangen van Dülmener Wildpferde gekeken. De uitgeselecteerde jaarling hengsten werden met de blote handen door een stel dappere (of knettergekke? :+ ) Duitse kerels gevangen, gehalsterd en dezelfde dag geveild.
Je zou zeggen dat die paarden getraumatiseerd zijn door het vangen en daardoor moeilijk in de omgang, maar niets is minder waar. Er zijn verhalen te lezen over deze paardjes dat ze met een week al behoorlijk vertrouwd waren met hun nieuwe baasje!

Ook staan ze bekend als goede kinderrijpony's en heb ik ze voor de kar zien lopen, dat ga je echt niet doen met een onbetrouwbaar paard. Goed karakter hebben die diertjes dus!

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 22:16

Zoolgangster schreef:
Goed karakter hebben die diertjes dus!

Volgens mij heb je alle soorten karakters bij alle soorten dieren of rassen, mensen zijn ook niet allemaal even makkelijk he.

Zoolgangster

Berichten: 9712
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Extreem gevaarlijke tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 22:35

Tuurlijk sallandval, maar ik zag dat àl die paardjes rustig na het opdrijven en vangen stonden te wachten, ondanks alle toestanden die dag. Echt koel in de kop. Alleen 1 paard gaf zich eerst niet zo makkelijk gewonnen, maar ook dat kwam goed (hij had zich losgerukt en "verstopt" in de kudde, voor hij opnieuw werd gevangen) Een paar minuten na het vangen was de ademhaling bij alle paardjes al nagenoeg normaal.

Dit even naar aanleiding van wat er eerder door verschillende mensen gepost was over trauma's... Natuurlijk kan een trauma van invloed zijn, maar ik ben behoorlijk onder de indruk van wat ik vanmiddag zag... Je zou toch zeggen dat die paardjes met dat gejaag een ongunstige entree hebben gemaakt als huisdier... maar later (ook bij de africhting) merk je daar niets van.

Door dit topic viel de tegenstelling met die paardjes me extra op.

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 23:02

Zoolgangster schreef:
Tuurlijk sallandval, maar ik zag dat àl die paardjes rustig na het opdrijven en vangen stonden te wachten, ondanks alle toestanden die dag. Echt koel in de kop. Alleen 1 paard gaf zich eerst niet zo makkelijk gewonnen, maar ook dat kwam goed (hij had zich losgerukt en "verstopt" in de kudde, voor hij opnieuw werd gevangen) Een paar minuten na het vangen was de ademhaling bij alle paardjes al nagenoeg normaal.

Dit even naar aanleiding van wat er eerder door verschillende mensen gepost was over trauma's... Natuurlijk kan een trauma van invloed zijn, maar ik ben behoorlijk onder de indruk van wat ik vanmiddag zag... Je zou toch zeggen dat die paardjes met dat gejaag een ongunstige entree hebben gemaakt als huisdier... maar later (ook bij de africhting) merk je daar niets van.

Door dit topic viel de tegenstelling met die paardjes me extra op.


Misschien wisten die mensen beter wat ze deden dan de mensen die het paard van TS naar Nl hebben gestuurd? Misschien heeft dit paard iets kapot kunnen trekken wat los kwam en vervolgens 'achter haar aan' kwam... Dat weet je allemaal niet.

lotte_horses

Berichten: 736
Geregistreerd: 30-08-10
Woonplaats: Mechelen (België)

Re: Extreem gevaarlijke tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 00:12

Een reading kan helpen.
Al is het maar om te weten te komen waarom hij zo bang is en hoe hij denkt.
Mocht je geïnteresseerd zijn: http://www.2behappy.nl/readings.htm een linkje met meer info

Je hebt paarden zoals de jouwe die hetzelfde gedrag vertonen en met veel geduld, tijd, een goede methode kan er ineens een knopje omdraaien en ontdekt hij/zij dat er helemaal niets is om zich voor te moeten verdedigen en bang te zijn maar andere betere wel maar is het maar een kwestie van tijd kan na jaren zijn) en een slecht moment voor ze terug 'hervallen' en levensgevaarlijk worden.

Het hangt er ook vanaf hoe lang hij vroeger is mishandeld geweest als dit vanaf zijn geboorte was, is het voor hem een levenswijze geworden en hier kan je vrees ik nooit volledig vanaf geraken, hangt ook van het karakter (zonder de angst etc) vanaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 00:23

Even om het te verduidelijken. Ik geloof niet in readings, handopleggingen etc, ga er dan ook niet onnodig (vaak veel!) geld gaan aan geven.

annelot

Berichten: 2067
Geregistreerd: 17-10-02
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 07:40

@ zoolgangster, jij hebt het hier over "onbedorven" jonge paarden die verder nog niets hebben meegemaakt. Dit topic gaat over een 7 jarige merrie die uit Ierland komt en dus al wel het nodige mee heeft gemaakt. Er zijn wel degelijk getraumatiseerde paarden tussen de tinkers/irish cobs. Die van mij is als 1,5 jarige uit Engeland gekomen en op hem heeft dit geen inrduk gemaakt en die is goud eerlijk en super!
Tuurlijk heb je bij alle rassen rotte appels zitten en dat zal zo blijven!

Ik vind het sneu voor de merrie en ik ben zelf niet kundig genoeg om probleem paarden te helpen.

ellepel

Berichten: 47423
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 08:52

ik denk eerder dat een dier dat zo reageerd een trauma heeft door iets wat het mee heeft gemaakt en niet doordat het gevangen is uit het "wild"

mijn pony komt uit Engeland, van een of andere fokkerij waar de dieren in het wild rondlopen,maar die zijn wel wat gewent aan mensen.
die worden ook 1x in de zoveel tijd dan verkocht en zo is hij naar Nederland gekomen.
hij had ook wel wat nukken ,maar was naar mensen toe gewoon nieuwsgierig.

als ik dan naar kelly kijk,die is dan bang voor het halster over haar oren te trekken, ze had een bult achter d'r oren en ze is panisch voor water?
dan zet ik die drie dingen op een rijtje en dan weet ik dat er waarschijnlijk iets vréselijks gebeurd moet zijn toen ze vaststond en ze iets met water hebben willen doen...daar heb ik dan geen reading voor nodig.
is het wel zo dat kelly verder een heel braaf paard is bij de smid,en verder ook,maar ze is en blijft heel nerveus.

het paard van de TS heeft iets meegemaakt,wat is onbekend en soms kun je door zaken op een rijtje te zetten er achter komen.
met heel veel geduld en nog veel meer geduld hahaha,kom je bij zo'n paard al een heel eind

NynckeL
Berichten: 257
Geregistreerd: 23-07-12
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 09:27

Sorry TS, dit is niet waar jij interesse inhebt, maar wel toelichting op een aaname die er staat.

Bij een reading of reiki kunnen ook dingen eruit komen, die je niet verwacht.
Dat kan bv zijn aangeven hoe hij het fijn vind om benadert te worden of hoe je hem kunt helpen door bepaald gedrag heen te komen.

KootMiraDrum

Berichten: 8331
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 13:03

DeMolenhoek schreef:
Even om het te verduidelijken. Ik geloof niet in readings, handopleggingen etc, ga er dan ook niet onnodig (vaak veel!) geld gaan aan geven.

M.i. doet het er niet toe of jij er in gelooft of niet, het gaat erom dat het dier geholpen wordt, en dan moet je soms principes opzij zetten.

Zoolgangster

Berichten: 9712
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 13:25

Ik kan me TS haar weerzin tegen "readings" en dergelijke goed voorstellen... ben zelf door toeval ook eens in aanraking geweest met zo iemand, nou, ze vertellen alleen maar wat je wil horen... en daar mag je dan voor betalen, zo kan ik het ook. Neem van mij aan: paarden "praten" niet in fraaie zoetsappige positieve volzinnen. Ook niet in de geestelijke/energetische sferen... gebeurt dat wel dan doet iemand anders dat... bijvoorbeeld een dwaalgeest die "mammon" heet... O:)

Ik ga met ellepel mee met haar voorgestelde mogelijkheid van trauma. Wel is het zo dat het karakter van een paard mee bepaalt hoe het dier "met trauma's omgaat", hoe gemakkelijk leert het paard mensen vertrouwen... dat kan niemand vantevoren vertellen, ondertussen zit je dus voor onbepaalde tijd met een moeilijk paard...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 15:48

KootMiraDrum schreef:
DeMolenhoek schreef:
Even om het te verduidelijken. Ik geloof niet in readings, handopleggingen etc, ga er dan ook niet onnodig (vaak veel!) geld gaan aan geven.

M.i. doet het er niet toe of jij er in gelooft of niet, het gaat erom dat het dier geholpen wordt, en dan moet je soms principes opzij zetten.


Het doet er wel toe of ik er in geloof of niet. Ik geloof er niet in, dus geloof ook niet dat het mijn paard gaat helpen. Welke principes moet ik dan opzij zetten? Ik geloof niet dat het paard er mee wordt geholpen :)

Verder, weer een kleine update. Ik heb vandaag een opening gevonden, welliswaar een heel kleintje, zelfs nog geen keertje maar toch iets. Gisteren ben ik er in geslaagd haar volledig stressloos een kort touw te kunnen aandoen. Toen ik haar vast had en aan haalde ging ze weer in haar freese mode. Ze liet alles weer over haar heen komen en leek weer van de wereld. Dit is uiteraard gedrag dat ik niet wil!

Vandaag moesten ze weer van wei verstoken worden, dit doen we normaal niet zo veel maar daar de wei waar ze nu op staan nog niet af was, hadden ze op een eigenlijk al kortgegeten stuk gelopen. Ik was eerst al in de wei gaan staan met een zakje snoepjes om wat VD te doen met de andere. Dit deden ze allemaal uitmunten en dit prikkelde haar nieuwsgierigheid. Ze kwam heel voorzichtig af, maar ze kreeg het niet zo maar. Ik heb er een commando aangekoppeld. Ze moest me aan raken met haar neus om een snoepje te krijgen. In het begin heel wantrouwig, maar al snel had ze de truck door, en voor het eerst leek ik iets van plezier in haar ogen te zien. Na 10 minuten deed ze lustig mee met de rest. Commando, aanraking, snoepje. Ze was hier volledig vrij in om de aanraking vrijwillig op te zoeken.

Toen ze moesten verstoken worden deden we eerst de kudde leidster met haar veulen (we waren maar met 2) Daarna zij met haar vast vriendje. Ze was al wat gestresst door het vertrek van de andere, dus verwachte er eigenlijk niet veel van. Maar voor ik het wist stond ze naast mij, klaar om mee te gaan. Het halstertouw vond ze heel spannend en reageerde ze heel angstig op, heb haar dus gewoon vastgehouden haar laten kalmeren. Toen we naar de andere wei liepen verschoot haar bomproof vriendje van een kikker :Y) Hierdoor werd haar stress (leek voor haar nieuwe situatie, gewoon rustig mee geleid worden) groter en ging ze galopperen, gelukkig waren we nog maar een meter van de wei waardoor ze deze gewoon inliep. Ik had haar niet gelost maar vast blijven houden tot ze stopte. Toen ze eenmaal stopte heb ik haar uitgenodigd om naar mij te komen wat ze ook deed, en heb ik haar rustig kunnen losklikken.

Tijdens dat moment van schrik heb ik haar aangeraakt en gestreeld, zodat zij zou weten dat dit een steun was. Ze leek dit te aanvaarden en het leek ook te helpen. Nu ik weet dat ik een doorgang heb om haar te leren dat we goed zijn, zijn we uiteraard al veel positiever. Helaas moet er eerst stress en angst zijn voor deze doorgang zich weer 'opent' We gaan dit ook niet uitlokken dus gaan nu gewoon verder zoals we bezig zijn. De kans is nog heel groot dat ze terug gaat naar de handelsstal, maar zolang dat niet zo is doe ik wat ik kan doen, en het geen wat wij winnen is goed voor een eventuele nieuwe eigenaar. Ik merk wel dat ze enorm op mij gericht is. Schoppen doet ze niet echt meer naar mij, maar naar andere wel, die ziet ze echt nog als bedreiging.

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 15:57

DeMolenhoek schreef:
Verder, weer een kleine update. Ik heb vandaag een opening gevonden, welliswaar een heel kleintje, zelfs nog geen keertje maar toch iets. Gisteren ben ik er in geslaagd haar volledig stressloos een kort touw te kunnen aandoen. Toen ik haar vast had en aan haalde ging ze weer in haar freese mode. Ze liet alles weer over haar heen komen en leek weer van de wereld. Dit is uiteraard gedrag dat ik niet wil!

Vandaag moesten ze weer van wei verstoken worden, dit doen we normaal niet zo veel maar daar de wei waar ze nu op staan nog niet af was, hadden ze op een eigenlijk al kortgegeten stuk gelopen. Ik was eerst al in de wei gaan staan met een zakje snoepjes om wat VD te doen met de andere. Dit deden ze allemaal uitmunten en dit prikkelde haar nieuwsgierigheid. Ze kwam heel voorzichtig af, maar ze kreeg het niet zo maar. Ik heb er een commando aangekoppeld. Ze moest me aan raken met haar neus om een snoepje te krijgen. In het begin heel wantrouwig, maar al snel had ze de truck door, en voor het eerst leek ik iets van plezier in haar ogen te zien. Na 10 minuten deed ze lustig mee met de rest. Commando, aanraking, snoepje. Ze was hier volledig vrij in om de aanraking vrijwillig op te zoeken.

Toen ze moesten verstoken worden deden we eerst de kudde leidster met haar veulen (we waren maar met 2) Daarna zij met haar vast vriendje. Ze was al wat gestresst door het vertrek van de andere, dus verwachte er eigenlijk niet veel van. Maar voor ik het wist stond ze naast mij, klaar om mee te gaan. Het halstertouw vond ze heel spannend en reageerde ze heel angstig op, heb haar dus gewoon vastgehouden haar laten kalmeren. Toen we naar de andere wei liepen verschoot haar bomproof vriendje van een kikker :Y) Hierdoor werd haar stress (leek voor haar nieuwe situatie, gewoon rustig mee geleid worden) groter en ging ze galopperen, gelukkig waren we nog maar een meter van de wei waardoor ze deze gewoon inliep. Ik had haar niet gelost maar vast blijven houden tot ze stopte. Toen ze eenmaal stopte heb ik haar uitgenodigd om naar mij te komen wat ze ook deed, en heb ik haar rustig kunnen losklikken.

Tijdens dat moment van schrik heb ik haar aangeraakt en gestreeld, zodat zij zou weten dat dit een steun was. Ze leek dit te aanvaarden en het leek ook te helpen. Nu ik weet dat ik een doorgang heb om haar te leren dat we goed zijn, zijn we uiteraard al veel positiever. Helaas moet er eerst stress en angst zijn voor deze doorgang zich weer 'opent' We gaan dit ook niet uitlokken dus gaan nu gewoon verder zoals we bezig zijn. De kans is nog heel groot dat ze terug gaat naar de handelsstal, maar zolang dat niet zo is doe ik wat ik kan doen, en het geen wat wij winnen is goed voor een eventuele nieuwe eigenaar. Ik merk wel dat ze enorm op mij gericht is. Schoppen doet ze niet echt meer naar mij, maar naar andere wel, die ziet ze echt nog als bedreiging.


*\o/* _/-\o_

Gemmeke

Berichten: 1107
Geregistreerd: 31-12-03
Woonplaats: Leiden

Re: Extreem gevaarlijke tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:06

knap hoor!!

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:08

Super goed van je! :)
Ook heel goed van je dat je haar niet losliet toen ze wegrende. Dan gaan ze zomaar denken dat weglopen de problemen oplost :)
Wij zijn trots op je :D

DeSprinkhaan
Berichten: 451
Geregistreerd: 31-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:14

Tja, ik wens je vooral succes, en kan je (met mijn kleine ervaring) amper raad geven.
De situatie met Cascade en mij (voor een klein deel dan, want hij is niet gemeen en trapt nooit, maar in het begin zeer angstig): de eerste maanden kon ik alleen op mijn knieen voor hem zitten en hem over hoofd en hals aaien, meer niet. Maar daarna is het heel snel gegaan. Nog steeds is hij wel eens wat schrikachtig, maar niet meer dan een normaal paard. Het is natuurlijk niet vergelijkbaar, maar misschien kan jou tinker ook nog een leuke tinker worden

Ik heb al gelezen dat je niet in readers, handleggers, ect. gelooft, maar heb je homeopathie al geprobeerd? Misschien kan rescue (sorry veel weet ik nog niet over alle middeltjes, dus misschien is er een betere) onderdsteunen. Natuurlijk kan homeopathie het probleem niet helemaal oplossen, maar het schijnt dat het wel goed werkt bij dieren en ze toch rustiger worden. Met werk en geduld erbij kom je misschien een stap verder. En een rescue bach bloezem flesje kost nog geen 5 euro, dus tja, het is het proberen waard

Ik wens je veel succes, maar raad je niet aan het dier terug naar de handelaar te brengen, vind dan misschien een eigenaar die het wel nog wil proberen (bij de handelaar komt ze waarschijnlijk niet goed terecht)

Anoniem

Re: Extreem gevaarlijke tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:20

Bach bloesem gaan we zeker proberen. In homeopathie geloof ik zeker, heb al vaker gezien dat dit werkt :) Uiteindelijk werden kwaaltjes vroeger ook opgelost met kruiden etc en dat zit nu nog altijd in vele medicijnen :)

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Extreem gevaarlijke tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 18:29

Dit is wel al een enorme doorbraak TS! Gefeliciteerd!

djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 18:41

Super!!

Ariebren
Berichten: 8493
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Goudswaard

Re: Extreem gevaarlijke tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 19:00

Dus, we zien weer dat het getraumatiseerde vluchtdier, ons paard, toch weer een veilige haven zoekt.

james_bont
Berichten: 228
Geregistreerd: 09-10-07
Woonplaats: Friesland

Re: Extreem gevaarlijke tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 19:59

Superrr *\o/*

ellepel

Berichten: 47423
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 20:33

ja wat goed zeg!
en ook dat je dat aanraken gedaan hebt,zo doe ik het inderdaad ook met paarden die zo zijn.
dat werkt wel :j

maar is ze nou zo bang van een touw dan ook?
heeft ze daar vast mee op haar donder gehad ofzo...

maar goed het begin is er,kijk morgen niet raar op als ze het toch weer "vergeten"is hoor,dan staat ze op nieuw gras en is de noodzaak om bij jou te komen vast wel al minder.
maar ik denk dat als ik je zo hoor je best heel ver bij haar gaat komen.
top! +:)+

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Extreem gevaarlijke tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 22:10

Ben gewoon bijna jaloers dat ik met die van mij zelfs niet in de buurt van zo'n doorbraak ben geweest, maar vind het wel super voor jou en de merrie dat deze stap gemaakt is.
Morgen kan het idd best minder gaan, maar zulke dingen gaan met ups & downs.