[TI] + en -

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LieveLoes

+ en -

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 13:21

Hallo,

Ik ben aan het orienteren wat voor 'n paard ik ooit zal willen.
Ook de tinker is bij mijn lijstje, en voor alle duidelijkheid zou
ik graag willen weten wat absolute plus punten zijn en echte
minpunten. Dus zeg maar waar vrij wel elke tinker enthousiast voor
te krijgen is en waar voor niet.

Bedankt!

Anoniem

Re: + en -

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 13:39

Voor eten :')

Nee het verschilt echt heel erg per dier. De een is dol op springen (zoek maar eens op Tinker Bonny op Bokt),een ander vindt aangespannen lopen veel leuker,weer een ander gaat liever grondwerken. Dit is niet iets wat rasgebonden is,dus je kunt er eigenlijk niet echt uitspraak over doen.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 13:42

Phoe !
Dit is idd niet ras gebonden...
Als ik sil zou moeten omschrijven is het een die erg graag voor je werkt.
Met sil kun je eigenlijk bijna alles wel (behalve voor de wagen ......).

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 13:51

Grote plus vind ik de veelzijdigheid van het dier, zowel van het ras als van een individu. Oorzaak daarvan is het over het algemeen werkwillige en open karakter.

Minpuntje, tja, eigenlijk niet :D Als ik dan toch iets moet noemen denk ik de sokken. Niet zozeer de sokken op zich, en ook zeker niet dat ik ze zou willen missen. Maar de sokken vragen wel wat onderhoud. Mijn dierenarts zei heel mooi als je een sokkenpaard 3 jaar de wei opgooit kan je niet verwachten dat het daarna met "gezonde" benen er weer af komt. Als je het gezond wil houden moet je het meerdere keren per week uitkammen en goed alert zijn op de conditie van de huid eronder, anders is de kans zeer aanwezig dat het dier mok krijgt, vaak ten gevolge van mijten, vocht of een voedingsprobleem.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 13:53

Voor iedereen zijn plus- en minpunten weer wat anders. Dus denk niet echt dat het door een ander te beantwoorden is.
Er staat bij ons een Tinker met manen tot aan de grond. Voor mijn een minpunt, want het is veel onderhoud. Voor de eigenaresse een pluspunt, want ze vind het mooi.

Er staan twee Tinkers en beide zijn totaal verschillend. Ik kan echt geen zinnig antwoord geven op je vraag.

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 16:32

Bedankt voor het mee denken in ieder geval! :)
Maar, dat heb ik ooit is gehoord, is het zo dat de
tinker over het algemeen graag voor je wil werken,
en enthousiaste paarden zijn?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 09:09

elizexbeau schreef:
Bedankt voor het mee denken in ieder geval! :)
Maar, dat heb ik ooit is gehoord, is het zo dat de
tinker over het algemeen graag voor je wil werken,
en enthousiaste paarden zijn?

Dat is echt verschillend. Geen enkele Tinker is hetzelfde.
Ik denk dat je niet moet gaan kijken naar een ras, maar naar het karakter van het paard.

Ik heb altijd gezegd dat ik geen merrie wil en geen "standaard" bruin paard met zwarte manen en staart. En ik heb nu een bruine merrie met zwarte manen en staart. Waarom? Omdat ik voor haar karakter ben gevallen.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 09:11

ik vind het koel-in-het-koppie toch echt een groot pluspunt van de tinker

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 09:27

HijadelaLuna schreef:
Minpuntje, tja, eigenlijk niet :D Als ik dan toch iets moet noemen denk ik de sokken. Niet zozeer de sokken op zich, en ook zeker niet dat ik ze zou willen missen. Maar de sokken vragen wel wat onderhoud. Mijn dierenarts zei heel mooi als je een sokkenpaard 3 jaar de wei opgooit kan je niet verwachten dat het daarna met "gezonde" benen er weer af komt. Als je het gezond wil houden moet je het meerdere keren per week uitkammen en goed alert zijn op de conditie van de huid eronder, anders is de kans zeer aanwezig dat het dier mok krijgt, vaak ten gevolge van mijten, vocht of een voedingsprobleem.

hier ben ik het dus absoluut niet mee eens :n
ik vind de sokken geen gigantisch onderhoud vergen
ja je moet ze onderhouden, maar ik blijf er eigenlijk zoveel mogelijk af! dus zeker niet wekelijks borstelen of kammen
mok hebben ze in de 11 jaar dat ik tinkers heb, nog geen van allen gehad en ze staan nochtans swinters ook in de diepe blub buiten

waar sommige of bijna alle tinkers wel eens last van hebben, is idd mijt, meestal als secundaire infectie bovenop "rasp" of eerder CPL
de ene meer dan de andere en naar mijn ervaring (en CPL-onderzoek) ook niet gerelateerd aan de hoeveelheid sok
het ene paard heeft er al meer last van dan het andere en het behoeft wel dat je het wat gadeslaat
ik merk dat als je het van jongsaf goed onder controle houdt, voornamelijk door de mijt onder controle te houden, dat er vrij weinig problemen mee zijn.
sommige, meestal oudere importpaarden hebben quasi chronisch last van mijt.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 09:44

pluspunten vind ik eigenlijk alles aan een tinker :D
maar ze zijn wel zeer divers, net zoals elk ander ras, maar tinkers nog net iets meer vind ik

erg veralgemend vind ik meestal wel rustig, doorzetters, ze willen vaak wel werken, maar niet te vaak en ze doen veel voor eten,...

elk van die kenmerken kunnen echter ook negatief zijn, afhankelijk van jouw paard en ook vooral van jouw perceptie als eigenaar/ruiter:
sloom, eigenwijs en koppig, snel vet worden, lui, voedernijd,...
ze kijken niet gauw ergens van op, maar het zijn ook echte binnenvetters die niet gauw tonen als ze ziek zijn, je moet dus vaak als eigenaar een beetje een radar ontwikkelen voor je paard om aan te voelen wanneer die zich niet helemaal ok voelt...

Het punt waar mensen vaak geen rekening mee houden en waardoor ze nadien in de problemen komen te zitten is dat zo'n goedaardige, vriendelijke tinker ook een heleboel kracht met zich meebrengt simpel alleen al door zn massa. Als je dan onvoldoende ervaring hebt of zelf onvoldoende leiderschap bezit, dan krijg je taferelen als tinkers die niet alleen op buitenrit kunnen/willen en net voorbij de oprijlaan gewoon rechtsomkeert maken, of ruiterlief dat nu leuk vindt of niet.

Mijn eerste merrie Tinkerbell bleef bv goedmoedig en rustig staan, terwijl ik haar aan het touw vasthield en met mn andere hand 3 sokken schoon spoot met de tuinslang. Na de derde vond ze het gewoon welletjes en ging ze terug naar stal, mij achter zich aan sleurend.
Of we gingen rijden en eerst ging ze vrolijk en werkwillig op weg, oortjes naar voren enz
tot ze ergens onderweg vond dat het tijd was om naar huis te gaan :+
Inmiddels zijn we vele jaren verder en de plooien zijn gladgestreken ;) en er zijn inmiddels nog vele tinkers bij gekomen ;) maar als je paard een doorzetter is, dan moet jij als eigenaar nog net een stukje meer zijn ;)
Maar onze jongste merrie Dorina bv, die was altijd heeeel erg licht aan de hulpen. Nu wordt ze sinds een tijdje alleen nog bereden door een jonge meid en het viel ons op dat ze plots moeite had met aanspringen in galop, ... Ik ben er vorige week even opgekropen en heb haar weer even duidelijk gemaakt dat ze verwacht wordt gelijk te reageren als haar wat gevraagd wordt en prompt ging het aangalopperen in de les feilloos :+
Dat gaat niet altijd met lief vragen. Zolang ze heel duidelijk weten dat ze naar je moeten luisteren zijn ze heel gevoelig en werkwillig, vind ik. Maar je moet wel sterk in je schoenen staan.

Juliekeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 13:16

Ik heb zowel al warmbloeden als tinkers gehad.
Nu ga ik me echt enkel nog bezig houden met mijn tinkjes (behalve mijn "oude" bwp merrie dan, die gaat niet weg) omdat ik ze zoveel leuker vind.

Ik vind ze makkelijker in onderhoud vb een van mijn warmbloeden die ik nu nog heb maar te koop staat, die heeft in de winter echt wel pulp, korrel, ... nodig buiten haar hooi. De tinkjes kan je enkel hooi geven en that's it (hoewel ze hier ook wel af en toe wat ander lekkers krijgen :P )

Ze zijn lekker koel in het kopje, je kan ze weken, maanden of meer dan een jaar laten stil staan en dan gewoon de zadel erop en hup weg.
Ze vragen er ook niet om om meermaals de week gereden te worden, ze zijn content met hun knuffeltjes iedere dag en een kunstje te leren ofzo. (terwijl mijn warmbloeden mij gaan 'negeren' als ik er niet vaak mee rijd, maar heb dus de tijd niet om veel te rijden en ook geen piste ofzo)

Ze zijn erg veelzijdig, ik ben vooral recreatief met ze bezig (beetje rondhobbelen op de weide, eens gaan buitenrijden, wat vrijheidsdressuur, ...) maar wil ook graag wat dressuurlessen gaan nemen binnenkort.

Ze zijn ook zachtaardig, ik heb eigenlijk nog geen enkele irish cob geweten met een vals karakter.
Overigens vind ik ze ook gewoon prachtig met hun manen, staart en sokken!
Ik doe aan de sokken ook bijna niets, ik was mijn paarden 1 of 2 keer op een jaar en dan ontklit ik die of als ik nu zie dat er takjes ofzo in hangen dan haal ik die er wel uit maar verder borstel ik die niet iedere week/maand :) En ook nog nooit problemen gehad met mok ed.

Wat wel is, de manen die klitten al eens makkelijker samen tot dreadlock tov bij een warmbloed, maarja een warmbloed heeft dan ook korte manen (al loopt mijn oudje ook met lange manen rond en heeft dus ook soms knopen in haar haar) manen worden door mij ook wel frequent eens door gekamd en ingesprayd met antiklit :)

Wat je misschien wel als een minpuntje kunt beschouwen (maar ik neem het er gewoon bij), is dat de hoeven een pak groter zin, sneller groeien en de smid dus sneller moet terugkomen. Dit is bij al mijn tinkjes zo, weet niet of het echt rasgebonden is maar de mijne hebben het allemaal wel wat :)

Nu, dit is allemaal uit mijn ondervinding. Je zal ook wel net als bij ieder ras, ook tinkers hebben met een rotkarakter, die helemaal niet werkwillig zijn, niet sociaal, niet rustig, ... maar denk dat tinkers toch algemeen wel gekend staan om hun rustige, zachtaardige karakter :)

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 13:19

Heel erg bedankt allemaal.
Als ik de reactie van Juliekeuh lees word ik in
iedergeval enthousiast!

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 13:34

Ik wil niets anders meer :)

Mijn merrie is een schat van een beest, een tikkeltje eigenwijs dat wel, maar ze zou nooit met opzet iemand of iets kwaad doen. Gisteren avond zat ik in het weiland, kwam ze lekker snuffelen en lag ze lekker te suffen met een hanglipje. Ook kwam ze steeds naar me toe om te kroelen, maar een spelletje (lees; verstop je achter een boom :+ ) vind ze ook altijd super! Net als VD trouwens. Ze had nog nooit een zeiltje gezien oid. Wandelde ze zo overheen, zelfs in draf. Haar ogen ermee bedekken en ermee rondstappen was allemaal no problem. Maar ze kan ook wel een draak zijn hoor :P En dan is ze idd ook niet tegen te houden. Maar goed, ik ben dan ook geen volwassen persoon natuurlijk.

Hier zo'n draak actie :+ Ik ben wel de ruiter niet en het pad lag enorm hobbelig. Meestal loopt ze dan te kloojen, maar dat is puur omdat ze wilt zeggen van 'Kijk, ik kàn hier niet draven of galoperen hoor' (Ik had tegen vriendin gezegd; doe eens een galopje, maar door de bloemen zag ik het pad niet.. )

Maar voor de rest is het een grote schat.. <3

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 13:50

xJitskee schreef:
Voor eten :')

Nee het verschilt echt heel erg per dier. De een is dol op springen (zoek maar eens op Tinker Bonny op Bokt),een ander vindt aangespannen lopen veel leuker,weer een ander gaat liever grondwerken. Dit is niet iets wat rasgebonden is,dus je kunt er eigenlijk niet echt uitspraak over doen.

Zie dat Bon al genoemd werd haha :P

Elke tinker is anders, dus kan er geen plus of minpunten aan hangen.

Ik hou ontzettend veel van mijn kleine, betrouwbare, ietwat eigenwijze tinkertje die ik al bijna 11 jaar heb en nooit meer weg zal gaan.
Zo ontzettend werkwillig, en ik kan er echt alles mee... mennen, springen, eventing, dressuur, lekker buitenrijden... Een echte merrie, maar met anderen oh zo braaf.

Ze is een felle donder, sterk, behendig, snel en altijd in voor springen, maar dat was vroeger wel anders.
Training en de jaren vormt je pony.
Die van mij is er erg enthausiast van geworden, maar kan ook super lief, tegen sloom aan zelfs, een bixie proefje lopen met bijv een 6 jarig meisje die nog maar net kan lichtrijden en dan al zelf los door de bak gaat.

Die van mij doet amper wat voor eten, dus dat gaat zeker niet bij alle tinkers op.

En wbt sokken, tsja, zoveel onderhoud is het echt niet, gewoon kammen, en die van mij heeft al d´r hele leven mok, bijna alles al geprobeerd, maar het beste blijkt toch gewoon maar steeds uitkammen en als het te erg gaat jeuken zalfje op.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 20:42

In de goede oude tijd was ik verslingerd aan warmbloeden en hoe meer bloed, hoe beter. Tot ik in Zeeland kwam wonen en voor het eerst in aanraking kwam met een tinker (destijds in mijn ogen een dikke bonte koe). Ik ben op een gegeven moment opgestapt en vanaf dat moment was ik verliefd. En dan vooral op het karakter.
11 jaar geleden kocht ik mijn 1e eigen tinker, Baggio en die is er tot op heden nog steeds. Er zijn er een paar bijgekomen en weer vertrokken, maar inmiddels staan er bij ons op stal niets anders dan tinkers en ben ik geheel verknocht aan het waanzinnige karakter. Het leergierige, werklustige, licht eigenwijze en ondeugende. Je ziet een bepaalde sparkel in het oog voor ze iets gaan uithalen (of een poging doen tot). Maar ook het eenkennige en trouwe. Het koel zijn in de kop maar tegelijkertijd je even testen door opeens een reactie te geven op een situatie die ze al 100den keren hebben gezien.

Tinkers zijn er in vele kleuren en maten, maar ook de karakters zijn verschillend. Wellicht val je voor de eerste tinker die je tegenkomt of misschien moet je er wel 100 hebben gezien voor je een match hebt, dat is echt afhankelijk van je eigen wensen.

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 08:20

Herkenbaar leonoor, eerst was ik helemaal weg van de arabieren en nu ben ik verliefd op alle tinkers.
En daarbij ook meteen t grootste nadeel van t ras: je raakt er verslaafd aan!

Maar je moet vooral een paard uitzoeken waarbij t karakter je aanspreekt.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 09:47

Ik denk dat de meest voorkomende karakter trekjes hier nu wel genoemd zijn. Wel mooi om te lezen en zelf ook te herkennen :j

Wat Frenia zegt dat je een soort radar nodig hebt om je tinker te 'lezen' herken ik helemaal. Het zijn echte binnenvetters maar met voldoende rust en vertrouwen willen ze zich nog wel eens openen. Daar probeer ik meer mee te zeggen dat ik de ervaring heb dat ze het allemaal niet cadeau geven.
Het zijn geen paarden die er om bekend staan een rodeo weg te geven met een nieuwe ruiter of tijdens het inrijden bijvoorbeeld. Over het algemeen lopen ze braaf hun rondje. En de eigenwijsheid bestaat niet uit bokkensprongen en tegen het hek aan rennen (uitzonderingen daar gelaten) maar inderdaad uit het gewoon omdraaien en de kracht die ze hebben dondersgoed weten te gebruiken.
Daarnaast vind ik wel dat je met een tinker een bijzonder goede band kan opbouwen en een heel fijn paard aan kan hebben om mee samen te werken, maar ondanks dat ze direct braaf hun rondje lopen voor je, heb ik het idee dat je het allemaal niet cadeau krijgt. Het is echt een kwestie van opbouwen, maar dat maakt het juist zo leuk :)

Lautje138

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 07:51

Ik heb in het verleden zowel tinkers als kwpn`ers op stal gehad.
Maar mijn voorkeur gaat toch echt uit naar een tinker. Omdat ze in mijn ogen 1 heel groot pluspunt hebben, en dat is wat hierboven ook al genoemd is, het koel in het hoofd zijn. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar er zijn toch heel wat situaties geweest waarbij ik heel blij ben geweest dat mijn tink het hoofd koel kon houden, in tegenstelling tot de KWPN`er die er op dat moment ook bij was. Waar de KWPNer in de blokkade gaat, staat de tinker op en neemt het voortouw.
Ook vond ik de karakters opzich heel prettig. Maarja, dit hoeft natuurlijk niet echt rasgebonden te zijn.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 08:08

Hier ook iemand die nooit meer een ander paard wil dan een tinker. Ik heb er wel 1 gehad die helaas "een kronkel" in haar kop had. Daar kon zij niet veel aan doen, ze vond het rijden gewoon eng en had haar kracht door. En ik was nog niet "sterk" genoeg om dat te corrigeren, ze is toen naar iemand gegaan die ervaring had met getraumatiseerde tinkers en daar is ze trec gaan lopen. Dit werkte perfect! Ze was echt onwijs lief en knuffelig en ik was helemaal verslingerd aan haar.

Nu een tinker die ik voor geen goud weg wil doen, ze doet alles voor me, maar heeft inderdaad soms nog de trekjes die Frenia zei. Dus lekker lomp zijn, dan moet je echt streng zijn en sterk in je schoenen staan, dat moet je dus wel kunnen anders lopen ze over je heen (soms letterlijk).

Sokken heb ik ook geen onderhoud aan, 1 keer in de zoveel tijd was ik ze en meer niet. Kammen doe ik eigenlijk nooit, ik controleer alleen op plekjes in de sokken. Manen had ik ook nooit onderhoud aan, vlechten erin en klaar, na zoveel weken weer andere vlechten erin en weer klaar. Nu zijn ze kort door haar veulen, dus er valt nu nog minder te doen hihihi

Hoefsmid hoefde bij mij juist minder vaak te komen dan bij een ander paard bij mij op stal. Juist door die grote stevige hoeven, hebben ze weinig onderhoud nodig. Als je gewoon op het harde rijdt met ze, slijt het heel netjes af. Noa heeft zelfs voor de kar gelopen zonder ijzers en dat ging perfect. Nu door haar eiwittekort wat enorm aangevuld word, groeien de hoeven sneller en moet ze wel vaker.

Nadelen vind ik inderdaad meer dat ze niks laten merken en je dus je tinker goed in de gaten moet houden qua ziektes. Ze zijn volgens mij wel wat meer gevoelig op insuline resistentie, maar ik weet eigenlijk niet of dit echt tinkergebonden is?

Succes met je keuze! En als je in de profielen en berichten van degene hier gaat kijken dan zal je vast dingen zien van de tinkers die je zoekt en wilt zien :D

James2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 08:39

Ja..+/- weet je zoals hier boven ook al vaak beschreven is niet alle tinker zijn het zelfde, het wat jij er van maakt. Wat wil je zelf wat wil je niet. Een vriedin van mij zij tegen de hoefsmid dat die van mij zou cool en leif was en ook alles doet, Antwoord van de smid>>Ja maar dat komt door haar, als je ziet hoe zij met hem omgaat is dat gewoon mooi om te zien zo simpel niks moet alles mag en we hebben de tijd!
Ik heb voor een tinker gekozen puur en alleen om te genieten van buitenritten. Nu 8 jaar later nog geen sec spijt, we doen heel veel buitenritten, ik neem mensen op sleeptouw mee naar buiten puur omdat ik mijn tinker vertouw en ik me dan 100% bezig kan houden met het kijken naar het andere paard en ruiter. We doen mee aan driedaagse en vierdaagse, door heel het land. Ook op vreemd terijn met vreemde paarden geen probleem. die tinker rit in Voorden wie reed daar niet mee, rond de 80 tinkers in 1 stoet geweldig toch!
In 2 dagen tijd stond die voor de kar geen probleem hij doet het! Probeer dat maar eens met een KWPN of Gelderse. Nee ik blijf er bij mijn tinker zal bij mij sterven en als ik zelf nog vitaal genoeg ben zal ik zeker weer voor een tinker gaan.
Je kan er gewoon echt alles mee, maar dat hebben de mensen hierboven ook al beschreven.
Suc6 met je keuze

Laughy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 22:47

Ik heb mijn Tinkerbeest nu iets langer als een jaar, kan nog niet op hem rijden, maar ik geniet met volle teugen van iedere dag met hem!
het grondwerken en het vrijheidsdressuur dat ik nu met hem doe, wat hij ontzettend snel oppakt en eigenlijk vanaf het begin zonder slag of stoot heeft gedaan is nog niet eens het gene waar ik het meest van geniet. het is vooral het knuffelen en borstelen enz. wat we beide geweldig vinden.
we hebben sinds 3 dagen een shetland veulen, en de afgelopen dagen ben ik iets meer met het veulen bezig geweest dan met Murphy, dit vond hij maar niks, dus toen hij vanmiddag zijn eten kreeg bleef hij staan, en bleef hij me aankijken alsof hij wou zeggen van; "En nu ga je wat aandacht aan mij besteden en niet aan dat kleine mormel!" dus toen ben ik een uurtje met hem gaan knuffelen en kroelen en hebben we wat trucjes geoefend, daarna kon hij pas weer lekker met zijn vriendje verder grasjes eten op de wei.

Dit zijn juist de dingen die ik wil in een paard, dat een paard aanhankelijk is en inderdaad ook graag bij mij wilt zijn, en mij niet alleen ziet als degene die voor het eten zorgt en daardoor met lief gevonden wordt.
Verder ben ik ook gewoon enorm gevallen voor het uiterlijk van de Tinker, de sokken en de manen en de lekkere dikke staarten!
qua onderhoudt aan sokken enz doe ik hier ook niet veel, kam het af en toe door, was af en toe de sokken met wat betadine als hij weer te erg gaat lopen stampen van de jeuk door de mijten, en de manen vlecht ik in. Nu moet ik zeggen dat ik (en de paarden) het geluk hebben dat we de verzorgsters hier voor het oprapen hebben en dat deze ook erg graag poetsen en freubelen, paarden krijgen hier dus bijna iedere week een nieuwe vlecht ;)