Een paar dagen terug was ik lekker met mijn dametje buiten. Nu het aparte. Als ze buiten in het bos loopt is ze super ontspannen, nagevelijk, loopt super. Alles doet ze, tot wijken aan toe. Ik zou zo een dressuurproef met dr kunnen doen.
Maar nu het volgende... als de dressuurproef in het bos was ja. Zo gauw ik met haar een bak in ga, binnen of buiten maakt niet uit, is de ontspanning compleet weg. Ze wil alleen maar snel, buigt niet meer in. Het lijkt een compleet ander paardje.
Ik denk zomaar dat dit dan een ontspannings, impuls en balans probleem is, een goede instructeur kan je daarbij helpen. Ik train zowel buiten de bak als erbinnen en ik merk weinig verschil.
NesG
Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-12 11:59
Wij mogen op stal geen instructeur van buitenaf, dan zou ik dus eens moeten zien wie geschikt is om mij hierbij te helpen. Desnoods 1 van de andere pensionklanten.
Spetter
Geplaatst: 12-08-12 13:24
Sinds kort rijd ik een tinker die dat ook doet. In de bak, loperiger en minder ontspannen, buiten lekker los en ontspannen. Ken hem nog niet zo goed met rijden, dus ik kijk het even aan. Ik vind buitenrijden toch veel leuker Maar ok, beetje dressuren is wel goed voor de spiertjes enzo.
Misschien ben je zelf ook veel meer ontspannen met buiten rijden ???
cashje
Geplaatst: 12-08-12 23:43
Hej ik herken het...mijn tinker deed precies hetzelfde toen ik haar kocht...zij vond het rijden in de bak kortom gewoon niet leuk en liet dat merken... Ik ben toen veel gaan afwissslen met bos en bak gewoon om de dag in het begin en zo beetje opbouwen dit werkte super nu1 jaar later gaan we 1 soms 2 keer in de week het bos in em de rest trainen we on de bak..zs wijkt al doet scouderbinnenwaarts en heeft zelfs al paar wissels gesprongrn..
TinkerTom
Geplaatst: 13-08-12 19:36
NesG schreef:
Wij mogen op stal geen instructeur van buitenaf, dan zou ik dus eens moeten zien wie geschikt is om mij hierbij te helpen. Desnoods 1 van de andere pensionklanten.
Miss kun je kijken of er iemand in de buurt is die les geeft bij hun op stal?
xmarliez
Geplaatst: 13-08-12 19:46
Het rijden in de bak moet wel iets voor haar terug doen. Dat wil zeggen dat ze iets merkt van de training, dat ze er beter van wordt. Ik heb/had zelf de meeste sufste tinker die er maar bestond, je kon er een bom langsgooien en ze keek nog niet op of om. In de bak werken was meer suf lopen en dat was het. Nu komt ze stralend de bak binnen, vol werkwilligheid en positieve energie. Omdat ze weet dat we iets gaan doen waar ze beter van wordt. Ze is niet alleen onder het zadel een ander paard geworden maar ook los in de wei. Haar houding is beterd omdat haar spieren beter ontwikkeld zijn, ze beweegt los door het lijf en is veel sterker geworden. Dit motiveerd een paard om weer te trainen. In het begin had ze zo iets van 'he, wat is dit?' maar toen merkte ze dat ze van die oefeningen losser werd en begon ze het leuk te vinden. Ik train alleen in de bak, rijd nooit buiten en heb een super energierijke, werkwillige en gemotiveerde tinker.
ik weet wat je bedoeld Mijn tinker is altijd heerlijk ontspannen buiten, niks aan het handje. en in de bak ook rennen, niet willen luisteren, weglopen op voltes e.d. Heb nu les genomen en het gaat nu gewoon super! af en toe ga ik ook met haar voetballen in de bak aangezien ze dat geweldig vind en daardoor blijft het werk in de bak ook leuk voor haar. En ik heb nu een complete dressuur tinker zodra ik in de bak rijd, ze rent niet meer weg niks
NesG
Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-12 17:40
Dank jullie wel voor de tips en ervaringen, ik ga zeker eens proberen. De eerste keer dat ik op haar reed in de bak had ik in stap en draf een paard wat totaal niet ontsapnnen was. Beetje basisfiguren gereden, kijken of ik haar met d'r koppie erbij kon krijgen. Galop heb ik 1 x geprobeerd. Dat was totaal bedroefend. Ze vloog erdoor alsof ze afgeschoten werd. Ik had geen rem en geen stuur en ging plat door de bochten. Met zit en stem haar langzaam terug gekregen toen. Dus galop laat ik eerst voor wat het is, eerst stap en draf in orde en dan weer verder.
ik heb ook een tinker die heb ik nu bijna 4 jaar het eerste 1,5 heb ik hem alleen maar buiten gereden want in de baan was hij ook heel snel en daar konden we weinig mee ik heb dit buiten op kunnen lossen met veel gangen gaan rijden en kijken of je dit kunt toe voegen in de baan en de galop precies het zelfde de mijn ging ook plat door de bocht en geen rem om dat hij dat nog niet kon dus de galop heb ik hem ook buiten geleerd en zo weer rustig toe gevoegd in de baan al galopeer je alleen de lange stuken en doe je hem bij de bocht weer trug in draf zo dat ze met jou bezig is bij mijn heeft dit erg goed geholpen hoop dat je er wat aan hebt
Ik herken dit ook wel, zo loopt hij buiten vaak netjes aan de teugel en rijdt hij heel gemakkelijk mooie overgangen, terwijl hij in de bak continu in dezelfde houding loopt en hakkerige overgangen maakt uit zichzelf. Wat ik probeer te doen is zoveel mogelijk het "saaie rondjes lopen" te vermijden. Veel figuren rijden, slangevoltes om hem los en soepel te krijgen en veel schijnovergangen maken om hem actief te houden. Hoe ik het echter ook wend of keer; hij zal het denk ik nooit echt leuk vinden in de bak (buitenbak wel meer dan binnenbak), dus ik probeer eigenlijk zo vaak mogelijk buiten te rijden.
traveller
Geplaatst: 29-08-12 18:12
Hier ook zo'n gevalletje, buiten zelfs te sloom en in de bak denkt ze dat alles snel moet en ze kan zo mooi lopen, ze heeft het echt in zich...... Hierdoor is dochterlief afgehaakt, die wilde graag dressuren met haar en als 12 jarige is het erg lastig om hier mee om te gaan.....
Gewoon goede begeleiding zoeken. Dat is het belangrijkste!
piewie
Geplaatst: 31-08-12 09:00
He vanes, dat probleem heb ik ook met trixie hihihi. Tinker eigen...... Gewoon rustig aan opbouwen veeeeellllll figuren rijden etc. Het komt vanzelf! Trix is nog jong dus onbalans etc. Die van jou is natuurlijk niet super gereden afgelopen jaren. Moet dan ook spieren opbouwen en balans vinden! De 3 R's aanhouden. Wil je best een x helpen hoor....als jij mij dan ook helpt!