Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Caira schreef:als jij op tijd dekens op legt hoef je echt niet te scheren hoor, ook niet voor wedstrijden!
Caira schreef:als jij op tijd dekens op legt hoef je echt niet te scheren hoor, ook niet voor wedstrijden!
Op tijd beginnen (als de R in de maand zit) en dan opbouwen naar 200 en evt op z'n koudst een 300 opleggen
al heb ik bij pony van vriendin ook al wel meegemaakt dat ze daar dan onder staan te zweten ook al is het -10
dus daar moet je wel beetje op letten want dat is natuurlijk ook niks
het heeft eigenlijk het meeste met lengte van dagen/ licht te maken
Toen mijne op pension stond en daar dus vanaf dat het donker werd op stal stond en de lampen gemiddeld tot 22-22.30u aanbleven en sochtends ook om 7u weer aangingen had ze zeker wel zo'n 5 cm minder lange wintervacht
Toen het in de winter écht koud werd heb ik me wel eens afgevraagd of dat dan niet te koud zou zijn omdat ze overdag toch gewoon hele dag buiten stond zonder deken, maar dat viel gelukkig alles mee
(was ook fijn beschutte weide) dus gelukkig geen dekengesleep
maar wel de voordelen ervan

kvika schreef:Als ik iets meer scheer doe ik een 0 grams ademde regen deken op.
@ voer, dat gaat prima zo toch!
@ modder en wassen. als de modder droog is is het er prima uit te borstelen, ik was mijn paarden nooit.
't is niet zo dat ik maar een handje vol paarden ken
Ook meerdere met 24/7 buiten met inloop
dus waarom niet 1ste proberen? scheren kan altijd nog
omdat de bovenkant gewoon beschermd/ warm blijft en dus ook speciaal "ontworpen" is dat wel het zweet goed weg kan maar ze het dus verder niet koud krijgen
alleen tegen de smerigheid zou je dan dus kunnen overwegen om toch een deken op te doen.
maar dat zal men wel mooi vinden of zo?!
(half hoofd vind ik trouwens ook vrij onnuttig, maar dat zal wellicht ook best z'n nut hebben
) 
Knert schreef:Caira schreef:als jij op tijd dekens op legt hoef je echt niet te scheren hoor, ook niet voor wedstrijden!
zou je zeggen.. maar als je ze 24/7 buiten hebt staan komt er geen einde aan die haren. En ja ik had een dikke 300 grams deken op met zelfs in die barre winter een dunne onderdekentje. En nog....helemaal nat als ik hem reed.
Dit jaar voor het eerst scheren, ik kies voor jachtpaard model. Met idd zoveel mogelijk haar behoud. Maar inmiddels wel windafscherming op het terrein.