[TI] Tips aankoop Tinker

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

muffin1994

Tips aankoop Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 19:12

Hallo allemaal,

Ik ben mijn zoektocht begonnen naar mijn droom Tinker!
Wil toch een beetje kijken naar de bouw..
Hebben jullie tips waar ik op moet letten bij de aankoop? ;)

Groetjes!

Chimene15

Re: Tips aankoop Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 19:14

*Altijd iemand meenemen die er verstand van heeft!
*proeftijd!(je weet maar nooit)
*Niet te gehaast beslissen!

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 20:20

Hier enkele tips ;)

* Karakter; Het karakter is het allerbelangrijkste waar je naar moet kijken, het is namelijk de bedoeling dat je het paard een poos/voor altijd houd. Het is niet fijn om bv een nerveus paard te hebben terwijl je toch liever kalmere paardjes hebt. Meestal zit het karakter bij een Tinker al snor, aangezien het echt brave paarden zijn :j Je hebt natuurlijk àltijd uitzonderingen.

* Neem je paard op proef, eventueel voor enkele maanden. Je weet nooit dat het paard is ingespoten met een of andere kalmerend middel etc. Het is ook fijn om in die maanden/weken/dagen al kennis te maken met het paard en zo weet je al meteen of hij/zij wel iets voor jou zou zijn of niet.

* De klik is het allerbelangrijkste! Geen klik met een paard is dan in mijn geval gewoon niet kopen :n

* Laat het paard liefst medisch keuren door een goed gekende DA. Je wilt écht geen paard met HKO, kissing spines, ...

* Kijk naar het gedrag van het paard. Gedraagt het zich vreemd? Dan zal er iets schelen..

* Voor de bouw kan je best op de site van het ICS-nederland, Belgisch Tinkerstamboek, ... kijken en evt afprinten. Dan kan je het meenemen naar het paard en zo vergelijken! :D

Succes met je zoektocht!

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 21:54

Proeftijd begin ik zelf dus nooit meer aan! Heb ooit een keer een schat van een paard helemaal verknald terug gekregen! Ik weet wat ik verkoop en sta 100% achter mijn paarden. Als er niet gelijk een klik is, niet aan beginnen! Gewoon gaan kijken bij een aantal paarden.... ;)

ilona_selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 21:59

Ik heb net een tinker gekocht en idd de klik is het aller belangrijkste

Heel veel succes met je zoektocht

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 22:03

Je zegt dat je naar de bouw wil kijken, maar wat voor bouw wil je dan?
* Wat wil je met je tinker gaan doen, sport, recreatief etc.
* Wat voor bouw/ gewicht heb je zelf?
* Wat vind je zelf mooi?

In welke leeftijd zoek je wat of maakt dat niet uit?
Kies je voor een jong dier.
* Ben je zelf in staat om zo'n dier op te voeden?
* Ga je het dier zelf in rijden of zoek je daar iemand voor?
* Heb je geschikte huisvesting?
Kies je voor een ouder dier.
* Wat moet het kunnen, onder het zadel beleerd, voor de kar?

Waar op te letten bij aankoop.
* Karakter staat bij mij bovenaan, het spreekt je aan of juist niet.
* Als 2e een klik hebben, het moet tenslotte wel je maatje voor het leven worden.
* De manier waarop de paarden staan, stal, wei etc.
* De manier waarop de paarden reageren met mensen in de buurt, heb je kinderen dan is het wel prettig als ze lekker rustig zijn en ze niet direct omver lopen.
* De manier van communiceren met de eigenaar.
* Gastvrijheid.
* Spreekt een paard je aan ga dan verschillende keren kijken en laat je niet die drempel over trekken het is geen pakje suiker wat je koop.

Als je een paard te koop zie staan wat je enorm aan spreekt en je hart sneller doet laten kloppen vraag niet naar de prijs ga gewoon kijken en vraag er dan naar.
Ga ook gewoon eens hier en daar kijken en vergelijken.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 22:04

Lucy_1 schreef:
Proeftijd begin ik zelf dus nooit meer aan! Heb ooit een keer een schat van een paard helemaal verknald terug gekregen! Ik weet wat ik verkoop en sta 100% achter mijn paarden. Als er niet gelijk een klik is, niet aan beginnen! Gewoon gaan kijken bij een aantal paarden.... ;)

Bij mij stond mijn paard gewoon op de stal waar ze vandaan kwam en dan ging ik ongv elk weekend rijden/poetsen. Ging prima, en de eigenaars hielden altijd een oogje in het zeil ;)

sneppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 22:44

Helemaal met lucy_1 eens. Ze mogen 100 x komen kijken en/of rijden maar wel bij mij thuis, met of zonder mij erbij. Alles uitproberen en meenemen wie ze willen maar meegeven, no way!

De klik is erg belangrijk en verder ga ik met mnkortleve mee.

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 08:25

Ikzelf struin altijd maanden het internet af .... zie eigenlijk nooit wat ik zoek , maar .....

De laatste 2 Tinkers werden me toen aangeboden( ze wisten wat ik zocht ).
Op eerste zicht was de laatste ( Kaydee) niet wat ik verwachtte , tot ik haar in het echt zag , volledig overdonderd door haar aanwezigheid(karakter) , wat een schat.
Bij Karlijn duurde het een half jaar voor de klik kwam , ze is erg eenkennig. Karlijn kocht ik op bouw en kleur.
In het begin dacht ik dat het nooit goed zou komen , maar nu gaat ze voor mij door het vuur.
Beiden zijn vol vertrouwen.
Kyan heb ik daarentegen wel te koop staan .
Niet dat hij niet bij mij past , want ook hij is GEWELDIG !
Zo groot als hij is , het blijft een baby in gedrag , hahaha, kruipt het liefst op schoot om maar lief gevoden te worden.
Kyan staat te koop , omdat mijn voorkeur toch gaat naar fokken en dat is ietwat ingewikkeld met Kyan.
Daarom zoek ik voor hem ook een plekje die net zo goed is als dat hij hier heeft ....

Allemaal heb ik ze bij de eerste bezichtiging gekocht, gewoon omdat het goed voelde
En wat ze ervoor vroegen kwam ik pas te weten als ik in de weide stond....
Maar ja , dat maakte mij niet uit ( waren echt niet goedkoop :D , hahahah ) , want ik wilde ze gewoon hebben .... !

Misschien heb je er iets aan , miscchien ook niets. ;)

wisky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 09:43

Wat ook best belangrijk is,is of je paard ijzers nodig heeft of ook zonder ijzers kan werken.
Dat is toch al snel een kostenpost van E100,00 in de 10 weken dus ook goed voor E500,00 per jaar.
Hier een aantal paarden zonder ijzers maar ook 2 met ijzers.

Verder is een koop kontraktje opstellen met de verkopende partij ook slim,zo kun je later altijd,via papier,verhalen op evt problemen.

Wat voor soort Tinker zoek je?
Er zijn hier genoeg mensen op het forum die een paardje te koop hebben staan.
Van "bekende" Tinks is vaak veel bekend of terug te lezen hier via de zoekfunctie op Bokt.
Verder kunnen mensen je dan tips geven waar je eens zou moeten gaan kijken.

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 10:33

sneppie schreef:
Helemaal met lucy_1 eens. Ze mogen 100 x komen kijken en/of rijden maar wel bij mij thuis, met of zonder mij erbij. Alles uitproberen en meenemen wie ze willen maar meegeven, no way!

De klik is erg belangrijk en verder ga ik met mnkortleve mee.

Hier mogen ze ook altijd komen en uitproberen.... Dat is geen probleem.... Maar een paard meegeven op proeftijd! No way! :)

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 14:30

hier zou ik ook niet op proef een paard mee geven ,vooral niet omdat ik alleen maar veulens te koop heb
ik weet idd ook wat ik verkoop .

zorg dat je er een klik mee hebt , vaak heb je iets in gedachten maar de kans dat je met iets anders thuis komt is groot.

waar ben je naar opzoek ?
jong - oud
ruin - merrie - hengst
etc etc

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 14:45

Hier ook niet op proef hoor .... ook ik weet wat ik te koop aanbied en daar sta ik voor de volle 100% achter !
Er mogen alle keuringen op losgelaten worden , maar wel voor eigen kosten .
Zo heb ik het altijd gedaan.
En bij verkoop wil ik het paard ook altijd zelf wegbrengen.... dan weet ik waar ze komen te staan , voor mij ook een prettig gevoel !

Ik zou niet eens een paard durven te verkopen , waar ik niet voor de volle 100% achter zou staan.
Dat zou niet eerlijk zijn tegenover de eventuele koper( vind ik dan ).
Kyan heb ik al vanaf geboorte af aan en ken zijn karakter door en door en zo kan ik hem ook verkopen , met alles wat ik van hem weet.

Zo zal dat straks ook met de veulens gaan.