[TI] Extreem groot veulen nu, extreem groot paard later?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Extreem groot veulen nu, extreem groot paard later?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 23:35

Nou, toen ons kleine uk een maand een half geleden is geboren wisten we dat ze een groot veulen was (en dat is ons ook genoeg bevestigd ;)) Nou, na bijna 6 weekjes is onze kleine uk al een goede 20 centimeter gegroeid en haalt ze al de meter 20.
Nu lijkt ons dit wel heel groot met een mama van 1.44 en een papa van 1.50.

Volgens de groei curve voor veulens zou ze 1.75 worden. Wat ons wel heel extreem lijkt :')
Dus bij deze, zijn er mensen die ervaring hebben met veulens van 6 weken die nu al 1.20 zijn? En hoe groot zijn die geworden?

Enkele foto's. De eerste zijn van toen ze een week oud was, de laatste van toen ze een maandje was :+ Ondertussen dus ook 2 weken verder en het is een beer! Straks kunnen we met een paard naar de veulen keuring :(:)

https://www.facebook.com/media/set/?set ... 9bce2a572a

Sylvia

Re: Extreem groot veulen nu, extreem groot paard later?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 23:38

Ellie is geboren met 1.02 als ik het me goed herinner... Ik zou het eens even aan Maya na moeten vragen, die weet dat ongetwijfeld nog. Ik heb het ook bijgehouden, maar ik kan nu niet aan dat bestandje.

Volgens die groeicurve zou ze in elk geval ook erg groot worden. Uiteindelijk is ze blijven steken op een goeie 1m60. :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 00:42

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 07:15

Ellie was met 8 weken 1m20 volgens de zoekfunctie. :) Op de keuring is ze 1.495 gemeten meen ik, toen was ze 1,5 jr.
En nu dus een goede 1m60 met 5 jr.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 10:09

Zoals ik nu lees gaat het dus type vanner uitgaan :) Op zich geen ramp maar aangezien we vooral cobs willen fokken zal zij dus een uitschieter zijn :)

DeCobvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 19:44

hihi ik weet anders nog wel een heel leuk plekje voor haar hoor ;) ze is een knap kind!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 19:45

Ze gaat niet weg, een veel te goed karakter :D Zijn er zelf verzot op, dus als het een vanner wordt zal ze de enigste zijn die mag blijven :D

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 22:00

Kan ook een grai worden. Die mogen ook tot 1m70 worden volgens het stamboek. Ellie is ook grai. Maar goed, dat is natuurlijk nog steeds geen cob... :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 22:19

Het zou me verbazen dat het een grai word want ze is verre van een licht type... Mama heeft veel sok, net zoals de papa. Dus licht zal ze niet worden.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 22:40

Een vanner of grai wordt natuurlijk niet alleen getypeerd op beenbehang ;)

Maar goed, inderdaad zijn het vaak de grote veulens die ook groot volwassen zijn. Hier loopt ook een veulen rond uit een merrie van 158 en hengst van 168 en dat is een bonk, echt absurd. Zowel in de hoogte als de breedte.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 22:46

Dan wel geen tinker maar een shetlander maar...mijn veulen van vorig jaar was ook behoorlijk aan de maat, hij is nu 13 maanden en 1.05 zijn moeder is 90 cm en paps 95 cm dus zeg het maar....

Edit: de 3e foto in mijn profiel laat het mooi zien, hij was hier amper 4 weken oud.... :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 23:04

Weet ik, maar voor zover ik weet zijn grai's over het algemeen lichter gebouwd? Zij heeft als merrie veulen de bouw en de benen van een stevig hengsten veulen. Daarom ook dat ik betwijfel dat het een grai wordt. Ik heb een merrie gehad die nog veel lichter was dan haar en die toch als cob werd ingegeven.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 23:05

Ja klopt, een grai is zeker lichter gebouwd dan een vanner, maar omdat je het over sokken had, wilde ik het nog wel eventjes aanstippen ;)

eye4cobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 10:50

hier zeggen ze altijd alles wat boven de meter worden geboren,gaat boven de H 1.60..
met ons veulen van toen ,..nu bijna 4 jaar lijkt dat redelijk te gaan kloppen.
Hij was 1.04 bij de geboorte en is nu op 4 jaar 1.60..en dus nog niet helemaal uitgegeroeid.

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 13:38

Heb geen idee wat mijn Kyan bij de geboorte was , maar hij is net 2 jr oud en al dik 160cm voorbij !
En klopt in alle verhoudingen , dat scheelt ook wel weer !

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 13:24

Het kan ook andersom, mijn Flynn was absoluut geen overdreven groot of grof veulen. En als je hem nou ziet... :') Hij is tegen de 1.65m en een flinke buffel aan het worden. Beide ouders zijn 1.55m.

DeCobvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 14:53

DeMolenhoek schreef:
Ze gaat niet weg, een veel te goed karakter :D Zijn er zelf verzot op, dus als het een vanner wordt zal ze de enigste zijn die mag blijven :D

Hihi dat geloof ik graag... het wordt vast een mooie meid, cob of geen cob... ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 14:55

fayem89 schreef:
DeMolenhoek schreef:

Hihi dat geloof ik graag... het wordt vast een mooie meid, cob of geen cob... ;)

Worden? Dat is ze nu al :D

DeCobvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 14:59

DeMolenhoek schreef:
Worden? Dat is ze nu al :D

hahahha neeee je snapt wat ik bedoel... vind haar vanaf foto al helemaal leuk laat staan in het eggie.. :D