[TI] sokken wassen, waarmee??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

bianca23

sokken wassen, waarmee??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 12:12

hoi iedereen,
ik wil vrijdag bij me tinker even zijn sokken wassen want wij gaan zaterdag naar de veluwe
om bij the mill ranch aan een buitenrit mee te doen dan moeten we er natuurlijk wel netjes op staan!!
maar waarmee doen jullie dat?? gewone doodnormale paardenshampoo? of gaat dat niet werken?

alvast bedankt
groetjes bianca en job.

Evelyne79

Re: sokken wassen, waarmee??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 12:18

Als de sokken tot op de grond hangen heeft het weinig zin om ze spik en span te hebben, zodra je de zandgrond maar raakt zijn ze al niet meer spik en span ( spreek uit ervaring> 4 witte sokken, spik en span gewassen en je rijdt met de clubkampioenschappen het losrijveld op en het is al gedaan)
sokken was ik met zwitsal-shampoo of gewone paardenshampoo en daarna een keer met betadineshampoo om ze wit te krijgen

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 12:20

Een emmertje Biotex is erg fijn! :D Dat weekt echt alle vuil eruit!
Biotex is een handwasmiddel die je bij de drogist kunt krijgen.

Ik vind het zelf ook fijn om af en toe goed te reinigen met betadineshampoo.. daar word het ook HEEL wit en schoon van!

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 12:26

Hier waren ze spik en span gewassen>
http://i30.photobucket.com/albums/c328/ ... 008011.jpg

Valt niks meer van te zien op dat veld he.........

Biotex kan op zich ook wel maar dat is agressiever, als je biotex gebruikt moet je de groene pakken.
Betadineshampoo heeft ook meteen een desinfecterende werking, Biotex daarintegen bijt dan

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 12:30

Biotex is alles behalve aggresief! lekker mild juist, en niet zo desinfecterend als betadine..
Ik vond een biotex badje erg fijn voor mijn litteken

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 12:33

Diaz schreef:
Biotex is alles behalve aggresief! lekker mild juist, en niet zo desinfecterend als betadine..
Ik vond een biotex badje erg fijn voor mijn litteken

Nou ikke niet, hihi, had een wondje op mijn hand met sokken wassen, toen ik in de biotexsop dook stond ik toch even te dansen, met de betadine had ik daar geen last van.
Maar kan natuurlijk ook aan mij liggen> ik kan ook niet tegen de groene badedas, krijg ik jeuk als de pest van.
terwijl iedereen zegt dat het zo'n reinigende en helende werking heeft> nou voor mij niet dus, ik krab me het vel ervan af :o

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 12:33

Wat evelyne heeft heb ik eigs amper tot niet last van, wel een tinker met 4 witte sokken.
Heel af en toe in donkere bak. Maar op gras ed niet gelukkig.
Ik was met cowboy magic shine in yellow out. Soms ook met simpele fles andrelon als ik ff snel niks anders heb :+

Goed drogen, ik fohn Bon's sokken altijd in de winter, dus wel echt goed droog, anders worden ze zo weer smerig.
In de zomer en een droge weide, wassen en daarna de wei opgooien, dan droogt mooi.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 12:46

Hier een ervaringstip (vier witte Tinker-onderbenen die 24/7 in de wei rondklossen)): wassen met Zilvershampoo (dit is een shampoo die je bij Kruidvat, en elke supermarkt kunt kopen: wordt gebruikt door mensen met grijze haren om de gelige waas er uit te krijgen) de shampoo zelf is overigens blauw-paars van kleur, dus niet schrikken, hahaha, goed inshampoo-en met niet te veel water, 5-10 minuten laten intrekken, met ruim water uitspoelen, eventueel een tweede keer herhalen.
Witte sokken!
Hoe hou je het vuil er uit?
Zodra de sokken na het wassen goed droog zijn: een smak anti-klit er in spuiten en licht doorkammen, dan hecht het vuil er niet zo aan, wegens "glad laagje" achterlaten op sokken.

Dit laatste maakt de sokken wel wat gladder en platter. Wil je echt mooi voor de dag komen met van die dikke fluffy sokken, moet je er nadat ze kurkdroog zijn witte talkpoeder doorheen werken, geeft een berg volume maarrrr... voor jouw doel ongeschikt: in getalkte sokken blijft vuil/modder juist extra goed "hangen", omdat het niet afstoot, maar juist opneemt. Maar de talk-tip is wel een goeie voor op bijv. een keuring of fotosessie!
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 02-04-12 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Blondie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 12:48

Ik heb laatst voor het eerst gewassen met betadine shampoo, stond versteld van het resultaat, de bijna zwarte sokken waren meteen weer spierwit! Dus dat kan ik je echt aanbevelen.

Natasja1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 12:50

HIer word ook gewassen met zilvershampoo, werkt erg goed en is overal te halen. Vind die tip over de anti klit erg goed, die ga ik gebruiken :)

DieselVince

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 13:06

Tja, hier 12 witte sokken ik zweer bij betadine shampoo of TeaTree shampoo
Beide super reinigend, met net dat beetje extra..
Succes...

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 13:17

De anti-klit werkt overigens ook heel goed bij honden nu het teken-seizoen is aangebroken: de beestjes hebben er gewoon geen houvast/grip aan. Zo ben ik er ook ooit op gekomen.
Je kunt ook gewoon shine of wat dan ook (hoe het allemaal ook heten mag) gebruiken: ieder middel dat claimt de manen en staart van een paard uit de klit te helpen halen, is gebaseerd op een soort siliconenlaagje dat op de haren achterblijft. Maar dit NA het wassen en als het sokken-haar kurkdroog is!
Werkt ook onder bijv. dunne regendekens, dan wordt de vacht zo glad (nawrijven met zachte doek!) dat je geen deken-schuurplekken krijgt,(mits de deken uiteraard wel de juiste maat heeft he?). Het "glijdt" dan gewoon (ook ideaal voor dekens met halskap, die nog wel eens de bovenkant van de manenkam willen beschadigen: manenkam en binnenkant deken inspuiten, en dan grondig met zachte doek uitwrijven).

Als sokken-witmaker is Biotex-groen ook wel een goede tip, alleen dat werkt het beste als je het een tijdje in laat weken, afhankelijk van het geduld van jezelf en je paard is dit wel erg omslachtig (heb ik zelf ondervonden).

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 13:32

Ik heb even een vraagje, is isobetadine shampoo eigenlijk hetzelfde als betadineshampoo? Ik dacht eigenlijk dat die puur was voor wondjes ofzo (ik waste steeds mijn vorig zomerexceempaardje hiermee) maar voor witte sokken is dit dus ook goed te gebruiken?

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 13:58

Ik heb mijn tinker's sokken ingesopt met Vividerm van Mijten(speciaal voor witte en zwarte paarden) in combinatie van babyshampoo! Witter dan wit! Misschien moet je het wel even herhalen :)

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 17:36

Badedas groen werkt ook super. En ruikt ook nog eens lekker.

DeCobvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 17:44

betadine, biotex groen, cowboy magic, zilvershampoo.... het werkt allemaal :D of nog goedkoper, de zee

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 22:42

ik met mijn witte tinker heb inmiddels heel wat afgewassen..

De eerste tip die ik je kan geven....wassen met lekker WARM water! warm water sopt en weekt beter dan koud water...
Ik pak zelf altijd een mengelmoesje...
ik gebruik een leeg flesje die ik vul met warm water en daar doe ik dan wat shine in yellow out in en ook wat gewone paardenshampoo en een beetje silver shampoo...ff schudden en in wrijven maar...
ff in laten trekken en uitspoelen, ik heb altijd mooie witte sokken en staart!

bianca23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 11:28

hoi iedereen,
aller eerst heel erg bedankt voor alle reactie's.
ik ben inmiddels bij de boeren bond geweest voor een fles betadineshampoo dus ga hem daar vrijdag lekker mee wassen.
die tip van de anti klit vind iik een super goed idee, en warm water vind ik ook wel een strak plan
vooral als de temp niet omhoog gaat!!!
dan staan wij er netjes op voor onze eerste rit in onbekend gebied!
groetjes bianca en job

bianca23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 16:27

ok nog een vraagje, mischien hebben jullie "oude rotten" (vriendelijk bedoeld) met jullie brave tinkers nog tips voor mij.....
Job is erg stoffig, hahaha met de stofzuiger erover heen gaan vind hij wel goed maar erg handig is het niet!
hebben jullie nog tips? uitklopppen vind ik ook niks ;))
groetjes bianca

flowerstreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 17:29

bianca ik was challenger met biotex pak daan een wat groter emmer wat van dat biotex er in en goed er insmeren en dan uit
spoelen

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 18:03

Ja, 1 x goed en grondig wassen, en daarna door poetsen bijhouden en... daar ga ik weer: als de vacht KURK-droog is: shine, anti-klit. cowboy-magic, whatever er heel DUN(!) er overheen, dit volledig uitpoetsen en uitwrijven met een doek. DUN, niet een hele smak, dus de spraystand en dan nog op behoorlijke afstand, anders wordt het juist een vettige laag, je moet het spul ook helemaal doorwerken en uitpoetsen op de vacht, gewoon er dik op sprayen heeft het tegenovergestelde effect!
Kan je paard niet tegen het spray-geluid, dan een vochtige spons of vochtige zachte borstel, dus niet nat, maar licht vochtig, daarop sprayen en dan het paard ermee afstrijken, letterlijk "poetsen" dus, tot-ie glimt als een spiegel.

Kleine kanttekening: deze behandeling NIET doen als je de andere dag van plan bent te gaan rijden, of sla anders, als je heel regelmatig rijdt, de zadel/singelplekken over, je zadel en dekje kunnen er van gaan glijden, namelijk.
Kan het niet anders, dan de zadel/singelplekken net voordat je gaat rijden afnemen met lauw- warm water, zodat ze voor dat moment weer even "opstroeven". Koud water helpt niet, lost geen vet/siliconenlaagje op.
Ik doe het al jaren zo.

shar_ianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 13:52

Al onze witte tinkers worden gewassen met de goedkoopste shampoo die er maar bestaat... Haha het ligt er maar net aan wat we op dat moment hebben staan.
De plekjes waar ze wat mok hebben wassen wij met head&shoulders, werkt erg fijn!

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 14:00

zilvershampoo? is dat een optie?

Aylinwaifey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 18:28

Myn tinker heeft Mok dus ik gebruik Betadine shampoo. Maar Zilvershampoo kan ook

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 17:53

Ik was de sokken van mijn paard altijd met gewone paardenshampoo. Wat ik net heb staan op dat moment. Mijn paard heeft, mok, rasp, mijt etc etc.
Betadine en biotex helpen toch allemaal niet. Dus tja dan maar gewoon goedkope paarden of hondenshampoo.