[TI] Hengsten die veel sok (kunnen) vererven ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Quinzy

Hengsten die veel sok (kunnen) vererven ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 20:06

Zijn er hengsten van wie dit bekend is ?
Een echt sokkenkannon :9
Natuurlijk mag dit niet t enige zijn dat teld en blijft fokken gokken.
Maar ik vind t jammer dat sokken vaak verloren gaan als je dan naar de tinkers in Amerika kijk of zelf de erkende in Engeland en Ierland.
Ik ben al heel lang aan het nadenken of ik Sweety ooit terug ga laten dekken en dan zo ja door welke hengst ik heb al mooie en lieve aanbiedingen gehad maar voor mij heel belangrijk ik wil een merrie waardoor ik Sweety's lijn verderzet.
Ik wil dus echt een veulen voor mij fokken wat ik echt graag zie maar in geval van een hengst moet hij dan toch ook aanspreken voor verkoop.
En wat zie ik graag goh beetje Dyco type effe of bont maakt niet uit vind effen zeker zo mooi, sokken en manen kanonnen niet te groot, kort in de rug, geblokt model lief karakter...
Ik ben er dus ook nog lang niet uit of t dit jaar al word of van de komende jaren.
Ik weet wel dat Sweety nu 13 jaar is en ik nooit ergens zoveel spijt van gehad heb als van het feit dat ik bij Dyco gewacht heb tot het te laat was en hij totaal onverwacht stierf zonder 1 nakomeling. ;(
Voor de bokkers die Sweety niet kennen ze is 1ste premie stermerrie en foto's vind je in mijn profiel.

Ariebren

Re: Hengsten die veel sok (kunnen) vererven ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:41

De sokken zullen langzamerhand uit beeld verdwijnen omdat we niet natuurlijk fokken.
In de natuur, waar de sokken ontstaan zijn, heb je altijd een proces dat de sterkste overleeft.
Toch zie je hier en daar ineens een nakomeling met goede sokken.
Maar vergeet niet, ook de merrie moet haar sokken inbreng hebben.

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 01:51

Ja indd ben ik me van bewust was het even vergeten in de openingspost te zetten. Dat de hengst veel sok heeft wil daarom niet zeggen t veulen ook. Maar ik denk wel dat de kans iets groter is als je een hengst neemt met veel sok dan 1 met minder.
Ik zie mooie mannen passeren int hengsten foto topic maar van hun nakomelingen weet je vaak niet veel zeker niet als ze volwassen zijn.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 13:25

De enige die ik zo weet waarvan de veulens vrij veel sok hebben is Celtic Sir Gwynfor.

Soms slaat het een generatie over heb ik wel eens gehoord. Noedel heeft genoeg sok in ieder geval, ik hoop dat hij aan zijn veulens ook goed sok meegeeft, gezien zijn pa verwacht ik dit wel een beetje O:)

Mijn veulen van 2011, vader Celtic. Ik kan niet echt een goede foto vinden waar haar sok op staat.
Een ander veulen van Celtic, Kelvin dacht ik, had als veulen echt al heel veel sok.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door cp112 op 18-02-12 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

flowerstreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 13:30

Jammer dat pablo er niet meer is hij verft ook veel sok

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 14:04

1 waarvan ik overtuigd bent dat ie goed sok doorerft is Tossy Go Go 8-) Sta daar soms echt van te kijken wat een sokken die nakomelingen hebben :wow: zeker als je weet wie de moeder is ;)

Bij de meeste andere hengsten zie ik dat toch veel minder overtuigend, maar dat komt misschien ook wel omdat je toch ook een behoorlijke groep nakomelingen nodig om er echt iets over te kunnen zeggen.
en verder idd de merries ook niet moet vergeten en als de meeste gedekte merries zelf ook al erg veel sok hebben dan is het toch lastiger om te "bewijzen" waar t vandaan komt.

Een andere waarvan ik denk dat hij toch ook altijd wel goed sok doorgeeft is Maestro :) Hij heeft al veel merries gedekt die zelf echt érg weinig sok hebben en dan is bij de nakomelingen toch opvallend duidelijk te zien dat deze heel vaak meer sok hebben dan moeders :j
Bij Ruari zie ik dat dan toevallig (nog) niet zo goed, maar die lijkt in veel dingen toch meer op moeders :+ ook de sokken lijken ontzettend veel op die van moeders (ook zelfde structuur enzo) maar zijn dus ook zeker niet minder dan die van haar :)

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 14:10

Ja het is een moeilijke materie hé de sokken. Sweety van mij heeft niet overdreven veel sok maar ook niet heel weinig een tussenmaatje. Ze is indertijd gedekt door St.Patrick een hengst die toch wel redelijk veel sok had vond ik toen. Daar is déclan uitgekomen en ik hou heef veel van mijn manneke maar als er 1 ding is wat ik heel jammer vind dan zijn dat zijn sokken. Of beter gezegd verlengde vetlokken meer is het niet.
Dus ik vermoed dat Sweety niet veel sok vererft dus een reden te meer denk ik dan om een hengst te zoeken die dit zeker wel doet.
Je hebt ook zo verschillende soorten sokken je hebt er die alleen vanachter halverwege t been beginnen en je hebt er die aan de knieen voor en achter al beginnen dat zijn meer de sokken kanonnen denk ik dan.
Als veulen zie je dit soms moeilijk en op de sites van de hengsten zie je bij de foto's van nakomelingen vooral veulen foto's waar ik dus weinig aan heb vandaar dit topic.

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 14:45

Guiness heeft zelf niet overdreven veel sok maar zijn veulens hebben ook altijd
veel sok :j Celtic heeft bij Elise idd veel sok doorgefokt van zijn andere veulens weet
ik het niet...

Ik blijf erbij dat het hebben van veel sok een mate van inteelt nodig heeft :j en dat dus daarom de
sokken langzamerhand verdwijnen!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:48

Van Celtic, Rob Roy en Taffy valt het mij hoofdzakelijk op :j
An Rua, bij die paar nakomelingen die hij heeft, ook overigens!

puur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 21:01

Ik moest eigelijk gelijk aan An Rua Denken na je omschrijving :)

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 21:13

Kijk even op www.moannamh.com daar kun je foto's van de tot nu toe 4 nakomelingen van An Rua vinden.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 21:13

O ja An Rua viel me ook meteen op :)) 8-) al is dat idd nog wel op basis v maar enkele nakomelingen.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 22:47

Ik ga met hengstveulen mee, en met het geen dat het een generatie over kan slaan.
mac ( evenals noedel vader drum) heeft voor een hengst niet veel haar.
Kijk ik na zijn 3 nakomelingen, dan ben ik over alle 3 dik teverden, ook qua maandikte

En dan kan ik die veulens ook weer naast elkaar leggen via moederskant

Katje heeft Ori (v lexx) en loesje (v mac)
beide veulens komen om in de manen, veel en dik. dubbele manenkam
sokken ook bij beide voldoende.
Gipsy ( v thunder)heeft sunrice en rain van thigor ( v O'malley) en summer van mac
de 2 eerste hadden beide volle manen en sokken mwaaa voldoende, summer die had alles ruim voldoende ook voor een merrie qua sok

het 3e veulen van mac, uit iduna kan ik niet vergelijken omdat dit iduna haar eerste kindje was.

leg ik die 3 nakomelingen naast fotos van papa opdezelfde leefdtijd, dan springt summer daaruit qua behang en manen, maar zowel loesje als houdini liggen net iets voor per sok op hun papa, qua manen idem als hem.

ik denk dat sweety x an ruan geneens zo een heel gek iets is

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 01:44

Ik moet eerlijk zeggen dat an ruan ook al vaak in mijn gedachte spookte ook omdat hij me een beetje aan Dyco doet denken. Maar ik ben echt nog van niks zeker ben me echt nog aant orienteren. Vind t echt tof dat jullie mee helpen op deze manier.

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 09:59

An Rua is zeker een goede optie.
Want hij geeft niet alleen mooie veulens maar onze An Rua x Pitalo heeft ook nog eens een geweldig lief karakter.
Hier is ie anderhalf jaar jong.
Afbeelding

Jayney

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 10:14

Misschien iets makkelijker als ik wat recente foto's plaats An Rua zijn nakomelingen,
Rav, (van 2010) foto van 2011 toen was hij 9 maanden (foto's van Monique @ Mero bokt) (eigenaar rav Myrddin op bokt)
http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 2577_n.jpg
Moeder van Rav is Zita --> (eigenaar Monique)
http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 5387_n.jpg

Izaira (van 2011) op de foto 5 maanden oud (foto's van Monique, tevens ook de eigenaresse van Izaira)
http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 6117_n.jpg
Moeder van Izaira is Kylie --> (eigenaar Monique)
http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 6236_n.jpg

Chum (van 2011) op de foto 8 maanden oud (foto komt hiervandaan zijn tevens ook de eigenaren --> http://www.facebook.com/wattlelanestables)
http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 1133_n.jpg
Moeder van Chum is Ashling (foto van Monique ook de eigenaar van Ashling, op de foto 2 jaar oud is dus een oude foto)
http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 3792_n.jpg

Erynn (van 2011) op de foto 5 maanden oud (foto gemaakt door Fred)
http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 5944_n.jpg
Foto van de sokken toen ze 7 maanden was:
http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 6961_n.jpg
Moeder van Erynn is Fenore --> (Eigenaar Diny @ Vasthi bokt) (foto gemaakt door Milou)
http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 7142_n.jpg
(Voor meer foto's van Erynn zie mij profiel )

Zo heb je een beetje meer beeld van de sokken

Edit: Post boven mij heeft de eigenaar van Rav zich al gemeld met een recentere foto :)
Laatst bijgewerkt door Jayney op 19-02-12 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 10:21

Jayney jij hebt goed je huiswerk gedaan ;)
maar Rav is wel van 2010 :)

Jayney

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 10:28

Myrddin schreef:
Jayney jij hebt goed je huiswerk gedaan ;)
maar Rav is wel van 2010 :)

Haha stom zat net zoveel verschillende dingen te zoeken en te doen dat ik per ongeluk 2009 en 2010 heb opgeschreven inplaats van 2010 en 2011, heb het aangepast :o

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 18:43

Ik heb van zowel Celtic als Tossy een nakomeling met beiden flink wat meer sok als de merrie. Dus daar kan ik het zeker mee eens zijn! :j

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 10:13

het blijft gokken idd,
van Maestro heb ik al nakomelingen gezien met zeer veel sok met name 1 merrie dan die mij echt paf liet staan
Celtic is hier al genoemd en An Rua
verder kan ik er zo snel niet echt bedenken, dikke manen en staart zijn meestal makkelijker te vererven vind ik
wat me bv ook opvalt is dat de hengsten die er echt uitspringen qua sok, vaak maar dunne maantjes en een dunnere staart hebben. de manen hebben meestal ook niet de neiging heel erg lang te worden.
ik denk dan bv aan een Moes, Bob The Blagdon, en wat verder van huis: Bullseye enz

fokkers in engeland zeggen wel eens dat je een merrie met een mooie hoeveelheid zijdeachtig recht behang moet kruisen aan een hengst met sterk krullende sokken of omgekeerd om de hoeveelheid van de hengst te behouden...maar denk niet dat het zo simpel is ;) :P

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 12:46

Toevallig die merrie die een aantal keren te koop heeft gestaan? Daar stond ik ook van te kijken namelijk :wow: De manen waren trouwens ook geweldig zo lang en gekruld =:)

Van die manen is me ook al eens opgevallen...

Dat zou idd wel makkelijk zijn als dat zou werken die "mix" van sokken :P Heb ik het wel verkeerd gedaan :+ allebei krullend := al zijn die van Say wel zijdezacht :))

Naja volgens mij blijft t toch erg gokken :+ al "Geloof" ik wel in het "verankeren" door een mate v inteelt :j
maar persoonlijk hou ik toch ook wel van (bio)diversiteit :o daarnaast heb je echt veel kennis v afstammelingen enzo nodig omdat je ook slechte dingen kunt verankeren enzo :\

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 13:05

Liza heeft krullige sokken en Celtic zijn sokken ook en daar is een veulen met veel sok uitgekomen :P Dus die theorie gaat hier dan iig niet op :P

Ik ben heel benieuwd wat Noedel meegeeft aan zn veulens. Hij heeft niet weinig ofzo maar lang niet zo veel als Drum.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 13:07

Drum is het levende bewijs van het feit dat het sokken-gen recessief is, helaas.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 13:08

Ja he, want hij had zelf echt megasokken!!! <3

Hier wel stijle sok x krullensok en dat gaf idd veel sok... :+ dus wie weet.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 14:02

ben het er niet mee eens hoor :n
als het echt zo simpel zou zijn, zou er ook geen probleem zijn om sokken te fokken, net zoals het geen probleem is om vosse paarden te fokken ;)
dan zou een paard zonder sok dat reeds generaties lang zonder sok gefokt is x een paard met veel sok ook resulteren in een paard zonder sok
toch hebben kruisingen vaak wel sok, al is het dan niet zoveel als de gesokte voorouder
ik denk dat sokken incompleet dominant of dus cumulatief recessief vererven, eventueel ook versterkt door andere genen (bv gen voor dunnere manen :)* ) dus dat de hoeveelheid sok bepaald wordt door heel veel verschillende genen/allelen. Hoe meer hiervan aanwezig, hoe meer sok.
dat verklaart veel beter waarom sok x sok niet noodzakelijk veel sok geeft, het hangt er maar net vanaf hoeveel geluk je hebt dat de juiste allelen worden doorgegeven aan de nakomeling van BEIDE ouders. heel veel hengsten (en dus niet alleen drum ;)) die zelf waanzinnig veel sok hebben, geven een gros nakomelingen die minder sok hebben en hier of daar een aantal die wél met hun vaderdier kunnen matchen.
inteelt/lijnenteelt kan volgens mij idd uitkomst bieden, omdat je dan sterke punten probeert vast te leggen en de kans dus vergroot op het doorgeven van de juiste genen.
genetica is en blijft statistiek en een kwestie van geluk, maar toch zul je zien dat de ene hengst/merrie meer zijn stempel drukt omdat soms het toeval bv wil dat bij de ene hengst de zaadcellen die veel genen voor veel sok dragen wat sterker zijn/sneller kunnen zwemmen bv enz

ik ben het ook niet met ariebren eens.
ja, levensomstandigheden kunnen zeer zeker van invloed zijn op het uiterlijk, maar qua genetische verankering is het nagenoeg onmogelijk dat wij hier al zo snel, na amper pakweg 3 generaties al wijzigingen hebben in de erfelijke aanleg qua sokken omdat we onze paarden minder natuurlijk houden
in de natuur is het idd op termijn zo dat bepaalde mutaties de kans krijgen zich te manifesteren omdat zij nut hebben om de overlevingskansen te vergroten. maar wij willen eigenlijk juist gericht fokken op veel sok, dus automatisch is dat dan een mutatie die niet zomaar verloren zal gaan