[TI] engels stamboek of vervangen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

bianca23

engels stamboek of vervangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 21:51

hoi
ik heb bij mijn tinker een engels stamboekje erbij, dus ook niet mijn naam bij de eigenaar! (ben echt de eigenaar hoor...)
maar hoe hebben jullie dat?
ik weet dat je je naam er gewoon bij kan worden gezet via het tinkerstamboek maar dan hou ik een engels stamboek, is dat een probleem?
en als ik een nederlands stamboek wil dan moet ik lid worden van de tinkerstamboek en job keuren bij een keuring! hoe werkt zo"n keuring? en wat kan ik met een nl stamboek meer als bij een engels??
ik heb hier werkelijk geen verstand van dus ik dacht zal hier de vragen eens stellen!
in ieder geval vast bedankt voor het lezen.

groetjes bianca

snowdon

Re: engels stamboek of vervangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 22:04

Welke engelse organisatie heeft het paspoort uitgegeven? Dat zou je terug moeten zien op de voorkant als het goed is.

bianca23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 22:17

uhm dat weet ik zo niet uit me hoofd!! het is een lichtblauwe kaft mischien helpt dat??
zal morgen gelijk kijken.

traveller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 23:09

Een engels paspoort wordt niet zomaar vervangen, de meeste paspoorten zijn nl correcte identificatie documenten. Het enige wat wel van belang is,is het paard op jou naam te zetten, dit is een aanpassing in het huidige paspoort. In de nabije toekomst wil de overheid alle paarden op nederlands grondgebied geregistreerd hebben. Met je paardje naar de keuring is gewoon een leuke ervaring en op de keuring zal een jury een exterieur beoordeling geven. Als je met een paard naar een keuring wil wordt inderdaad een lidmaatschap gevraagd. Voor een tenaamstelling, dus overschrijving in het paspoort is geen lidmaatschap vereist. Hoe en wat betreffende een keuring is terug te vinden op de websites van de betreffende stamboeken.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 12:38

Als je je merrie bij het NSvT (bijv) inschrijft en op naam laat zetten dan stuur je het paspoor teven op. Plakken ze een sticker erin met jou als eigenaar en klaar.

Paspoort wordt niet vervangen.

Ik denk dat je een zelfde paspoort hebt als ik, zo'n lichtblauw boekje?

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 14:23

Ik heb die ook, alleen die van mij lijkt lichtgroen, maar denk dat het hetzelfde is. Zo'n uitklap dingetje. Ik volg dit even. Bij mij staat er namelijk in dat wanneer het paard van eigenaar wisselt, dat het paspoort dan terug moet naar Engeland om het door te geven. Ben bang dat ik hem dan niet meer terug krijg :=

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 14:24

een paspoort op naam zetten is nog wat anders dan ergens inschrijven he ;)

om een paard in een stamboek te laten inschrijven/registreren, moet het eerst bij dat betreffende stamboek opgenomen worden. hier zijn uiteraard kosten aan verbonden en je moet ook lid zijn/worden
als ik het goed heb, wordt het paard dan ook meteen op je naam gezet

om een paard alleen op naam te laten zetten, moet je geen lid worden, meestal is het voor niet-leden iets duurder dan voor leden
ik weet zelf alleen niet hoe het zit als je een paspoort van een buitenlands/ander stamboek op naam wil laten zetten dan waar het paard geregistreerd staat (en dus je paard niet wilt laten opnemen in het stamboek waar je naamomzetting vraagt)? mag elk stamboek dat zomaar doen dan of moet dat gebeuren door de instantie waar het paard geregistreerd blijft/staat?

Lid worden houdt in dat je een stamboekblad krijgt en kan deelnemen aan dingen die het stamboek organiseert (keuringen, wedstrijden enz).

Je paard laten opnemen in een stamboek verplicht je niet tot het deelnemen aan keuringen. Dat kan en mag op termijn uiteraard wel. Naar een keuring gaan is leuk :D en kan ook een waardeverhoging van je paardje inhouden.

Ik persoonlijk zou lid worden bij een stamboek en m'n paard er laten opnemen, nu de stamboeken nog open zijn. En al dan niet laten keuren voor een premie.
Mocht je het paard later willen verkopen, heb je meer aan een 'binnenlands' stamboekpaard, volgens mij.

Laat anders even een dierenarts ofzo je paspoort nakijken. De meeste paspoorten zijn wel geldig, er moet oa een beschrijving van de uiterlijke kenmerken van je paard instaan en plaats voorzien zijn voor zijn entingen.

bianca23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 21:00

het stamboek is een ped ID (en dit stukje ga ik fout schrijven) equine.
het is wel een geldig boekje volgens de dierenarts! alleen geen hollandse.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:08

Staat er ook nog een stamboek vermeld in het boekje ??
Of is dit een algemeen paspoort, net zoals in nederland de paspoorten via het PVE ?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:26

Die heb ik dus ook. Staat bovenaan Horse Passport en onderaan Pet ID equine met daaronder from pet works.

Mijn merrie heeft er dus zo een en heb haar bij het NSvT gewoon over laten schrijven op mijn naam. Geen probleem :)