Ik heb Diesel gekocht op zijn geboorte dag, 17 mei 2006.
Tinker ruin.
Diesel is weeral vijf jaar bij mij en ik kan je vertellen, hij is een schat!
Maar...
Met pijn in mijn hart heb ik besloten om Diesel te verkopen.
Het doet me echt ontzettend veel verdriet, maar ik wil het beste voor het paardje.
Ik heb zo vreselijk weinig tijd voor hem.
Hij verdiend gewoon veel meer en veel beter.
Gisteren heb ik weer een ritje met hem gemaakt, maar ondertussen stond hij weeral 8 dagen stil.
Hij barst van de energie en werkt zo vreselijk graag voor je.
Het liefste zou hij elke dag gereden worden!
Ik heb Diesel, met behulp van, zelf ingereden en alles zelf geleerd.
Alle basisdingen kent hij, maar dressuur en springen heb ik eigenlijk nooit gedaan.
Puur en alleen omdat ik daar zelf niks aan vind.
Het rijden in een binnen- of buitenbak bevalt mij gewoon niet.
Diesel kent het wel hoor, daar niet van, heb het regelmatig met hem gedaan, maar ik rijd gewoon veel liever door de polders, over de stranden, door de zee, door het bos enz enz.
En volgens mij doe ik daar Diesel ook veel meer plezier mee dan rondjes rijden in een saaie bak..
Hij is een allemans vriend.
In totaal is hij al bereden door 5 verschillende mensen (valt eigenlijk nog wel mee in die vijf jaar tijd he?) en dat is allemaal super goed gegaan.
Hij geniet er zo van om mee naar buiten te mogen.
Maar té lang stil staan is gewoon niet goed voor hem.
Daar krijgt hij zoveel energie van en dus ook veel kracht.
Diesel is 100% bomproof en vindt werkelijk niks eng.
Natuurlijk schrikt hij wel eens, maar Diesel gaat eerder stok stijf stil staan dan dat hij er van door gaat (gelukkig!).
Ook de trailer is hij gewend, voor het geval hij eens ergens mee naar toe zal moeten.
In de zomermaanden staat Diesel samen met een andere tinker ruin 24/7 buiten op de wei.
In de wintermaanden staat hij alsnog elke dag op de wei, maar snachts staat hij op stal.
Hij heeft altijd overal beschikking over vers drink water (uit een cement ton) en zodra er niet voldoende gras meer op de wei staat, krijgt hij hooi bijgevoerd.
Verder krijgt hij eigenlijk niks gevoerd van mij.
Alleen na het rijden een klein handje brokjes ter beloning.
That's it.
4 Keer per jaar ontworm ik Diesel zelf, 2 keer gewone ontworming en 2 keer ontworming + tegen lindwormen.
1 Keer per jaar wordt hij ingeent door de dierenarts (van de Vijver uit IJzendijke).
1 Keer per jaar komt de tandarts (Marieke Smolders uit Waterlandkerkje), tevens controleert ze dan altijd of zijn bit/hoofdstel enz nog goed zitten.
De hoefsmid, Tom Roosink uit IJzendijke komt wanneer het nodig is.
In de zomermaanden staat Diesel op ijzers en in de wintermaanden staat hij zonder ijzers.
Hij heeft hele sterkte hoeven (ik rijd wel altijd en overal in de berm) en daardoor kan hij in de winter heel goed zonder ijzers, omdat je dan ook minder rijd dan in de zomer.
En zo kunnen zijn hoeven dan weer eens helemaal lekker 'heel' groeien!
Ook laat ik 1 keer per jaar zijn zadel nakijken door De Kroo, om te zien of hij nog goed en correct ligt.
En 1 keer in de twee jaar komt de osteopaat, Anouk Koole, hem eens helemaal goed los maken (dat vind ik belangrijk).
Diesel is helemaal gezond.
Hij heeft 1 mankementje en dat is dat hij te soepele kniebanden heft.
Diesel moet steun vinden op zijn spieren, maar in plaats van dat te doen, doet hij dit op zijn knie banden.
Dit kan helemaal geen kwaad, maar voor de zekerheid lat ik 1 keer in de 2 jaar de osteopaat komen om het eens na te laten kijken hem lekker los te maken in zijn rug.
Beweging is dus belangrijk voor Diesel, want zonder beweging wordt zijn 'probleem' erger, omdat hij daardoor niet genoeg spieren krijgt voor zijn steun.
Maar te vaak rijden is ook niet goed, want dan belast je hem te veel.
Ik heb hem een lange tijd om de dag gereden en dat ging prima hoor.
Eigenlijk houd ik er helemaal geen rekening mee en ondervind ik geen problemen.
Maar het is wel handig om te weten natuurlijk!
Hij is gecastreerd op 13 april 2007 en ik ben begonnen met inrijden op 3 september 2008.
Zijn verdere gegevens qua ouders weet jij natuurlijk allemaal al.
6 Juni 2010 ben ik met hem naar een clinic schriktraining geweest bij de, ook dit is allemaal goed verlopen.
Ook heb ik een paardenverzekering voor Diesel en deze is eventueel natuurlijk over te nemen.
Ik ben er echt kapot van.
Diesel is mn alles.
Maar ik wil het beste voor het beestje.
3 Jaar geleden liep ik ook al een poos met de gedachten rond om hem te verkopen en nu dus weeral.
Ik ben nu 18 jaar, rond dit schooljaar mijn school af en ga dan op zoek naar vast werk.
Ook heb ik er nu een huishouden bij, we hebben een hondje, een katje en 4 gerbils.
Wie weet komen er in de toekomst wel kindjes en misschien wel een koophuis (ipv het huurhuis waar we nu in wonen).
Hij past gewoon steeds minder in het plaatje.
Het begin zal moeilijk worden.
Ik zal Diesel gaan missen.
Ik zal verdriet hebben.
Maar daar zal ik dan gewoon even door heen moeten bijten.
Heeft iemand nog tips voor mij??