[TI] stampen,jeuken van sokken in de zomer

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dribbelkont

stampen,jeuken van sokken in de zomer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 18:29

Zoe heeft zomers toch vaak jeuk in de sokken en dacht dat het mijt was van een ander paard op stal maar nu staat ze samen met dat jeukerig paard in paddock en zoe krijgt geen jeuk nu
dus moet niet aan het paard liggen

nu ben ik gaan denken wat veranderd er zomers

weiland(hebben speciaal arm paardengras)
als ze nieuw gras krijgen krijgt zoe al 1 a 2 dagen eerst het grasmasker om
en warmte en vliegjes

hebben meer tinkers dit door dikke sokken en broeien in de zomer
en hoe zou ik het voor haatr het meest kunnen verlichten dat ze zo weinig jeuk heeft in de sokken alle tips kwa verzorging,voer is welkom

zit te denken aan voergezond.nl

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 20:33

Bij stampen denk ik toch meteen aan mijt hoor... even 2 x (met tussentijd van 10 dagen) in de Sebacil en hier is het dan weer voor tijden over...
Kan natuurlijk ook andere oorzaken hebben, maar mijt is wel de meest voorkomende bij sokkenpaarden...

lis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 20:37

Het enige wat bij mijn fries werkte toen hij zo'n jeuk had was helaas zijn complete sokken afscheren. We zijn toen gaan wassen met speciale shampoo voor mok en hij heeft er nu geen last meer van en geweldig mooie lange sokken.

Ik vond de keus afscheren makkelijk gemaakt. Jeuk is verschrikkelijk en al helemaal als hij niet kan jeuken als ik aan het rijden ben

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 23:36

Mijn tinker heeft meer jeuk en stampt meer in de winter.
Vorige week ook zijn sokken afgeschoren en gewassen met speciaal goedje gehaald bij de DA.
Nog een paar dagen wachten en dan moet ik het nog een keertje ermee wassen, hoop dat het dan over is.
HIj wordt gek van de jeuk!

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 10:54

sebasil werkt dus niet dat is het hem juist.

heb haar meerdere malen bahandeld

met tussen possis van 7 dagen en werd niet beter.
nu de winter en jeuk vrij

dus moet geen mijt wezen want had ze nu nog jeuk moeten hebben .

het is zo wazig vindt ik

wat er anders is van zomer en winter

vliegjes,warmte,gras dus denk dat het dan door ook aan moet liggen maar hoe kom je daar achter als het daar aan ligt en hoe ik het er het beste mee om kan gaan in de zomer?

ze staat op marstall faser light
krijgt nooit brood,fruit,groentes puur haar faser light en 2 stukjes lijnsnack

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 13:10

Hoe gebruik je de Sebacil dan? ;)

Vervelend, jeuk is zooo erg! En anders een keer een VA naar laten kijken...

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 14:33

Hmm heb toch al genoeg gehoord en gezien maar heb er nog nooit van gehoord alleen in de zomer jeuk in sokken?! :o? Tegen mijt zou idd sebacil toch goed moeten werken }> (mits goed gebruikt idd)

Doe je misschien nog meer anders? Buitenrijden in stilstaand water misschien? daar heeft say namelijk ook keer jeuk van gekregen :o nu let ik er meer op in welke plas we gaan spetteren en voor de zekerheid spuit ik haar benen/ sokken ook nog eens extra goed uit als ik thuiskom :)
Spuit haar zowiezo eigenlijk altijd af in de zomer :) Dat zweet gaat ook maar kriebelen dus lekker ff de slang erover 8-)

O en/ of misschien kun je ook eens olie met zwavelpoeder proberen? dat wordt in land van herkomst ook veel gebruikt :)
http://www.sussexcobs.co.uk/pigoilandsulphur.htm

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 15:40

kwa gebruik moet ik even op flesje zien maar volgens mij 10 liter water op 10 ml sebasil
zal vanmiddag even zien en dan tussen 7 en 10 dagen moest ik het herhalen
sokken worden helemaal in emmer gedaan en 2 min goed inweken en dan uit de emmer halen.

zoe is nog niet fanetiek met rijden mar als ze gereden werd werd ze goed afgespoeld.

vindt het ook erg vreemd waarom de jeuk nu voorbij is
heb de sebasil goed gebruikt en zelf versterkte versie want was eerst 10 liter water op 20 ml sebasil
maar hielp niet toen 10 ml maar helpt zomers dus ook niet.

als ze van het zomer w heeft ga ik een afkrabsel van huid onder de sokken laten onderzoeken en bloed af laten nemen.
wil echt weten wat haar belemmerd zomers.

je heeft een houten balk in de midden van haar boxvloer liggen (zodat het stro netjes achter blijft) heeft een hele grote box namelijk en daar schurt ze dan in de kootholte aan.makkelijk zon plank maar zo an ik ook zien of ze jeuk heeft ja op nee
ze schuurt geen manen af hoor maar staart wel wat en kom ik aan manen dan jeukt het wel beetje.
Laatst bijgewerkt door Dribbelkont op 28-11-11 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 15:42

staat ze zomers vaak op droog wit zand. Mijn oude merrie deed altijd vreselijk stampen als we van het strand kwamen. Ze had ook geen mijt maar kon waarschijnlijk niet tegen het kribbel zand.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 15:46

ze is veranderd van opfok in Gelderland naar friesland

je zou denken dat ze hier minder snel last van jeuk zou hebben als daar want is daar veel heftiger kwa vliegen en warmte .
ze stond daar om leemgrond en hier op kleigrond maar merk dat warme dagen dat ze jeuk krijgt.

haar moeder overigs had hier in friesland geen jeuk
maar heb haar toen verkocht aan mensen waar zoe in opfok kwam en had daar wel jeuk dus moeder is wel wat gevoelig voor jeuk.

ik weet het ook niet meer....zo vreemd

daniweerd

Re: stampen,jeuken van sokken in de zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 19:47

Bij mij heeft Sofie ook jeuk in haar sokken met name als ze nat en vies zijn van het zand, of
idd van het droge zand, ze stampt dan ook behoorlijk, vorige week voor de zekerheid met Sebacil
gewassen maar dat helpt bij haar ook niet :n

SulJinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 23:40

Die van mij stond vorig jaar zomer ook te stampen. Sinds ik gestopt ben met het voeren van appels, wortels, kuil en eiwitrijke en suikerhoudende meusli en brokken, heeft hij nergens meer last van. Bij die van ons was het teveel eiwit en/of suikers.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 06:54

ze krijgt al geen fruit,groentes, eiwitrijk voer sinds dec 2010
staat op eiwitarm paardengras.

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 09:08

Bij Sofietje zijn appels en wortels etc ook taboe!

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 09:00

ikheb als laatste maal ander voer besteld ik las goede verhalen over healty herbs
en zomermaanden krijgt ze itchexit erbij en in de winter de drainmix
we gaan zien hoe ze het erop gaat doen .anders ga ik verder met afkrapsel en bloedonderzoek.

Becs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 13:32

Heb je al eens een detoxkuur geprobeerd. Ik zou bij het voer ook goed opletten met het percentage melasse, mijn kwpn'er kreeg ook altijd verschrikkelijke jeuk in de zomer, hij had dan wel geen sokken, maar schuurde alles eraf wat er af kon. Ik ben dus gestopt met brood, wortels, appels en dergelijke en hij heeft toen de detoxkuur van equifyt gehad. Verder ben ik toen ook overgestapt naar het equifyt voer. Hier reageerde hij erg goed op.
Mijn tinker krijgt dit voer nou ook omdat ik niet wil dat zij enige kriebels gaat vertonen.

succes in ieder geval!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 13:41

google eens op chronisch progressief lymfeoedeem
komt meestal voor in combi met mijten (maw: paard heeft regelmatig wel eens mijten, maar hoeft dat na behandeling niet constant te hebben), maar de huid is wel kwetsbaarder, en iedere kleine irritatie zorgt voor jeuk en open wondes

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 13:42

Becs schreef:
Heb je al eens een detoxkuur geprobeerd. Ik zou bij het voer ook goed opletten met het percentage melasse, mijn kwpn'er kreeg ook altijd verschrikkelijke jeuk in de zomer, hij had dan wel geen sokken, maar schuurde alles eraf wat er af kon. Ik ben dus gestopt met brood, wortels, appels en dergelijke en hij heeft toen de detoxkuur van equifyt gehad. Verder ben ik toen ook overgestapt naar het equifyt voer. Hier reageerde hij erg goed op.
Mijn tinker krijgt dit voer nou ook omdat ik niet wil dat zij enige kriebels gaat vertonen.

succes in ieder geval!

heb je wat meer info over die detoxkuur?

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 13:50

melasse krijgt ze al dik 1 jaar niet meer
krijgt geen brood,fruit,groentes
alleen haar faser light heeft ze gehad en zit geen melasse in

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 14:03

het het gelezen maar denk niet dat zoe dat heeft.
ga eerst voer voergezond proberen en lees dat vele jeukende paarden minder jeuk hebben
en anders afkrabsel en bloedonderzoek.

Becs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 19:11

SulJinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 22:11

Wij voeren op het moment Flexible Move van Hipro en verder alleen hooi, dat gaat hartstikke goed!
Laatst bijgewerkt door SulJinty op 20-12-11 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 22:15