[TI] Tinker op wedstrijd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sannie275

Tinker op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 22:35

Hoi hoi,

Ik ben benieuwd wie met zn tinker op wedstrijd gaat en hoe daarop gereageerd wordt. Zowel door andere ruiters als jury's en dergelijke, hebben jullie nare ervaringen? Ik zit te twijfelen om volgend jaar een aantal keer te starten maar heb veel gehoord dat veel mensen negatief zijn als je met je tinker een wedstrijd wil rijden. Ervaringen? :)

Caily

Re: Tinker op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:37

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:38

Gewoon lekker starten, als je goed rijd kan een jury niet om je heen zeg ik altijd maar. :)
En tuurlijk, iedereen zn smaak, ik vind ook niet alle paarden mooi. Maar gewoon lekker gaan, is ook voor je eigen plezier :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:38

Als je opvalt kan een voordeel en een nadeel zijn, maar allebei heb ik liever dan de middenmoot zijn :o
*Ben nog nooit met een Tinker gestart trouwens, nog 2 jaar geduld... *

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:40

Ik rijd sinds dit voorjaar officiele wedstrijden.
Over het algemeen zijn de reacties vrij normaal. Meeste juryleden jureren gewoon naar hetgeen wat ze zien en zijn niet bevooroordeeld t.o.v. koudbloeden.
Maar zo heel af en toe kom je mensen tegen die op je neerkijken of juryleden die bij ieder onderdeel die je rijdt 1 punt eraf trekken omdat je toevallig met een Tinker rijdt. Helaas kun je dit niet voorkomen.

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:41

Je zal waarschijnlijk meer doorzettingsvermogen nodig hebben als iemand op een kwpner met gangen a la Totilas maar verder tja als je er maar lol in heb zeg ik altijd :)
Denk dat er tot nu toe genoeg mensen zijn die met veel plezier hun tinkie uitbrengen dus ja vooroordelen hou je altijd.

sannie275

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 22:41

T is ook niet zo dat ik helemaal niet durf ofzo, maar vind het ook weer niet zo'n fijn gevoel als je wel vaak afgekraakt wordt, nou heb ik wel meer een 'dressuurtinkertje' die er wat meer op gebouwd is, maar anders blijf ik wel lekker thuis rijden, haha ;) Maar als ik ga neem ik denk ik ook vaker de dagen van de NSvT mee, lijkt me wel leuker :)

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:42

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:44

Ben inmiddels met 2 tinkers gestart en nummer 3 en 4 komen daarbij in 2012. Mijn ervaring op de reguliere wedstrijden is niet anders dan met een warmbloed. Natuurlijk heb je jury's waarbij een tink niet de voorkeur heeft, maar ik kom zelden er 1 tegen die er echt een hekel aan heeft en waar je dit dan ook terug zou kunnen zien in de punten. En andersom gebeurt het ook wel eens, dat je een jury hebt die verhoudingsgewijs iets te enthousiast is.
Conclusie, lekker gaan starten, genieten, goed je best doen en als je je punten rijdt, heb je het goed gedaan. En krijg je ze niet, dan eerst kijken naar je eigen verbeterpunten en niet meteen gaan vloeken op de jury ;)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:45

Nee joh, wel een beetje zelfvertrouwen hebben hoor, en doorzettingsvermogen, anders red je het echt niet.
Anders lekker onderling af en toe wat mee pakken :)

Ik weet dat ik vroeger de B echt amper doorkwam, maargoed, als ik terugkijk zou ik mezelf ook nooit een wp hebben gegeven met mn allesbehalve netjes lopende stinker :))
Trainen trainen en doorzetten, beide.

De L2 vlogen we door met heel vaak 1ste prijzen, zo onwijs makkelijk, ineens sloeg bij haar de knop om en ging ze echt fijn lopen, en dan win je ook gewoon van de mooie sjiekere pony's, het gaat niet alleen om het plaatje, het zal je best helpen, maar het uitvoeren van alles moet goed zijn.
Maak je niet te druk, lekker gaan rijden! Rijden genoeg tink's in de sport!
Ik rijd ook met mn kwpn in de sport, en ik krijg toch echt meer punten met mn tinker hoor, maar die is gewoon ook net ff meer ervaren met de dressuur :)

En anders kun je altijd gaan springen :))

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:46

sannie275 schreef:
T is ook niet zo dat ik helemaal niet durf ofzo, maar vind het ook weer niet zo'n fijn gevoel als je wel vaak afgekraakt wordt, nou heb ik wel meer een 'dressuurtinkertje' die er wat meer op gebouwd is, maar anders blijf ik wel lekker thuis rijden, haha ;) Maar als ik ga neem ik denk ik ook vaker de dagen van de NSvT mee, lijkt me wel leuker :)

Op onze wedstrijden ben je vanzelfsprekend van harte welkom :j En inderdaad heb je in Leusden (supertof ook!), Grave, Oost-Voorne etc. diverse tinkerdagen. Als je dus wilt debuteren en je geen vreemde eend in de bijt wilt voelen is dat natuurlijk een prima mogelijkheid. Desnoods begin je onofficieel en vraag je pas als het lekker loopt een startpas aan.

tinka__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 00:29

Ik zou lekker starten met je tinker! Af en toe heb je wat doorzettingsvermogen nodig, maar dat komt wel goed.
Ik ben dit jaar gestart. Even lastig begin, maar toen we de smaak te pakken hadden ging het eigenlijk best fijn. Het is vooral belangrijk dat je zelf trots op je tinkertje bent, en maak je niet te druk om wat er om je heen rijd op wedstrijd. Want ook met je tinker kan je de 'dressuurpaarden' eruit rijden.
En wat betreft jury's er zullen natuurlijk jury's zijn die er minder van gecharmeerd zijn, maar er zijn ook jury's die je juist extra waarderen. Gewoon genieten!

sophiatinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 08:40

ik rijd met mijn tinker 1.42m bij de paarden, het werkt bij dubbel op omdat het een koudbloed en een d pony is.maar merk er eigenlijk weinig van. in de 4 jaar dat ik wedstrijden rijd ben ik nog maar 1 keer niet eens geweest met de jury. ik rijd eigenlijk altijd tussen de sportpaarden.
kijk anders eens op mijn site, dan kan je zien dat tinkers veel kunnen
www.mytinkermorrigan.nl

sannie275

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 20:41

MelanieB schreef:
En anders kun je altijd gaan springen :))

Haha, die van mij vindt dat écht geen zak aan, rijd ik er heen 'nee he, wéér zo'n ding' en draaft of slentert erover, haha. De ander is juist iets té enthousiast, haha :P

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 00:09

Ik heb helemaal geen rare ervaringen. Vorig jaar misschien op het NK toen de Amerikaanse jury vroeg wat voor ras ik reed en dat ze die niet hadden in Oklahoma. Later gaf hij een compliment dat we het netjes deden. Moet ik er wel bij zeggen dat ik western wedstrijden rij.
Maakt het jou uit dat je een tinker start?
Ik heb vaak eerder het idee dat het tussen de oren van de ruiter zit dan van de jury..

StuiterBall

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 00:12

jahoor! in de WC kreeg ik van de jury te horen hoe mooi het wel niet was als ie middendraf deed met z'n sokken. Dikke 8 en met 189 2e geworden

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 22:53

ook ik ben vorige maand gestart met mijn tinker en heb uit 3 wedstrijden 7 punten dus mag niet klagen.
je hebt er wel jury s tussen maar dat hou je toch...
laatst had ik er ook zo een...over het algemeen rij ik tussen de 189 en 196 punten en had die wedstrijd in de eerste proef 194 punten...echter de 2e proef een jury die naar horen zeggen niet gecharmeerd is van koudbloeden en mij 169 punten gaf...ging nergens over want hij liep echt niet slecht....maarja daar moet je maar om lachen en snel vergeten. ik weet zelf wel beter.....maar het weerhoud mij er niet van door te gaan :-)

sannie275

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 23:06

Oke! Ik hoef helemaal niet ieder wedstrijd punten te rijden hoor :) Maar heb ook wel eens gehoord dat je bijvoorbeeld met losrijden ook veel opmerkingen krijgt, een paar maakt niet zo heel veel uit, maarja :)

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 23:23

Oh nou ik heb nog geen opmerkingen gehad hoor...
Een keer vroeg de ringmeester wat voor ras ik reed...

Heb ook wel mensen gehoord die voor hun sokken gereden werden als ze op een tinker meereden maar dan hebben ze aan mij een verkeerde want ik heb net zoveel recht op het normaal losrijden als een ander... :o

Ik moet zeggen het is wel kicken als je dan boven aan het klassement eindigd hoor!
De laatste wedstrijd 2 weken terug werd ik in de 2e proef 2e van de 27!! dat was echt lachen, dan kunnen ze nog zoveel over je zeggen.... :D

Morgen mag ik weer starten dus ben benieuwd...wel zelfde locatie als laatste keer en ook weer een selectie wedstrijd dus een beetje dezelfde tegenstanders als de vorige keer...

tinkie45

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 09:48

ook ik vind dat je gewoon moet gaan starten.
Mariska en Destiny zijn 3 1/2 jaar begonnen met de dressuur, in 2 1/2 jaar zaten ze in de M1.
nu is er voor hun ook een tijd aangebroken, dat er niet veel of helemaal geen WP worden gereden.
Maar mariska zegt altijd , als ik er zelf een goed gevoel over heb, is het super gegaan ook al heb ik 164 punten ofzo.
het is toch een hobby en je doet ervaring op op diversen terreinen.
Veel Succes

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 10:03

TS, ga lekker wedstrijden rijden als jij dat wil. Het maakt niet uit met wat voor paard je start, er zullen altijd mensen zijn die op je neerkijken. Rijdt lekker wedstrijden voor jezelf, niet voor een ander. Tinkers zijn hardstikke stoer en als je idd kijkt op bokt, naar alle wedstrijdtinkers, dan is het maar weer eens even bewezen dat ze echt niets onderdoen voor een warmbloed. Denk niet aan alle mensen die op je neerkijken, denk aan die naar je opkijken. Zullen er meer dan genoeg zijn die het hardstikke stoer vinden. En qua jury... what ever. Rijd de proef voor jezelf. Zorg dat jullie er plezier in hebben. Er zijn hier op bokt tinkers waar de helft van de warmbloedjes "U" tegen zeggen! Gewoon ervoor gaan als dit is wat je wil doen. Hoofd omhoog en gaan met die banaan! TinkerPower!

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 16:17

Vandaag hadden we een jury in proef 2 die ene koudbloed wel wist te waarderen en daar ook nette punten voor gaf...en beloonde ons met 211 punten...en werden 4e van de 21...

dat zijn dan weer de leuke wedstrijden :-)

eye4cobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:56

onze dochter is vorig jaar gestart met onze tinker dame met dressuur wedstrijden.
Van te voren kregen we van de 'gewone ' wedstrijd paarde mensen te horen
dat we er op afgerekend zouden worden,te starten met een irishcob
maar na haar 1 ste wedstrijd kreeg ze zelfs een compliment van de jury dat ze zo'n leuke tinker had. _/-\o_
ze was toen ook als 1 ste geeindigd en had de chique kwpners achter zich gelaten...

Dus wil je starten..ik zeg GEWOON DOEN. +:)+
lekker je best doen ..doe het voor jezelf,de ervaring en gewoon de fun !

ze heeft nu meerdere wedstrijden gereden ,heeft al lekker wat winstpunten en is niet lager uitgekomen als 2de .
eigenlijk zouden ze een extra puntje moeten geven op verzorging want een wit paard en witte sokken wit te houden is mega veel werk ! ;) :j

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:08

Ik ga mee met eye4cobs: GEWOON DOEN!

Ik heb Tirzah tot nu toe 3x gestart, op 'gewone' wedstrijden en heb nog geen negatieve reacties gehad. Mensen vinden het een leuke, lieve pony en ze complimenteren me vaak dat ze zo mooi wit is.

Probeer juist de overtuiging los te laten dat jury's vooroordelen hebben, meestal is er een andere reden voor lage punten. Een koudbloedje loopt sneller op de voorhand dan de meeste dressuurpaarden en zo zijn er nog wel een aantal dingen waar je met je Tinkie gewoon extra aandacht aan moet besteden. Probeer punten te scoren op bijvoorbeeld het rijden van nette overgangen. De jury de schuld geven is makkelijk, maar zoek de fouten vooral bij jezelf. Mijn laatste proefje vond ik zelf echt super gaan, maar daar was de jury het helaas niet mee eens. Ik kijk dan gewoon naar het commentaar en probeer verbetering te boeken, maak van die 4 volgende keer een 5, dat scheelt toch weer.

Ik ben zelf het gezanik van mensen met koudbloeden op wedstrijd eigenlijk een beetje beu. Zo was ik laatst met een vriendin mee groomen op wedstrijd in de L2 en er ging na haar een Fjord de ring in. Dus ik zei "Oh leuk, ik ga even bij die Fjord kijken." Ik vind het namelijk altijd leuk om een koudbloed in de ring te zien. Daarna hoorde ik ze bij de trailer luidkeels klagen "Ja en dat meisje dat kwam kijken naar je koudbloed om je uit te lachen, dat vond ik echt gemeen en blablabla..." Dat vind ik gewoon zoiets stoms, waarom zou iemand het meteen negatief bedoelen als ze naar je koudbloed komen kijken. Zij had ook slechte punten (naar mijn mening helemaal terecht want het beest was niet vooruit te branden en wijken was gewoon een schuin lijntje lopen) en dat was ook de schuld van de jury.

Of toen ik zelf laatst een slechte proef neerzette en een meisje met een haflinger die nog onder mij eindigde kwam bij me klagen dat het toch wel opviel dat de jury een hekel aan koudbloeden had. Ik wist zelf al voordat ik mijn punten kreeg dat het niet veel zou zijn en iedereen die haar had zien rijden bevestigde dat haar proefje ook niet goed ging, dus ik kwam helaas voor haar niet bij haar de-jury-heeft-een-hekel-aan-koudbloeden-clubje.

Laat je niet meesleuren in dat negatieve gedoe, dat de jury vooroordelen over koudbloeden heeft is zelf ook een vooroordeel. Daar moet je bovenuit stijgen. Train je paard zo goed als je kan en laat mensen versteld staan. Veel succes!!!

xxconchita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 17:30

heee,
naja , ik ging ook met een tinker en ik kreeg erg comentaar.. 'van ja ga weg met die koe ', ik moest uit de in rij bak omdat haar paard was voor 'koeien' dus heb erg negatief comentaar gekregen (helaas ) maar alles is veder opgelost ! en die mensen hebben hun excuuses aangeboden (erg fijn !!)
je moet gewoon gaan ik ga ook gewoon , kwestie van negeren !!!