[TI] aankoopkeuring door dierenart ja? of nee?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

bianca23

aankoopkeuring door dierenart ja? of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 08:54

hoi
ik ga een leuke tinker kopen en nu vroeg ik me af, hoe hebben jullie dit gedaan?
je eigen dierenarts mee genomen voor een aankoop keuring of niet?
waarschijnlijk koop ik een tinker bij een stal/stoeterij die betrouwbaar is, alles wat ik lees over die stal is dat het goede mensen zijn en dat ze eerlijk zijn.
ik twijfel hier zelf over want bij mijn vorig paard heb ik het wel gedaan (moest wel want de prijs was ook hoger) maar heeft ook geen nut gehad want heb hem 6maanden gehad en toen had hij erge mate kising spines.
dus nu heb ik zo iets van je kunt er toch niet in kijken!!!
vraag me dus af hoe doen jullie dat???
alvast bedankt.
groetjessss bianca
ps: super leuk hier op het forum veel informatie hoop dat deze vraag nog niet gesteld is kon hem niet vinden ertussen.

nolanlover

Re: aankoopkeuring door dierenart ja? of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 08:55

Dan zou je hem dus röntgenologische moeten laten keuren.... Kost alleen wel wat meer..

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 08:58

Altijd doen! Er kan een hoop mee naar voren komen en als je idd meer wilt zien dan röntgenlogisch keuren.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 09:01

Ja hoor, je kunt er wel in kijken ;) met een röntgenologisch keuring. Je kunt i.o. ook foto's van de rug laten maken. Je kunt tegenwoordig van alles uit de kast trekken om een zo volledig mogelijk beeld te krijgen. Kost wel wat. Er zijn heel veel topics over dit onderwerp, ik zal eens voor je kijken.

[TAO] aankoop keuring

[TAO] ik wil niet weer een miskoop van een pony , Tipps?

[TAO] wanneer laten keuren?

[TAO] keuring bij aankoop van een jong paard

[TAO] Röntgen keuring, vanaf welk aankoopbedrag?

[TAO] Keuren voor koop van paard!

Een klein beginnetje, hoop dat je er wat aan hebt.
Laatst bijgewerkt door Bramasole op 21-09-11 09:10, in het totaal 2 keer bewerkt

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 09:05

je kan nooit alles uitsluiten bij een keuring, maar wel een hoop. Ik zou het wel doen en daarna paard direkt in de verzekering!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 09:11

Altijd aankoopskeuring,dat is een onderzoeksplicht die je hebt.
Röntenologisch kun je ook doen,wel wat duurder maar sommige aandoeningen zijn dan wel zichtbaar zoals bv OCD.Toch kun je niet alles uitsluiten met keuringen maar je hebt dan wel je best gedaan om de risico's zoveel mogelijk te beperken.

Wat verzekeren betreft,dit kun je doen door het paard op de dag van keuring al te verzekeren.Wordt het paard goedgekeurd dan wordt de verzekering verlengd en bij afkeuring geannuleerd.Voor meer info kun je contact opnemen met de maatschappij.

Ik werk altijd met contract dat is voor zowel koper als verkoper erg fijn en je hebt ook meteen een eigendomsbewijs in handen.Bij TAO staat dit contract maar je mag ook pb met je mailadres sturen als je een word-document wilt.

Succes met de aankoop van je nieuwe paardje :)

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 09:17

Röntgenologische keuring zou ik wel doen. Risico loop je altijd, waarom zou je dan niet al een deel van het risico uitsluiten?
Een röntgenologische keuring hoeft geen kapitalen te kosten hoor! Als je de foto's door je dierenarts laat maken is het al een stuk duurder ja, maar waarom laat je ze dan niet door een mobiele röntgen-service maken?
En deze foto's kun je, als je dat dan nog zou willen, laten beoordelen door je eigen dierenarts.
De foto's van de rontgen-service zijn nite goed genoeg voor een PROK-certificaat e.d. maar voor een aankoop-keuring meer dan goed genoeg!

Succes met je mogelijk nieuwe paard!

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 09:29

http://www.edigit.nl/ bijvoorbeeld maakt foto's door heel Nederland voor allerlei doeleinden, ook PROK keuring.

bianca23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 11:05

iedereen bedankt voor de reactie's.
dus laat hem zoiezo door me eigen dierenarts keuren idd voor de verzekering moet dat ook (tenminste de verzekering die ik dan wil) rontgen moet ik even kijken maar roxxxhorses dat is een hele goede tip een mobiele rontgen service!!
bramasole heel erg bedankt voor de subforums heb ik weer wat te lezen en daar staan nog wel goede dingen bij.
bedankt allemaal voor de informatie.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 13:03

Als je rontgenfoto's wilt laten maken, kan ik E-Digit ook aanraden :j
Aankoopkeuring is voor alle verzekeraars verplicht toch?

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 13:52

Ik heb ooit 1 paard laten keruen, althans mijn moeder toen ik mijn eerste paard kreeg....goedgekeurd voor de sport...
jaar of 4 later artrose...

daarna heb ik zelf bij aankoop nooit meer een paard laten keuren...en ook nooit problemen mee gehad.
Een keuring is en blijft een moment opname en je kunt zien of dat paard op dat moment gezond is en of het wat mankeert maar zekerheid geeft het je toch niet...

dus doe wat je zelf wilt doen, zegt je gevoel keuren dan keuren...durf je het te vertrouwen en je vind het zelf niet nodig dan niet..

De nieuwe eigenaren van de pony die ik onlangs verkocht heb wilde haar wel late keuren, stelt eigenlijk weinig voor en is dan ook helemaal goed gekeurd.

een keruing kost over het algemeen minder dan 100 euro doorgaans.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 14:06

als het niet verplicht wordt door externen, zou ikzelf niet snel meer geld uitgeven voor een klinische keuring
als je het ooit zelf gezien hebt, kan je het in feite zelf ook ipv de dierenarts
of iemand meenemen met paardenverstand

röntgen... goh, je kan ze moeilijk compleet op foto laten zetten he, dat kost meer dan je paard
ik zou het dus ook niet snel doen. uiteraard kan je wel beslissen een aantal pijnpunten op foto te laten zetten ter controle of die oké zijn, maar je sluit er uiteindelijk niet alles mee uit

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 14:09

Ik zou het wel doen, maar je kan ook een willekeurige dierenarts daar uit de buurt bellen dat scheelt waarschijnlijk heel veel in de kosten als dat je je eigen DA mee zou nemen.
Maar let wel, een keuring is altijd een momentopname!

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 17:03

TinkerTom schreef:
Ik heb ooit 1 paard laten keruen, althans mijn moeder toen ik mijn eerste paard kreeg....goedgekeurd voor de sport...
jaar of 4 later artrose...

daarna heb ik zelf bij aankoop nooit meer een paard laten keuren...en ook nooit problemen mee gehad.
Een keuring is en blijft een moment opname en je kunt zien of dat paard op dat moment gezond is en of het wat mankeert maar zekerheid geeft het je toch niet...

dus doe wat je zelf wilt doen, zegt je gevoel keuren dan keuren...durf je het te vertrouwen en je vind het zelf niet nodig dan niet..

De nieuwe eigenaren van de pony die ik onlangs verkocht heb wilde haar wel late keuren, stelt eigenlijk weinig voor en is dan ook helemaal goed gekeurd.

een keruing kost over het algemeen minder dan 100 euro doorgaans.

Toen wij onze tinker kochten hebben we ook niet gekeurd. Die mensen voelde goed aan. Het meisje waar van die was moest erg huilen dat ie weg moest en we hebben dus ook uitgebreid over het paard gehad. Hij had de winter stil gestaan en ze raarde me aan niet meteen op testappen omdat ze niet wist hoe hij ging reageren. en we hebben hem puur gekocht omdat we verlieft op hem werden en week later gewoon ingeladen en weggegaan, wel een maand op proef gehad.

Wij hebben een paard gekocht op de manier zoals je hem eigenlijk niet hoort te kopen. Geen keuring niks.

En hij heeft tot nu toe nooit iets gehad. * ff afkloppen* :P

DeCobvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 19:44

Ik zou een ouder paard (lees vanaf 2 jaar) altijd laten keuren, wat boven al wordt gezegt het is een moment opname, maar je weet dan op dat moment wel zeker dat hij/zij gezond is of niet.

echter zou ik het bij een veulen of jaarling niet doen (persoonlijke mening), neem iemand mee die veel ervaring heeft met paarden en de gezondheid daarvan.
controleer de mond, ogen, oren, anus, geslacht en benen.
laat het paard een aantal keer op harde en zachte ondergrond draven en stappen.
en ga op je gevoel af, twijfel? vraag de DA om raad.
succes!

Oona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 20:09

Ik heb mijn tinker een week op proef gehad en heb dan mijn eigen DA laten keuren. Geen foto's laten nemen.
Wel rug laten nakijken, buigproeven, mond en benen nagekeken, leeftijd laten nakijken,...
Alles was goed, dus heb ik ze gekocht.
Foto's vind ik interessant bij sportpaarden, en dan nog weet je niets met zekerheid.
Verzekeren doe ik niet. Alles wat ik hoor, is dat dit en dat toch niet onder de verzekering valt,maar je betaalt je wel blauw.
Paardje waar ik al een jaar mee reed en ik dus door en door kende, had ik gekocht en na een tijd heb ik niets anders dan gezondheidsproblemen gehad met hem.
Ander paard had ik gekregen, niets laten nakijken en heeft nooit iets aan gescheeld...
Je moet doen wat je zelf nodig vindt denk ik.

DeCobvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 20:43

het ligt maar net hoe je hem verzekerd, je betaald indd maandelijks je kosten, maar als er toch wat op doet met je paardje en je hebt hem/haar juist verzekerd dan ben je daar toch blij om.
bij ons zijn ze alleen verzekerd voor ongevallen.
toen Sil deze maand overleed kregen wij het gehele bedrag waarvoor hij verzekerd was uitgekeerd en daar heb je je paardje niet voor terug en het verzacht de pijn niet, maar het is toch weer iets om op terug te vallen als je wel weer een nieuw paardje wilt.