[TI] voorstellen en verzorging tinker?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

bianca23

voorstellen en verzorging tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 14:08

hoi iedereen,
ik ben bianca en ben rustig op zoek naar een leuke tinker voor mezelf,
ik ga aankomende zaterdag kijken naar een leuke ruin.
heb een tijdje een quarter horse gehad maar die is ziek geworden en heb besloten om er geen meer
terug te kopen en voor een leuke tinker te gaan.
mijn doel ermee is gewoon lekker lange bosritten maken en heerlijk genieten.
maar verschilt een tinker qua verzorging heel veel als bij een ander paard?
hij komt bij ons overdag lekker buiten maar sávonds gaan ze op stal, doen jullie dat ook?
of blijven de meeste 24uur buiten?
alle tips zijn welkom en ook alle informatie.
alvast bedankt!
en de fototopic is super leuk om te zien!!
groetjes bianca

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 14:25

Wellkom :wave:

en succes nog met je zoektocht :)

Een tinker verschilt niet zo heel veel van ander paard kwa verzorging, waar je alleen rekening mee moet houden is dat ze sober zijn en dus niet veel (extra's) nodig hebben en dus ook nogal gevoelig kunnen reageren op (kracht)voer.
Het vele haar vergt natuurlijk ook wel iets meer verzorging, tenminste ik probeer toch altijd wel regelmatig de sokken goed uit te borstelen en goed te controleren op plekjes enzo ivm mok/mijt en de manen regelmatig opnieuw in te vlechten enzo.
Maar de meesten die voor een tinker kiezen vinden dit vaak ook meteen wel het leukste =:) en het is ook gewoon heerlijk om lekker te tutten :z

Mijne heeft ook een aantal jaar snachts op stal gestaan dat ging prima :) Ze ging altijd languit in het stro slapen :Z maar wilde 's ochtends toch ook wel altijd graag weer naar buiten :j maar op zich kwam ze savonds ook altijd wel vrijwillig naar t hek maar dan wist ze ook dat er binnen weer eten was :Y) :D
Vaak hebben ze het in binnenstallen/ binnenbak wel snel warm :(:)

Nu staat ze wel weer 24/7 buiten met inloopstallen :z en de stallen gebruiken ze nu het meest tegen de zon/ beestjes verder staan ze voornamelijk buiten.

Hier op het subforum is ook al veel informatie over tinkers te vinden dus veel leesplezier :list:
Laatst bijgewerkt door grid op 20-09-11 14:40, in het totaal 2 keer bewerkt

tinkie45

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 14:26

hallo Bianca,
Allereerst welkom bij de club.
ik zie geen verschil qua verzorging, hooguit dat onze vrienden de Tinkers iets meer haar hebben.
en het ligt eraan hoeveel wit er in je tinker zit, ;)
Destiny staat bij ons ook overdag buiten en 's nachts binnen, en ze vind het heerlijk.
Groetjes en (_)(_) Destiny-Girl

Anoniem

Re: voorstellen en verzorging tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 14:33

Zoals al gezegd, is het behang iets waar meer werk in zit. Vele tinkers hebben mijten in hun sokken, waardoor ze gaan jeuken en stampen. De koudbloeden schijnen sowieso gevoeliger te zijn voor zomereczeem.
Verder doen niet alle tinkers het even goed op krachtvoer, die van mij krijgt er bijvoorbeeld erg jeuk van.

Mijn tinker houdt niet van een stal, daar wordt ie ellendig in, hij heeft nu een uitloopstal met zijn collega tinker. Met vorst staat hij het liefst buiten, het is sowieso een buitenpaard. Gaat alleen de stal in om te plassen en slapen (languit).

bianca23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 14:44

hoi,
alvast bedankt voor de snelle reacties, super!!
ja klopt wat je zegt grid, ik vind het heerlijk om lekker lang te tutten en te borstelen, mijn quarter had een heel dun velletje en heel vaak een deken om en die was altijd zo klaar.
denk ook wel wat ze gewend zijn, met het binnen in een stal slapen of niet. maar daar kom ik dan gauw genoeg achter wat hij fijn vindt.
maar het zal dan niet de enige tinker zijn die in een stal slaapt haha.
Tinkie45 bij de tinker waar ik zaterdag ga kijken zit heel veel wit in, haha dus word schrobben.
maar een goede tip is idd het voer daar moet ik even op letten en natuurlijk vragen aan de mensen waar hij nu staat wat die hem geven en hoeveel.
nu heb ik ook al gelezen dat heel veel mensen de tinkers geen extraatje geven bv. wortel peen appels?
ben heel benieuwd zaterdag word voor mij de eerste x op een tinker!!!
groetjesss

tinkie45

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 15:10

dan wens ik je hierbij alvast heel veel plezier zaterdag, *D
en wij geven Destiny alleen maar een wortel als extraatje, ons meisje is allergies voor Appels :j
ben heel benieuwd hoe je het vind Zaterdag :))

Roadrunner01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 15:27

een tinker staat liefst 24/7 buiten en extra zoals voeder wortels is mijn tinke helemaal gek op en onbijt koek ook en mijt heb van me dier arts potje gehad met spuitje achter sokken spuiten 6 maanden doen en hij is er zo 2 jaar vanaf en bijvoer hebben tinker,s niet echt nodig goed weide gang en wat hooie maak je ze al blij en deken hebben ze ook niet nodig ze hebben zelf lekker dikke vacht en als hij nooit hoef ijzers heeft gehad hoef je dat ook nooit te doen tinke heeft erg stevige hoeven heel veel plezier ermee

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 13:59

Roadrunner01 schreef:
een tinker staat liefst 24/7 buiten en extra zoals voeder wortels is mijn tinke helemaal gek op en onbijt koek ook en mijt heb van me dier arts potje gehad met spuitje achter sokken spuiten 6 maanden doen en hij is er zo 2 jaar vanaf en bijvoer hebben tinker,s niet echt nodig goed weide gang en wat hooie maak je ze al blij en deken hebben ze ook niet nodig ze hebben zelf lekker dikke vacht en als hij nooit hoef ijzers heeft gehad hoef je dat ook nooit te doen tinke heeft erg stevige hoeven heel veel plezier ermee

Dat verschilt toch echt per paard hoor!
Een van mij staat 24/7 buiten maar de ander staat toch echt tegen eind middag te zeuren aan het hek om naar binnen te mogen ook al ligt zijn hooi buiten...
Wij mensen DENKEN dat paarden het liefst 24/7 buiten staan maar dat wil niet zeggen dat dat ook zo is....

Een tinker heeft in de verzorgng misschien iets meer tijd nodig...door de extra beharing tov een quarter...
heb je een tink met lange dikke manen als de mijne dan ben je rustig een dik half uur kwijt eens in de week om die manen uit te pluizen en op nieuw te vlechten, sokken af en toe lekker uitpluizen en die dikke staart...

Qua voeding verschilt het ook echt per paard...de ene heeft meer nodig dan de andere...
Mijn ruin van 7 heeft aan een halfje muesli per dag genoeg icm 4 maal daags hooi
de andere krijgt 2 x een kilo muesli met 4 x daags hooi en doet het daar goed op...

kwestie van uitproberen.

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 22:13

Ik heb een effe bruine tinker te koop... Scheelt je een berg aan poetsen hoor! _O- _O- _O-

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 23:55

Haha, dat zeg je wel Lucy_1, maar aan mijn effen zwarte varken ben ik toch een hoop meer poetstijd kwijt dan mijn bonte die erg schoon was op zichzelf. :+
En mn bonte was ook nog grotendeels wit! Terwijl mijn zwarte alleen maar een witte kol heeft en twee witte achtervoetjes heeft. En dan nog had ik die twee witte achtervoeten liever zwart gehad!
Ben wel heel blij dat mijn effen zwarte niet bont is. ;)

Maar om even op het onderwerp terug te komen, echt veel verschillen ten op zichte van een ander paard zijn er in mijn ogen niet.
Gemiddeld genomen worden ze natuurlijk wel soberder gevoerd.

En qua stalling hangt het van het paard af denk ik.
Mijn vorige tinker had een soort klaustrofobie, ik heb altijd het idee gehad dat hij dat heeft opgelopen toen/doordat hij geimporteerd is. Op stal was dan ook echt geen optie. Hij stond gewoon áltijd 24/7 buiten, wel met schuilstal.
Mijn huidige tinker kan wel prima op stal. Ik hou hem zomers 24/7 buiten en in de winter gaat hij 's avonds op stal. Maar voor hem maakt het eigenlijk weinig uit, zolang hij overdag een flink aantal uur zijn benen kan strekken vindt hij het allemaal wel prima.

Het allergrootste verschil dat ik merk is de verzorging van al het haar.
TinkerTom heeft het over een half uurtje voor de manen, maar daar kom ik niet mee weg (haha, ik werk blijkbaar niet zo snel :+)... Anderhalf uur komt meer in de buurt. Vlechten eruit halen, uitkammen, vlechten erin doen. Nu heeft hij behalve lange manen ook echt een giganitisch dikke bos. Dus vooral bij de haaraanzet is het flink wat werk om het goed uit te borstelen. Ik doe het wel maar eens in de 4/6 weken. Maar dan heb je de sokken en staart nog niet gehad. Met die staart ben ik ook minstens een uur bezig om hem helemaal uit te kammen. En de 4 sokken bij elkaar opgeteld ook.
Nu heeft mijn tinker wel echt veel en vooral ook heel dik haar. Met mijn vorige tinker, die wat minder behangen was met al dat haar, was ik veel sneller klaar.
Maar goed alsnog is het qua tijd niet te vergelijken met een ander paard.

Wat betreft extra'tjes, na het rijden krijgt hij een schepje muesli en verder niets. Snoepjes doe ik niet aan. Hartje winter krijgen ze wel eens wat winterpeen. En zomers als de appels van de bomen vallen hier in de tuin krijgen ze heel soms een keer een lekker appeltje. Maar laat dat op jaarbasis 6 appels zijn voor een tinker en shetlander bij elkaar.
Maar het niet voeren van die extra's komt bij mij meer door mijn kleine shetlander die gevoelig is voor hoefbevangenheid, daardoor ben ik gewoon voorzichtig met dat soort dingen.

Veel plezier zaterdag!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 08:40

Nu heeft die van jou inderdaad wel asociaal veel manen :P
Hier bij Noa was ik ook rustig 3kwartier bezig.... kreeg er lamme vingers van haha

Ik vind in huisvesting maar weinig verschil tussen tinkers en andere rassen. Elk paard heeft recht op een degelijke wijze van paarden houden, afgesteld op het individu.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 10:06

Ik ben met smeerpoets-diaz gerust een uur per dag bezig kwa verzorging.. maar daarbij zit dat ik haar manenkam en staartwortel ook insmeer met anti-jeuk, en dat kost een hoop tijd :P

Maar als ik dan kijknaar de gladde-glimmende nog-kort-in-zijn-vacht fries naast haar, waar een borstel bijna een belediging zou zijn zie ik kwa poetsen ook wel een verschil ;P
(en ik pluis haar staart en maken 2x per week uit.. maar haar staart is dan ook zo dik als 3 gemiddelde staarten op stal, zo ook de manen..(haar manen zijn nog niet zo lang, maar ik merk dat per cm extra lengte er weer een minuut bij komt hihi)

Gelukkig rij ik nog niet ;p ik ben evenlang bezig met verzorging als een ander met verzorging-rijden-verzorging :P (geen idee nog hoe ik dat ga doen straks hihi)

Oke.. dit was even mijn te-lange reactie :P

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 10:30

Heerlijk enthousiast, niets te lang!

Owja, die 3kwartier die ik noemde was puur manen verzorgen, nog geen vinger aan de rest dan haha

bianca23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 11:16

wat een leuke reactie's allemaal!!
ik lees wel dat ik dus lekker lang bezig ben met het poetswerk!! maar nog maals dat vind ik absoluut niet erg, heerlijk een paard om mee te tutten haha.
ik ga qua stal idd gewoon kijken wat hij het prettigst vind en dan merk ik dat gauw genoeg.
ben erg benieuwd morgen hoe het gaat!!!
groetjes bianca

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 18:41

ja precies, ik vind het wel ontspannen, lekker tutten! verzorging is nou eenmaal het belangrijkst ;)

Oona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 22:59

En, hoe was het zaterdag??

bianca23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 21:15

hoi oona,
de zaterdag was echt helemaal geweldig.... het paardje waar ik eindelijk voor ging was niks voor mij.
de klik was er niet en het zag er ook wel belachelijk uit, ik ben 1,80 en het paardje maar 1,45 ik kon bijna mee remmen.
maar heb het erg naar me zin gehad hele vriendelijk mensen en heel geduldig, en er liep een hele leuke tinker in de wei en vond hem helemaal geweldig.
ik ging voor een wat ouder paardje en deze was 5jaar maar ben er wel voor gevallen.
heb hem nog niet officieel gekocht maar ben er al echt gek op!!!!
groetjes bianca

Oona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 21:01

Leuk Bianca, hopelijk wordt het wat !
Ik heb ook een paardje gekocht waar ik eigenlijk niet naar ging kijken. Soms is het toeval dat je het juiste paardje tegen komt...

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 21:58

Ik dacht, ik lees hier weer eens bij.
Ben benieuwd of het die 5jarige gaat worden. Succes met de beslissing!

Code
Soms is het toeval dat je het juiste paardje tegen komt...

Helemaal waar :j Ik wilde een bonte tinker. Zo''n mooie zwart/wit gevlekte. Koop ik een wit/zwart gevlekte die nu helemaal wit is en een zwarte :D
Hahaha ik droom nog steeds over een bonte, maar 3 is een beetje teveel van het goede...

Oona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 21:32

Hihi zoals vrienden van mij... de ene wou geen bont paard en wat heeft ze...een bonte. De andere wou nooit een arabier en jawel...ze heeft een arabier. Ik wou geen koudbloed... en ik heb nu een tinker :-)
EN ik ben er ZEER BLIJ mee !