[TI] Nut van de snor...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Oona

Nut van de snor...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 22:30

Ik vroeg me af welk nut de snor bij tinkers of andere paarden heeft/had. Ik heb al wat gesurfd op het net, maar vind niet meteen een antwoord.
Was dat bijvoorbeeld om de lip te beschermen tegen rotsbodem? Sneeuw?

Ik vraag dus niet pro of contra een snor, maar waardoor is ze ontstaan? ;)

Najoveh

Re: Nut van de snor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 22:33

Phoe, ik denk dat het gewoon komt doordat ze meer beharing hebben.
Tinkers hebben ook sokken, een baard,.. Ik denk dat een snor er gewoon bijhoort, maar niet echt nut heeft :)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 22:46

'k heb eigenlijk geen idee. Leuke vraag :)
Ben benieuwd of iemand het antwoord weet.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 23:44

Om warm te blijven :) Al dat behang dient als isolatie en perfecte waterafvoer, dus de snor zal daar ook wel bijhoren denk ik.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 07:32

Ik denk dat als de snor echt nut had gehad hij wel anders 'opgebouwd' was. Nu merk ik dat ze in de winter als het gras op is en ze dus de hele dag voordroog knagen ze een snor kweken (tot mijn grote vreugde ^) ). Zodra ze echter op het gras staan is de snor binnen een dag! afgesleten door het grazen. Je zou denken dat iets wat nut zou hebben wel bestendiger zou zijn?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 08:53

Een dag? Hier is de snor wel wat bestendiger, die zit er nu ook voor de helft vergeleken met wat die in de winter heeft (krulsnor)

Ik denk dat al het behang, dus ook de snor, inderdaad isolatie is. Daarnaast zie je dat ze met de snor er handig gebruik van maken bij het fourageren :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 08:58

Met een dag :j Dan hebben ze een stoppeltjesbovenlip :))

Ze zijn nu ook allebei geheel snorloos ( *\o/* ) nu ze nog de hele dag door grazen. In de winter hebben ze een bescheiden snorretje. Maar dat vind ik al meer dan genoeg. Ben dol op paarden met veel haar maar die snor? Ik vind het echt geen gezicht := :o

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 09:07

hihi als jij er blij mee bent :)) :')

Ik vind het heeeeerlijk die snorretjes, het enige haar wat aan de tinkies wat ik soms minder vind zijn die lange kont- en buikharen in de (wisselende) zomervacht of bij jonge paarden nog.
Owja en zo'n gigantische cavia als snor.... daar zou ik ook aan moeten wennen denk ik :+

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 09:18

Lange kont- en buikharen hebben die van mij alleen in de winter, dan fungeren ze als waterafvoer. In de zomer zijn ze verder glad. Of nou ja.. zo glad als een Tinker kan zijn :+

Een cavia als snor _O- Nee die had ik er echt afgehaald :o

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 09:30

Misschien dat in de winter hun bovenlip een beetje gevoelloos wordt in de sneeuw en ze daardoor niet goed meer voelen waar het gras onder de sneeuw zit, en de snow daarvoor dus als isolatie en om te voelen gebruikt wordt?? Die van mij wroet altijd met die snor van em alle sneeuw opzij en vindt zo de kleinste sprietjes gras nog!

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 09:36

leuk topic :D
maar als het voor de sneeuw is.....waarom hebben rassen als bijvoorbeels ijslanders en fjorden dan geen snor??? in ijsland en noorwegen kan het ook behoorlijk sneeuwen :brr:

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 09:56

8nnemiek schreef:
Misschien dat in de winter hun bovenlip een beetje gevoelloos wordt in de sneeuw en ze daardoor niet goed meer voelen waar het gras onder de sneeuw zit, en de snow daarvoor dus als isolatie en om te voelen gebruikt wordt?? Die van mij wroet altijd met die snor van em alle sneeuw opzij en vindt zo de kleinste sprietjes gras nog!

Leuke typo in deze zin :+

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 10:01

Hier niet hoor berdien, denk ook dat het te maken heeft met hoe de snor is aangezet, is het een snorretje, of echt een harig ding??
Budje, nu sept heeft hem nog steeds, iets dunner als swinters, maar nog wel net zo lang

( net gedronken)
Afbeelding

vd winter, voor warmte/isolatie?? ik weet het nog zo net niet, al die sneeuwballen eraan lijken me niet echt warmte gevend
Afbeelding

Afbeelding

Oona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 10:06

Bedankt voor de reacties!

Ik heb momenteel een tinkertje op proef en ze heeft een snor, vandaar dat ik me dit afvroeg.
Ik heb een criollo met een snor gekend ook, da's wel grappig. Bij een tinker past het nog wel, bij sommige rassen staat het wel heel raar.

Wow, die snor van Budje !! Megasnor :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 10:16

Het is uhm.. ja een snorretje. Niet zo'n megasnor als Buddy heeft. Laten we het houden op een behaarde bovenlip :+

Hier is hij ietsje zichtbaar:
Afbeelding

Soms is hij nog wat langer/voller, maar nooit echt zo'n pluk haar.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 11:06

vind het bij de een ook echt horen, zoals budje, maar bij al onze andere zou ik er niet aan moeten denken dat die zo een behaard ding er hebben hangen hihi

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 14:50

Geen idee wat de functie is? Ik gok toch voor issolatie en regenafvoer.

Heerlijk die snor van Budje. Je kunt goed zien dat zijn snor in de winter bevriest en issolerent werkt, anders zou het wel smelten ;)

Mijn shire heeft ook een snor, in de zomer iets minder. Ook 1 van mijn 2 shetjes heeft snor.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 18:30

Ik denk dat tinkers vaak een snor hebben omdat ze over het algemeen al veel behaarder zijn dan andere paarden. De ene heeft het wel, en de andere niet. Die van mij heeft een heel iniminie snorretje (klein beetje behaard), maar ik vind dat juist enorm schattig die snorren :)

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 10:17

Jilletje schreef:
leuk topic :D
maar als het voor de sneeuw is.....waarom hebben rassen als bijvoorbeels ijslanders en fjorden dan geen snor??? in ijsland en noorwegen kan het ook behoorlijk sneeuwen :brr:

Ja, dat vraag ik me dan ook weer af. Lijkt mij dat het juist in die landen een stuk kouder is als waar onze tinkertjes vandaan komen...
Als je verder gaat denken... waarom hebben tinkers eigenlijk sokken en veel andere rassen niet?

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 11:31

Zou het niet een bescherming zijn tegen distels en andere stekelachtige planten tijdens het zoeken naar geschikt voedsel?
dat schoot me ineens te binnen...

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 14:52

TinkerTom schreef:
Zou het niet een bescherming zijn tegen distels en andere stekelachtige planten tijdens het zoeken naar geschikt voedsel?
dat schoot me ineens te binnen...

:= Dankzij die sokken zitten Dunla d'r benen nu juist helemaal onder de distels _-:(

Het nut van al het haar: ik denk toch echt voor een perfecte regen-afwatering.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 21:21

Aan de andere kant is het tinkerras ook wel een beetje een designerras, er is specifiek op gefokt. Dus misschien komt het wel gewoon doordat er specifiek op haargroei is geselecteerd, en dan worden automatisch alle haren aanweziger :D

jantineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 23:20

Designer ras......whahahah en ik maar denken dat ik alles wat lux/merk gucci achtig keihard uit mijn leven ban....heb k een design knol.......k vergelijk ze altijd met hippies. Vanwegen de wijde pijpen ;) maar die snor..geen idee, lijkt me helemaal niet effectief tegen kou iig.

irisvtzant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:37

Vind t maar niks die snor..

Bij de een nog lelijker als bij de ander..

soort van schoonheidskwaaltje :)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 09:53

schoonheidskwaaltje? :') Nounou :+