[TI] Keuren merrie stamboek?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

Keuren merrie stamboek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 19:47

Diaz is 3 jaar, en ik las dat ze dan nog een keer gekeurd (kunnen) worden? en dan ingeschreven worden van veulenstamboek naar merriestamboek?
Is dat nuttig? is het leuk/handig?
kost het (veel) geld? :')

en nu ik toch aan het vragen ben :P word er ook gekeken naar de lengte van de manen e.d.?

Nuage

Re: Keuren merrie stamboek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 20:03

Nuttig als: je een veulen wilt fokken met haar of de vader bekend is (kwaliteit nakomelingen)
Duur: zo'n 45 euro gemiddeld, afhankelijk van welk stamboek.
Bij ICS krijg je cijfers voor behang maar vaak zien ze wel of iets afgeschuurd is of dat er simpelweg geen aanleg voor is.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 20:20

Ze heeft een paspoort van 'het Nederlands Stamboek voor Tinkers'

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 20:22

Ja dan kloppen die kosten ongeveer wel. Alleen moet je ook lid worden. Wat dat allemaal kost staat gewoon op hun website.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 00:13

Een premiekeuring kost bij het NSvT 60 euro.. Een veulenkeuring is 45 euro ex chippen en paspoort.

Bij het ICS is een premiekeuring 35 euro, maar dan zit je ook aan kosten voor opname en overschrijven. Geen idee wat de andere stamboeken rekenen..

Nuttig: als je wil gaan fokken wel, als je niet wil fokken is het allee handig voor de ouders van je paard dat die preferent kunnen worden als je paardje goed scoort.

Leuk: ja, vind ik wel
Handig: nee niet zo, dat gesleep en gestress :+

Duur: vind ik wel.. Vind het niet een fijn bedragje wat je zo even voor de leuk neerlegt.. Bij het Tinkerstamboek vind ik het bedrag voor de keuring zelf nogal hoog plus je moet nog lid worden. bij het ICS komen er ook nog stamboekopname en lidmaatschap bij, zit je ook aan iets rond de 100 euro..

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 03:37

Oh dan zijn die kosten flink gestegen zeg! Belachelijk :o

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 11:01

Poef.. zou een duur geintje worden dan!
Sowieso ook de reis (trailer vervoer huren) en alles.

Maarja, ik ga 1 oktober gewoon eens kijken zonder peerd :P kijken hoe ik het vind hihi

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 12:41

Jammer, had graag je paard in het echie gezien ;)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 15:54

Wie weet volgend seizoen ;)

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 16:05

Volgensmij hoef je niet persee lid te worden hoor.Toen ik hen informatie opvroeg(nsvt)voor opname in het stamboek van het veulentje,gaven ze aan dat je wel lid mag worden maar niet persee hoeft.tenmiste dat heb ik uit de mail begrepen.
heb toen ik het boekje opstuurde voor tennaamstelling ook een formulier gekregen voor opname merriestamboek,maar omdat niet alles bekend is uit de tweede lijn(ouders van ouders)zou het volgens mijn stalhouder niet interesant zijn.vandaar dat ik er voor gekozen heb haar mooi in het veulenstamboek te laten staan(blijft ze eeuwig jong hihi)

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 22:27

elliecuijk, jouw stalhoudster zit denk ik in een andr ras dan in de tinkers??
bij meer dan de helft van onze geliefde sokken vrienden is ouders onbekend, dankzij de DNA databank komt daar bij vele nu verandering in

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 01:13

ehm nee ze is inderdaad geen tinkerliefhebber nee,ze vindt ruana zelfs gewoon een bonte koe,maar ja t is stalgeld wat je int he?
maar ze is meer thuis in de wereld van dresuurpaarden,dat klopt.
maar op het moment dat ik die papieren kreeg,was ruana ook al ver drachtig en waren we net bezig met inleren dus dat ging ook al niet lukken.
alhoewel ik er nu nog steeds zo over denk.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 07:50

Elliecuyk,als je haar in het veulenboek laat, zullen al haar veulens slechts registerveulens zijn.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 09:31

elliecuijk schreef:
Volgensmij hoef je niet persee lid te worden hoor.Toen ik hen informatie opvroeg(nsvt)voor opname in het stamboek van het veulentje,gaven ze aan dat je wel lid mag worden maar niet persee hoeft.tenmiste dat heb ik uit de mail begrepen.
heb toen ik het boekje opstuurde voor tennaamstelling ook een formulier gekregen voor opname merriestamboek,maar omdat niet alles bekend is uit de tweede lijn(ouders van ouders)zou het volgens mijn stalhouder niet interesant zijn.vandaar dat ik er voor gekozen heb haar mooi in het veulenstamboek te laten staan(blijft ze eeuwig jong hihi)

Voor zo ver ik altijd van het NSvT heb begrepen is dat jij geen lid hoeft te worden om het paard of veulen op je naam te krijgen (dus in het paspoort). Maar als jij je merrie of veulen wilt laten keuren (wat weer iets anders is dan inschrijven bij het stamboek en een paspoort krijgen) dan moet je wel lid zijn van het stamboek.

En idd. zolang je merrie in het veulenboek blijft staan (ook als zij bekende en goedgekeurde ouders heeft) dan zullen haar veulens altijd registerveulens zijn en geen stamboekveulens.
Maar het is maar net wat voor een waarde je daar aan hecht ;)

Ik heb mijn beide merries wel laten keuren bij het NSvT. Voor de jongste had het foktechnisch weinig zin omdat we toch niet met haar gaan fokken maar ik wilde wel eens weten wat voor een type ze is en mocht ze leuk scoren dan was dat mooi meegenomen voor d'r vader.
Ik weet niet of het 2e veulen van mijn merrie ooit naar het volwassen stamboek gekeurd zal worden. Dat ligt aan de buren van wie hij nu is :)

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 12:54

Ik laat mijn ruana in ieder geval niet keuren.Ik heb niet eens de mogenlijkheden op een keuring te komen.(geen trailer)
haar veulentje wordt in ieder geval geregistreerd als een veulentje van haar.bovendien ik weet dat het haar veulentje is.
De vader van het veulentje wordt toch niet vermeld in het paspoort omdat ik geen dekrapport heb

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 13:34

De moeder ook niet hoor bij het NSvT.. Jij weet wie de ouders zijn, maar weet eigenaar 5 dat ook nog als het nergens geregistreerd staat?