[TI] Morele ondersteuning gevraagd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Morele ondersteuning gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 13:36

Ok, in het begin lijkt mijn verhaal niet op een tinker verhaal, maar dat is het einde wel:

Vorige week ging het uit met mijn vriend, na anderhalf jaar. Dat was natuurlijk al stress. Maar we zouden ook nog samen op vakantie gaan, en nou niet meer, dus. Toen sprak ik op facebook iemand vd middelbare school, die ook niemand had om mee op vakantie te gaan, dus nou gaan we samen. Maar: ik heb een eigen zaak en moest een week eerder vakantie nemen, want hij kon zijn vakantie niet verzetten. Dat was dus ook stress. En mijn belastingen moesten allemaal geregeld worden voor 1 september: nog meer stress.

Maar goed, alles eindelijk rond, vanavond ga ik naar mn ouders, nog uit eten en dan morgenvroeg een week naar Kreta, heerlijk, niks aan mn hoofd, alleen maar relaxen!

DACHT IK....

Kom ik vanochtend bij tinkermerrie Roos (niet van mij, maar van een vriend, lang verhaal maar t komt er op neer dat ik de gehele verzorging doe). Ze is vijf, net uit een kudde in Ierland getrokken, wordt nu door mij (met lesgeefster) doorgereden, gaat allemaal super, ze kan dr draai nu prima vinden. Zonnetje schijnt, niks aan de hand....

IS HAAR UIER OPGEZET!!!

Ik vond al dat ze zo'n enorme grasbuik aan t krijgen was, maarja, eerst leefde ze 'in het wild' en nu staat ze op een wei... Maar die andere die er bij staat, die valt juist zo mooi af (strookbegrazing). Ik dacht: ach, die haflinger doet ook veel meer, met Roos doen we nog rustig aan... Maar nou is dr uier opgezet!!!
DA gebeld: issie warm? nee, gewoon nogmaal.
Issie hard? nou, nee.
Ongelijkmatig? nee.
Pijnlijk? nee, ik probeer nu of ik haar kan melken en ze slaapt (lukte overigens niet, hehe)

Zegt ie: tja, dan denk ik toch aan een zwangerschap....

AAARRRGGGGHHHHHH!!!!

naja, eigenaar moet goed opletten op gedrag, eten en drinken, kegelen etc en als er niks aan de hand is, komt DA haar maandag opvoelen.

IK GA MORGEN OP VAKANTIE!!!

oooooohhhhh..... dacht ik echt dat ik even helemaal niks aan mn hoofd had...

En ja, hoor, een veulen is heel welkom, de eigenaar wilde haar anders volgend jaar toch laten dekken. Maar het is zo laat in het jaar, en we zouden niet weten wie de hengst is en de stal is nog niet eens af! Alleen de onderste halve meter staat nog maar...
(er wordt een inloopstal gebouwd, ze lopen nu alleen in de wei en met dit weer gaat dat prima. ZONDER VEULEN...)

Ik heb als eerste mijn instructrice gebeld. Die zei: .....oh.... dat zou een hoop verklaren....

GRRRRRR

morele ondersteuning gevraagd.......

Gineke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 13:47

Missy123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 13:49

Jeetje dat is nog eens een "leuke" verassing, alleen een beetje jammer dat het nu op dit moment is :n
Omdat je morgen op vakantie gaat is er dan niemand die haar in de gaten kan houden ?
Denk niet dat binnen nu en een maand een veulen krijgt toch ?

Sterkte en succes in ieder geval +:)+

Twinklestar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 13:53

Nou dit ziet er echt wel uit als een 'drachtige merrie ' uier hoor :j

Ik zou zeggen fijne vakantie............en als je terugkomt misschien wel al een leuk veulen er naast ;)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 13:53

wanneer ben je terug van vakantie?
edit ow lees t al, weekje...

Duurt nog wel ff hoor!

Daar staat nog geen veulen naast als je terugkomt ;)

Gineke

Re: Morele ondersteuning gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 13:57

@ Twinklestar: nou bedankt! Hmpf... dat was nou niet de morele steun waar ik op hoopte... :p

@ Snowdon: ik hoop dat iig. =)

De paarden staan bij eigenaar achter het huis, hij heeft alleen geen verstand van paarden. Hij is er echt heel erg goed voor, maar hij heeft nog veel te leren. Ik ben zeg maar degene die tegen hem zegt wat de bedoeling is...

Twinklestar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 14:11

:+ Tja joh...........de natuur kan je niet dwingen hoor en ik zou me maar niet teveel zorgen maken ;)

Als je iemand in de buurt heb die op de merrie kan letten in jou vakantie is dat toch goed ?
Meestal kan de merrie het prima zonder mensenhulp.
Geef desnoods het tel. nr van je instructrice en je dierenarts aan de staleigenaar zodat hij iemand kan bellen mocht het toch deze week al komen. ( ik denk het niet hoor.....maar zekerheid voor alles he ;) )

En wat het weer betreft...........denk je dat ze in Ierland allemaal een schuilstalletje hebben voor de veulens ?
Nee joh, daar zou ik me niet zo'n zorgen over maken :(:) .

Is toch een leuke bonus zo'n veulie straks :j

Komt vast goed hoor +:)+

Zo steun genoeg en gerustgesteld ? ;) :+

Gineke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 14:22

@ twinklestar:

Haha, jaaaa, je hebt ook helemaal gelijk. Ik heb net de dierenarts nog even gesproken en de bovenstaande foto doorgemaild. Hij gaat er vanmiddag (als hij weer op de praktijk is) naar kijken en dan belt hij mij. Als hij denkt dat het nodig is, dan gaat hij vanmiddag nog naar haar toe.

De eigenaar vindt t gelukkig allemaal heel leuk, zou het een veulen zijn. Ik hoop alleen wel zo erg dat ALS ze drachtig is, dat ze niet t veulen krijgt als ik op vakantie ben! Ik wil er bij zijn! En als ik niet bij de bevalling kan zijn, dan wel de eerste dag enzo!

Gelukkig vertrouwt Roos (de merrie) haar eigenaar helemaal, als hij door de wei heen loopt, dan loopt ze helemaal met hem mee. Pasgeleden kwam ze zelfs ineens heel hard op hem af rennen en ging ze gekke rondjes om hem heen staan draaien: bleek dat er een horzel om haar heen vloog! Of hij die even weg wilde halen =)

Ohohoh.... ik ben al bijna aan het idee gewend... Maar toch, als ze nou niet drachtig is... dan is dat toch wel t beste...

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 19:16

Heel veel succes! Ik denk dat het allemaal zichzelf gaat wijzen, en ik denk dat als je het nu pas merkt/ziet ze niet ineens tijdens je vakantie bevalt! ;)

Gineke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 01:16

DA is geweest, er komt waterige melk uit haar uier, hij zegt dat we t veulen binnen een week kunnen verwachten. Hij wilde haar nog opvoelen, maar dat liet ze niet toe, zelfs niet met verdoving en praam. Er is dus nog n kleine kans dat ze schijnzwanger is, maar hij zei dat die kans maar klein was. Afwachten dan maar...

Mn zusje en een vriendin nemen t nu over van me. Gelukkig zijn er nog meer mensen net zo bezorgd als ik, die ook in de paarden zitten. Hoop op toch n beetje n onbezorgde vakantie!

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 12:48

fijne vakantie, ga maar lekker onbezorgd op vakantie, want als ik zo een uier zie, duurd het vaak toch nog wel een week a 1 a 2
houd ons maar op de hoogte

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 12:54

Tja wat wil je horen als morele steun?: dat het wel meevalt en nog wel even kan duren?
Of dat het niets is, vast geen zwangerschap?
ben bang dat ik je moet teleurstellen. :)
Gelukkig vindt de eigenaar het wel leuk. Het is alleen lastig dat het misschien tijdens je vakantie gaat komen.
Als je thuis maar mensen hebt die weten wat ze moeten doen, komt het wel goed.
Geniet van je vakantie, dat heb je vast wel verdiend.
En misschien wacht de merrie wel tot je weer thuis bent.
Afwachten dus maar. En sterkte ermee.

DeCobvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:03

Ondanks alle stress, en al het gedoe van de afgelopen tijd, krijg je nu toch wel een hele mooie verrassing!! :D
ik verwacht ook niet dat je nu binnen 7 dagen een veulen hebt hoor.. maarjaa zeg nooit nooit, laat haar in ieder geval in de gaten gehouden worden. en lekker gaan genieten ervan hoor als je terug bent, en we zien de foto's wel verschijnen! :D

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:35

Denk dat je gewoon onbezorgd op vakantie kunt gaan, of waarschijnlijk al bent.
Je hebt iedereen op de hoogte gebracht en er zijn mensen die naar je merrie kijken.
Verder is mijn ervaring dat merries t meestal zelf aankunnen, vooral de eerste uren

Oja: geniet van je vakantie en hou ons op de hoogte

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 13:33

Ik ben het zusje dat het mede gaat overnemen. We hebben al een heel plan de campagne opgesteld. We hopen dat Roosje het nog wat langer volhoudt, maar we zijn er in ieder geval op voorbereid. :) Wel spannend hoor, want zoveel ervaring heb ik niet met bevallingen / veulentjes.

Gineke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 01:41

Jaaa, bovenstaand zusje houdt me prima op de hoogte :) Zij neemt het dus over, samen met een vriendin (die er nogql bovenop lijkt te zitten :) zo is ze. Gelukkig!)

Ben ondertussen al redelijk aan t idee gewend en ben nu zo ver dat ik me heel erg aan t afvragen ben wat t gaat worden. Tinker Roos komt uit een tinkerkudde in ierland, dus de kans dat ze gedekt is door een tinker is gelukkig wel groot. Ach, zo lang t dan geen naaste familie is... Ze is zelf zwart, zwart veulen? Toch bomt? Andere effn kleur? Hengstje/merrie? Oh, als t maar gezond is... :)

Twinklestar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 07:56

Nou, dat word nog spannend dus :):) .

In ieder geval fijne vakantie ! :D

SulJinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 22:59

Fijne vakantie! En wel foto's plaatsen straks van je late veulen he .............

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 23:12

Nou ben benieuwt wat eruit komt :)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 12:33

Update!

Het veulentje is geboren!! *\o/* In de nacht van woensdag op donderdag, uiteraard zonder dat iemand het gemerkt heeft. :P Alles is gelukkig goed gegaan! Het is een hengstje en hij heeft de naam Samson gekregen. De dierenarts is donderdagochtend langs geweest en alles was goed, wel heeft hij een klysma gehad. Ik heb vandaag de wacht gehouden en hij durft al door de plas (grote ondiepe plas in de wei) te galloperen. :D Mama Rosalie is erg lief en doet alsof ze nooit iets anders gedaan heeft. Ze schermt haar veulen wel nog een beetje af van mensen maar dat is begrijpelijk.

En dan hier een foto!

Afbeelding

De kleur was vrij onverwacht, gezien vrijwel geheel zwarte mama. :P Hij is verder helemaal wit, dus alleen wat vlekjes op zijn hoofd en hij heeft een maanoog.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 12:46

Gefeliciteerd met dit pepermuntje!!!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 12:50

Hij is schattig! Gefeliciteerd met deze onverwachte verrassing!

Cecille

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 12:52

van harte gefeliciteerd zeg leuk

Hij heeft wel wat weg van Mushu vind je niet leon ?

Altijd leuk zulke dingen, had idd net als jou als ik die uier zag gezegd dat het nog wel even zou duren maar zo kan je maar weer zien ze doen het wanneer je het niet verwacht :P

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 12:57

gefeliciteerd!! Wat een gaverd!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 13:21

Inderdaad Cecille!