[TI] Sebacil; hoe vaak en hoe op te lossen/bewaren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

WolinLotte

Sebacil; hoe vaak en hoe op te lossen/bewaren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 18:12

Beste Bonte bokkers ;-) ,

Vandaag heb ik de sokken van mijn Tinkermerrie afgeschoren om het te behandelen met Sebacil.
We hebben daarnet de Sebacil in warm water opgelost en dan met handdoeken de benen flink in de sebacil gezet. Niet echt ideaal, want er gaat natuurlijk ook het en ander aan spul verloren.

Ik probeer dus even een praktische oplossing te bedenken. Iemand bij mij op stal heeft het in een plantenspuite gedaan en spuit het eens in de zoveel weken in de sokken. Dit leek mij ook een mooie oplossing.

Hoe lossen jullie de Sebacil op? Gewoon in koud water eens per keer, of doen jullie het in een plantenspuit en spuiten jullie het dan eens in de zoveel tijd in de sokken? Wat is de officiele manier om het klaar te maken? Ik dacht dus in warm water.

Maar kan dit spul in een plantenspuit en dat je het gewoon zo bewaart? Gaat dan niet de werking verloren omdat het dan in koud water zit? (Moet het uberhaupt in warm water opgelost worden? :+ ) En.. hoe vaak mag je de benen van je paard behandelen? Ik wil het volgende week nog eens behandelen om de benen nu even met grof geschut aan te pakken. En daarna gewoon netjes bij houden.

Ik hoef geen tips over inspuiten, etc ;) . Sebacil werkt prima en ik weet dat het een weerstandskwestie is, ze krijgt daarom nu ook eerst Ferrum Phosporicum (een celzout, ontstekingsremmer) en straks een goede Drainage kuur en kijken weer verder met mijn Natuurgeneeskundige. Maarrr first things first ;) ..

Ben erg benieuwd naar hoe jullie het precies doen! :D

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 18:16

ik neem aan dat je sebacil gebruikt tegen mijt. dan moet je echt herhalen, als de nieuwe uitkomen.

bewaren zou ik niet opgelost in water doen, maar gewoon elke keer opnieuw oplossen.

omdat je wil dat het water overal komt kun je de voeten het best in een emmer met water zetten. (even oefenen met een emmer met gewoon water is misschien wel handig)
hoe hoger de emmer hoe makkelijker, en anders met bijvoobeeld een bekertje ook wat hoger echt goed doorweekt maken.
lauw water is voor het paard en je eigen handen (liefst met wegwerp handschoentjes) wel zo fijn.

ze hebben het vaak zo geleerd:
Afbeelding

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 18:18

ik deed het altijd in een emmer, en dan been voor been erin. Ik heb trouwens DE tip gekregen van een fokker, elk half jaar op elk been een spuitje stronghold op elk been en ik heb haar niet meer zien stampen. Waarom trouwens scheren? Zowel voor sebacil als mijn nieuwe manier is het hebben van sokken gemakkelijker. Blijft het beter hangen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 18:19

Ik doe het in lauw water in een emmer, been zet ik in de emmer en dan gewoon met mijn handen (met handschoenen) het water inwrijven in de sokken.
Tien dagen later herhalen voor de eitjes die zijn uitgekomen, en dan weer na tien dagen nog een keertje.
Toen was die van mij er helemaal vanaf, en het is ook niet meer terug gekomen :)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 18:21

8nnemiek schreef:
Ik doe het in lauw water in een emmer, been zet ik in de emmer en dan gewoon met mijn handen (met handschoenen) het water inwrijven in de sokken.
Tien dagen later herhalen voor de eitjes die zijn uitgekomen, en dan weer na tien dagen nog een keertje.
Toen was die van mij er helemaal vanaf, en het is ook niet meer terug gekomen :)

Zo heb ik het ook gedaan, het is ook weg :D Paardlief stampt niet meer snachts, is echt super. :j

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 18:32

Caira schreef:
ik deed het altijd in een emmer, en dan been voor been erin. Ik heb trouwens DE tip gekregen van een fokker, elk half jaar op elk been een spuitje stronghold op elk been en ik heb haar niet meer zien stampen. Waarom trouwens scheren? Zowel voor sebacil als mijn nieuwe manier is het hebben van sokken gemakkelijker. Blijft het beter hangen.

Ze had een heleboel wondjes in haar sokken, deze waren wat aan het smetten, nu kan er meer lucht bij komen en mooi droog worden. En kan ik haar knieen goed behandelen tegen rap. Vandaar mijn keuze om het nu toch maar te scheren, over drie maanden heeft ze weer een mooie verse dos met wapperend haar :D .
Edit: Wat is Stronghold precies?

Ik gebruik inderdaad Sebacil tegen mijt, wat erg goed werkt. Ze krijgt de Ferrum Phosphoricum tegen de Rap (werkt echt goed, is al zoveel minder geworden!)

Mijn Tinker heeft overigens een gruwelijke hekel aan natte benen. Maar ik ga het van die emmer ook nog maar even proberen.. :') .. Kijken wie er natter wordt.. Ik heb een Tub Trug die ik wel kan gebruiken, vrij diep.

Mijn bonte schone..
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Caira

Re: Sebacil; hoe vaak en hoe op te lossen/bewaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 18:43

Bij mij duurde het anderhalf jaar voordat de sokken aangegroeid waren, vandaar mijn vraag.....

Stronghold is officieel voor honden, maar het werkt echt erg goed.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 18:54

Op die manier :) . Wellicht kun je eens Silicea proberen? Dat is een lichaamseigen celzout (Dr.Schlùsser). Mensen met broze nagels of slechte haargroei gebruiken dit voor snellere haargroei en betere kwaliteit van hun nagels. Mijn KWPN merrie heeft er mega sterke voeten van gekregen en ook groeien haar manen aardig hard :o . Mijn Tinker krijgt dit ook naast de Ferrum, sinds gister, ook zodat de sokken weer snel aangroeien, maar ook voor haar voeten die van bar slechte kwaliteit zijn en ze een vliegenallergie (ja.. weerstand.. I know) heeft ontwikkeld en haar huid er op het moment slecht uit ziet (m.n. haar hoofd). (Smeren etc vind ik niks. Gezondheid komt van binnen uit).
Ook ken ik twee Friezen die dit krijgen en bij eens was de manen voor de helft afgeknipt en binnen een halfjaar was dit tot voorbij zijn schouder gegroeid :) .

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 08:47

Ik heb die van mij 1x behandeld met sebacil. Had hem toen net en durfde het niet aan om hem met zijn voet in een emmer te zetten. Op advies van de dierenarts heb ik met een sponsje de sebacil oplossing (in lauw water) op de huid tussen zijn sokken gedept, niet te zuinig zijn natuurlijk. Haren steeds optillen en beetje systematisch werken zodat je alle huid gehad hebt. Vervolgens niet uitspoelen, maar gewoon laten zitten.

In combinatie met een spuit Dectomax was hij in een keer van alles af. Hij ging niet meer liggen om zijn sokken met zijn mond te krabben en stond niet meer te stampen. Hij is nu al een jaar klachtenvrij. :-)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 08:49

ik wil je wel even meegeven voorzichtig met de informatie over dectomax om te gaan. Of in elk geval de waarschuwing erbij te vermelden die jij ook vast gehad hebt. Dectomax is ivermectine, en ivermectine rechtstreeks inspuiten kan een allergische reactie geven die het paard binnen de minuut fataal is.

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 09:03

Klopt, Dectomax is niet risicoloos. Daar was ik me op dat moment niet geheel bewust van, DA heeft het wel kort genoemd maar zei ook dat hij alleen maar goede ervaringen had. Dus ben daar gewoon op af gegaan.

Het heeft ons super geholpen. Maar kan me voorstellen dat die mogelijke bijwerkingen (ook al komt het sporadisch voor) je er toch van weerhouden, is niet nix tenslotte.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 09:44

Ik ken de spuiten Dectomax en in mijn openingspost heb ik aangegeven dat ik daar niet aan ga beginnen :) .
Sebacil werkt perfect. Het zijn ook de omstandigheden waarin je paard leeft en die bepalend zijn voor de ecologie in de sokken ;) .. Dus daar zijn we nu ook naar aan het kijken.
Ik kreeg vanmorgen bericht dat mijn merrie na het behandelen gister niet meer heeft gestampt (de mensen bij wie ze staat kunnen dat héél goed horen..).
Ik behandel haar over 10 dagen nog eens en dan wederom 10 dagen later weer, dan zijn we aardig op de rails denk ik.

Ik denk dat ik het dan maar gewoon per keer oplos in lauwwarm water, en ik ga even oefenen met de voeten in een emmer (of Tub Trug)..

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 10:32

Caira schreef:
Bij mij duurde het anderhalf jaar voordat de sokken aangegroeid waren, vandaar mijn vraag.....
Stronghold is officieel voor honden, maar het werkt echt erg goed.

Hmm, bij die van mij waren ze in 6 mnd tijd weer in volle glorie.
Ook hier tot nu toe zeer goede resultaten met Stronghold. In december gedaan, in maart moeten herhalen, tot nu toe is het niet weer teruggekomen.
Paard werd een aantal jaar geleden behandeld met Sebacil (in plantenspuit) maar door de pijnlijk smettende ribbels deed dat erg pijn en is een plantenspuit nu een trigger om boos te worden. Niet de bedoeling, vandaar dat ik ben gaan zoeken naar een andere manier.
Dectomax deed wel wat, maar niet afdoende.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 12:57

Ik ga dan ook wel even kijken naar Stronghold :) .

Nee, dat is inderdaad niet de bedoeling, dat ze bang worden van een plantenspuit.. Spray haar regelmatig in met vliegenspray en dat gaat prima.. wil dat natuurlijk wel graag zo houden.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 17:20

Haren groeien bij het ene paard sneller dan bij het andere paard, bij mensen idem ;)
Hier duurde het een jaar tot de sokken waren aangegroeid.
Voor de rasp en rottige mokplekken sokken eraf kan ik me voorstellen, werkt vaak praktischer.
Voor de mijt en het wassen met sebacil vind ik het zonde.

Hier is de sebacil op bedacht ik me net, kan je dat tegenwoordig nog/weer krijgen bij de dierenarts of is het nog altijd illegaal?

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 18:48

Ik heb geen idee of het alweer legaal verkrijgbaar is Snowdon, ik heb destijds.. toen was het dus illegaal.. meteen een heel zooitje ingeslagen :o . Ik wil het namelijk altijd op voorraad hebben.

Ja, ik vond het ook zonde om het er af t halen, maarja.. de wondjes moesten toch echt drogen aan de lucht en tevens ook behandelt worden. Daarnaast heeft ze ook rap helaas en dat wordt nu ook behandelt.
Ze krijgt nu van mij Silicea door haar voer (celzout, lichaamseigen stof, zie een van mijn posten), dus die sokken zitten binnen no time weer er aan :) .

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 18:53

Hier duurt het een paar maanden en dan zijn Mo haar sokken weer vol. Overigens spray ik met een plantenspuit, en haar sokken zijn vrij permanent kort. Anders valt het niet te behandelen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 20:13

Afbeelding
:))

Volgens mij is het nog steeds illegaal, maar een dierenarts hier in de buurt verkoopt het wel nog steeds. Die halen het uit Duitsland.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 20:27

Leuke foto :D ... En wat braaf!!!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 20:31

Als ie maar wat te eten heeft :Y)

Ik doe altijd eerst alle vier de benen in een emmer met soda en water. Met de handen een beetje inmasseren en dan laat ik hem zo ongeveer 5 minuten staan. Dan is het water echt goed in de sokken getrokken en zijn de benen mooi tot op de huid nat, en de soda heeft dan even kunnen inwerken op eventuele wondjes en vuil. Dan haal ik de emmers weg, spoel met schoon water even de soda er af, en dan zet ik de benen een voor een in de emmer sebacil, even goed inmasseren met de handen en met een spons wat hoger op de benen nog even nat maken.. en klaar :) En dan zijn de sokken niet alleen mijtvrij maar ook nog eens spierwit :D

DeCobvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 21:09

sebacil werkt hier perfect. wij maken ook gebruik van de emmer, met lauw warm water.

Eerst binden we de sokken omhoog in knotjes, zodat de koten goed vrij liggen van haar.
Om je paard niet bang te laten zijn voor een emmer met water, zet je eerst zijn voeten om beurten in een lege emmer. waarschijnlijk trekt je paard zijn voeten eruit, maar kalmeer hem en zet zijn voet er weer in, laat hij zijn voet in de emmer staan, belonen! Als dit goed gaat, vul je een emmer voor een kwart met lauw, warm water. gaat dit weer goed vul je hem nog wat meer, ga zo door totdat de emmer vol met water is en je paard het toe laat.

Vul nu de emmer met lauw warm water, en een scheut Sebacil. het beste werkt het middel als je het laat intrekken in de benen. wrijf zachtjes met je handen over de plekken met mok/mijt/wondjes. je zal merken dat de korstjes loslaten, of het zachte pusachtige van de mok. Doe zo al de benen, vind je het water te vies worden, gewoon vervangen voor nieuwe.
zorg ook dat het been tot halverwege ook goed nat wordt (mok/mijt kan tot bovenin het been voorkomen), doe dit met de hulp van een spons. Herhaal dit proces wekelijks tot je merkt dat de benen er beter uit gaan zien, dan kan je de tussenpozen groter laten worden.
oja, de sebacil hoeft niet te worden uitgewassen hoor, gewoon laten opdrogen na het wassen! :)
en je kan het het beste houden in de verpakking waarin het zit, niet bewaren in opgeloste versies.

@snowdon: Sebacil is bij somige dierenartsen nog steeds verkrijgbaar, ik was ook in de veronderstelling dat sebacil nog steeds verboden was, maar blijkbaar niet.. :)

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 12:39

Het schijnt WEER verkrijgbaar te zijn, las ik ooit ergens...

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 15:23

snowdon schreef:
Hier is de sebacil op bedacht ik me net, kan je dat tegenwoordig nog/weer krijgen bij de dierenarts of is het nog altijd illegaal?

Ik heb pasgeleden een potje van DA van de uithof gekregen. Het spul heeft tegenwoordig een nieuwe naam "ByeMite".
Er is mij verzekerd dat het precies hetzelfde spul is.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 00:03

Heb weer nieuw flesje Sebacil :) Gewoon via eigen dierenarts hier. Is dus nog gewoon verkrijgbaar, komt uit Duitsland met Nl-se etiketten :+

ByeMite kende onze dierenarts overigens niet!

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 07:59

ik heb het vorige maand ook nog gewoon van mijn DA gekregen
heb bandit er gister ook mee behandeld dus ben benieuwd