[TI] Abbygail heeft in het draad gehangen (bloederige foto's)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kick1972

Abbygail heeft in het draad gehangen (bloederige foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 12:21

poehè, wat nachtmerrie gisteren. Abby heeft in het draad gehangen en moest gehecht worden.
http://i18.photobucket.com/albums/b107/ ... -kopie.jpg
http://i18.photobucket.com/albums/b107/ ... 011151.jpg
http://i18.photobucket.com/albums/b107/ ... 011152.jpg

Je kon het bot zien. De pees is niet helemaal door maar wel geraakt. Ze hing in het draad. Veearts is meteen gebeld en toen ik aankwam hadden ze haar al gedeeltelijk verdoofd. Mijn arme schatje liet daarna verder alles toe. Ze is gehecht en krijgt nu een week antibiotica en ontstekingsremmers en verband erop. Ze moet deze week op stal blijven. Morgen komt de arts weer om het verband te verschonen. Ze zei dat dit verder goed kan komen mits er geen complicaties zijn met ontstekingen e.d.

Ik ben uiteraard heel erg geschrokken en sluit mijn gedachten zoveel mogelijk af als ik moet nadenken over hoelang en hoe ze daar gehangen heeft.

Vanmorgen was ze fris en fruitig in stal en lekker aan het dwarsliggen bij het geven van de antibiotica en ontstekingsremmer (cubarmix met appelmoes in grote spuit)

Ook het temperaturen vond ze 10 x niks dus als iemand tips heeft daarvoor????????? GRAAG!!!

Ze loopt in stal op het been verder goed en de wond zit op een plek waar er geen spanning op komt te staan bij beweging gelukkig!

Moeder Loesje heeft in andere stal gestaan (ivm onweer) en die was verder erg rustig. Af en toe hebben ze even naar elkaar geroepen. Loesje gaat vandaag weer naar buiten en dan kan Abby in hun eigen stal staan.

Zooo moest even mijn verhaal kwijt hoor en als iemand tips heeft bij het temperaturen van een paard die niet wil dan hoor ik het graag,

groetjs van kick
Laatst bijgewerkt door Sica op 29-06-11 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: foto's in link gezet

Splinter

Re: Abbygail heeft in het draad gehangen (bloederige foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:24

Oei wat een wond zeg! wat een geluk dat de pees niet helemaal door is, ik hoop dat het goed geneesd zonder ontstekingen ed!

betreft het temperaturen, koop een thermometer van de kruidvat met een flexibele punt, die meet het in 10 seconden, werkt bij de mijne erg goed!

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 12:25

ohhh super, ik ga zo meteen ff naar kruidvat, bedankt!!!

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:31

Jeetje, wat een wond :(:)

Hopelijk geneest het allemaal zonder onstekeningen!

_Marte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:33

Wat voor draad was het? Ziet er eng uit :\
Beterschap voor je paardje :(:)

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:33

ow altijd piep als zoiets gebeurd
wond ziet er verder wel netjes uit
nu hopen dat het gewoon allemaal goed zal genezen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:38

ai, is dat een snijwond van dik koord? Dan ga ik de boel hier langzaamaan maar vervangen denk ik...

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:50

Poeh da's schrikken %) gelukkig is het dan nog een redelijk gunstige plek :(:) hopelijk groeit het mooi dicht en zonder complicaties enzo :)

Wat voor draad was het?! heb namelijk dan toch liever dat t knapt ipv zo'n wond achter te kunnen laten :\

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:53

Jeetje balen! :oo
Zou wel ff in links zetten..!

Hopelijk groeit het goed dicht!

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:55

Ik weet niet wat niet lukt met tempraturen maar als hij/zij trapt kun je hem met de kont tegen een halfe stal deur zetten als je dat hebt.

succes er mee.

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 16:53

hoi hoi,

Het draad waar ze in vastzat was schrikdraad, rond draad (wit met zwart). Als ik ooit mijn ruimte heb om ze naast de deur neer te zetten zou ik zelf nooit dit draad gekozen hebben maar ja....
Waarschijnlijk is ze gaan rollen naast het draad.
Ik ben meteen naar kruidvat gereden en heb de flexibele thermometer ( met die van 10 seconde uitslag) gehaald en die ga ik straks uitproberen. Ik heb de boer net nog aan de telefoon gehad en hij houdt haar in de gaten of ze slap of sloom wordt. Tot nu toe is ze aan het tippen en roepen dat ze naar buiten wil en loopt ze op het been in de stal. Ik zal morgen nog foto's maken van de wond als ze het verband komen verwisselen!!! Bedankt voor jullie berichtjes!!

groetjes van kick

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 17:23

Jeetje , dat is inderdaad niet niks ...
Hoop dat het mooi wilgenezen en vooral ZONDER complicaties !

Succes met alles !

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 18:17

Arme abbygail :(:) Hopenlijk geneest het snel!

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 18:21

Arm paard! Heeft de DA geen mooi roze verband _/-\o_

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 18:33

joyce je kunt ook van die spanningsonderbrekers ertussen doen. Dat snijdt het draad door wanneer er spanning op komt. Helaas heeft mijn veulen hetzelfde mogen meemaken.

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 18:42

Dat is schrikken hopelijk komt het goed met je paard maar dat denk ik wel hoor, hopelijk houd ze zich een beetje rustig op stal. Ik heb aan mijn thermometer een touwtje zitten met een wasknijper er aan die knijp ik erop zodat ik niet te ver kan gaan.

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 18:50

ohhh een knijper tot waar je erin gaat zeg maar???? Goeie tip!! lijkt me inderdaad dat de knijper er niet overdwars in kan floepen :D

Is jou veulen er verder boven op gekomen dinopino??

Ik zal morgen vragen of ze ook kleurtjes hebben in het verband hihihihi

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 18:53

Ja zo bedoel ik de knijper

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 18:56

Zorg wel voor een touw of elastiek aan de thermometer die je zelf om je hand slaat, je zult iid niet de eerste zijn die z'n thermometer ''verliest''', en te ver ga je niet zo snel bij een paard, beetje vaseline erop en de staart flink opzij houden, ik sta er altijd naast en houd de staart naar mij toe, zo werkt het het prettigst, sterkte met het herstel.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 19:01

Oei wat een nare wond, is het van die hele dunne schrikdraad? zo ja? dan kan die inderdaad gemeen snijden in een been, ooit meegemaakt met een lieve verzorgdraver.

Zo te zien gaat dat goed komen, zeker met de goede zorgen van jou en de veearts.

Gelukkig hebben we hier van waar mijn paard staat hele dikke schrikdraad, die snijden niet.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 19:03

Wow dit is heftig zeg.. Helaas hier ook ervaring van een paardje in een ienieminie stukje over het hoofd geziene prikkeldraad... :-( Paard moest boxrust, maar werd gek zonder haar maatje op stal, dus als je DA het goedkeurt en je de mogelijkheid hebt, kun je misschien een klein stukje afzetten voor je paardje zodat die wel buiten kan in de buurt van de rest? Wordt ie wellicht rustiger van en dat bevordert de genezing lijkt mij. Het is maar een idee, want dit werkte wel voor mijn merrie.

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 19:07

ohh dat is ook een goed idee... ze komt morgen om het verband te wisselen, dan zal ik het meteen vragen. Ze zag vanmorgen alle paarden naar buiten gaan en toen werd ze natuurlijk heel onrustig. Ook is het warm weer en ze is gewend om nu dag en nacht buiten te staan dus ze heeft het flink warm binnen.

Ik ga zometeen weer heen voor de antibiotica en ik ga proberen om het gewoon in het voer te roeren ipv appelmoes en spuit... even kijken of ze het zo opeet... niet geschoten is altijd mis toch? Als ze het niet eet kan ik het alsnog in de spuit doen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 19:20

mijn veulen heeft in het begin steeds muisjes gehad bij het verband wisselen. Toen ik naderhand het verband wisselde was ze altijd bezig met een likit, die ik in haar voerbak had gelegd. Mijn ervaring is echter, veulen stond ook 24 uur buiten, dat de beste kans op genezing is wanneer je paard in een grote stal zet waar bijna niemand komt. De opwinding van de andere paarden die binnen en buiten komen maken het alleen maar erger. Ik heb hem tenslotte van de wei weer terug gezet bij een kennis op stal. Naderhand kon ik het been afspuiten zonder veulen vast te hoeven binden. Had absoluut geen nare ervaring eraan over gehouden. de pezen waren helemaal door en je keek op het bot. Was een grotere wond maar is helemaal goedgekomen. Uiteindelijk toch nog overleden aan droes die naar binnen sloeg. De weerstand was minder door al die antibiotica.

Fleurr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 19:25

Misschien al gezegd, maar je kunt de cubarmix anders ook altijd met slobber voeren..
Werkt bij die van mij goed :)

tinkie45

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 19:30

heel veel sterkte met Abbigayl, hoop dat de wond goed geneest. :j