[TI] Redblagdon merrie X vosbonte Hengst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

VandeMol

Redblagdon merrie X vosbonte Hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 15:23

Hallo ,

Hier is mijn mooie ( nog te jonge ;) ) redblagdon merrie.

Ik ben voorzichtig aan het zoeken naar een vosbonte Tinkerhengst ( of ICS ) , maar vanochtend las ik al dat Drumshambo dit jaar het laatst zal dekken |(

Ik wil graag een vosbont veulen in de toekomst en ben al aan het rondkijken voor de toekomst.
Graag jullie ideeen over vosbonte tinkerhengsten

Mijn voorkeur:
mag heel zwaar gebouwd zijn
mag heel zwaar behang hebben
zou fijn zijn als hij BOMproef is , hihihi
Niet al te lomp gedragen
Het liefst +/- 50/50 vosbont( al zegt dat ook niet veel :+ )
rond de 1.50-1.60m

Wij wonen in Gelderland en dat we heel NL door moeten rijden is geen enkel probleem.
Een stukje Duitsland/Belgie in is ook geen probleem.

Afbeelding
Afbeelding

Schimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:31

Ga eens kijken bij Rocky Mountain, die staat bij Irish Tinker Stable in Ees (Drenthe) Heeft echt mega behang, en is 1.59 dacht ik..
Afbeelding

Ik heb zelf ook een vosbonte hengst, maar die is nog maar 2, hij meet nu rond de 1.58.. Wordt ook een zwaar type denk ik. Ligt er een beetje aan hoe hij uitgroeit of hij volgend jaar al voor de keuring gaat, of het jaar daarop..
Afbeelding

Zou gewoon eens even goed rondkijken op internet, zijn wel wat vosbonte te vinden..

Resi_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 16:05

Mag ik vragen hoe oud de merrie is? :)

Jij bent opzoek naar een hengst waarmee je een vosbont veulen kan fokken, hiervoor zou je dus moeten kiezen voor een homozygote hengst die vos kan vererven.
Hiervoor hoef je dus niet persé een hengst te kiezen die zelf vosbont is, een zwartbonte hengst die vos kan vererven zou ook een vos veulen kunnen geven :)
Als ik jou was zou ik me niet zo druk maken over de kleur, maar meer of de hengst bij de merrie past, een goed paard heeft geen kleur :)

Ik stuur je even een pb :D

cp112

Re: Redblagdon merrie X vosbonte Hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 16:18

Wat denk je van drumnakomeling Nuadhu dan? Draagt ook vos is alleen zelf wel zwart bont, Niet homozygoot.
Wordt mooi zwaar, en zal rond de 1.55 eindigen.
Afbeelding
Afbeelding

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 16:23

Hoe oud en groot is dat merrietje nu dan?

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 16:31

dank je voor de tips en het meedenken.

Karlijn is nu 1.30m( Kyan erachter meet al ruim 148cm) en 1 jaar oud....( beiden zijn bijna 14 maand oud)

hahaha , had ook al geschreven dat ze nog te jong is , maar dat ik informatie aan het inwinnen ben ... :D

Tja , wil graag een vosbonte , maar mocht er onverhoop toch een andere kleur uitkomen , blijft het toch wel hoor !
Maar wil gewoon een zo groot mogelijke kans voor haar( ons dus , hihihi) hebben een vosbont veulentje te krijgen.

Daar we 5 kinderen hebben , zou een mooi rustig karakter wel erg prettig zijn( dan maakt de kleur ook weer helemaal niets uit. :j )
Nu lopen de kinderen ( en honden) ook gewoon tussen de paarden door , wanneer ik erbij ben , dan is een rustig karakter wel fijn.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 16:43

130 cm en 1 jaar oud ??
Dat is klein en zal amper de 145 cm halen bij uitgroeien.
Zijn de ouders bekend ??

Resi_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 16:44

Ariebren schreef:
Zijn de ouders bekend ??

Citaat:
Karlijn (vader Muskerro)

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 18:36

Moeder is ook klein, Karlijn zal niet groot worden hoor. Dan zou ik oppassen met een grote hengst, helemaal voor een eerste veulen.

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 18:45

We gaan ze binnenkort even goed de stokmaat opmeten , weet het nu niet exact....

Maar daarom kom ik ook hier , wil vooral informatie inwinnen ....
De PB 's die binnenkomen , ben ik dan ook heel blij mee ! :j

Moet wel zeggen ,dat sinds ik haar heb , ze al wel behoorlijk gegroeid is , hihihih....

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 18:48

Karlijn is een klein type uit kleine ouders, ik zou voor haar toch liever geen grote, massieve hengst kiezen, maar voor een mooie kleine en compacte cob, maar dat is persoonlijk...

Met een grote zware hengst fok je onbedoeld misschien wel iets wat heel niet goed in mekaar past. Stel dat het veulen de massa van papa krijgt en de benen en het behang van de moeder.. Dan loop je een risico dat zo'n paardje eerder ouderdomsgebreken krijgt, omdat het teveel massa heeft moeten dragen op te licht beenwerk. Bovendien zijn ook de verhoudingen een beetje zoek..

Weet je trouwens zeker dat ze red blagdon id en geen schimmel draagt? Anders heb je ook nog 50/50 kans op een wit veulen :-)

Ik zou Bing een leuke match vinden, als je toch voor meer maat gaat, maar voor wat meer elegantie, het is een mooi paard wat goed in verhouding is.

Ook Collin is een mooie Grai, tevens ggk voor ics, draagt vos en heeft heel veel behang wat ook goed vererft. Geeft ook wel maat.

Mijn persoonlijke keuze zou zijn een kleinere cob hengst als Geronimo, Shamrock GoGo of Yellito TF voor kans op een vosje..

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 23:41

Leuk om Drummie's naam voorbij te zien komen, maar ik denk dat ze te klein wordt en dat haar type te verschillend van dat van Drum zal worden.

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:46

Ik weet niet waar je woont, maar Guiness draagt het vosgen en is homozygoot voor bont!
En een kleine kompakte hengst die ook zijn sokken goed vererft.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 21:55

Bij je beschrijving dacht ik meteen aan Rocky Mountain, hier staat een zoon van hem en meer bomproef ken ik ze niet :))
Maar zou hem ook te groot vinden voor een merrie als Karlijn :j

irishcobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 11:51

riba rovuna is een goedgekeurde vosbonte compacte hengst van 1.45.(met een zeer vriendelijk karater ook naar de merries toe).

staat voortaan in belgie.(helaas)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:27

En An Rua dan? Niet bont maar wel vos, en niet zo groot zover mij bekend? Vind ik qua bouw wel bij deze merrie passen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 22:05

Op zo een kleine lieve pony zet je toch geen grote zware Irish Cob / Tinker op ??

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 22:57

Is An Rua zo groot dan? Of had je het niet tegen mij?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 23:14

cp112 schreef:
Is An Rua zo groot dan? Of had je het niet tegen mij?

Niks persoonlijk, maar ik zie in bijna alle reacties weer een kennis van de fokkerij voorbij komen .

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 00:22

er worden veel hengsten genoemd die ik PERSOONLIJK echt veels te zwaar vind voor deze merrie, ook al is ze pas 1 jr, je ziet toch alwel dat ze niet die 1.55 gaat halen, en aan d'r beenwerk dat het niet een hele zware merrie gaat worden.
en om dan, vooral als eerste keer, daar een drum, an rua, o'bryan enz op te zetten... veels te zware hengsten voor karlijn, in mijn ogen..
probeer zoals dianne zegt ieta meer in haar type te blijven, een leuk cobje die niet mega zwaar is
denk aan the welsh tornado, aan idd guinnes, forrest, celtic enz enz.. allemaal leuke en goede types die net niet te zwaar zijn voor haar

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:21

Natuurlijk is het leuk om al vroeg over een hengstenkeuze na te denken, maar je hebt natuurlijk nog wel een aantal jaren te gaan voor het zover is. Je meisje moet nog groeien en lekker volwassen worden. Je kunt natuurlijk wel een beetje een indicatie krijgen van hoe ze zou kunnen gaan worden aan de hand van hoe ze er nu uitziet en natuurlijk aan de hand van haar ouders, maar er veranderd nog zoveel de komende jaren eer ze is uitgegroeid en natuurlijk kan je eigen smaak en inzicht ook veranderen.
Ik denk wel dat het veilig is om te zeggen dat ze zeker niet heel groot gaat zal gaan worden en ook niet heel zwaar en massief in type. Daar is helemaal niks mis mee natuurlijk, het wordt gewoon een leuk cobje. :)

Ik denk dat wanneer je een groot zwaar vos (bont) paard wilt je deze eigenlijk beter kan gaan kopen want jouw wens ligt echt heel erg ver bij wat er bij jouw paardje past en je hiermee kunt gaan fokken in de toekomst.
Er zijn genoeg paarden en veulens te koop op het moment voor niet al te hoge prijzen en als je met haar wilt gaan fokken zou ik gewoon lekker wachten met je hengstenkeuze tot ze volwassen is. Natuurlijk kun je ondertussen lekker rondkijken, da’s hartstikke leuk natuurlijk, maar ze is echt nog te jong om er nu een echt goed passende hengst bij te noemen.

Maar een grote zware hengst zoals Rocky Mountain of Drum zou ik i.i.g. in jouw geval uitsluiten, die zijn echt te groot en te zwaar en gaan niet bij je merrie passen, niet qua type en ook niet qua maat. Hoe mooi je ze ook vindt.
Bing die eerder werd genoemd, vind ik ook een wat minder passende keuze, die vind ik ook te groot en daarnaast echt zo totaal anders qua type dan jouw merrie....

An Rua is niet zo heel groot hoor, 1.47 en een echt mooi cobtype en qua type niet zwaarder dan Forrest die dan weer ietsje groter is.
Hier vind je zowel An Rua als Forrest in een overzichtje, misschien leuk om even te kijken. Beide genoemde hengsten zijn mooie cobs. An Rua geeft i.m.o. super mooie compacte nakomelingen die over het algemeen helemaal niet heel groot zijn, Forrest geeft vaak en over het algemeen toch wat grotere veulens. Ik heb zelf 2 Forrest kids en die zijn allebei niet bijzonder klein. Natuurlijk is de combinatie daarin met de merrie ook belangrijk en heb je ook nog met voorouders te maken.

Je hebt juist lekker een aantal jaar om je te oriënteren en zo kun je ook veulens van verschillende hengsten bekijken voor je tot je keuze komt. Maar ik zou nu al niet kijken naar hengsten boven de 1.50 en me in eerste instantie qua oriëntatie voornamelijk richten op hengsten van rond de 1.45 die niet in de type-indeling "zwaar" of "vanner" staan maar in de type-indeling "cob" of "medium" :j

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 12:56

kijk , op deze manier kom ik wel verder met de juiste keuze te maken .....
Willow stond eigenlijk ook wel een beetje op mijn lijstje( DIE KWAM 'INEENS' TEVOORSCHIJN VIA BOBVENSTAANDE LINK ) ...lekker dichtbij , maar hij heeft iets ...... danwel niet vos .... MAAR EEN WERELDUITSTRALING , HIHIHI.
Verder heb ik heel bruikbare tips via PB binnen gekregen en de adviezen alhier ben ik ook blij mee.

AlLemaal heel erg bedankt voor het meedenken.
Zodra de tijd rijp is , zal ik jullie op de hoogte houden , hihihi