[TI] Gapen en straat (asfalt) likken.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

willemjan

Gapen en straat (asfalt) likken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 12:45

Ik heb de vlgd vraag:
Als ik met mijn Tinkerruin van net 3 jaar buiten zijn bekende terrein aan de wandel ga (rijden doe ik nog niet totdat hij zeker 5 jaar is) dan loopt hij heel vaak te gapen of doet zijn mond wijd open.Dat doet hij trouwens ook in de bak bedenk ik mij nu.
Daarnaast likt hij dan zo af en toe het asfaltwegdek.
Misschien een tekort aan zouten o.i.d.?
Heeft iemand misschien enig idee, hoe en waarom hij dit doet?.
De tandarts misschien, alhoewel die heeft laten weten dat het nog niet veel zi heeft om zijn gebit na te kijken, omdat hij nog steeds aan het wisselen is.

Mvrgr.Willemjan

Splash_

Re: Gapen en straat (asfalt) likken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:48

Gapen staat voor indrukken verwerken dus dat kan goed zijn als hij allemaal nieuwe indrukken opdoet buiten zijn vertrouwde omgeving.

Asfalt likken doet het paard van mijn vriendin ook, naar mijn idee is dat tekort aan iets maar zeker weten doe ik dat ook niet, die van mij heeft het nog nooit gedaan.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:49

gapen doen ze ook in geval van maagproblemen. Omdat je ook aangeeft dat hij het in de bak doet, zou ik daar zeker eens naar laten kijken!

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:58

willemjan schreef:
De tandarts misschien, alhoewel die heeft laten weten dat het nog niet veel zi heeft om zijn gebit na te kijken, omdat hij nog steeds aan het wisselen is.

Mvrgr.Willemjan

Ook al is hij nog aan het wisselen, ik zou toch zijn gebit na laten kijken.
Voor hetzelfde geld wisselt hij niet goed, of blijven er 'doppen' zitten.

Maar ik denk niet dat daarvan het gapen en likken komt.
Die van mij likt soms ook op bepaalde stukken van het terrein, juist die stukken waar we afgelopen winter extra zout gestrooid hebben.
Hij heeft 2 verschillende likstenen, dus ik denk niet dat hij een tekort heeft.

Heeft die van jou wel de beschikking over een liksteen?

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 13:45

Onze Guiness begint ook te gapen op onbekend terrein en wanneer hij onzeker is, het is ook een uiting van onzekerheid!

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 19:02

Laatst hoorde ik van iemand dat het ook hengstengedrag kan zijn :o? nog nooit van gehoord......

't kan ook een vorm van ontspanning zijn

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 19:09

Om eerlijk te zijn denk ik bij dit verhaal eerder aan een maagprobleem dan "ontspanning" (meestal gapen paarden juist uit spanning OHZ) of gedragsproblemen (hengstengedrag).

Ik zou je adviseren even je DA telefonisch te consulteren, als hij het nodig acht een afspraak maken.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 19:52

gapen is ook oversprong gedrag, dus van de ene hersenhelft naar de andere. dus idd als ze gespannen of onzeker zijn. is het in de bak bij bepaalde oefeningen die hij moeilijk vind? veearts kan geen kwaad maar loop niet te hard van stapel. hoe is het dier verder qua gedrag? merk je nog meer verschillen in gedrag of alleen dit.

juultiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 19:57

bij onze ijslander bleek het teveel gapen aan een maagzweer te liggen
nu gaapt hij alleen als hij zijn bit in krijgt 1 a 2 keer

Jozaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 21:41

Ik kan me niet voorstellen dat het paard last krijgt van zijn maagzweeren op onbekend terrein. Ik denk inderdaad dat dit gewoon het verwerken van de indrukken is. Gapen tijdens het rijden is vaak ook een goed teken om dat hij op dat moment ook iets los laat, verwerkt of dat hij ontspant. Als hij het op andere momenten ook gaat doen inderdaad misschien een dierenarts erbij. Maar dat lijkt nu nog niet aan de orde toch?

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 22:19

Gapen na of tijdens (in)spanning is inderdaad verwerking is mij verteld, gapen tijdens ontspanning kan duiden op een maagprobleem. Dat laatste kan ik beamen, want ik heb het zelf meegemaakt bij één van mijn paarden.

Het gebit na laten kijken kan altijd, ook al is het paard nog aan het wisselen. Het is niet altijd gezegd dat er dan ook wat aan gedaan moet worden, maar controleren op afwijkingen kan geen kwaad. Mijn nog net geen 3-jarige is toentertijd ook gedaan, omdat ik wilde dat het gebit geen ongemakken zou geven bij het inrijden. Als ik het me goed herinner is bij haar toen een wolfskies verwijderd.

Op het asfalt aflikken heb ik zo geen antwoord.

coke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 22:36

Wist niet dat gapen een hengsten gedrag is. De hengst die ik reed deed dat nl altijd na het rijden

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 10:15

hei dat wist ik ook niet;, maar inderdaad onze jonge hengst doet dat ook regelmatig :j
maar denk niet dat dat hier bij TS het geval is ;)

moor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 11:51

Wat een verschillende reactie's!
Bij mijn oude fjordje (toen 3jarige hengst) zei de dierenarts dat het gapen vooral kwam door zijn kortere kaakspieren! hij is nu 11 en doet het nog veel...

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 12:14

Toen ik mijn (toen nog hengst, nu ruin)net op stal had, gaapte hij ook veel.
Ik weet niet of het hengsten gedrag is..geen idee.
Maar mij is toen ook verteld, volgens mij heb ik er ooit ook een topic over geopend omdat ik het zo bijzonder vond en niet eerder had mee gemaakt...dat het aan het verwerken van indrukken ligt, nieuwe stal, nieuwe omgeving, andere mensen en paarden.
Hij doet het nu nooit meer overgens...op die manier.
Dat likken aan het asvalt..geen idee.
Mijn merrie likt ook overal aan, niet aan asvalt overgens..die likt je helemaal nat tijdens het poetsen bijvoorbeeld of likt haar been helemaal nat of likt een hek helemaal af, maakt niet uit wat voor materiaal het is. Hiervan heb ik ook geen idee wat het is. Doet ze al 19 jaar en ze is kern gezond dus zal niks ernstigs zijn.

willemjan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 20:03

Dank jullie voor de antwoorden.Ik heb gisteren weer een rondje (alleen) met hem gelopen en het gapen bleef nu achterwege.Ik denk dat het inderdaad het verwerken van indrukken is buiten zijn vertrouwde stuk land.Vanwege zijn leeftijd( net 3 jaar)doe ik nog niet veel met hem.Pally ik heb een liksteen in het land liggen die hij nooit aanraakt.Dat doet hij op stal ook niet.De enige liksteens die hij gebruikt is die lavasteen en dan nog maar heel weinig.
In juli/augustus komt de paardentandarts naar hem kijken.
Voor iedereen een fijn weekend verder!
Mvrgr.Willemjan